Printplaatje radio

Kan een vinger zorgen voor een verbinding bij een misschien defecte printplaat?
Radio heeft problemen met potmeter (geen geluid en/of kraak)
Potmeter zit gesoldeerd op printplaat.
Kom ik er " al slopend" achter dat als ik een vinger leg op pinnetjes aan de onderkant van de printplaat (dus ter hoogte van de potmeter) er weer geluid is....
Ik ben dus een zeer primitieve amateur en heb dus ook geen verstand van solderen en/of printplaatjes maar vind het wel leuk te onderzoeken: wat is er aan t handje?? Dank alvast weer voor reactie + groet.
PS: Ter geruststelling: radio wordt gevoed met batterijen !

Losse solderingen waarschijnlijk, die druk je dan aan en dan maakt het weer contact.

Het doorsolderen van de aansluitingen van de potmeter is wellicht al voldoende. Als je nooit gesoldeerd hebt, laat het dan doen, of experimenteer eerst met wat waardeloos materiaal om het te leren. Zorg ervoor dat de soldeerbout niet veel warmer wordt als 350 graden, anders verbrandt het vloeimiddel en de print. Gebruik bovendien alleen harskernsoldeer voor electronica. Pasta's uit een potje of S39 zijn niet zuurvrij en dodelijk voor electronische schakelingen.

Aan het solderen zal ik mijn vingers maar letterlijk niet branden...
Een vinger is blijkbaar een super geleidend "voorwerp"; ik leg mijn vingertje gewoon op de "uitstekende puntjes" aan de onderkant van de plaat thv de potmeter dus zonder enige druk EN ...dan geluid; voor mij weer een gewaarwording.
Dus ik moet zoeken naar een vervangend vingertje?. O-)

Thevel

Golden Member

Zet je woonplaats in je profiel, misschien is er een CO-er in de buurt die even wil kijken.

Het is gelukkig geen moeten maar meer een "ontdekkingsreisje" voor mij zelf.
Mijn voorlopige conclusie: potmeter is "rot"; streepje zilverpapier op de "puntjes" geeft keihard geluid; niet te beïnvloeden door draaien aan potmeter. Dus....
En helaas potmeter is niet door mijzelf te vervangen<>solderen dus.

Dank maar weer + groet