NAD T763 Brom, condensator?

Goedenavond,

Sinds korte tijd hoor ik een brom op alle kanalen van mijn NAD T763 versterker.

-De brom is op alle kanalen aanwezig, zowel analoog als digitaal. Als ik de versterker mute dan verdwijnt de brom.
-De brom is volume onafhankelijk en klinkt als 50Hz, hij komt en gaat plots of geleidelijk en varieert ook in luidheid.

Vanavond kwam er een harde plop en de versterker ging in protect (rood lampje). Keertje gereset en daarna na 2 minuten hetzelfde.

Van wat ik erover kan vinden vermoed ik de 12000uF elco's in het voedingscircuit, na lang puzzelen heb ik het bord eruit gekregen, èr staan niet echt elco's bol maar 3 van de 4 zien er puntig uit:

LV, RV en RA hebben een puntdak, LA lijkt vlak te zijn.

In-circuit varieert de capaciteit:
- LV: 10,89mF
- RV: 10,84mF
- RA: 11,04mF
- LA: 10,70mF

Uitsolderen en nogmaals meten zal pas morgen worden.

Iemand enig idee of het vervangen van de elco's een kans maakt om het probleem te verhelpen? Ik heb ergens gelezen dat de diodebruggen ook wel eens willen gaan 'lekken', iemand hier bekend mee?

Schijnbaar is 12000uf/80v een lastige combo, zou ik met 10000uf/80v ook wegkomen (bijv. https://www.distrelec.nl/en/electrolytic-capacitor-snap-in-10000uf-80v…)

Kan je niet beter eerst de hulp spanningen opzoeken in de versterker kijken of er wat regelaars zitten die wat elko's gefrituurd hebben?

pa3gws

Golden Member

De waarden van de elco's zitten ruim binnen de spec's en het bol staan of puntig is alleen de kunststof boven kant.
Die kan je waarschijnlijk zo een beetje indrukken de eolco's zijn bijna zeker niet stuk.
Als hij in protect gaat moet je eerder een probleem zoeken in de eindtrap.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 19 november 2020 17:29:21 (16%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Kan het meetinstrument welke je gebruikt 12000uF meten?

Had deze versterker niet last van de losgammelende diode op het protection board of was dat de 742? Het is alweer even geleden dat ik een van beiden op de tafel heb gehad.

Ik vermoed dat je het eerder in de buurt van een losgeraakte soldering moet zoeken, daar zitten ze vaak vol mee.

De voedingscondensatoren zijn OK.

Uiteindelijk de elco's uitgesoldeerd en ze waren zo ver uitgedroogd dat ik ze als sambaballen kon gebruiken.

Elco's zitten direct aan de speaker ground, dat kan de brom wel verklaren.

Via Okaphone goed passende vervangers kunnen bestellen van Nippon Chemicon voor een paar tientjes, vanavond er in gesoldeerd en staat inmiddels alweer een paar uur op de testbank bromvrij te spelen :)

Het was een gokje maar voor die paar tientjes koop ik geen nieuwe versterker natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door Joey op zondag 29 november 2020 22:09:45 (12%)

Sine

Moderator

Hmja, samxcon is dan ook het beste wat er op condensator gebied te krijgen is... (NOT)

Mooi dat het gefixed is in ieder geval.

vergeten

Golden Member

Op 29 november 2020 22:08:21 schreef Joey:
Elco's zitten direct aan de speaker ground, dat kan de brom wel verklaren.

Een gedachte die niet klopt!
Brom komt niet via de speakeraarde in de speaker maar gewoon via de (slecht afgevlakte)voedingsspanning van de (voor)versterker in het uitgangssignaal terecht.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als die dikke elco's al slecht zijn, dan zijn er waarschijnlijk meer elco's slecht.