Sony Betamax SL C9ES aansluiten

Ik heb een aardige stapel Betamax videobanden waarvan niet duidelijk is wat er op staat. Wel weet ik dat er een paar bij zitten met opnames van mijn kinderen. Dus nu wil ik ze eerst allemaal afspelen om te bepalen welke gedigitaliseerd moeten worden en welke niet.
Nu heb ik een Sony SL C9ES videorecorder. Hoe krijg ik die aangesloten op een smart TV (LG OLED55E8PLA) of op een laptop via USB?
Er zitten nu geen kabels bij, behalve die voor de stroom.
Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Volgens de technische specificaties heeft het apparaat een Video output:

code:


    VIDEO OUT: BNC connector 
    1.0 V (p-p) 
    75Ohms, unbalanced, 
    sync negative

Zover ik weet is dat gewoon standaard composiet video. Er zijn verloop plugjes waarmee je de veel gangbaarder tulpstekker op die BNC-aansluiting kunt prikken.

Ik vind het zo gauw niet terug, maar mogelijk heeft je TV een "AV IN" aansluiting aan de achterzijde. Met de (bij de TV meegeleverde) aansluitkabel kun je dan de recorder aansluiten.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Klopt. De BNC aansluiting geeft een composiet-video signaal af.
Voor een oude Sony Betamax-recorder die ik heb gehad heb ik toen zelf een verloop gemaakt door een soldeerbare BNC connector en tulp-chassisdeel rechtstreeks met de achterkanten aan elkaar te solderen.
Deze op de BNC aansluiting van de recorder en dan de standaard gele tulp-tulp kabel naar de TV.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Thevel

Golden Member

De recorder op de TV aansluiten is lastig omdat de TV alleen HDMI ingangen heeft, er bestaan wel HDMI-video adapters maar die zijn best wel duur.

Aansluiten op de laptop via USB kan maar dan heb je wel een Audio/Video Grabber nodig, zoiets bijvoorbeeld.
Ook heb je nog tulp kabeltjes en een BNC verloopstekker nodig.

Beeldkwaliteit van sommige grabbers is matig, en je moet nog encoden en dat soort gein.

Makkelijkst is naar mijn mening om een DVD recorder van marktplaats te halen, al dan niet met een oude tv met scart. Dan kun je de handel op DVD krijgen en vanaf daar encoden naar h264 als je de behoefte hebt aan een digitaal formaat.

Op 5 januari 2021 16:00:56 schreef DJSmiley:
Beeldkwaliteit van sommige grabbers is matig, en je moet nog encoden en dat soort gein.

ja daar zit "brol" tussen en je kan je de vraag stellen of die het niet jittervrije beeld van een SLC9ES zomaar aanvaarden. (net zoals de AV ingang van veel LCD toestellen)

altijd verstandig de SLC9ES eerst eens te testen op een oude BB tv, kwestie van zeker te zijn of er sowieso nog beeld uitkomt.

Kris, dat is een goede tip, de recorder staat al een tijd op zolder te niksen.
Maar wat bedoel je met een BB tv?

Thevel

Golden Member

Maar wat bedoel je met een BB tv?

Dat is een oude beeldbuis tv.

BB, die is ook op leeftijd, maar die bedoelde ik niet :-) (Brigitte Bardot)

Dat is een oude beeldbuis tv.

Yep, een TX400 ofzo. ;)

Mocht je geen oude tv meer hebben maar alleen een oude vga monitor (mag ook een platte LCD uitvoering zijn) dan is dit ook een best goed alternatief.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001591458420.html?spm=a2g0o.detail.…

Deze omzetters werken best goed. Om het daadwerkelijk te digitaliseren heb je dan nog zo'n framegrabber waar Thevel het over heeft nodig.

Dan kun je de handel op DVD krijgen en vanaf daar encoden naar h264 als je de behoefte hebt aan een digitaal formaat.

Is dat werkelijk allemaal nodig voor oud waarschijnlijk niet al te best video signaal van oude beta recorder met een heel oude tape? Ik denk niet dat het daar beter van wordt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 5 januari 2021 17:27:37 (13%)

Om een PAL signaal te kunnen bekijken gebruik ik een klein plat modern schermpje wat bv gebruikt wordt voor een achteruit rij camera, diagonaal 11cm.

Wbt die betamax speler, heeft die lang stil gestaan, doe-tie het nog ? Een aantal dingen kun je zonder scherm ook al testen.
De eerste video opnemers/spelers hadden alleen een gemoduleerde uitgang. Daar heb ik er ook nog een paar van staan, maar dat geheel ter zijde.

O ja, in de overgangstijd naar hdmi schermen gebruikte ik een omvormer : component->HDMI met een DVB-T ontvanger
De eerste omvormer die ik kocht deed het boven verwachting goed, later kocht ik er nog een die het aanmerkelijk slechter deed.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op dinsdag 5 januari 2021 17:32:36 (22%)

Het simpelst is de RF coax uitgang van de video te gebruiken en die op de antenne ingang van de TV aan te sluiten.
Meestal kanaal 36
De beeldkwaliteit zal niet geweldig zijn, maar het is zo ongeveer de slechtste analoge bron aansluiten op een zeer moderne digitale weergever.

Je hebt dus alleen een korte antenne coax kabel nodig.
De TV kan automatisch het goede kanaal opzoeken als de Betamax werkt, kan zijn dat je alleen een zwart beeld aantreft, dus dat wel de rf zender van de video wordt opgepakt maar geen beeld, misschien wel geluid.

Pas op met de oude VCR's, dus gebruik geen speciale banden met persoonlijke herinnering om hem te testen, want de band kan beschadigd worden.

Bij de SL-C9 eerst de voeding voorzien van nieuwe elco's en het liefst ook de DC-DC converter voor het VFD display anders blaas je de boel gegarandeerd op. Voeding heeft een custom STK plak welke nog maar erg lastig te krijgen is. De laatste 4 originele die little diode had heb ik twee jaar terug allemaal opgekocht.

Verder goed opletten op beschadigingen op de onder en boventrommel en eerst het loopwerk en de koppen reinigen. Let op dat je de videokopjes niet afbreekt.

Liefst vooraf ook de lijm van de hallsensor van de koppentrommel krabben anders krijg je hele vreemde storingen of een defecte sensor. De lijm is 95% van de gevallen geleidend geworden over de jaren door intrekken van vocht.

RF uitgang gebruiken is idd een prima optie en kan ook zonder gedoe op die nieuwere TV zolang die maar een tuner heeft.

Goede suggestie!

Ik was er ten onrechte van uitgegaan: BNC connector = (semi)pro apparatuur en dus geen RF, maar alleen composite en dat soort signalen

Maar dit is een 'simpelere' recorder die wel een modulator lijkt te hebben.

Bedankt allen voor de tips en adviezen so far. Het duizelt me een beetje.
Allereerst heb ik de recorder aangezet en een cassette in gedaan. Op play drukken en het gaat draaien. Ook rewind en eject doen het.
Dus het apparaat lijkt het nog te doen. Daarmee is stap 1 gezet.

Volgende is om de recorder op een simpel schermpje proberen aan te sluiten. Of een oude beeldbuis tv Die heb ik niet dus ga ik eerst maar eens zoeken.
Daarmee kan de eerste controle (wat staat er op de banden?) dan hopelijk gedaan worden waarna waarschijnlijk de helft gewoon naar de schroot kan.

Wordt vervolgd.

Die LG lijkt ook gewoon een antenneingang te hebben
Coaxkabeltje tussen die Sony en de LG
Band erin en op play
En (analoog) zenders laten zoeken

Je kan het natuurlijk ook proberen op een moderne tv via de RF ingang. toch is een oude BB tv beter voor dit doel. reden is dat moderne TV's er meestal niet meer op voorzien om signalen van een analoge vtr te interpreteren en dan zwart (of blauw, kwestie van wat de mute doet)beeld geven, waardoor je verkeerde conclusies gaat trekken.

Vaak zat/zit er ergens een schakelaartje voor een testbeeld, een kleurenbalk of een half zwart, half wit scherm oid.
Zo ja, dat dan eerst testen, en dan zien of de moderne tv's met die wapperende sync kunnen omgaan.

De TBC's en framestores moeten nu in overvloed afgedankt zijn, maar wellicht al in de molen verdwenen.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op woensdag 6 januari 2021 16:26:28 (20%)

Een C9 die lange stilstand heeft overleefd,denk ik niet..Spoelen en zelfs afpelen zal door slechte rubbers moeizaam gaan...

Maar IDD via de BNC ( Video) + Tulp (Audio)

Heb even een tussenweg gekozen. Niet op de LG maar op een wat oudere maar wel smart TV van Philips (32PFS5501/12).

Geluid via een rood witte tulp kabel vanaf recorder (audio out) naar TV.
Video via coax naar RF antenne aansluiting op TV.
Zie foto's van achterkant recorder en TV.

Resultaat: wel geluid maar geen beeld. Geluid wordt wel gestoord door een bromtoon. Nog niet echt gelukt dus.
Heb ook nog testsignaal laten uitzenden door recorder maar weet niet hoe ik die op de TV moet vinden. Blijft lastig voor een amateur als ik.

Sine

Moderator

Dat is ook geen RF uitgang, dat is video.

Er hoort/past ook geen standaard TV RF stekker in, daar hoort een BNC op, die moet dan naar een composiet video ingang op je TV

-edit-

Die RF uitgang zit er overigens wel op, dat is die waar "earial" bij staat. De tulp kabeltjes heb je dan niet nodig. Je zult dan de analoge zender moeten zoeken.

Dit is overigens de optie met de minste kwaliteit, maar genoeg om te zien wat er op de banden staat.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 7 januari 2021 12:51:44 (27%)

het lijkt me dat de antenne kabel in de bnc plug is geduwd aan de vtr :-) (aan de tv kant zit het wel goed) gewoon plug enven versteken aan de vtr.

Ok. Aangesloten op de Aerial out van de video. Tulp kabels weg.
En..... er is beeld op de TV! Niet al te goed uiteraard maar voldoende om te zien wat er op de banden staat.
Dus nu eerst maar eens kijken wat er op staat en weg kan.
Bedankt voor de tip.

Thevel

Golden Member

En..... er is beeld op de TV! Niet al te goed uiteraard maar voldoende om te zien wat er op de banden staat.

Toch wel netjes voor een recorder van >35 jaar oud..