Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik wil best graag mijn hobbyhok weer eens uitmesten, maar de stapel dozen voor Rosmalen (o.i.d.) is al behoorlijk groot en de stort is gewoon geen optie.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Herkenbaar, en de "Rosmalen-selectie" is zelfs al wat meer in het voordeel van de schroothandelaar uitgevallen...

Ik probeer hier in V&A ook nog wat te slijten voor niks (of een paar biertjes), maar dan moet je maar net iemand in de buurt hebben wonen, of die het leuk genoeg vindt om er verzendkosten voor te betalen, danwel gek genoeg is om er een eind voor te rijden (een waarschijnlijk-niet-compleet-68070-racksysteem bijvoorbeeld, dat gelukkig nu niet bij het oud ijzer hoefde).

Op 30 april 2021 12:23:29 schreef rwk:
Sporter? :)

Ha! Ik haal ze lekker leeg op bij de appie ;)

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Is een HP3468A DVM iets om in te brengen om op te knappen of als donor? Display licht eventjes op en valt dan weer weg.
Of is dat meer iets voor de oudijzerboer?
Er is nog meer, maar dat zoek ik nog wel uit.

Wie kent het probleem niet? We zijn bijna allemaal verzamelaars.
Ik ga ook maar es iets opruimen om ruimte te scheppen. Ik durf bijna geen potlood meer te slijpen.... |:(

Die sinaasappeldooskratten zijn een stuk steviger, hoor en als je ze niet te voldoet, ook goed stapelbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@Eric,

Dat is een aardige meter, en is mogelijk ook nog wel te fixen.

Je werkbank netjes houden is een gevecht zonder einde...

Doe je een relatief simpel projectje en het heeft al snel weer wat weg van een 'exploded view'

EgbertG

Golden Member

Waar zijn die 5 gekleurde knoppen voor rechts?

Sine

Moderator

Voeding van het een en ander.

Rood = alles aan/uit
Wit = verlichting
groen = vaak gebruikte meetapp
groen = minder vaak gebruikte app
oranje = soldeerbouten

De texten kloppen niet helemaal, maar dit is wat uit de rommelbak kwam ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 30 april 2021 21:48:41 (17%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 30 april 2021 21:21:52 schreef Sine:
[....]

Hmmm, komt me bekend voor, maar het kán anders;)

Op m'n werk zaten twee elektronici De éne had altijd een stofvrij bureau, dat van de ander zag er net zo uit als het jouwe :D

Maar zonder dollen bij mij zijn het al die kleine klusjes, die er voor zorgen; de opruimtijd duurt te lang naar verhouding tot de duur van het klusje, dat bovendien in 90% van de gevallen elders moet worden afgemaakt....

Ik stuur je nog een PM-etje

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

...Je werkbank netjes houden is een gevecht zonder einde...

Daar moet je ook niet al te veel tijd in steken, zo een of twee maal per jaar is genoeg m.i. Een beetje rommelig vind ik prettig knutselen ;)

foto verwijderd.

- edit -
@GD: Jouw commentaar betreft met zekerheid mijn foto. Ik heb geen behoefte aan reflecties van iemand met zo'n hoge eigendunk dat hij meent dat hij anderen op hun hobby invulling mag bekritiseren. Laat iedereen in zijn waarde en steek je energie eens wat vaker in positieve bijdragen.
- edit -

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Thevel

Golden Member

Op 30 april 2021 23:08:59 schreef Schimanski:
[...]Daar moet je ook niet al te veel tijd in steken, zo een of twee maal per jaar is genoeg m.i. Een beetje rommelig vind ik prettig knutselen ;)

[bijlage]

Voorheen was ik ook niet zo'n opruimer maar sinds corona werk ik hoofdzakelijk thuis, als je dan niet regelmatig opruimt heb je geen werkplek meer over. :)

Thuiswerken vind ik ideaal en ook na corona zal ik dat vaker doen.
Toch een klein nadeeltje, als ik voor mij zelf wil hobbyen moet ik eerst mijn werktafel met de spullen van mijn werk leegruimen...

Diamon

Golden Member

Op 29 april 2021 16:53:03 schreef MNM(tm):
[...]
Je bedoelt mijn vroegere hobbyhok? ;)
Overigens, hoewel mijn huidige hok een heel stuk kleiner is, verhoudingsgewijs is de hoeveelheid vulling niet minder. (Misschien dat ik het nog eens aandurf om foto's te maken...)

:+ ken het oude hok en het nieuwe hok en verhoudingswijs ligt er nu inderdaad niet minder :+

Vandaag bezig geweest met ruimte creëren (kuch opruimen kuch) op de werkbank en de vloer weer beloopbaar gemaakt i.p.v. hink-stap-sprong richting stoel O-).
Ja, de plank rechtsboven heeft inmiddels last gekregen van de zwarte kracht. Moet ook hoognodig opgeruimd worden en dan staat er ook nog een kast (rechts) met 4 deuren en links achter de deur een stelling die ook inmiddels vol staat.

https://iili.io/BCnsXs.th.jpg

Heb nog een paar laptops liggen die graag weer werkende USB connectoren krijgen en bij één de HDMI poort. Dan is het wel handig dat je niet eerst alles opzij moet schuiven om ruimte te hebben :+

Werk, leuke bezigheid, maar kost zoveel vrije tijd :+

Thevel

Golden Member

Ik mis een plank vol meetapparatuur.. :)

Thevel

Golden Member

Op 30 april 2021 23:08:59 schreef Schimanski:
[bijlage]

Ik zie op de foto een zo te zien nog een ouderwetse ronde TL uitvoering.
ik heb ook zo'n loupelamp maar dan in LED uitvoering, ooit gekocht in Rosmalen.
Met die lamp ging het gisteren mis, ik wilde een foto maken van mijn werktafel en draaide de lamp weg, ik wilde net een foto maken en toen brak de kunststof voet van de lamp... :(
De lamp sodemieterde op een paar dozen die op de grond stonden, mede daardoor heeft de lamp het overleefd. :)
De voet heb ik kunnen herstellen door hem vol te laten lopen met 2-componentenlijm.

Foto van mijn werktafel volgt nog!

Is er iemand die in zijn (of haar) werkplek, prutshoek of knutselkamer een luchtreiniger heeft staan?

Er gebeurt zoveel waar een luchtje aan zit (solderen, 3D-printen (vooralsnog alleen PLA), zagen, lijmen (2-componentenlijn, Thevel, bekend)) dat ik af en toe denk dat dat niet goed kan zijn. Voor het solderen heb ik een afzuiging met koolstoffilter, maar of dat voldoende is?

Bright had onlangs een test met drie luchtreinigers. Met een beperkte grootte van werkplek, prutshoek of knutselkamer kun je die in 10 minuten op vol vermogen wel gefilterd hebben.

maartenbakker

Golden Member

Een koolstoffilter pakt er in elk geval de meeste vluchtige chemische stofjes uit. Voor stofdeeltjes heb je gewone filters, HEPA filters in diverse maten en ionisatiefilters. Voor alle filters geldt dat ze vooral werken als je ze regelmatig vervangt. Anders ga je in het slechtste geval schadelijke stoffen rondpompen.

Die laatste twee kunnen overigens ook een nuttige rol spelen bij het verminderen van verspreiding van ziektekiemen (zoals coronavirus) in binnenruimtes, handig als je een winkel hebt of met veel personeel in een ruimte werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben vooral benieuwd of iemand een luchtreiniger ook echt in zijn/haar werkplek, prutshoek of knutselkamer heeft staan. Ik ben bekend met het koolstoffilter, die gebruik ik echter alleen voor mijn solderen.

Ik voorzie dat zo’n luchtreiniger kan helpen om andere stoffen uit je kamer te krijgen, ze hebben vaak ook een ultra-fijn-stof filter, om daar ook formaldehyde, benzeen en andere vluchtig organische stoffen (VOS) mee te reinigen. 10 minuten ‘s avonds even op vol vermogen aan en je kamer is gereinigd.

Iemand ervaring?

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb een grote Honywell reiniger staan in mijn werkkamer, het meest gebruikt voor mijn hooikoorts.
Maar ook in gebruik als de lucht hier goor is, meestal als ik zelf in mijn werkkamer aanwezig ben. :+
Yep met Hepa filter.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Wat opvalt is dat zoveel hobbyisten over een fantastisch instrumentarium lijken te beschikken. Allemaal meetinstrumenten die nieuw stuk voor stuk een fortuin gekost hebben.
Vermoedelijk afdankertjes van de werkgever die ze al dan niet met toestemming van het schroot gered hebben. Maar toch...

Je kunt ook direct zien op de foto welke werkplaatsen effectief gebruikt worden en welke vooral showrooms zijn.
Ik heb de indruk dat veel van die 'werkplaatsen' meer een hobbyruimte zijn waar papa zich kan terugtrekken en zich omringen met zn geliefde meetinstrumenten en wat mijmeren over vroeger..
Een beetje als iemand die mineralen of schelpen verzamelt en ze tentoonstelt in een glazen kast.
Ik moet ook meteen denken aan de jeugdboeken van weleer. Waar de geleerde professor de verbaasde kinderen uitnodigde in zn geheime laboratorium waar hij bezig was een geheimzinnige straal uit te vinden. :-)

In een efficiente werkplaats staan de instrumenten binnen handbereik die je frequent gebruikt en wat slechts af en toe nodig is zit netjes weg in een kast of rek.
Ik kan me niet voorstellen dat de tentoongestelde 70 jaar oude analoge AVOmeters nog dagdagelijks gebruikt worden even min als de eerste HP specrumanalysers begin jaren 70 waar er nog geen automatische koppeling was tussen resolutiebandbreedte, sweepsnelheid en attenuatie en daardoor slechts na veel oefenen foutlooos konden bediend en geinterpreteerd worden.

Ik ga zelf geen foto plaatsen om te vermijden dat mijn oude chef zegt: verdomme, heeft hij desttijds toch die afgedankte wattmeter meegesleurd naar huis ipv hem in de schrootcontainer te gooien :-)

bprosman

Golden Member

In een efficiente werkplaats staan de instrumenten binnen handbereik die je frequent gebruikt en wat slechts af en toe nodig is zit netjes weg in een kast of rek.

Fijn dat jij weet (voor een ander) wat efficientie is. Mij gaat het vooral om het plezier van de hobby dus met uw permissie, of... eigenlijk ook niet hobby ik lekker zoals ik het prettig vind, meetinstrumenten meteen onder handbereik of ik moet ze van het schap pakken.
Zelf vind ik een opgeruimde werkplaats een stuk efficienter dan alles onder de meuk moeten zoeken, maar ieder moet dat zelf weten. Vandaar dat ik ook geen commentaar geef hoe ik denk dat anderen hun werkplaats of leven in moeten richten.

Een beetje als iemand die mineralen of schelpen verzamelt en ze tentoonstelt in een glazen kast.

In mijn geval staan de Philips meters daar inderdaad hoofdzakelijk als "verzamelobjecten".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ben nu officieel met pensioen :)
Het hok eerst maar eens opgeruimd,probeer het nu wel zo te houden

Sine

Moderator

Op 1 mei 2021 11:31:43 schreef TheJelle:
Is er iemand die in zijn (of haar) werkplek, prutshoek of knutselkamer een luchtreiniger heeft staan?

Een luchtreiniger niet, maar ik heb wel al jaren een rookafzuiging op mijn soldeerbout.
En daar komt genoeg rottigheid vanaf, ik heb toevallig van de week het eerste filter weer eens vervangen van het ding.

Thevel

Golden Member

Op 1 mei 2021 21:23:44 schreef Sine:
Een luchtreiniger niet, maar ik heb wel al jaren een rookafzuiging op mijn soldeerbout.

Jaren geleden hadden wij op het werk ook Weller bouten met rookafzuiging.
Ik vind het helemaal niets, dat pijpje zat altijd in de weg :(, ik heb daarna nooit meer gebruikt.

Sine

Moderator

Dat is net handig om spaghetti die je anders zou verschroeien aan de kant te houden ;)

Ik heb wel de versie met een 'knik' er in, het buisje buigt naar de punt toe. En hoewel je hem er zo uit klikt werk ik zelden in zo'n krappe plekken dat dat ook nodig is.

Op 1 mei 2021 15:04:58 schreef grotedikken:
Vermoedelijk afdankertjes van de werkgever die ze al dan niet met toestemming van het schroot gered hebben. Maar toch...

Misschien komt dat als een schok voor je, lang niet iedereen hier is ook werkzaam in de elektronica.

Ik kan me niet voorstellen dat de tentoongestelde 70 jaar oude analoge AVOmeters nog dagdagelijks gebruikt worden.

Ik kan alleen voor mezelf spreken (en ik hem mijn AVO8 tijden geleden meegegeven voor Rosmalen) maar toen ik nog met hoogspanning aan het stunten was was zo'n AVO bijzonder handig, die meet AC/DC tot 3kV.
En die zijn niet bang voor een keer een piekje of een beetje teveel.

Ik ga zelf geen foto plaatsen om te vermijden dat mijn oude chef zegt: verdomme, heeft hij desttijds toch die afgedankte wattmeter meegesleurd naar huis ipv hem in de schrootcontainer te gooien :-)

Zwak excuus GD, dan hang je maar even een doekje over die Marcon... eeh.. ik bedoel watt-meter ;)

Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Ik ben bang dat je binnenkort toch bezoek krijgt..... :O

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 1 mei 2021 19:43:05 schreef bc108:
Ben nu officieel met pensioen :)
Het hok eerst maar eens opgeruimd,probeer het nu wel zo te houden

gaat niet lukken , als ik mijn hobby kamer heb opgeruimd en tegen mijn vrouw zeg dat het er weer netjes is , krijg ik meteen de vraag .... voor hoe lang ? :p

pa3gws

Golden Member

Gezien mijn grootste klanten (verhuur DJ apparatuur) al een jaar weinig tot geen werk voor mij hebben is mijn knutselhoek momenteel voor iets anders in gebruik.:-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.