Onbetrouwbare stekkerdozen

Dit topic is gesloten

In mijn hobby ruimte had ik nog geen randaarde. Van de week aan de slag gegaan en randaarde aangelegd. Na het aansluiten van mijn apparatuur "pats" en in het donker.
Na enig zoekwerk bleek een stekkerdoos de oorzaak. Het veertje van de kinderbeveiliging was los geraakt en tussen fase en aarde terecht gekomen (zie foto van open doos)
Waarschijnlijk heeft dit al een tijdje zo gezeten en heb ik het geluk gehad dat het veertje eerst tussen aarde en 0 heeft gezeten, anders had er spanning op de behuizingen van mijn apparatuur gestaan.
Nu met het aanleggen van randaarde en de fase op dat punt ging het dus mis.
Maar niet getreurd, ik had nog een nieuwe stekkerdoos liggen en deze aangesloten.
Maar toen ging het licht weer uit....
Wat denk je ? Zelfde probleem !!
Zie foto 2 waarbij het los geraakte veertje te zien is vanaf de buitenzijde.
Je denkt wat kan er mis zijn met een paar goedkope stekkerdozen van de Action ?
Dit dus.....

bprosman

Golden Member

Die kinderbeveiliging is het eerste wat ik er altijd uit sloop.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hugo Welther

Moderator

Dat is één van de redenen dat ik standaard die kinderbeveiliging eruit haal voordat stekkerdozen in gebruik neem.

Het is van de Action. Alle waar naar zijn geld. China Export CE.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
GJ_

Moderator

Gewoon niks bij de action kopen, da's al een stuk veiliger.

Tja, kinderbeveiligingen, het idee is aardig maar de uitvoering is vaak bagger.

Op 24 november 2020 16:10:49 schreef Hugo Welther:
Dat is één van de redenen dat ik standaard die kinderbeveiliging eruit haal voordat stekkerdozen in gebruik neem.

Het is van de Action. Alle waar naar zijn geld. China Export CE.

Direct melding maken bij de NVWA, want zulk ondeugdelijk spul mag niet verkocht worden en Action is daarmee in overtreding. Is het willens- en-wetens verkopen van onveilig spul ook een misdrijf?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
GJ_

Moderator

Op 24 november 2020 16:22:55 schreef dawmast:...Is het willens- en-wetens verkopen van onveilig spul ook een misdrijf?

Het verkopen van materiaal met een ongeldige EC verklaring is een economisch delict. De action grossiert daar in. Er worden wekelijks van dit soort prulverlengsnoeren van de markt gehaald.

Ik controleer af en toe de verklaringen. Vaak een met een handtekening van een Chinees die toch echt in China woont. En ook vaak met wel een handtekening van de fabrikant (lekker boeiend) maar de velden waar de Europese vertegenwoordiger NAW gegevens en handtekening moet zetten leeg. Allemaal stout dus.

Op 24 november 2020 16:10:49 schreef Hugo Welther: China Export CE.

Dat was indertijd een aardig verhaal, maar gelukkig wel onjuist. Een lid van het EP kwam hier mee op de proppen. Een China Export merkteken bestaat niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 24 november 2020 16:32:10 (17%)

Bij de politie aangifte doen van deze wanpraktijken van de Action, of moeten er eerst doden vallen...?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
GJ_

Moderator

Nee, die kan niks in dit soort gevallen. Je moet bij de NVWA zijn.

EricP

mét CE

Moet je opletten... Deze komt bij Blokker vandaan :)

Maar goed... het geeft wel weer een keer mooi aan dat CE nergens over gaat:

Het verkopen van materiaal met een ongeldige EC verklaring is een economisch delict. De action grossiert daar in.

En toch doen ze betere zaken dan jij en ik samen...

CE... je kunt het net zo goed laten. QED.

[edit]GJ_ zat er nog ff tussen door.
En jij denkt dat de NVWA hier iets mee gaat doen? Nou ja, misschien als het 2 maanden geleden gekocht is en je hebt de kassabon nog... Dan kan men wellicht nog wat uit de handel halen.
Ouder dan een jaar... Joh, dat model wordt al 6 maanden niet meer verkocht... Niks meer uit de handel te halen. En zonder bon of enig bewijs dat je het 'daar' gekocht hebt... sta je dus met lege handen.

[Bericht gewijzigd door EricP op dinsdag 24 november 2020 16:35:17 (38%)

GJ_

Moderator

Hola, er worden wekelijks genoeg dingen van de markt gehaald. Mensen krijgen boetes en worden opgesloten. Overigens is het niet alleen China, een groot deel van de rommel komt gewoon uit de EU zelf.
Kijk wat alleen al in de RAPEX rapporten voorbij komt. EN dat is enkel nog maar de non-food, dringende gevallen.

De EC verklaring geeft een handvat om mensen te veroordelen, zonder was het niet te doen. De NVWA doet meer dan jij vermoedt.

Ik zie reacties van politie bellen en zg crimineel gedrag en ontbreken van CE keurmerk, etc.
Dat is wel heel erg dramatisch.

De dozen zijn wel voorzien van een CE merk.
Anders mochten ze sowieso niet verkocht worden hier.

Alhoewel het een vervelende situatie is die aandacht vraagt, betreft het hier een zwakke plek in het ontwerp.
Action heeft al direct naar mij gereageerd dit uit te willen gaan zoeken, dus ze pakken het serieus op.

Vwb die kinderbeveiligingen.....ja dat zijn mijn inziens ook ondingen. Alleen kun je ze meestal er niet uithalen (gegoten verlengsnoeren en stekkerdozen met eenmalige schroeven)

EricP

mét CE

Hola, er worden wekelijks genoeg dingen van de markt gehaald.

Ja, daar worden van die mooie lijsten van gepubliceerd. En als je daar eens doorheen leest dan zie ik nou nooit wat waarvan ik denk... Goh... Daar hebben ze de wereld mee gered...

Mensen krijgen boetes en worden opgesloten.

Dat vertelt het verhaal nooit. Alleen 'withdrawal from the market'...

Overigens is het niet alleen China, een groot deel van de rommel komt gewoon uit de EU zelf.

Vast. Korea kon het vroeger ook.

Kijk wat alleen al in de RAPEX rapporten voorbij komt. EN dat is enkel nog maar de non-food, dringende gevallen.

Die dus. Tenzij jij andere lijstjes ziet dan ik... ik zie er wat dingetjes over auto's waarvan ik dan denk... Zou onhandig kunnen zijn. Wat gedoe met leer waar teveel chroom in zit, stuc voor de dames waar een ongezond goedje in zit. En sierraden van een materiaal wat ook vast niet gezond is. Ohja... wat electrisch spul met 2 soorten klachten: te weinig scheiding tussen primair en secundair of isolatie in het algemeen. En te dunne bedrading. Waarop ik dan denk... ik zie het nog veel erger dan dit gewoon in de winkel liggen...

De EC verklaring geeft een handvat om mensen te veroordelen, zonder was het niet te doen. De NVWA doet meer dan jij vermoedt.

Ik vermoed niks meer dan dat ze zelf rapporteren (hey, het is tenslotte overheid...). Dus tenzij ze de helft niet rapporteren... Niet onder de indruk.

EricP

mét CE

@ts: daarom koop ik dingen die niet open kunnen ook niet... Gelukkig heb ik nog een stapeltje van die dingen gekocht voordat de 'pers schroeven' (die dus niet schroeven) en de koterbeveiliging gemeen goed werden. Scheelt het eruit slopen :)

Overigens zal het einde van het feestje wel zijn dat die koterbeveiliging te zwaar draait of schuift. Waardoor jij harder gaat duwen. En dat zal het plastic wel niet kunnen hebben. Best kans dat wanneer ze 'nieuw' zijn (als in: net uit de fabriek) eea. wel werkt. Maar een jaar later niet meer...

GJ_

Moderator

Op 24 november 2020 16:47:39 schreef EricP:..Dus tenzij ze de helft niet rapporteren... Niet onder de indruk.

Er word maar een klein deel openbaar gemaakt. Als je alles wil weten zul je het met een WOB moeten doen.

EricP

mét CE

Ohja... RAPEX... de naam zegt het al. Nou, als dit de meest spannende dingen zijn... Ik ben onder de indruk. Not.

had van de week nog zo'n 5€ stekkerdoos bij een bedrijf, aardlek bleef trippen omdat die stekkerdoos ineens 110 Kohm sluiting naar aarde had. geen water te zien, niks als ongeaarde apparaten erop aangesloten. mee de vuilbak in dat ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

En dát vind ik dan juist zo gek. Waarom nou 110 k, ik bedoel: zo'n tussenwaarde? Wat doet dat dan?
Ik zou verwachten BAF, sluiting, klaar. Zo'n stiekeme lek vind ik erg oneerlijk. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 november 2020 17:46:32 schreef testman:
had van de week nog zo'n 5€ stekkerdoos bij een bedrijf, aardlek bleef trippen omdat die stekkerdoos ineens 110 Kohm sluiting naar aarde had. geen water te zien, niks als ongeaarde apparaten erop aangesloten. mee de vuilbak in dat ding.

Dan toch een heel gevoelige differentieel die tript met 110K, of mis ik iets?

Misschien op laagspanning gemeten, en is het een koolspoortje dat een vlamboog maakt bij 230v.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 24 november 2020 18:27:07 schreef Robbe de Smet:
[...]

Dan toch een heel gevoelige differentieel die tript met 110K, of mis ik iets?

gemeten bij een 9VDC spanningkje, dus echt wel rot die blok. 8 stekkers die ik kon reduceren naar 3, er zat nog een verzameling isdn museumwerk in die blok. en tja, als je weet wat het uurtarief is met storingen dan is die blok openmaken en uitzoeken wat het probleem is, het echt niet waard.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 24 november 2020 20:01:51 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 november 2020 17:46:32 schreef testman:
had van de week nog zo'n 5€ stekkerdoos bij een bedrijf, aardlek bleef trippen omdat die stekkerdoos ineens 110 Kohm sluiting naar aarde had. geen water te zien, niks als ongeaarde apparaten erop aangesloten. mee de vuilbak in dat ding.

Maar ga je er ook mee terug naar de winkel? Er zit gewoon minimaal 2 jaar garantie op artikelen die je in Nederland / Europa koopt (uitzonderingen daargelaten).

Voorbeeld:
Deze week nog een streng kerstverlichting (LED) gekocht bij een goedkope winkel in de binnenstad. De kassa medewerkster zegt: "kassabon bewaren en binnen 8 dagen ruilen". Ik heb daar niet echt op gereageerd maar wat mij wel opvalt is dat dat ook gezegd wordt bij een e14/e27 LED lampje. Het lijkt er altijd op dat mensen denken en winkels willen laten geloven dat er op goedkope spullen geen garantie zit: "het was heel goedkoop". Maar dat is onzin, er zit gewoon 2 jaar garantie op of zelfs langer als de levensduur verwachting redelijkerwijs langer is. Ik heb ooit eens een uitzondering gelezen over gloeilampen, maar dat geldt volgens mij dan dan niet voor andere lichtbronnen.

Mijn punt: ga ook met goedkope spullen terug, als het te snel stuk gaat.

met zo'n storing heb ik geen megger nodig, een stekkerblok met schakelaar zonder stekkers erin mag oneindig meten naar aarde met een dmm. maar het is het niet waard om nog een bonnetje van zo'n 5€ ding te gaan zoeken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Maar misschien wel weer om het toch terug te brengen om verdere schade bij anderen (heel misschien) te voorkomen.

Don't Panic!

Dit topic is gesloten