Ives
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
BEDANKT VOOR DAT PRENTJE!!! Daar was ik al 3 weken naartoe aan het zoeken!!! (voor in men fm bug!!)
THX, Ives
Nicondrio
beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!
Welk prentje bedoel je??
Edit:
Wat is trouwens een fm bug??
Nog bedankt voor het creeren van mijn tweede pagina:P:D
[Bericht gewijzigd door Nicondrio op ]
Nicondrio
beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!
Bij toeval kwam ik op de forums nog een schakeling tegen van een handklap schakelaar. Deze is wel heel simpel en eerlijk gezegd niet echt heel duidelijk. Ik betwijfel of ik deze wel ga gebruiken, maar hij staat nu hier als suggestie:
Echte versie
Nicondrio
Nicondrio
alweer eentje:
De bijhorende site en de hoofdsite
Nicondrio
volgende(bron put uit):
Van deze site
Nicondrio
Heb voor Sinterklaas een klapschakelaar gekrege, zo'n velleman kit type MK 139. Daarbij kun je instellen of je een puls of toggle uitgang wilt en of je 1 klap is aan en twee klap is uit of 1 klap aan 1 klap uit. Nu heb ik deze ijverig in mekaar gesoldeerd, maar wil hem liefst een of meerdere elektrische apparaten aansluiten, als lampen en mijn tv. Nu is er een uitgangsrelais van 24 vdc en kan ik maar 1 apparaat schakelen.
Blijkbaar kan je deze schakeling van velleman dus instellen, dat is dus wel voordelig:D:D
Nicondrio
Ik denk dat ik al zo goed als zeker weet dat ik de velleman klapschakelaar ga gebruiken, omdat je zeker weet dat die werkt. Tevens kan je die ook instellen op het geven van een puls. Ik zit er nu aan te denken om de schakeling op puls te zetten, en die puls door te geven aan een T Flip-Flop IC door te geven. Dit kost volgensmij minder stroom als een relais
Tevens kan je er dan gewoon een and poort achter hangen om de schakeling af te maken.
(het einde komt al in zicht:D:D)
Nicondrio
Over de velleman klapschakelaar had ik nog een vraag.
Kan iemand mij vertellen waar dit deel van de schakeling op slaat??
Het heeft iets te maken met de adapter, maar dat met dat pijltje enzo is zeer onduidelijk
Edit:
zou iemand mij ook kunnen vertellen of het bij de velleman schakeling mogelijk is om twee microfoons in serie te zetten, om zo de nauwkeurigheid wat te vergroten??
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 10 april 2005 10:49:51 schreef Nicondrio:
Over de velleman klapschakelaar had ik nog een vraag.
Kan iemand mij vertellen waar dit deel van de schakeling op slaat??
[afbeelding]
Het heeft iets te maken met de adapter, maar dat met dat pijltje enzo is zeer onduidelijkEdit:
zou iemand mij ook kunnen vertellen of het bij de velleman schakeling mogelijk is om twee microfoons in serie te zetten, om zo de nauwkeurigheid wat te vergroten??
Hehe,
Van SK1, is het pooltje met het plusje de centerpin van een dc stekker, de pool met het minnetje is het omhulsel.
Als er geen stekker in deze socket zit, is het middelste pooltje doorverbonden met de massa.
Zodoende kan je makkelijk de accu eraan laten hangen als er ook een netadapter aan zit. SK2 is een stekker waar je een accu ofzo op kan zetten.
Nicondrio
Nicondrio
elmowww (leuke naam trouwens:P), tnx.
Ik had al een vermoeden dat het te maken had met een stekkertje, maar dat van die massa enzo kwam ik niet op
bedankt
wat vind je trouwens van het project??
Nicondrio
De gates die zorgen voor het sturen v.d. linkse motor:
En dan nu de gates voor het sturen v.d. rechtse motor:
De gates die dezelfde kleur hebben (geen wit), zijn gelijk en dienen dus in twee schakelingen.
rood = LDR links
zwart = LDR rechts
blauw = knopje (stoten)
geel = inverse knop
Achter deze gates komt dan nog een schakelingetje dat dient om het tijdelijke achteruit rijden mogelijk te maken.
Nicondrio
Ik ben inmiddels van plan gewijzigd en ben van plan een buis(gewoon pcv) te maken met aan beide kanten wielen. Dit scheelt enorm in de moeilijkheid van de constructie. Ik ben nl. ook niet van plan veel tijd in de constructie te stoppen.
Aangezien je dan twee wielen hebt, en het me wel leuk leek iets met lichtje te doen, heb ik een schakelingetje bedacht:
De schakeling bestaat uit allerlei leds. De donkere schakelen samen met de motoren, en de lichte staan altijd aan.
Hier een bewegend plaatje:
Dit kost in totaal 2x 24 leds. Met 3mm leds wordt deze schakeling 3,3 cm breed en 2,4 cm hoog.
Martijn v
KIS!!: Keep It Simple
sorry hoor, maar als je nou eens de tijd die je stopt in het maken van al die plaatjes, stopt in het project zelf, is het half af!, zelf ben ik in elektro echt geen expert, integendeel zelfs, maar haal gewoon wat onderdeeltjes, soldeer, en probeer!!,
zo leer je nog eens wat, en een zak onderdeeltjes is het geld ook nou weer niet.
Nicondrio
owkee....
Ik ben nu echt van plan te beginnen. Waarschijnlijk ga ik vlak voor de meivakantie druk opzoek naar motoren en banden, waaruit ik de rest van de robot ga samenstellen.
Ik heb vandaag alweer twee verbeteringen bedacht:
- Ik wil de plaatsbepaling van het licht iets aanpassen. Zo wil ik in plaats van de twee transistoren na de LDR's, een op-amp inbouwen. Deze pakt dan beide signalen en als de eerste groter is dan de ander, geeft deze en plus, als het andersom is, geeft deze een min. Vervolgens kan ik het signaal evt. nog versterken en d.m.v. diodes scheiden. Dan kan ik het negatieve signaal inverteren, en dan heb ik twee signalen. Het voordeel is dat nu gaat om een verschil, en niet meer over het feit of er wel of geen licht is.
- Ik wil er een infrarood gevoelige diode opzetten. De gedachte erachter is, dat de robot, als deze merkt dat de batterij leeg begint te raken, op het infrarode licht overschakelt. Vervolgens maak ik een station met een infrarood bron. Deze lokt dan de robot en deze gaat er naartoe. Vervolgens zal de robot onder een min pool en boven een plus pool of iets dergelijks moeten hebben om op te kunnen laden.
Ik wilde dus ook nog even weten of het niet zo is dat LDR's ook reageren op infrarood licht. Anders zou ik deze LDR moeten vervangen door een gewone lichtgevoelige diode.