Batterijstatus lampje Dell inspiron 15R knippert

Ik heb een DELL Inspiron 15R 5010-677
Sinds vandaag knippert het batterijstatuslampje in een ritme viermaal oranje, eenmaal wit korte pauze etc.
Ik heb de spanning van de adapter nagemeten en die is 19,5 voltDC en op de scope mooi vlak.
De manual kom ik niet veel verder mee, anders dan dat ik mijn huisinstallatie
moet controleren.
Het knipperen lijkt een storingscode, maar die wordt negens genoemd.
Iemand een idee?

Meestal betekent dat dat de accu op zijn einde is.
Wat doet de laptop zonder accu maar alleen op adapter, werkt hij dan normaal?
Er zijn tooljes hwinfo bijvoorbeeld die je de status van de accu kunnen vertellen. Wearlevel?

De laptop met accu en voeding werkt normaal, maar mag de laptop zonder accu op netstroom werken? Voordat ik wat opstook!

Dat gaat prima, mijn meterkast server draaid al jaren zo.

kijk eens bij het accusymbool in windhoos, daar op klikken en je kunt extra info krijgen, soms krijg je daar ook al een melding dat de accu slecht is, maar niet zelden is dat gebaseerd op de acculeeftijd. houd de accu het nog goed vol dan gewoon laten zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 november 2020 17:35:42 schreef testman:
kijk eens bij het accusymbool in windhoos, daar op klikken en je kunt extra info krijgen, soms krijg je daar ook al een melding dat de accu slecht is, maar niet zelden is dat gebaseerd op de acculeeftijd. houd de accu het nog goed vol dan gewoon laten zitten.

Had ik al gedaan. Winhoos gaf aan 100% geladen. De netvoeding is eigenlijk altijd aangesloten.
Zonder voeding was de accu nog 15% en snel leeg.
Nu de accu er uit is zegt windows dat er geen accu aanwezig is.
De computer wordt zelden tot nooit zonder netspanning gebruikt.
Ik weet niet of ik er nog iets in zet. Een accu voor de laptop is al voor ca 30 euro te koop.
Ik zag ergens dekseltjes om de accuruimte dicht te maken.

Bij het onderzoek heb ik aan de connector gemeten van de voeding. De steker heeft een ring aan de buitenkant, een ring aan de binnenzijde en een centrale pen. De twee ringen voeren + en - 19,5 volt. op de centrale pen meet ik niets, maar deze heeft wel een ader naar de voeding. Wat is het doel van de centrale pen?

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 26 november 2020 18:36:58 (17%)

Data, voeding kletst met laptop. Daarom "weet"de laptop het als er een verkeerde voeding aangesloten is ... (een van HP bijvoorbeeld).

Op 26 november 2020 18:51:54 schreef Rd12tf:
Data, voeding kletst met laptop. Daarom "weet"de laptop het als er een verkeerde voeding aangesloten is ... (een van HP bijvoorbeeld).

Zou een niet Dell accu ook problemen kunnen geven? Een originele DELL die zit zo tegen de 150 euro (met waarschijnlijk 140 euro winstmarge) :(

die 30€ dingen zijn rommel, al meerdere gezien die in 2 jaar al stuk waren. als je de accu toch niet gebruikt, binnenwerk accupack eruit slopen en de lege behuizing terugklikken. evt met een gewicht erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Buzzy, misschien een capaciteitsprobleem van de goedkope accu?
Misschien wordt je hier wat wijzer van:
https://www.dell.com/support/article/nl-nl/sln155342/diagnostische-lam…

Gaat over een latitude maar wellicht heb je er wat aan.

Op 26 november 2020 19:50:21 schreef testman:
die 30€ dingen zijn rommel, al meerdere gezien die in 2 jaar al stuk waren. als je de accu toch niet gebruikt, binnenwerk accupack eruit slopen en de lege behuizing terugklikken. evt met een gewicht erin..

Hier dan weer goede ervaringen met een Yanec ofzo.. dat is ook aftermarket maar werkt nu al een paar jaar prima.

Op 27 november 2020 09:34:12 schreef maus0611:
[...]

Hier dan weer goede ervaringen met een Yanec ofzo.. dat is ook aftermarket maar werkt nu al een paar jaar prima.

ik ook , ik gebruik al jaren yanec accu`s nooit geen problemen mee gehad , levens duur is wat je er van zou verwachten .
laatst nog gezocht voor een extra large accu pack , orgineel van dell kwam ik op een dikke 250 euro , daar kan je een hoop yanec`s van kopen
als een yanec ( extra large voor zeg 50 euro ) zoals beweerd zeg 2 jaar mee gaat dan kun je voor de prijs van 1 dell accu 10 jaar lang vooruit , terwijl de originele dell na ongeveer 5 jaar het loodje legt 7 op zijn best

ik zou niet aan ge refurbished accus beginnen , daar heb ik wel slechte ervaringen mee

Op 26 november 2020 21:49:03 schreef Rd12tf:
@Buzzy, misschien een capaciteitsprobleem van de goedkope accu?
Misschien wordt je hier wat wijzer van:
https://www.dell.com/support/article/nl-nl/sln155342/diagnostische-lam…

Gaat over een latitude maar wellicht heb je er wat aan.

De accu die er nu in zit is de originele accu, maar inmiddels ook al weer 8 of 9 jaar oud. De laptop hangt altijd aan de adapter.
Na het eruit halen van de accu was de melding met de lampjes ook weg en windows zegt dat geen accu aanwezig is. De laptop werkt verder normaal.
Ik heb nog geen andere accu aangeschaft en weet nog niet of ik dat wel nodig vind.
Gezien de leeftijd van de laptop wordt het geen accu van meer dan 100 euro!

Op 27 november 2020 09:43:14 schreef klaasy:
[...]
ik ook , ik gebruik al jaren yanec accu`s nooit geen problemen mee gehad , levens duur is wat je er van zou verwachten .
laatst nog gezocht voor een extra large accu pack , orgineel van dell kwam ik op een dikke 250 euro , daar kan je een hoop yanec`s van kopen
als een yanec ( extra large voor zeg 50 euro ) zoals beweerd zeg 2 jaar mee gaat dan kun je voor de prijs van 1 dell accu 10 jaar lang vooruit , terwijl de originele dell na ongeveer 5 jaar het loodje legt 7 op zijn best

ik zou niet aan ge refurbished accus beginnen , daar heb ik wel slechte ervaringen mee

Waarschijnlijk zijn de "originele" dell accu's allang niet meer in productie. Die kunnen dan ook al weer enkele jaren oud zijn.
Dat fenomeen blijft bestaan, zolang ieder merk zijn eigen model accupacks maakt en ook nog voor elk type anders.

Ik heb gezocht op Yanec J1KND.
Veel webshops noemen het merk, maar als je dan het model opzoekt staat er vaak niet meer bij dat het Yanec is, maar dat het merkcompatibel is, dan weet je nog niet wat je koopt.

Kan toch geen toeval zijn?
Voor de DELL accu heb ik bij Dell mijn servicetag ingevuld.
Acuut krijgen ik nu aanbiedingen van DELL voor nieuw computers 8)7 :( :(

even googlen met zoek opdracht dell 15r accu yanec leverd direct een aantal sites op die accu`s laders , kabels en snoeren verkopen .
zoek je origineel dan yanec vervangen voor origineel.
hoe moeilijk kan het zijn
ga hier geen linken zetten van sites , kan gezien worden als spam en niet gewaardeerd

[Bericht gewijzigd door klaasy op vrijdag 27 november 2020 21:59:46 (16%)

Op 27 november 2020 21:56:37 schreef klaasy:
even googlen met zoek opdracht dell 15r accu yanec levert direct een aantal sites op die accu`s laders , kabels en snoeren verkopen .
zoek je origineel dan yanec vervangen voor origineel.
hoe moeilijk kan het zijn
ga hier geen linken zetten van sites , kan gezien worden als spam en niet gewaardeerd

Ik zeg niet dat ik Yanec niet vind, maar bij de beschrijving van de accu's staat dan heel vaak "merkcompatibel". Dan zet ik er toch terecht vraagtekens bij.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 27 november 2020 21:56:37 schreef klaasy:
ga hier geen linken zetten van sites, kan gezien worden als spam en niet gewaardeerd

Als het echt spam is wel ja maar verder mag je hier best linkjes neerzetten die TS helpen hoor!
Als het echt spam is, heeft bijna iedereen een hekel aan, wordt het gemeld door attente CO leden en grijpt er een moderator in.

Dan is je verwijzing naar google (1 van de grootste www bedrijven ter wereld) ook spam :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Verleden jaar heb ik de accu vervangen van mijn Dell N5110 en gekozen voor een extended versie (6Ah) voor 34euro en ben er heel tevreden over.

edit: zopas de factuur nog eens bekeken en er moet nog 7 euro BTW bij, dat was dan 41 euro verzendkosten inbegrepen.

LDmicro user.
Tidak Ada

Golden Member

Als je toch op netstroom werkt, wekelijks de accu toch leeg trekken. Dat houdt de accu jong.
Dat doe je zelf toch ook om vief te blijven: Af en toe lekker sporten....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †