Herprogrammeren raildata ThyssenKrupp Flow2 Traplift

Hallo Allemaal (en in het bijzonder de liftmonteurs),

Hopelijk kan iemand mij helpen met het configureren van een ThyssenKrupp Flow2 stairlift.

Ik wil de lift gebruiken op een andere rail. Dit houdt in dat ik de "raildata" (hier en daar) opnieuw moet programmeren. Mijn probleem nu: Hoe doe ik dat precies?

Ik beschik over de installatiehandleiding. Daarin wordt gesproken dat in menu - 8 -. de Snelheid, TurningAngle, HaltPosition, ParkingPosition en Rotation kunnen worden geconfigureerd.

Mijn vraag nu: Hoe doe ik dit stapsgewijs?

Wim.

Niemand een idee of een liftmonteur in de kennissenkring?!
Ik ben eventueel ook bereid te betalen voor advies.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi EricN,

Dank je voor je bericht. Ja dat blijkt inderdaad.

Dit is echt zo'n klusje van: eenmaal zien en dan snap je het. De handleiding is kennelijk bewust vaag.

Ik zoek daarom iemand die mij er - eventueel - telefonisch doorheen kan loodsen. Iemand die dit (vaker) gedaan heeft en kan "uitleggen". Dit hoeft niet gratis.

Ik hoop zo iemand op CO te treffen...

ThyssenKrupp al eens gebeld?? Misschien bereidwillig om te helpen. het zijn geen producten die 1 miljoen keer gemaakt is en elke keer anders..

Hoi smd,

Voor deze kwestie nog niet. Wel eerder i.r.t. een zelfde maar kleinere instelling. De monteur zet de teller op de IPAD aan zodra hij binnen komt. 15 minuten in-en-out kostte me toen €150.

Dit is een grotere klus omdat de lift van de bestaande rail afgehaald is en op mijn rail gemonteerd is. De lift kent de rail dus niet.

Mijn voorkeur gaat daarom uit naar zelf doen...

Ik heb een paar jaar geleden een gebruikte liftstoel gekocht, (zelfde model) en deze door Tk op een nieuwe buis laten installeren. Ik dacht dat er een SD kaartje met de nieuwe buis kwam. De monteur sloot later nog een extra kastje aan om de stoel op enkele punten bij te stellen. Die buis en installatie koste nog genoeg maar scheelde toch een paar duizend euro op een volledig nieuwe installatie.
Heb je niet het SD kaartje wat bij de buis hoort?

Hoi Flevotronica,

Dat klopt. De TK Flow 1 heeft inderdaad een flashcard waar de "raildata" op geprogrammeerd is. De Flow 2 heeft dit niet meer.

Ik ben vrij technisch en snap wat er gebeuren moet. Wat ik niet snap is hoe ik de lift "leer" op welk punt op de rail hij iets moet doen. D.w.z draaien, kantelen versnellen, vertragen e.d..

Oftewel, ga ik eerst met de lift naar dat punt of doe ik dat o.b.v. "railcoordinaten" o.i.d.???

Dan zal mijn moeder wel een Flow1 hebben, zeker al alle alternatieve traplift bedrijfjes benaderd?

Op 25 januari 2021 19:25:16 schreef Wivadu:
......

Mijn voorkeur gaat daarom uit naar zelf doen...

Dat snap ik. Scheelt je ongeveer €1000 plus voorrijkosten. https://www.lift-support.de/treppenlift-ersatzteile/programmierung-sch…

Precies. En als het nu 9 uur werk was + 100 voorrijkosten dan is het niet anders. Deze bedragen slaan nergens op.

Zo is het. Daarom hoop ik op een tip van een van de CO forumleden. Nogmaals dit hoeft niet gratis...

Op 25 januari 2021 21:36:31 schreef Wivadu:
Precies. En als het nu 9 uur werk was + 100 voorrijkosten dan is het niet anders. Deze bedragen slaan nergens op.

Vanwege de verplichte regelgeving is dit nu eenmaal de norm bij liften. Onlangs in BE verplichte lichtgordijn in 2 liften laten installeren 30.000€!!!! 1 dag werk met 2 mensen. Geen idee wat dat lichtgordijn kost 2000€ per stuk? Dat is dan1600€/uur. Niet slecht.

@New Beetle. Ongehoord woekeren. Zowel B2B als B2C.

ik heb dat ook jaren gezien, het onderhoud contract is al duur zat bij die bedrijven. je mag nog geen tl vervangen in een lift, dat is ook voor hun, maar destijds deed ik dat zelf ook vaker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Ik zit misschien zomaar wat te fantaseren, maar
omdat het traject wat de lift moet afleggen in elke situatie anders is zou ik kiezen voor een soort lijst waarbij in
één kolom de plaats van het voertuig staat en in
een tweede kolom de uit te voeren activiteit (snelheid verminderen, draaien, kantelen, stoppen, ...)

Als input waarde in de eerste kolom zou ik kiezen voor een incrementele teller op de as van de motor.

Kan je / durf je te experimenteren met de lift om de werking te achterhalen ?
Is er ergens een tweede hands model te koop om uit elkaar te halen en de werking terug te vinden ?

.

[Bericht gewijzigd door F_S op dinsdag 26 januari 2021 11:47:47 (94%)

Ik heb misschien wel wat voor je maar is net te groot om hier te uploaden.
Je e mail is niet zichtbaar anders had ik het daar naar gestuurd.

Gr.F_S

@pamwikkeling,
Dat lijkt mij ook de meest logische ontwerpstrategie inderdaad. Het moet zoiets zijn. Ik heb echter maar 1 FLOW2....

@F_S,
Dank je voor het meedenken. Ik ben bereikbaar via wivadu@protonmail.com.

@F_S Dank je voor je email!

Ik ben het met @pamwikkeling eens. Ik denk dat er gebruik wordt gemaakt van een datatabel..

@smd & @F_S, Ik vraag me daarom af of er een software tool voor nodig is. D.w.z. dat het instellen alleen kan vanaf een laptop o.i.d...

De handleiding doet vermoeden van niet....