Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

Deze e-mail ontving ik zojuist van mijn energieboer:

Goed om te weten: per 1 juli stopt je dubbeltarief
Beste heer xxxxxxxxxxxx,

Je hebt stroom met dubbeltarief en nog een traditionele, niet-slimme (digitale) meter*. Per 1 juli stoppen de Nederlandse netbeheerders met het uitzenden van het toonfrequent-signaal over het stroomnet. Dit signaal zorgt ervoor dat jouw meter schakelt tussen normaal- en daltarief (dag- en nachttarief).

Wat betekent dit voor mij?
Er zijn twee opties. Die leggen we hieronder uit:

Je kunt op korte termijn nog gratis een slimme meter laten plaatsen. Dan blijf je vanaf 1 juli gewoon gebruikmaken van het dubbeltarief. Neem hiervoor contact op met je netbeheerder Stedin.
Geen slimme meter? Dan stopt 1 van de telwerken op je meter per 1 juli. Vanaf dan zie je op het andere telwerk je totale verbruik. Kortom: We kunnen dan dus ook geen dubbeltarief meer berekenen.

En dan? Vanaf 1 juli rekenen we met het enkeltarief dat hoort bij jouw huidige energiecontract. Dit enkeltarief is het gemiddelde van het normaal- en daltarief (dag- en nachttarief) dat je nu hebt. Goed om te weten: op je energierekening merk je hier amper iets van. Na 1 juli krijg je van ons een bevestiging van dit enkeltarief.

Waarom stopt dit signaal?
In steeds meer meterkasten hangt een slimme meter. Deze nieuwe meters hebben een ingebouwde klok die automatisch schakelt. Dat betekent dat het ‘oude’ signaal dus steeds minder vaak nodig is. Daarom hebben de netbeheerders besloten om dit verouderde systeem voor het toonfrequentsignaal uit te schakelen.

Vragen?
Bel dan 0900 1550 (je betaalt alleen je gebruikelijke belkosten), we zitten voor je klaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Met vriendelijke groet,

Klantenservice Essent

* we sturen je deze informatie op basis van onze gegevens op 4 maart 2021. Is er daarna nog een slimme energiemeter bij je geplaatst, dan kun je deze e-mail als niet verzonden zien.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Dat is niet nieuw, daar zijn ze vorig jaar juli almee begonnen. Zolangzamerhand is heel NL met onder andere alle Enexis gebieden

@Roetzen,
Tijd voor een moderne meter.

mvdk

Golden Member

Eerst zien, dan geloven.
Ik heb hier zo'n FTF ontvanger met een snoertje aangesloten in m'n kamer liggen, zojuist C19 gehoord, straatverlichting aan. Maar de masten waren al 5 minuten eerder ingeschakeld, blijkbaar zitten er al veel klokjes in de OV kasten.
Als ik bemerk dat het signaal niet meer gezonden word, zal ik daar hier melding van doen. Voormalige Delftse regio.

(Het is met die meters bijna hetzelfde als met coronaprikken, ze gaan nu eerst de mensen helpen die graag willen)

Op 31 maart 2021 20:26:07 schreef mvdk:
Eerst zien, dan geloven.
Ik heb hier zo'n FTF ontvanger met een snoertje aangesloten in m'n kamer liggen, zojuist C19 gehoord, straatverlichting aan. Maar de masten waren al 5 minuten eerder ingeschakeld, blijkbaar zitten er al veel klokjes in de OV kasten.
Als ik bemerk dat het signaal niet meer gezonden word, zal ik daar hier melding van doen. Voormalige Delftse regio.

(Het is met die meters bijna hetzelfde als met coronaprikken, ze gaan nu eerst de mensen helpen die graag willen)

heb hier ook nog een tf ontvanger liggen, die ontvangt 3 kanalen, C19 C15 en dacht C13. alles straatverlichting gerelateerd. de straatverlichting hier is al overgezet, het valt me al maanden op dat als je reist tussen 2 gemeenten dat er vlot 5-8 min overgaat en dan kom je in de volgende gemeente en is de straatverlichting daar nog niet aan, wel in de vorige gemeente. dat was voorheen niet, je had 3 salvo's CAB signalen met zonsondergang en de regio werd verdeeld in die 3 signalen als alles aanging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vroeger had ik een mega TF ontvanger in huis waarop ik alle in gebruik zijnde commando's kon zien.
Al jaren geleden gesloopt. Hier nog niks gehoord over beëindiging van TF sturing.

Op 31 maart 2021 20:26:07 schreef mvdk:
Als ik bemerk dat het signaal niet meer gezonden word, zal ik daar hier melding van doen. Voormalige Delftse regio.

Op welke frequentie zit Delft? Het huis waar ik ooit woonde in Delft had overigens tariefdraden. Word/werden die ook geschakeld door TF?

Spanning staat en stroom gaat!
mvdk

Golden Member

492Hz. Maar die frequentie is niet zo belangrijk, het gaat om het telegram, de commandoplaatsen. In het ene gebied word bijvoorbeeld impulsplaats 21 en 22 gebruikt om tarief te schakelen, in een ander gebied kunnen ze die voor een heel ander doel gebruiken. Bij overspraak kan dat weleens een probleem geven.
Het word pas echt spannend als je in een bepaald gebied tf ontvangers hebt hangen, ingesteld voor gebruik met zenders in Rotterdams gebied, laten we zeggen Ommoord. Nou ga je dat gebied van stroom voorzien vanuit Zoetermeer. Daar staan ook zenders, maar die geven voor dezelfde taken, bijvoorbeeld tarief en/of openbare verlichting, hele andere impulsplaatsen. Gelukkig kun je die digitale tf relais zodanig programmeren dat ze beide signalen "eten" en de juiste opdrachten uitvoeren.
Met die oude mechanische ontvangers kon dat niet.

Edit: tariefdraden worden idd geschakeld in het trafohuisje.

Als het TF signaal wordt uitgefaseerd, hoe zit het dan met straat- en flatverlichting? Menig wooncomplex heeft ook een TF ontvanger om de algemene verlichting mee te schakelen met de straatverlichting.

Op 1 april 2021 10:00:25 schreef T-sec:
Als het TF signaal wordt uitgefaseerd, hoe zit het dan met straat- en flatverlichting? Menig wooncomplex heeft ook een TF ontvanger om de algemene verlichting mee te schakelen met de straatverlichting.

Hier in de straat is dat vijf jaar geleden al opgelost. De lantarenpalen hebben eigen intelligentie. Er zitten GSM modules in. Ze kunnen afzonderlijk bestuurd worden...

En de eigenaren van flatgebouwen die met de straatverlichting meeschakelen... Tja, die zullen wat anders moeten verzinnen. Astroklokje?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Hier in Delft was het gewoonte om op 4 mei 20:00 de straatverlichting 2 minuten op te schakelen. Toen dat TF systeem begin jaren 50 door hartstochtelijke pleitbezorgers door de gemeenteraad was gepushed (we hadden hier toen nog een GEB) was dat één van de dingen die genoemd werd. Tot begin jaren 90 was er een dag en nacht bemande schakelwacht, die deed dat erbij. Vanaf half jaren 90 ging een technicus, bekend met de TF installatie, even naar dat gebouw bij station Zuid. In de tijd van de roterende omvormers was dat nog wel een beetje rekenwerk hoe laat je die machine moest starten. Er zat ongeveer 2 minuten tussen het moment van in beweging stellen, en het werkelijke schakelmoment van de lantaarnpalen. Zorgen dus dat je horloge goed liep.

Edit:

Tja, die zullen wat anders moeten verzinnen. Astroklokje?

Lichtcelletje? Zo zit dat bij mij op de opgang naar m'n voordeur. Ding schakelt altijd veels te laat in.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 1 april 2021 10:55:43 (11%)

Op 1 april 2021 10:00:25 schreef T-sec:
Als het TF signaal wordt uitgefaseerd, hoe zit het dan met straat- en flatverlichting? Menig wooncomplex heeft ook een TF ontvanger om de algemene verlichting mee te schakelen met de straatverlichting.

Hangt van de eigendomssituatie af. Als die TF ontvanger is geplaatst door het netwerkbedrijf en nog steeds eigendom is van het netwerkbedrijf dan mag dat netwerkbedrijf het oplossen.
Maar meestal werkt het anders. Wij leverden ook wel eens TF ontvangers aan bedrijven en woningbouwclubs en zelfs aan particulieren, maar altijd met een verklaring van geen garantie. Ze plaatsten zo'n ding dan zelf en was het verder ook hun eigen verantwoordelijkheid als het niet werkte.

Op 1 april 2021 10:13:50 schreef Roetzen:
[...]
Hier in de straat is dat vijf jaar geleden al opgelost. De lantarenpalen hebben eigen intelligentie. Er zitten GSM modules in. Ze kunnen afzonderlijk bestuurd worden...

En de eigenaren van flatgebouwen die met de straatverlichting meeschakelen... Tja, die zullen wat anders moeten verzinnen. Astroklokje?

Ik merk dat het aantal meldingen van algemene verlichting in wooncomplexen wat blijft branden de laatste tijd toeneemt. Vanzelfsprekend als, in dit geval Stedin, het TF systeem aan het uitfaseren is.

Dat men in bepaalde situaties dan zelf voor een oplossing moet zoeken en wat deze kunnen zijn dat spreekt voor zich. Maar hoe zit het dan met complexen waar het energiebedrijf/GEB destijds zelf de TF ontvangers heeft geplaatst? Onlangs had ik nog een storing aan een TF ontvanger in een wooncomplex en Stedin heeft dit uiteindelijk opgelost. Komen zij in dit soort situaties dan ook zelf met een alternatief?

Op 1 april 2021 12:16:38 schreef T-sec:
Onlangs had ik nog een storing aan een TF ontvanger in een wooncomplex en Stedin heeft dit uiteindelijk opgelost. Komen zij in dit soort situaties dan ook zelf met een alternatief?

Als Stedin nog steeds eigenaar/beheerder is van de ontvanger dan ligt het voor de hand dat ze met een oplossing komen.

mvdk

Golden Member

We hebben 21 jaar geleden de poppekast meegemaakt met het millennium feest. Ik mocht ook die avond in het kantoorgebouw van ons bedrijf oliebollen eten. Deels veroorzaakt door allang overleden COBOL programmeurs, en deels door een Motorola chip met een datumfunctie. Iedereen hier zal er meer over weten dan ik, ik ben maar een eenvoudige stroomboer.
Dat met die TF kán nog een dingetje wezen. Dat zit zo: er waren klanten die een eenvoudige oplossing voorstelden, waar het bedrijf graag in meeging. Een 3x250Amp aansluiting: dure maximum-meter en een hoog bedrag aan vastrecht. Voor simpele zaken, zoals een gemaal, hadden ze daar een andere oplossing voor: een sperkast. Met een sperkast betaalde je alleen de kWh's, het energiebedrijf kon je daarentegen meerdere malen onaangekondigd tijdens de wintermaanden afschakelen. Maar niemand weet waar die dingen zitten/zaten. Het commando voor die sperkasten was hetzelfde als het commando om ochtend dan wel avondsper te schakelen. Het hoogheemraadschap heeft geen machinisten meer. In die jaren waarvan ik nu spreek, hielden machinisten elk zo'n stuk of tien gemalen in de gaten. Alle gemalen worden nu centraal vanuit Delft bediend. Het zóu dus kunnen gebeuren dat niemand nog van het bestaan van een sperkast ergens weet, en dat bij het uit bedrijf nemen het laatste commando het verkeerde is, verkeerd in die zin, dat de motor van het gemaal spanningsloos blijft. De rest van de apparatuur in het gemaal zit vóór de sperkast.
Er is hier in dat andere topic over die meter al verwarring en onzekerheid over wat IN en wat UIT betekent.
Ik zou niet verbaasd staan kijken, als ergens in de toekomst een van onze polders overstroomt omdat het gemaal het niet doet.

Ik ook niet, sinds nuts bedrijven zijn begonnen met het uitfaseren van eigen personeel is er heel wat kennis verloren gegaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mvdk

Golden Member

Niet alleen de nutsbedrijven, veel erger nog, de waterschappen óók.

joopv

Golden Member

Documenteren en kennis en ervaring overdragen naar jongere collega's is niet de regel in die sectoren?

de titel :
"Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht"
Uit de lucht ? lucht als in de ether ?
Voor de goede orde, het gaat en ging nooit de door de lucht, dat was/is nu juist het unieke aan deze methode. Het reist mee over de elektriciteits kabels omdat die er toch al liggen.

Wel jammer dat dit stopt maar (toch) wel begrijpelijk, maar de betrouwbaarheid zal er niet beter op worden met een veel complexer systeem, ben ik bang voor.

mvdk

Golden Member

Documenteren en kennis en ervaring overdragen naar jongere collega's is niet de regel in die sectoren?

Oh ja. Onze groep kreeg destijds een hele uitleg over de toonfrequentinstallatie van de man die het al die jaren als z'n kind had vertroeteld. Dat is te zeggen: van de zojuist door een statische zender vervangen roterende omvormer installaties en toebehoren. Dat spul stond er allemaal nog, geen idee wat die man bezielde. Mogelijk dacht ie ons daarmee te helpen voor het geval we moesten helpen het ding weer in geval van nood weer in bedrijf te krijgen. Hetzelfde was de uitleg over het pompstation voor de watervoorziening, dat waren ook twee man bij ons die een beetje wisten hoe het in mekaar stak.
Het makkelijkste is voor de baasjes om als de ouwetjes weggaan, door een contractor nieuwe installaties te laten bouwen. Dat is dus het geval geweest bij het waterschap waar ik woon. Was het 1997 dat het een maand lang regende en we bijna verzopen? Ergens in die tijd, maar het was voor HH Delfland aanleiding om de waterschapslasten te verhogen, en alle gemalen te upgraden. Viel ook wel een beetje samen met pensioenleeftijden, maar er was eigenlijk geen technische reden om (bijvoorbeeld) dieselmotoren van De Zaaijer te slopen en er elektromotoren voor in de plaats te zetten. Dat gemaal kon geheel autonoom draaien, zonder elektriciteit. Hetzelfde gebeurde met nog een stuk of wat ander dieselgemalen. We zijn voor onze droge voeten wel erg afhankelijk geworden van een betrouwbare elektriciteitsvoorziening. Natuurlijk, je kan een aggregaat laten aanrukken, maar dat moet dan wel op een stuk of 20 plekken gebeuren.

Edit:

Wel jammer dat dit stop maar (toch) wel begrijpelijk

Is toch fijn voor al die mensen die last hadden van knippende ledjes?

Misschien zou men bij Essent de klanten met U aan kunnen spreken? En verder: de opgegeven reden waarom het signaal straks niet meer geleverd gaat worden vind ik zo slap als een natte vaatdoek.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

de kwh meters zijn de grootste reden dat TF nodig is, elektrische TF gestuurde boilers zijn er amper nog en dan nog, als nachttarief toch amper nog scheelt is het in stand houden voor dat spul ook niet zinnig meer. straatverlichting die blijft hangen in een hele regio is sowiso TF gerelateerd, immers zit elke zoveel straten de verlichting op een andere kast. hapert een astro klokje dan werkt in 6 straten de verlichting niet, nou ja dat valt wel mee.

pas nog gezien overigens, dat in een 2 straten al een week de straatverlichting overdag brandde. gemeld met de app naar de gemeente en kreeg een reactie dat de beheerder al langer op de hoogte was.

van t werk uit zijn er meerdere VVE klant, dus de kans dat er op termijn wat astro klokjes gaan komen is aanwezig. ik weet dat er diverse een TF ontvanger hebben voor de verlichting. nog een enkele klant met een TF ontvanger gezien voor de boiler die de metervervanger ook nogal knullig had afgetakt op de voeding op de slimme meter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 april 2021 20:53:24 schreef Gerard*:
... de opgegeven reden waarom het signaal straks niet meer geleverd gaat worden vind ik zo slap als een natte vaatdoek.

Opgegeven reden is totaal oninteressant. De enige reden om TF te laten vervallen is omdat het nieuwe systeem goedkoper is en in de toekomst meer oplevert. Toverwoorden zijn bezuiniging en winstmaximalisatie.

mvdk

Golden Member

Het zou goed zijn als de stroomleveranciers eens de juiste terminologie zouden gebruiken. Het gaat erom dat de netbeheerders na 1 juli geen tariefsignaal meer sturen. Hoe dat tariefsignaal in en uitgeschakeld word, doet niet terzake. Er zijn netgebieden waar helemaal nooit TF heeft bestaan. De netbeheerders en hun voorgangers, de GEB's en gemeenschappelijke regelingen, hadden dan andere manieren om dat signaal te schakelen.
Hoog en laagtarief is iets van de stroomleveranciers. De netbeheerders hebben geen zin om daar infrastructuur voor in stand te houden. Er zal vast wel over onderhandelt zijn, en dat de uitkomst was dat de stroomboeren geen zin hadden om daarvoor iets te betalen. Bovendien, het is niet de taak van de netbeheerder om dat signaal te leveren, evenmin dat het hun taak is om aarding te leveren. Het geeft maar gedoe, en als er iets mis gaat, word je aansprakelijk gehouden. Dat zijn de redenen.

intussen is het 4 juli, en hier schakelt het TF relais op B13- B15 en B19 nog met de straatverlichting mee. die TF signalen zijn er dus nog. benieuwd of mvdk dat ook heeft gemerkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer