Op 28 januari 2021 12:09:53 schreef Tidak Ada:
Goed, dan hoef ik het niet meer te verbeteren ;)

Werkt bij jou de muziekmode wel?

Zojuist de mijne uitgepakt, alles heel, maar wel de "budget versie" , dus moet alle SMD componenten zelf solderen.

Op 28 januari 2021 15:35:34 schreef bprosman:
Zojuist de mijne uitgepakt, alles heel, maar wel de "budget versie" , dus moet alle SMD componenten zelf solderen.

Pfff, succes. Zoveel tijd had ik er niet voor over om een paar Euro te besparen.
Maar ja, misschien een goed lockdown tijdverdrijf :+

Zoveel tijd had ik niet over om een paar Euro te besparen

Moet heel eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie niet door had dat er meerdere (oa een gebouwde) versie bestond.
Maar goed, het is hobby he :-)

Heb ook nog een Eleshop klokje en een Nixie klokje (CO Kit) liggen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (21%)]

Op 28 januari 2021 15:40:33 schreef bprosman:
Maar goed, het is hobby he :-)

Da's waar. Maar met zo veel onderdelen en geen stencil wordt het volgens mij al snel niet leuk meer...

Ik heb (op het laatste moment) de tegenwoordigheid van geest gehad om de gesoldeerde versie te bestellen.
Gewoon geen tijd om de zut een voor een te gaan solderen..

't Is een mooie klok.
Wel jammer dat er zoveel bleeding in zit. (als ze de digits wat zorgvuldiger hadden gemaakt is dat helemaal niet nodig)

Op 28 januari 2021 16:36:45 schreef Arco:
't Is een mooie klok.
Wel jammer dat er zoveel bleeding in zit. (als ze de digits wat zorgvuldiger hadden gemaakt is dat helemaal niet nodig)

Waar bedoel je dan?

Op 24 januari 2021 13:20:20 schreef rew:
[...]Ik geloof dat ik het viavia van de "plexiglas leverancier" heb gehoord. Dat was 20 jaar geleden (2000 denk ik). En degene die het me verteld heeft, die heeft redelijk doorzichtige verbindingen gelijmd... En geen witte uitslag. Maar je hebt gelijk dat witte uitslag dat ken ik ook wel. Dus.... er is iets met "je moet het wel goed doen". Misschien zorgen dat je niet op de oppvlaktes morst, of "direct schoonmaken" of "precies de juiste lijm gebruiken".

Weten /dat/ het kan levert je op dat je kan googlen naar "hoe moet het dan ook al weer?".

Ik gebruik hiervoor Chloroform. Onzichtbaar lijmen en oersterk en geen witte uitslag of wat dan ook. Wel de "gezaagde" vlakken even goed fijn schuren.

Als je apotheek lief aankijk kunnen ze zo een flesje bestellen voor het lijmen van plexiglas.

Het spul is dunner dan water. Met een injectiespuit met een dunne naald gaat dit heel goed.

Op 28 januari 2021 16:54:19 schreef ritmeester:
Als je apotheek lief aankijk kunnen ze zo een flesje bestellen voor het lijmen van plexiglas.

En anders kun je het wel bij Labshop krijgen.
https://www.labshop.nl/chloroform-nvp/

'k Zie geen bloed..... :+

@ritmeester:

Het spul is dunner dan water. Met een injectiespuit met een dunne naald gaat dit heel goed.

Neem dan wel een ouderwetse glazen spuit met metalen plunjer anders gaat hij binnen ene paar seconden lubberen, lekken en vastzitten. De naalden mogen ook geen plastic aansluiting hebben, dus 'antieke' vol-metalen naalden gebruiken (BACO - IJmuiden?).

Maak ook eerst een oplossing van plexiglas-poeder in chloroform.

Maar vergeet nooit dat je altijd de lichtbreking in de naad blijft zien!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (91%)]

Bleeding is als het licht terecht komt op plaatsen waar 't niet hoort. (zou alleen de cijfers moeten verlichten)

Op 28 januari 2021 16:36:45 schreef Arco:
't Is een mooie klok.

Het lijkt mij eerder dat de LEDs wat licht naar opzij geven en dat zou alleen naar boven moeten zijn.
Wellicht wat zwarte verf om ze wat af te schermen...

Op 28 januari 2021 17:04:12 schreef Tidak Ada:
'k Zie geen bloed..... :+

@ritmeester:
[...]

Neem dan wel een ouderwetse glazen spuit met metalen plunjer anders gaat hij binnen ene paar seconden lubberen, lekken en vastzitten. ...

Maak ook eerst een oplossing van plexiglas-poeder in chloroform.

Maar vergeet nooit dat je altijd de lichtbreking in de naad blijft zien!

Mijn spuitjes komen via Ali of eBay of misschien ook wel in Nederland gekocht, dat weet ik niet meer. Maar 100 stuks gekocht en geen enkel probleem met de symptomen die jij beschrijft. Wel na een paar dagen :-)

Plexiglas-poeder in choroform? Nog nooit van gehoord en nog nooit gedaan. Maar voor ruwe oppervlakken misschien wel een idee. Maar ik betwijfel het of het gemixte product dan wel uit de naald komt.

Op 28 januari 2021 17:22:09 schreef Arco:
Bleeding is als het licht terecht komt op plaatsen waar 't niet hoort. (zou alleen de cijfers moeten verlichten)

Zou dit "Masker" dat niet op moeten lossen ?
Anders een rubber plaatje er tussen met de gaatjes uitgestanst ?

Is er ergens een schema van deze klok dat jullie weten ?

@Ritmeester:
Dat doe je ook niet in een injectiespuitje, maar met een kwastje/penseeltje. Daarna beide delen tegen elkaar klemmen en dat chloroform, met een dun naaldje op je injectiespuitje 'natrekken'.
Zo heb ik privé en op mijn werk vele doosjes en kasten gemaakt voor diverse doeleinden.

Vaak wordt er overigens ook geen rekening gehouden met de hoeveelheid water die het materiaal opneemt. Je verbaast je over hoeveel dat kan zijn!
We gebruikten daarvoor een tabel van 'Vink Kunststoffen' in Didam.

@bprosman:
Tot nog toe geen schema, noch software te pakken gekregen.
Ik heb dan ook heel 'zoet' voor de versie met de bestukte print gekozen. :o Ik heb ook geen ervaring met het solderen van SMD.

De kans dat je aan schema en software komt schat ik op nihil.

SMD solderen is niet moeilijk, handigheidje.
Maar gezien mijn tijdsvenster tegenwoordig heb ik voor een bestuckte print gekozen..

Het lijkt (moeilijk te zien) of de cijfers gewoon recht zijn uitgefreesd, moet eigenlijk onder een hoek van 45° voor een optimaal resultaat.
Philips maakte dit soort buisjes 70 jaar geleden al voor bedieningstoestellen voor hun telefooncentrales. (en die hadden nauwelijks bleeding)

Op 28 januari 2021 21:26:12 schreef Arco:
Het lijkt (moeilijk te zien) of de cijfers gewoon recht zijn uitgefreesd, moet eigenlijk onder een hoek van 45° voor een optimaal resultaat.

De cijfers zijn gewoon op een laser cutter helemaal door het plexiglas "gesneden" dus heel anders dan de oorspronkelijke edge-lit displays.
Ik ga zelf kijken of ik plaatjes kan maken die, zoals de oorspronkelijke, de cijfers opbouwen uit allemaal losse cirkels en alleen op het oppervlak van de plaatjes zitten. Ik denk dat je hiermee veel meer lichtopbrengst krijgt en de cijfers veel duidelijker worden.

Op 28 januari 2021 21:37:49 schreef Nisei:
[...]

Ik ga zelf kijken of ik plaatjes kan maken die, zoals de oorspronkelijke, de cijfers opbouwen uit allemaal losse cirkels en alleen op het oppervlak van de plaatjes zitten.

Doe dat andersom, graveer de cijfers van achteren, dat heeft een stuk hogere lichtopbrengst.

Er waren overigens displays die geen rondjes maar wel degelijk lijnen gebruikten, zoals de NLS voltmeters.

https://www.youtube.com/watch?v=OIATKbSkYxw
https://www.youtube.com/watch?v=xFic_Fn5ujM

Op 28 januari 2021 22:20:27 schreef Sine:
Doe dat andersom, graveer de cijfers van achteren, dat heeft een stuk hogere lichtopbrengst.
Er waren overigens displays die geen rondjes maar wel degelijk lijnen gebruikten, zoals de NLS voltmeters.

Ik ga idd de achterkant graveren (dus in spiegelbeeld op het oppervlak.
Ah ja, ik zie het, ook wel normale lijnen dus. Dat maakt het wel een stuk eenvoudiger voor me. Ik was al bezig om het Nixie font om te zetten in lijnen opgebouwd uit cirkels maar dan kom je al snel in de knoei :)

Op 28 januari 2021 21:20:24 schreef Tidak Ada:
De kans dat je aan schema en software komt schat ik op nihil.

Op Neonixie schreef iemand:

Looks like an stm32 so an opportunity to make some open source fw....

Ik heb eerlijkgezegd niet gekeken wat er op het bord zat maar als dat zo is dan ben ik benieuwd wat er mee gedaan kan worden.

Die Philips displays waren een soort dot displays: om de paar mm een putje en dat in de vorm van het betreffende cijfer. Was mooi om te zien,

Op 28 januari 2021 21:22:00 schreef Jinny:
SMD solderen is niet moeilijk, handigheidje.
Maar gezien mijn tijdsvenster tegenwoordig heb ik voor een bestuckte print gekozen..

Maar dan moeten je 'objectiefjes' wel meewerken. Helaas zijn die het laatste jaar in de revisie en dat proces verloopt niet echt soepel....

Verder:
De cijfers van het klokje hebben een lijndikte van 0,15mm (voelermaatje). De wanden zijn echter niet glad, wat genoemd verschijnsel mogelijk teweeg brengt.

Ik heb nog even gecheckt bij een container van een biologisch preparaat: De naden worden plots duidelijk als ik er het licht van een laserpointer door laat vallen....

Toch wel weer echt Nederlands, om te zitten zeuren op die bleeding van de cijfers van een complete klok-kit van $35.00 inclusief verzending. :(
Daar krijg je nog niet eens één digit -zonder sturing- van zo'n fabrieksmatig display voor.....