Koptelefoonplug naar audio-in

amador

Honourable Member

Goede morgen. Ik heb van de nieuwe provider een tv-kastje (Amino) En er zit naast de HDMI alleen een 3,5 mm hoofdtelefoon aansluiting en die werkt. Kan ik die gebruiken om de stereo installatie aan te sluiten door een veloopkabel te maken naar 2 cinchpluggen? De kabel maken zal wel lukken maar is de "uitgang/signaalspanning" daarvoor geschikt? Dan kan ik naar de radiozenders luisteren zonder dat de tv aan moet.

Dat is (zeer waarschijnlijk) geen probleem.
Bij veel van die kastjes zit zo'n kabel zelfs gewoon bijgeleverd.
Het betreft een stereo mini-jack naar 2 x tulp kabel (n de volksmond vaak uitgescholden als "aux-kabel"), die kan je zelf maken, maar ze zijn ook gewoon te koop.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Daar heb je nog een male-male cinchkabel bij nodig, want female gaat niet passen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 februari 2021 10:39:14 schreef Arco:
Je kunt ook een kastje tussen de HDMI zetten met een SPDIF...
https://nl.banggood.com/GRWIBEOU-HDMI-Audio-Splitter-HDMI-to-HDMI+3_5-…

Ik heb een soortgelijke uit China en de analoge uitgang doet in ieder geval geen drol (was bedoeld voor tussen een Chromecast en een computerscherm als slaapkamer-TV). SPDIF nog niet geprobeerd. (de 18kg zware versterker met spdif moet juist NIET naar de slaapkamer)

ja dat kan. let wel op: de "phono" ingang van je versterker kan je niet zomaar gebruiken.
Bij voorkeur gebruik je de VCR of TV ingang, maar de CD of TAPE IN ingang moet ook lukken.

persoonlijk heb ik hier wel slechte ervaring mee gehad (ander bron-apparaat): TV-beeld via hdmi en geluid via analoog liepen niet gelijk. er was ~1 seconde "vertraging" op het beeld. je hoorde een knal, en zag een seconde later het geweer afgaan... Voor radio-toepassingen geen probleem. voor surround sound bij tv daarentegen.

Arco

Special Member

Bij bijna alle tv's kun je de delay voor audio instellen om de boel synchroon te laten lopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 februari 2021 15:24:15 schreef Arco:
Bij bijna alle tv's kun je de delay voor audio instellen om de boel synchroon te laten lopen...

klopt.
maar als je beeld-bron niet de tv is, maar een ander kastje,
en je wil van dat ander kastje het geluid "naast de tv af" sturen, dan helpt die optie niet.
En net dat is wat de TS wil, en wat ik meemaakte.

Dan moet je in de instellingen van dat kastje gaan zoeken, en die zijn zelden zo uitgebreid. Toch zeker niet de kastjes die door televisie-distributeurs uitgedeeld worden.

Thevel

Golden Member

Op 23 februari 2021 15:15:15 schreef verstrooid_profke:
TV-beeld via hdmi en geluid via analoog liepen niet gelijk. er was ~1 seconde "vertraging" op het beeld.

Op 23 februari 2021 09:47:55 schreef amador:
Dan kan ik naar de radiozenders luisteren zonder dat de tv aan moet.

Vertraging haalt dus niet uit.

amador

Honourable Member

Dank voor de vele antwoorden. Het gaat denk ik zo'n verloopkabel worden, vertraging is geen probleem, is inderdaad alleen om radio te luisteren.

als je ik meen op de gele of groene knop op de ab van de amino drukt, krijg je meteen de radio zenders op de tv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer