Printplaatje radio

Kan een vinger zorgen voor een verbinding bij een misschien defecte printplaat?
Radio heeft problemen met potmeter (geen geluid en/of kraak)
Potmeter zit gesoldeerd op printplaat.
Kom ik er " al slopend" achter dat als ik een vinger leg op pinnetjes aan de onderkant van de printplaat (dus ter hoogte van de potmeter) er weer geluid is....
Ik ben dus een zeer primitieve amateur en heb dus ook geen verstand van solderen en/of printplaatjes maar vind het wel leuk te onderzoeken: wat is er aan t handje?? Dank alvast weer voor reactie + groet.
PS: Ter geruststelling: radio wordt gevoed met batterijen !

Losse solderingen waarschijnlijk, die druk je dan aan en dan maakt het weer contact.

Het doorsolderen van de aansluitingen van de potmeter is wellicht al voldoende. Als je nooit gesoldeerd hebt, laat het dan doen, of experimenteer eerst met wat waardeloos materiaal om het te leren. Zorg ervoor dat de soldeerbout niet veel warmer wordt als 350 graden, anders verbrandt het vloeimiddel en de print. Gebruik bovendien alleen harskernsoldeer voor electronica. Pasta's uit een potje of S39 zijn niet zuurvrij en dodelijk voor electronische schakelingen.

Aan het solderen zal ik mijn vingers maar letterlijk niet branden...
Een vinger is blijkbaar een super geleidend "voorwerp"; ik leg mijn vingertje gewoon op de "uitstekende puntjes" aan de onderkant van de plaat thv de potmeter dus zonder enige druk EN ...dan geluid; voor mij weer een gewaarwording.
Dus ik moet zoeken naar een vervangend vingertje?. O-)

Thevel

Golden Member

Zet je woonplaats in je profiel, misschien is er een CO-er in de buurt die even wil kijken.

Het is gelukkig geen moeten maar meer een "ontdekkingsreisje" voor mij zelf.
Mijn voorlopige conclusie: potmeter is "rot"; streepje zilverpapier op de "puntjes" geeft keihard geluid; niet te beïnvloeden door draaien aan potmeter. Dus....
En helaas potmeter is niet door mijzelf te vervangen<>solderen dus.

Dank maar weer + groet

Zo'n streepje zilverpapier sluit de potmeter kort, oftewel, vol open.
Dit is overigens geen manier van storingzoeken, als je dit op een ander onderdeel probeert kun je weleens flinke vonken trekken of gewoon iets keihard slopen ;)

Neem eens een houten sateprikker in plaats van je vinger, krijg je dan hetzelfde resultaat? Zoja dan zit hij gewoon los. Soldeerbout hoef je er alleen maar tegenaan te tikken en dan zit hij meestal weer vast.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 3 april 2021 23:07:31 (22%)

Op 3 april 2021 15:51:15 schreef dijkkat:

Een vinger is blijkbaar een super geleidend "voorwerp";

dat nu ook niet. de vingertop geleidt dan wel een beetje (en hoeveel, dat hangt erg van af hoe droog de huid is) maar de potmeter en wat errond zit zal vrij hoogohmig zijn, daarom is een klein beetje geleiding voldoende voor een hoorbaar effect.

Op 3 april 2021 23:06:40 schreef maus0611:
Zo'n streepje zilverpapier sluit de potmeter kort, oftewel, vol open.
Dit is overigens geen manier van storingzoeken, als je dit op een ander onderdeel probeert kun je weleens flinke vonken trekken of gewoon iets keihard slopen ;)

Neem eens een houten sateprikker in plaats van je vinger, krijg je dan hetzelfde resultaat? Zoja dan zit hij gewoon los. Soldeerbout hoef je er alleen maar tegenaan te tikken en dan zit hij meestal weer vast.

"houtje" heeft geen effect;
alleen het vingertje op de zere plek !

Shiptronic

Overleden

Vinger afknippen en vastlijmen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 april 2021 18:39:34 schreef Shiptronic:
Vinger afknippen en vastlijmen?

zo drastisch moet het nu ook niet. Laat de sateprikker eens goed doorweken, dan wordt die wel geleidend en doet het die net zo goed als een vinger. Wel alle dagen water geven hé. ;-)

Op 6 april 2021 19:11:25 schreef kris van damme:
[...]

zo drastisch moet het nu ook niet. Laat de sateprikker eens goed doorweken, dan wordt die wel geleidend en doet het die net zo goed als een vinger. Wel alle dagen water geven hé. ;-)

wat komt et dichtst in de buurt van het vingertje? stukje chewinggum...maar veel minder bloederig en het knettert niet ! MAAR de potmeter is en blijft dus rot; ik denk dat ik dat wel mag concluderen.
Dank nogmaals en groet

Hensz

Golden Member

Potmeters kun je doorgaans vrij makkelijk en goedkoop vervangen.

Had je je woonplaats al in je profiel vermeld? O-)

Don't Panic!

Op 6 april 2021 22:41:20 schreef Hensz:
Potmeters kun je doorgaans vrij makkelijk en goedkoop vervangen.

Had je je woonplaats al in je profiel vermeld? O-)

Gezien "outlook" apparaat niet meer doen dacht ik zo.
groet

RAAF12

Golden Member

Solderen kan ook met een stuk koper. Dit zat bij de Step by Step bouwdozen...

Hensz

Golden Member

Op 7 april 2021 00:45:43 schreef dijkkat:
.....niet meer doen dacht ik zo.

Stuur maar een email!

Don't Panic!

Op 7 april 2021 13:53:12 schreef Hensz:
[...]
Stuur maar een email!

t is maar een sloop portable radio AKAI waar ik een beetje aan een ontdekkingsreisje begonnen bezig was; de oorspronkelijke storing was heel zacht geluid daarna niet meer werkend op net maar gelukkig wel op batterij dus op die manier kwam ik uit bij de potmeter met vingertje ! Daartoe moest ik wel het omhulsel slopen want losschroeven... ook dat zat er even niet in. Kortom na ontdekkingsreisje richting WECYCLE

hartelijke groeten

Voor de geïnteresseerde nog:
zo ziet het "gesloopte" pm-tje er uit....zie 4 plaatjes
geen nummer/kenteken o.i.d. kunnen ontdekken.

groet

vergeten

Golden Member

Ik denk dat mijn bril het begeeft, krijg hoofdpijn van die onscherpe foto's. :)
Wel zonde dat je er in een overwegend op ontwerp & reparatie gericht elektronicaforum als CO, een slooptopic van maakt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Dat is inderdaad geen scherpe foto... :o

Ik denk dat dit zo een concentrische stereopotmeter is met zes contacten in een rij. Ik zie ze wel vaker, waarschijnlijk met een standaard 0,1" pitch.

Je kunt eens kijken of dit type zou passen, op de foto's was het lastig een idee van schaal te krijgen, deze is niet heel duur:

Bron: TME artikel

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 9 april 2021 12:55:43 (40%)

Op 9 april 2021 12:49:04 schreef vergeten:
Ik denk dat mijn bril het begeeft, krijg hoofdpijn van die onscherpe foto's. :)
Wel zonde dat je er in een op reparatie gericht elektronicaforum als CO, een slooptopic van maakt.

"het moet eerst slechter worden (slopen?) voordat het misschien beter wordt..."

Shiptronic

Overleden

Ik zou eerst je camera repareren :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Haha, dat eerst inderdaad. :) Waarmee heb je de foto's genomen? Mijn ervaring met mobiele apparaten is dat ze soms niet in staat zijn te focussen dichterbij dan een specifieke afstand, en ze dan de autofocus vernaggelen. Het levert dan betere foto's op om de camera verder weg te houden en de foto later bij te snijden. Checken of de foto's wat zijn voor publicatie is in elk geval wel handig.

Het zou trouwens kunnen dat het contact met de loper van de potmeter slecht is. Sommige volumepotmeters hebben een weerstand van zo veel als 250kΩ, en een vinger over 0,1" gaat daar rustig onder. Als er een opamp na de loper komt is de ingangsimpendantie hoog zat om met zo een hoogimpendant bronsignaal te kunnen werken.

Op 6 april 2021 19:11:25 schreef kris van damme:
[...]

zo drastisch moet het nu ook niet. Laat de sateprikker eens goed doorweken, dan wordt die wel geleidend en doet het die net zo goed als een vinger. Wel alle dagen water geven hé. ;-)

Ik kom nog even terug bij mijn "houtjes adviseur" want tot mijn verrassing..
nat houtje gestoken tegen de gebogen pinnetjes (onder het bruine potmeter bodemplaatje) en voila: daverend geluid tot het weer is opgedroogd ! Zegt dat iets?? (nogmaals sorry als ik mij primitief uitdruk maar zoals gezegd ik ben een zeer primitieve amateur)

groet

Kruimel

Golden Member

Mooi om te horen! :) Wilde je er nog iets aan doen, of wil je alleen weten hoe het komt? Er zal iemand aan het solderen moeten wil je dit nu nog repareren namelijk.