Opleiding volgen

Ik heb sinds vorig jaar via avondonderwijs mijn graduaat diploma elektromechanica op zak.

Sinds december ben ik aan de slag als elektrisch designer bij een robotica bedrijf.
ik merk nu dat ik toch een groot stuk kennis over bepaalde dingen ontbreek om mijn job optimaal uit te voeren
Ik wist dit al op voorhand en mijn werkgever voor een stuk ook wel (Hij vond gewoon niemand die met eplan wou werken buiten mij) eplan heb ik trouwens al via zelfstudie aangeleerd sinds ik op deze job ben begonnen.

Ik heb zelf al naar extra opleidingen gezocht maar vind niet direct een optie die inhoud wat ik zoek.
Ik heb al een mail gestuurd naar de Universiteit van Gent en Leuven om als vrij student enkele vakken van de opleiding industrieel ingenieur te volgen maar tot op heden heb ik hier geen antwoord op.

Vandaar mijn vraag of jullie weten welke opleidingen liefst in zelfstudie interessant kunnen zijn om mijn kennis over elektrisch design uit te breiden?

momenteel loop ik vast op dingen zoals opbouw UPS systeem AC spanning stabiliseren opgewekt door generator.

rbeckers

Overleden

Misschien eerst de volgende boeken doorlezen?

The Art of Electronics - Horowitz & Hill
PEASE, R. A. (1991) Troubleshooting Analog Circuits

De onderwerpen die je noemt zijn vrij specifiek, daarvoor zou ik op zoek gaan naar goede literatuur; bij een universitaire opleiding gaat het meer over fundamenteel begrip, daar zul je niet snel een vak "UPS systemen" vinden. Hoe een generator een gestabiliseerde spanning kan leveren, het is geheim van de bouwer ervan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 20 april 2021 17:08:59 schreef rbeckers:
Misschien eerst de volgende boeken doorlezen?

The Art of Electronics - Horowitz & Hill
PEASE, R. A. (1991) Troubleshooting Analog Circuits

Bedankt voor de tip. Ik heb het direct besteld. (stond bij Bol. ook aangeprezen als beste boek in zijn categorie.)

Op 20 april 2021 17:47:36 schreef SparkyGSX:
De onderwerpen die je noemt zijn vrij specifiek, daarvoor zou ik op zoek gaan naar goede literatuur; bij een universitaire opleiding gaat het meer over fundamenteel begrip, daar zul je niet snel een vak "UPS systemen" vinden. Hoe een generator een gestabiliseerde spanning kan leveren, het is geheim van de bouwer ervan.

In die opleiding gaan inderdaad niet die specifieke vakken zitten maar dan ga je normaal wel een betere/uitgebreidere basis hebben.

voorbije maanden heb ik mij al ingelezen in
EMC
Shielding van kabels
UPC
Stabiliseren van AC spanning

en ik heb gemerkt dat wat je op Google vindt elkaar vaak tegenspreekt. wat vrij frustrerend is om daar dan uit te halen wat correct is.
Ik hoop om ergens een opleiding of cursus te vinden die mijn basis kennis kan verbeteren zodat ik in deze nieuwe thema's beter kan filteren wat wel en niet correct gaat zijn.

Op 21 april 2021 08:57:31 schreef David Van Ham:
[...]

en ik heb gemerkt dat wat je op Google vindt elkaar vaak tegenspreekt.

Yep, goede boeken bieden een houvast in de wildernis van informatie.

Horowitz en Hill is een hel goeie, maar het is beter meerdere boeken over hetzelfde te lezen, helpt bij het juist inzinken/interpreteren van de info. even denken....

EricP

mét CE

en ik heb gemerkt dat wat je op Google vindt elkaar vaak tegenspreekt.

Geen idee wat google uitspuugt, maar... 'informatie' is ook maar een mening, zo je wilt ervaring van iemand in een bepaalde context. Wat 'juist' is, hangt dan toch weer van de context af (in de al dan niet gegeven context, zal het vast wel 'juist' zijn :) ).

Juist door de fundamentele kennis leer je het onderscheid te maken tussen wat er in JOUW context juist is en wat niet.

Zo zal 'stabilisatie van AC' voor iemand die wat motoren schakelt een heel andere betekenis hebben dan voor iemand die een serverpark beheert. De eerste zal bijvoorbeeld meer waarde hechten aan een frequentie die niet te raar doet. De 2de vindt dat al minder interessant omdat bijna geen enkele voeding het een biet interesseert.
De eerste zal niet malen om een spanningsdip omdat er een dikke motor op het net geklapt wordt. De 2de zou dat zomaar wel eens niet leuk kunnen vinden.
Het moge duidelijk zijn dat bij een niet te grote (klassieke) generator het ene vooral te maken heeft met de (vaak mechanische) toeren regeling, terwijl het andere te maken heeft met de doorgaans electronische AVR.

In mijn persoonlijke optiek: als het niet tegen een beetje spannings- en frequentie variatie kan, dan is het verkeerd ontworpen (of het wordt op een andere manier gebruikt dan het ontworpen is, dat kan natuurlijk ook).

Op 21 april 2021 11:09:14 schreef EricP:
[...]Geen idee wat google uitspuugt, maar... 'informatie' is ook maar een mening, zo je wilt ervaring van iemand in een bepaalde context. Wat 'juist' is, hangt dan toch weer van de context af (in de al dan niet gegeven context, zal het vast wel 'juist' zijn :) ).

Juist door de fundamentele kennis leer je het onderscheid te maken tussen wat er in JOUW context juist is en wat niet.

Zo zal 'stabilisatie van AC' voor iemand die wat motoren schakelt een heel andere betekenis hebben dan voor iemand die een serverpark beheert. De eerste zal bijvoorbeeld meer waarde hechten aan een frequentie die niet te raar doet. De 2de vindt dat al minder interessant omdat bijna geen enkele voeding het een biet interesseert.
De eerste zal niet malen om een spanningsdip omdat er een dikke motor op het net geklapt wordt. De 2de zou dat zomaar wel eens niet leuk kunnen vinden.
Het moge duidelijk zijn dat bij een niet te grote (klassieke) generator het ene vooral te maken heeft met de (vaak mechanische) toeren regeling, terwijl het andere te maken heeft met de doorgaans electronische AVR.

In mijn persoonlijke optiek: als het niet tegen een beetje spannings- en frequentie variatie kan, dan is het verkeerd ontworpen (of het wordt op een andere manier gebruikt dan het ontworpen is, dat kan natuurlijk ook).

Voor de generator of ups systeem zal het inderdaad verschillend zijn naargelang wat je wilt bereiken.

de ergste was de info over shielding van kabels.
De ene zegt zeker aan 2 kanten vast maken de ander zegt dat mag zeker niet altijd maar 1 kant om groundloop te voorkomen.
Uiteindelijk heb ik tijdens onze EMC testen de persoon die de test deed wat uitgevraagd. hij heeft mij gezegd altijd 2 kanten aansluiten en groundloop is ondertussen een achterhaalde theorie.
Waarschijnlijk zijn er nu nog genoeg vb. waar dit ook weer niet opgaat en het best is om toch maar 1 kant aan te sluiten.

Conclusie zoals hier reeds voorgesteld ga ik mij een aantal boeken moeten aanschaffen om mijn basis kennis te vergroten

EricP

mét CE

Dat is inderdaad een mooi voorbeeld.
In de context van een 'kleine' plant met 1 'plek' waar de spanning binnen komt, heeft de techneut waarschijnlijk wel gelijk.
En nou op 2 plekken waar de 'aarde' op een ander potentiaal zit (ja, dat kan). Dan gaat de vereffeningsstroom door jouw shield heen lopen. Dan komt de vraag: is dat erg?

Wat is wijsheid? Nou ja, dat hangt dus van de omstandigheden, zo je wilt: randvoorwaarden af.

Ook met boeken vind ik de mening 'het moet zo' niet zo interessant. Wat interessant is, is de onderbouwing. De algemene kennis hier reeds eerder genoemd zou je in staat moeten stellen om die te begrijpen en te adopteren of juist af te schieten ('klopt in mijn context niet want...').
Dus ja, een goed begin. Maar ook hier: zelf nadenken. En ook een kijken: wat doet men in de praktijk om vervolgens te achterhalen waarom men dat zo doet (let wel: niet alles is goed. De reden kan ook 'ecomonisch' of 'gemakzucht' zijn).

pamwikkeling

Special Member

https://www.coursera.org/degrees/msee-boulder/tuition-financing

"Tuition is $667 per credit hour and $20,010 for the full 30-credit master’s degree."

...dat is niet meer met spek schieten, dat is met hele varkens gooien ....