Als experiment voor school willen wij een skinnerbox gaan maken, mar daar kunnen we weinig info over vinden.
Kan iemand ons hier helpen over voltages/stromen en timing van die schokken?
alvast bedankt

Wat is een skinnerbox?

Edit: laat maar al gevonden.

[Bericht gewijzigd door Zoefje op ]

ik had daar ook es over zitten denken maar ik dacht meer aan zoiets en dan zit tussen de twee metalen plaatjes een drukschakelaar die door het gewicht van het muisje ingedrukt wordt:
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=muisje.JPG

Edit: sorry voor mijn baggere tekenkunsten

Ziet er grappig uit maar wat is het nut er van ?

Op 7 april 2005 19:38:16 schreef bartobart15:
ik had daar ook es over zitten denken maar ik dacht meer aan zoiets en dan zit tussen de twee metalen plaatjes een drukschakelaar die door het gewicht van het muisje ingedrukt wordt:
[afbeelding]

Edit: sorry voor mijn baggere tekenkunsten

Ehm, heb je eigenlijk wel al door wat een skinnerbox is?

Dat ziet er meer uit als een instrument om muizen definitief af te leren rond te lopen.

@ skinnerbox: Een klein beetje stroom in een kort pulsje van .5 sec. lijkt me al zat, stroomgegegeld werken lijkt me het veiligste, maar maak ook de max. spanning niet te gek hoog.

Je begint met een hele lage stroom (1 uA ofzo, weet ik het) en vergroot die heel lankzaam net zo lang totdat de rat reageert.

Verder zijn er voor het gebruik van proefdieren enorm veel regels, ik zou niet weten wat hier eventueel van toepassing is - maar je moet dit wel uitzoeken.

jullie hebben echt niets te doen.. muizen onder spanning zetten.. ziek hoor, speel je dan ook met jezelf?

slotje aub??

Het is een klassiek experiment, als men het goed uitvoerd doet men de rat er geen ernstige pijn of andere schade mee.

Ik neem aan dat de TS in een opleiding zit waar professioneel met proefdieren gewerkt kan worden, daar komt best wat bij kijken.

[ speel je dan ook met jezelf?

buiten de context komt dat best vaag over.

volgens mij ga jij ratten roosteren, lijkt me nogal stinken.

Op 7 april 2005 20:11:25 schreef Los kontakt:
[...]

buiten de context komt dat best vaag over.

volgens mij ga jij ratten roosteren, lijkt me nogal stinken.

bij een skinnerbox doe je dat ratje niet echt pijn, maar zo'n elko is niet zo lief vind ik

Skinner gebruikte dit apparaat op aan te tonen dat je dieren (en zo ook mensen) door middel van staffen en belonen iets aan kan leren. Het idee is, dat wanneer de rat een lichtje ziet gaan branden, hij op een knop drukt, hiervoor krijgt hij als beloning eten. Drukt de rat niet op de knop, dan krijgt hij een stroomstoot...

Zo heb je ook het (erg bekende) hondje van pavlov:

http://members.lycos.nl/infopedagogiek/hpbimg/Beh_Pavlov_hond.jpg

Edit: Wat ik bedoel te zeggen: Zo zielig is het nou ook weer niet als het voor onderzoek wordt gebruikt...

[Bericht gewijzigd door Scrap op ]

[off topic, just to explain]
Eindelijk iemand die dit deftig uit kan leggen. Als onderdeel van mijn studie ben ik ook proefdierkundige en skinnerboxen worden veelvuldig gebruikt bij het testen van gedrag en aanpassen van gedrag. Als vervolgens een proefdier een medicament krijgt toegediend kan men m.b.v. zo'n skinnerbox testen of het gedrag van het proefdier onder invloed van het medicijn verandert...

Zie de bijsluiters van divere medicijnen "kan de rijvaardigheid beinvloeden" of "bedien geen zware apparatuur tijdens kuur" o.i.d.

Psycho-neuro-farmaceutica kan zo ook getest worden.
[/off topic, just to explain]

Het is dus per definitie niet zo dat je een rat of muis gaat frituren...

Verder zijn er voor het gebruik van proefdieren enorm veel regels, ik zou niet weten wat hier eventueel van toepassing is - maar je moet dit wel uitzoeken.

Idd, je moet minimaal een heel pak A4 papier erdoorheen jagen voordat je ook meer toestemmimg krijgt om het e.e.a. te onderzoeken. Daarnaast moet je bevoegd zijn enz. enz. enz. (kan hier nog uren over doorschrijven)

Ik denk zelf dat het alleen om het apparaatje gaat en dus niet om de testen zelf...

Just my 2 cents...

Ik denk dat de TS het gedrag van een muis gewoon totaal wil stoppen.
ofwel doden

nee mijn intentie was om die kutmuizen die alles kapot bijten voorgoed af te leren dat te doen. kunt wel ouderwetse muizenvallen zetten maar de evolutie van de muis is bij ons voort zo ver dat ze de kaas eraf vreten en dan de klem netjes gespannen achterlaten. Ik was gewoon van plan een muizenval te maken die goed werkt :D

Daar is een skinnerbox dus niet voor bedoeld... En bovendien komen muizen niet zomaar in je huis, alleen als er iets te eten is... Misschien dan maar een keertje opruimen?

[Bericht gewijzigd door Scrap op ]

Komaan, dat geloof je nu zelf toch ook niet, bij ons ACHTER de muren zitten er voor de moment 1 of 2 muizen, er zitten hier al 25 jaar muizen, moest daar echt eten liggen, zou dat dan al geen 10 jaar op zijn? Wat eet zo'n muis eigenlijk?

De inductie van een relais spoel lijkt me ongevaarlijk.

Gewoon een 12V relais zich zelf laten verbreken en dan de spanning over het contact of over de spoel gebruiken.

Op 8 april 2005 08:25:21 schreef Ives:
Komaan, dat geloof je nu zelf toch ook niet, bij ons ACHTER de muren zitten er voor de moment 1 of 2 muizen, er zitten hier al 25 jaar muizen, moest daar echt eten liggen, zou dat dan al geen 10 jaar op zijn? Wat eet zo'n muis eigenlijk?

Nee, maar van dat soort muizen heb je ook geen last. Je hebt last van muizen die in je keukenkastjes zitten enzo...

Er zijn hier veel misverstanden, en ik versta de reactie van sommige mensen wel, maar het gaat hier wel degelijk over een toestel dat geen blijvende schade aanricht bij de proefdieren.

Zelf had ik gedacht aan een schakeling zoals die van die elektrische vliegenmeppers en die om de 2 seconden ofzo een puls te laten sturen tot de reactie er is. Hoe werken die dingen?

Op 8 april 2005 13:32:19 schreef 4d:
Er zijn hier veel misverstanden, en ik versta de reactie van sommige mensen wel, maar het gaat hier wel degelijk over een toestel dat geen blijvende schade aanricht bij de proefdieren.

Zelf had ik gedacht aan een schakeling zoals die van die elektrische vliegenmeppers en die om de 2 seconden ofzo een puls te laten sturen tot de reactie er is. Hoe werken die dingen?

Door middel van een condensator op te laten laden, en dan kortsluiting te maken.

[verbaasde modus]

Op 7 april 2005 23:11:05 schreef bartobart15:
nee mijn intentie was om die kutmuizen die alles kapot bijten voorgoed af te leren dat te doen. kunt wel ouderwetse muizenvallen zetten maar de evolutie van de muis is bij ons voort zo ver dat ze de kaas eraf vreten en dan de klem netjes gespannen achterlaten. Ik was gewoon van plan een muizenval te maken die goed werkt :D

Bij jou zit er iets niet goed denk ik... Komaan man, je kunt toch zeker zelf wel verzinnen dat dat niet gaat werken? Een hele troep muizen "leren" dat zij hun natuurlijke gedrag niet mogen uitvoeren? Omdat jij er last van hebt ga je die beesten half electrocuteren?!
Wat is nou de fout die de meeste mensen maken? Juist KAAS op de muizenval leggen. Dan komen er alleen maar meer muizen (volop te eten, want die mens legt steeds weer nieuwe kaas op de val) Muizen zijn relatief slimme beestjes en hebben inderdaad zo door hoe zo'n klem werkt (waarom waren het ook alweer zulke goede proefdieren, samen met ratten, in gedragsonderzoek...)
Je zult beter je huis nakijken op plaatsen waar die beesten binnenkomen en de omgeving "muisonvriendelijk" maken... Dus geen etensresten en alle gaten en kieren dichten...
[/verbaasde modus]

Ik snap overigens niet waarom dit topic nog loopt. CO is zwaar tegen op illegale zaken. Geloof me, de TS is NIET bevoegd, anders komt hij niet op een electronicaforum vragen naar een apparaat dat bij Art. 12 bevoegden (lees de Wet op de Proefdierkunde eens na 4d) "gemeengoed" is.
Ik heb 4 jaar moeten studeren om ook maar in de buurt te mogen komen van die beestjes en hier op het forum zijn er mensen die denken het "recht" te hebben dit thuis na te hobby-en...
* The Force vind dit totaal ongelofelijk...

Mocht iemand zicht storen aan deze post, schroom niet te reageren...

Op 8 april 2005 19:24:11 schreef The Force:
[verbaasde modus]
[...]
Bij jou zit er iets niet goed denk ik... Komaan man, je kunt toch zeker zelf wel verzinnen dat dat niet gaat werken? Een hele troep muizen "leren" dat zij hun natuurlijke gedrag niet mogen uitvoeren? Omdat jij er last van hebt ga je die beesten half electrocuteren?!
Wat is nou de fout die de meeste mensen maken? Juist KAAS op de muizenval leggen. Dan komen er alleen maar meer muizen (volop te eten, want die mens legt steeds weer nieuwe kaas op de val) Muizen zijn relatief slimme beestjes en hebben inderdaad zo door hoe zo'n klem werkt (waarom waren het ook alweer zulke goede proefdieren, samen met ratten, in gedragsonderzoek...)
Je zult beter je huis nakijken op plaatsen waar die beesten binnenkomen en de omgeving "muisonvriendelijk" maken... Dus geen etensresten en alle gaten en kieren dichten...
[/verbaasde modus]

Ik snap overigens niet waarom dit topic nog loopt. CO is zwaar tegen op illegale zaken. Geloof me, de TS is NIET bevoegd, anders komt hij niet op een electronicaforum vragen naar een apparaat dat bij Art. 12 bevoegden (lees de Wet op de Proefdierkunde eens na 4d) "gemeengoed" is.
Ik heb 4 jaar moeten studeren om ook maar in de buurt te mogen komen van die beestjes en hier op het forum zijn er mensen die denken het "recht" te hebben dit thuis na te hobby-en...
* The Force vind dit totaal ongelofelijk...

Mocht iemand zicht storen aan deze post, schroom niet te reageren...

geheel accoord

Het leek me in eerste instantie niet onmogelijk dat de TS aan alle randvoorwaarden kon voldoen en alleen wat technische vragen had, maar na zijn laatste post is dat idd wel erg gezocht..

Als je in dit experiment zou moeten leren hoe het (technisch) niet moet dat ben je wel heel verkeerd bezig.

Dus ook geheel accoord. :)

Heb overigens mijn propadeuse biologie, maar weet niets van proefdieren behalve dat het in diverse opzichten moeilijke materie is.