Stroomtransformator aanpassen

Hallo allemaal,

Ik ken niet zoveel van analoge elektronica, dus bij deze mijn vragen:

-Ik heb een stroomtransformator met een ratio van 40A/5A geopend, ik zie dat daarbij 2 aders parallel staan en dat er 1 van beide aders één "slag" meer om de kern zit, waarom is dit?? Dan is de stroomverdeling toch niet gelijk? Dit is geen productiefout, want bij de andere stroomtransformator is dit ook zo gedaan.

-Kan ik deze stroomtransformator aanpassen zodat ik een verhouding van 5A op 5A krijg? Ik kan er extra windingen rond plaatsen tot ik aan 5A geraak, maar ik vraag me af of dit te berekenen valt?

Voor het omzetten van 5A naar 5A heb ik reeds een test gedaan, met 8 primaire wikkelingen (40/5A) en de secundaire gelaten hoe deze origineel zoals op de foto zijn, maar dan kom ik maar aan 3A secundair bij 5A primair, ipv de volle 5A.
De CT heeft een klasse van 3, wat erg slecht is, en een VA waarde van 1.5

Volgende fabrikant geeft aan dat je met extra primaire wikkelingen de CT verhouding kan aanpassen.Ik veronderstel dat dit ook zijn beperkingen heeft/niet meer volgens het design is.

https://www.midwestcurrent.com/how-do-i-modify-the-ratio-of-my-current…

Ha coldrestart,

Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken of je de CT ook zonder modificatie primair heb gemeten ?

PS: de ringkern die je laat zien heeft 7 wikkelingen is dat de bedoeling :?
Bij een ringkern is een wikkeling als de draad door de opening gaat en bij een spoel als het begin van de wikkeling het einde van die zelfde wikkeling ziet.
Kan het zijn dat je kern beneden de knie komt met de lage primaire stroom.
Nog een ander punt van aandacht welke burden weerstand gebruik je ( totaal ) met andere woorden welke secondaire spanning wek je op het kan ook gebeuren dat de kern in verzadiging raakt dan zit je tegen je plafond aan

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zondag 4 april 2021 17:40:47 (67%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

In theorie is de wikkelverhouding dezelfde als bij een spanningstransformator. Dus 1 primair en 2 secundair is 1:2 en dus een 10:5A verhouding.

Maar als je 8 wikkelingen primair gaat leggen en stuur daar dan 5A door dan ziet de spoel een flux die behoort bij 40A en als de spoel al verzadigd bij bv 10A dan werkt het dus niet meer. Dus ipv meer primaire wikkelingen zou ik gaan voor minder secundair.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Henk, omdat ie met zo belachelijk lage verhoudingen werkt en zo weinig wikkelingen gebruikt denk ik dat er iets "raars" aan de hand is.

En nog meer raars, hetgeen TS ook al zag: Het zijn zes-en-een-half wikkelingen: de ene draad doet er 6 de andere 7. Dat vind ik raar. Volgens mij gaat er dan een stroom lopen door de wikkeling die niet naar buiten komt. Normaliter is dat "alleen maar verlies", dus wil je dat niet. Ik snap niet waar je het wel voor kan gebruiken.

Hmm. De theoretische verhouding zou 1:6 of 7 moeten zijn als we de halve wikkeling even negeren. Of 1:6.5 als we de halve wikkeling laten meetellen. Dat is naar mijn idee ook te ver van de genoemde theoretische 40/5 -> 8:1.

Dan: Een stroomtrafo wordt gebruikt zodat je met laagspanning/laagstroom circuit een stroom kan
meten waar er elders een veel grotere stroom loopt. Dus een 5:5 trafo is ongebruikelijk.

Maar goed, volgens de fabrikant kan je de primaire draad nog 7 keer door het gat proppen om te krijgen wat je wilde.... Je verlaagt hiermee de primaire toegestane stroom en verhoogt niet de secondaire stroom. Je kan dus van 40A/5A een 5A/5A maken, niet 40A/40A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Ik ben even weg maar halve wikkelingen bestaan niet je moet de flux inhoud doorsnijden dus alleen de binnen zijde telt de rest doet verstrooid een heel klein beetje als een uitloper !
Er zit in het kern materiaal een niet lineariteit en in het draad een DC weerstand door een beetje te marchanderen kan je redelijk goed komen :+
Vandaar mijn vraag aan @TS of hij toevallig de CT ook op specificatie heeft gemeten......
Jou opmerking voor wat de fabrikant betreft kan correct zijn als die gegevens ook bij de trafo/fabrikant horen en niet gebruikt/opgezocht zijn als reken model dat weet ik niet zie mijn opmerking eerst controleren wat doet het ding af fabriek dan pas aanpassen/open slopen :o

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zondag 4 april 2021 18:56:31 (24%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Dan: Een stroomtrafo wordt gebruikt zodat je met laagspanning/laagstroom circuit een stroom kan
meten waar er elders een veel grotere stroom loopt. Dus een 5:5 trafo is ongebruikelijk.

Een 1:1 stroomtrafo is heel gebruikelijk het gaat dan puur om de galvanische scheiding en maakt het meten aan 230V veel eenvoudiger.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dag allen,

Het antwoord op mijn 2de vraag is opgelost, ik was de stroom aan het meten met mijn multimeter dmv de shunt, wat teveel spanningsval geeft.
Als ik deze vervang door een kortsluitwikkeling en stroomtang kom ik aan de volle 5A/5A met 8 wikkelingen primair.
De vraag of er een burden weerstand wordt gebruikt heeft me op het juiste spoor gezet.

Voor alle duidelijkheid, de rode verniste draden zijn die af fabriek, zonder modificaties.
Beide zijn parallel op klemmen geplaatst, maar die hangen er niet meer aan.

Inderdaad, het doel van een 1:1 stroomtransfo is om mijn signalen galvanisch te scheiden. Je kan ook CT's in de handel kopen met een ratio van 5A/5A.

Ik heb beide meters even omgewisseld, dus mijn multimeter met shunt tussen m'n stroombron gezet en de secundaire kant van de CT mijn stroomtang geplaatst. 4.8A in en 5.07A eruit, fantastisch.

(De bruin-witte draden gaan er elk 4x door , beide staan in serie -> 8x)

Bedankt alvast.

Ha coldrestart,

Mooi en proficiat met het resultaat :P
Heb je nog iets te maken met bandbreedte of is het voor 50 Hz ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Die tweede secundaire wikkeling die een slag minder maakt is bedoeld om de transformatiefout te corrigeren. dat wordt bij stroomtrafo's altijd gedaan. Meestal is die tweede wikkeling dan van dunner draad. Het is al een tijd geleden dat ik hier mee te maken had dus de theorie erachter heb ik niet meer paraat.
Een andere truc die wordt toegepast is dat de ringkern bestaat uit twee ringen die op elkaar liggen. Tussen die ringen ligt dan een draadlus in 8-vorm die dus op beide ringen tegengesteld werkt. Ik heb vroeger op mijn werk wel eens oude stroomtrafo's gesloopt en daarbij gezien dat die volgens de laatste methode waren opgebouwd.

Heb je nog iets te maken met bandbreedte of is het voor 50 Hz ?

Het bereik waar ik het voor nodig heb ligt tussen de 45Hz en de 55Hz, dus binnen het bereik waarvoor deze CT is ontwikkeld denk ik.
De metingen zijn gedaan bij 50Hz.

Die tweede secundaire wikkeling die een slag minder maakt is bedoeld om de transformatiefout te corrigeren.

Da's interessant om te weten, de pure theorie/wiskunde die erachter zit is zonder twijfel te complex voor mij, maar wel leuk om te weten waarom dat gedaan wordt.

Op 4 april 2021 18:53:13 schreef electron920:
Ik ben even weg maar halve wikkelingen bestaan niet je moet de flux inhoud doorsnijden dus alleen de binnen zijde telt de rest doet verstrooid een heel klein beetje als een uitloper !

Dat snap ik, dat is me bekend. Maar hier hebben ze dus 6 wikkelingen en 7 wikkelingen van een andere draad genomen en die dan kortgesloten.

Voor de spanningstransformatie denk ik dat je dan zeg een 6V spanningsbron met 0.6 Ohm uitgangsweerstand krijgt en een 7V spanningsbron met 0.7 Ohm uitgangsweerstand. Sluit je die kort krijg je een 6.46V spanningsbron met 0.32 Ohm uitgangsweerstand. Die 6.46 had ik afgerond naar 6.5 (of ik was er van uit gegaan dat beide draden ondanks de missende wikkeling toch even lang zouden zijn!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Dat heb je goed :P ik wikkelde wel eens 15 3/4 dan wel met plat draad om beter weg te leggen en gescheiden kamers .....
Zolang je maar binnen de flux fontein aan het spelen ben daarbuiten telt niet meer mee dat is zeg maar verdwaalde inductie ;)

Ik denk voor de juiste verhouding dat je daar niet omheen kan @KlaasZ geeft dit al van uit de praktijk aan.
Een gestrekte draad op tafel heeft een andere inductie als de zelfde draad gekronkeld......
Ik denk dat @TS keurig kan tunen door de wikkelingen iets te verschuiven over de kern !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

:-p Mijn opstelling is inderdaad even quick & dirty. Als ik de permanente opstelling ga maken, ga ik ze mooi over de gehele kern verdelen, zoals de originele wikkelingen.

vraag is of je spanningsval probleem in de definitieve opstelling wel opgelost gaat zijn...
Nu is er geen spanningsval over de CT van betekenis, omdat de secundaire stroom door de A-meter tang gaat. (=kwasi gelijk aan een kortsluiting). Die tang is op zichzelf al een galvanische scheiding, dus die opstelling kan niet het einddoel zijn.
Als de CT dan voor de uitlezing aan een shunt gehangen wordt, dan komt het spanningsvalprobleem (burden )en de kernverzadiging vanzelf terug :-)...

Ik weet niet wat het uiteindelijke doel is, maar in vele gevallen wil je stroom meten en omzetten in een evenredige spanning. CT gaat dan secundair veel meer windingen moeten hebben.

Andere oplossing is stroommetertje, bvb van AKM, met een hall element. werkt prima, en geen spanningsval meer.

Het uiteindelijke doel is een simulator voor een vermogenmeting.
Ik stuur mijn stroombron aan en ik wil een galvanische scheiding naar het toestel dat onder test is.
Maar inderdaad, in dat geval moet ik de belasting van het toestel nakijken, samen met de bekabeling (nu heb ik redelijk dunne draad gebruikt), om binnen die 1.5VA te blijven.
1.5VA/5A = 0.3V -> 0.3V/5A=0.06 Ohm, moet dus erg laag blijven.

De CT opschalen naar een grotere VA waarde zou mooi zijn, maar dan val je buiten het design van de fabrikant en moet je zelf wel correct de wikkelingen kunnen bepalen, rekening houdend met de kern etc...
Vandaar dat ik liever de originele bedrading van de fabrikant behou.

De VA-waarde wordt bepaald door de afmetingen van de kern. Dus opschalen met gebruik van dezelfde kern gaat niet lukken.

Interessant, bedankt.

Nonkel Ali heeft vandaag een CT van 5/5A geleverd.
Werkt wel goed moet ik zeggen, natuurlijk moet hij opengemaakt worden. Ik zie ook de dubbele wikkeling op de secundaire kant.
Het verdelen van de wikkelingen kon beter.
Het karton ernaast is géén verpakkingsmateriaal, dat zat tussen de 2 grote aansluitpunten, om ze beide van elkaar te houden.
Leuk om mee te expirimenteren, budget vriendelijk, maar niet zo conform onze europese normen :-)