Telefunken HT1800

Hallo

@Brightnoise : ik woon in West Vlaanderen in België. Ik weet niet of dat meteen bij je deur is!? Een andere eventuele (laatste) mogelijkheid zou zijn om het toestel op te sturen (kosten uiteraard voor mij). Echter kan ik misschien met jouw hulp het zelf proberen!?
@Krelis Vonketrekker : als ik het goed begrip , zet ik de radio bv op Stu Bru (102.1) en regel dan aan de spoel (boven R136) tot de radio ok klinkt? Draai ik dan aan de rechter - of linker schroef? Btw : de lijm ga ik sowieso eerst weg krabben. Je weet maar nooit dat het helpt!
@RAAF12 : ik veronderstel dat je het dan hebt in het geval ik nieuwe spoelen zou plaatsen? "Zolang er vervorming is en de nulmeter wel in het midden van de schaal staat is het fout...." begrijp ik niet ;(.

MVG

Chris

West Vlaanderen, dat is te ver. Maar binnen een kilometer van je woonplaats vind je vast iemand die dit afregelen ook kan.

Gent is iets dichterbij :-). bijna klaar met de Grundig RT50, dus de volgende tuner mag langskomen :-)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

De chloor houdende lijm gaat na veroudering geleiden!Ook tast het de componenten aan, vandaar, eerst verwijderen! Weg krassen met b.v. een klein schroevendraaiertje.Afregeling: het beste kan je met een plastic trimsleuteltje draaien, de kernen breken makkelijk! Ik denk de linker kern, het moet direct reageren, of dat je de afstem knop verdraait, als de linker niet zo reageert, probeer de dan de rechter.

RAAF12

Golden Member

De meter geeft aan of er op het midden van de zender is afgestemd, dit is een synthesizer afstemming die op het FM kanaalraster werkt. Dus blokjes waarop een zender zit van 200kHz breed.
https://nl.wikipedia.org/wiki/FM-omroep
Maar een piraat zit er soms naast en dan moet je met de hand afstemmen. Die nulmeter moet in het midden staan. Ik meen dat ik ergens een foto van jouw apparaat had opgezocht en dat er zo'n meter op het frontje zit?
Maar ik lees net dat je hem bij kris mag langsbrengen, lucky bastard!

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik zou voordat je aan de kernen draait, de regelaar VR101-102-103 een paar keer draaien, mogelijk geen goed contact op de koolbaan. Maar let op, terug zetten in de oude stand. (hierbij help je de foto aan de oude instelling).

Hallo

De tuner is gisterenavond laat door de eigenaar afgeleverd. Ik heb er niet meer naar gekeken maar ik heb wel al gezien dat zowel de componentenzijde als de printzijde goed bereikbaar zijn. Dat is al een meevaller :) !
@Krelis Vonketrekker : ik ga eerst de lijm wegkrabben en mocht dat niets uithalen dan kan ik de regelaars eens weg - en weer draaien.
@kris van damme : super bedankt voor het vriendelijke aanbod _/-\o_ . Ik ga het zeker in overweging nemen. Mocht ik beslissen dat ik het toestel breng (of opstuur) dan zal ik (buiten de lijm wegkrabben) er met mijn fikken afblijven :) ! Niets dat ik zelf meer haat dan iemand die een toestel binnen brengt dat hij eerst zelf helemaal naar de kl... heeft geholpen.
@RAAF 12 : bedankt voor de uitleg _/-\o_ !
Grtz
Chris

Hoi

Gisterenavond de tijd gevonden om de tuner aan een test te onderwerpen. Zoals de eigenaar reeds aangaf lijken alle zenders iets opgeschoven te zijn en klinkt het geluid vervormd ;(! Begonnen met de "lijm" zorgvuldig weg te krabben (tip van Krelis Vonketrekker) en ik heb zelfs een paar componenten los gesoldeerd om het goedje helemaal te verwijderen maar dat bracht helaas geen zoden aan te dijk (zoveel geluk zou te mooi geweest zijn). Nu moet ik toegeven dat ik er een beetje zit op te gapen gelijk een uil op een kluit (zoals we in West Vlaanderen zeggen). Van radio's weet ik echt niet genoeg ;(!
@Kris Van Damme : geldt uw vriendelijk aanbod nog steeds? Hoe kom ik met u in contact?

MVG

Chris

Krelis Vonketrekker

Golden Member

En de drie regelweerstanden nog een slagje heen terug gegeven?? Zou ik echt ook nog even testen!

Chris, als je even je E-mail adres in de ledenlijst leesbaar stelt dan stuur ik je een mailtje. Wens je dat niet te doen, dan kan je het ook vragen via vraag en aanbod. daar kan ik op antwoorden zonder dat je E-mail adres zichtbaar is.

De Telefunken tuner werd deze week langsgebracht.

En, ja (kwadratuur)discriminator staat er wat naast. Even bijregelen en weer normaal geluid. Maar de regeling is extreem kritisch en de minste tik tegen het bandfilterhuis ontstemt de boel.
Het zaakje er even uit gehaald en ja de twee zilver-ceramische condensatoren zien zwart van ongezondheid. Dus die zijn eruit. Nu kan ik daar twee smd's in de plaats duwen, maar dat kan evengoed extern.Voor het laatste gekozen (stel dat er toch een andere waarde in moet..), na bepalen wat de c'tjes waren met de griddipper. 56pf.

filter terug op zijn plaats, voor de secundaire een smd van 56pF parallel geplaatst. primaire met standaard ceramische c'tjes 57 pf gemaakt (die primaire is niet zo gevoelig voor benadering). Het geheel is nu goed stabiel, maar superscherp (waarschijnlijk door de hele hoge Q van de smd). een dempweerstandje van 15K secundair maakt het "af". tuner stemt prima af en is heel gevoelig. Ook de weergave en scheiding zijn meer dan ok voor een tuner van die leeftijd. (Telefunken was goed in tuners) . Begrijp waarom de eigenaar er aan gehecht is.

nog een foto van het interne van het filter voor verwijderen C'tjes en de externe componenten na opbouw. (die SMD 56pF is nauwelijks zichtbaar..)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Kris, van mij krijg je het stempel goed, tot zeer goed gedaan!

fatbeard

Honourable Member

Mooi werk!
Zou niet misstaan in de rubriek "je mooiste reparaties"...

Al zou ik waarschijnlijk (na de waardes te hebben bepaald) alles in SMD teruggestopt hebben in de spoelbus :7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 9 mei 2021 16:43:18 schreef fatbeard:

Al zou ik waarschijnlijk (na de waardes te hebben bepaald) alles in SMD teruggestopt hebben in de spoelbus :7

dat was eerst de bedoeling, na de testopbouw. Maar de kernen draaien héél lastig. (denk dat de spoelkokers met de jaren een fractie gekrompen zijn). Alles zit/staat nu goed en wil niet eindigen met een gebroken kern of trimsleutel. Nu is dat ook allemaal op te lossen, maar daar gaat dan weer veel tijd inkruipen en het is nu prima, vandaar. Je moet ook weten wanneer je moet stoppen :-)

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Hoi allen
Sterk Kris _/-\o_ !! HF kringen zijn totaal mijn ding niet dus hou ik me normaal gezien ver weg van herstellingen aan radio’s (tenzij de radio niets meer doet en de fout dan waarschijnlijk in de voeding zit). Respect voor elektronici die er wel iets van kennen _/-\o_ (zo waren er hier nog een paar die wisten in welke hoek ik moest zoeken). Allen bedankt voor jullie reactie maar uiteraard bijzondere dank aan Kris die dit varkentje (lees radio) toch maar mooi gewassen heeft! Ook altijd fijn trouwens als er achteraf uitgelegd wordt wat de fout was en hoe ze opgelost is geweest. Van sommige topics stopt het “verhaal” zonder dat je weet of het euvel is opgelost en wat de oplossing was. Dat vind ik erg jammer.
Ik ben bijzonder tevreden met deze oplossing en dat zal mijn vriend zeer zeker ook zijn!

Grtz

Chris

Hoi

Ik had zondag de tijd om de radio terug te brengen naar zijn rechtmatige eigenaar! Die heeft hem direct aangesloten op zijn Telefunken versterker en alles werkt perfect. Moet zeggen dat het allemaal heel erg mooi klikt voor dergelijk "antiek" toestel. Zelfs beter dan veel modern spul. De eigenaar (ook al een beetje "retro" ;) )was enorm tevreden dat hij zijn toestel hersteld terug gekregen heeft. Alle lof gaat naar Kris Van Damme _/-\o_ !
Bedankt!