Boiler verbruikt 60 a 65 % van totale verbruik

@buzzy. Versleten isolatie bij koeling is omdat koude vocht aan trekt. Hier heb je dat niet.

I learn from the mistakes of people who took my advice
Hensz

Golden Member

Zoiets zat ik ook te denken, totdat TS met z'n verbruik aankwam.

EricP rekende het ook al voor:

Op 11 mei 2021 16:09:20 schreef EricP:
Natte vinger: 40 minuten douchen. En 'men' kwam hier op 170l water per dag. Nou, dan kom ik op 4 liter per minuut. Dat klinkt niet heel raar voor douchen.

Het verbruik lijkt voor 95% te ontstaan door het heetstoken van het water. Daar kun je alleen iets aan doen door het verbruik te verminderen. Acceptatie is de enig andere overblijvende optie.

Don't Panic!

Daarom mijn suggestie van een warmtepompboiler.

De hoeveelheid benodigde warmte veranderd niet, maar het scheelt wel of je 2000W warmte uit een 2000W weerstand haalt, of met een warmtepomp uit de (buiten)lucht haalt. Dan is je elektrische opgenomen vermogen 2-3x zo klein.

Zo'n ding is alleen een investering en maakt geluid, maar dat zijn keuze's.

Los van het verbruik is zo'n domme boiler wel het betrouwbaarst, de levensduur van een warmtepomp moet men nog maar zien. Bij een appartement is het lastig, anders zou eea met zonnepanelen compenseren wel een optie zijn.

EricP

mét CE

Je vergeet dat die COP alleen geldt bij 'lekker weer'. Als het koud is (zoals bijvoorbeeld in de winter...) dan doet zo'n warmtepomp nauwelijks wat en moet de warmte toch weer uit verwarmingselementen gaan komen...

Een kleinere boiler levert niks op zolang de energie in het water gaat zitten. Het rendement is niet hoger. De hoeveelheid water niet kleiner. De enige winst is ruimte. En wellicht iets minder verlies omdat het oppervlak kleiner is (dus minder om te verliezen). Dan nog: dat gaat alleen op als deze boiler dus (thermisch gezien) 'lek' is.

Leidingen isoleren en een spaar douchekop. Dat is naast korter douchen je enige winst. Afgezien van natuurlijk en zonnecollector op het dak - boiler in de zomer alleen electrisch 'bijwarmen'. Of dat rendabel is, moet je uitrekenen.

Dus je hebt elektra en daarmee maak je ook warm water. Hoe zit het met verwarming ?

heb dit pas ook al gehad bij een recent verbouwd pand, huurders klagen dat het verbruik hoog is, 350kWh per maand voor een ruimte van 4x5 meter met keuken en douche daar in. verwarming met een airco en koeling dus ook. een boiler voor tapwater, en die verbruikt dan ook een groot deel van de elektra. boiler is niet groot echter, maar staat wel 24/7 aan en dat kan beter met een klok. temperatuur lager instellen helpt ook, maar 65 graden is toch wel minimaal om legionella tegen te gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat ik me afvraag, komt het keukenwater ook uit die boiler en is die afstand groot?
in ons huis was dat zo waardoor we de kraan makkelijk 30-40seconden moeten laten lopen voor er warm water door kwam (en dan duurde het nog ff voor er heet water was).
ondertussen zit je heet water al enkele minuten te lopen en zit er meterslange leidingen vol heeft water.
daardoor hebben we verschillende keren gehad dat de boiler savonds al te koud was om met 3 te douchen.

ik heb het opgelost door de keuken te voorzien van een aparte 5liter boiler, zodat de grote enkel gebruikt worden voor te douchen.
resultaat, nooit heet water te kort, in de keuken op 2sec heet water en electriciteitsverbruik dat niet is gestegen (eerder gezakt, ook a heb je 2 boilers)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

boiler is niet groot echter, maar staat wel 24/7 aan en dat kan beter met een klok.

De boiler staat niet 24/7 aan. Die staat alleen maar aan als de inhoud te koud wordt. Waar zou de winst van een klok dan zitten?? Die heb je alleen maar als het een nauwelijks geïsoleerde boiler is. De oplossing is dan een goede isolatie, niet een klok...

ik zag dat ergens met een verbouwing, ketel hing boven de keuken, maar leidingen liepen eerst naar voor, via badkamer en dan langs de wc naar de keuken. die waren ook nog 15mm en dus ben je daar veel gas en water mee kwijt steeds. via een oude schoorsteen een nieuwe warm water leiding aangelegd die zeker 10 meter korter is en goed geisoleerd, niet een stenen wand eerst heet moeten stoken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

De lengte van de leiding maakt natuurlijk ook geen r**t uit met 10 minuten douchen. Wel met elke keer een klein beetje water pakken.
De isolatie is een ander verhaal. En een korte leiding is nou eenmaal makkelijker te isoleren dan een lange :).

Hensz

Golden Member

Op 11 mei 2021 19:32:51 schreef EricP:
En wellicht iets minder verlies omdat het oppervlak kleiner is (dus minder om te verliezen).

Wat telt is het oppervlak per inhoud, m2/m3. Daar is een grotere boiler wel in het voordeel, als de dikte van de isolatie gelijk is uiteraard. Ik weet niet of dat in de praktijk ook zo is.

Don't Panic!

Voor het verbruik maakt het niet uit of je nu 100 of 200L boiler hebt. Nouja, beetje dan: een 200L boiler is groter en dus zal iets meer verliezen hebben.

Isoleren zal helpen. M'n pa heeft dat ook gedaan en dat scheelt hem iets van 30%. Gewoon een jasje om het ding bouwen van isolerend materiaal als piepschuim.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 mei 2021 21:10:47 schreef testman:
ik zag dat ergens met een verbouwing, ketel hing boven de keuken, maar leidingen liepen eerst naar voor, via badkamer en dan langs de wc naar de keuken. die waren ook nog 15mm en dus ben je daar veel gas en water mee kwijt steeds.

Hoe dunner en korter de leiding des te minder zijn de verliezen. Er zit minder heet water in de leiding en de stroomsnelheid in de leiding is hoger. Je verspilt dus minder (koud) water bij het begin van de warmwatervraag en als je heet water hebt heeft het hete water minder tijd ter beschikking om af te koelen voordat het bij het tappunt is. Isoleren doet de rest.

Op 11 mei 2021 21:30:02 schreef Hensz:
[...]
Wat telt is het oppervlak per inhoud, m2/m3. Daar is een grotere boiler wel in het voordeel, als de dikte van de isolatie gelijk is uiteraard. Ik weet niet of dat in de praktijk ook zo is.

Een grotere boiler is bij gelijkblijvende isolatiewaarde altijd in het nadeel want de grote boiler heeft meer oppervlakteverliezen. Je moet dus de grootte en vermogen van de boiler zo uitkienen dat je bij einde heetwaterverbruik precies het hete water in de boiler op is en dat bij het volgende verbruik de boiler weer precies op tijd op temperatuur is. In het ideale geval heeft de boiler een inhoud van nul liter. Je hebt dan wel een onpraktisch hoog vermogen netaansluiting nodig.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 11 mei 2021 23:08:49 (36%)

ofwel je hebt een geyser nodig, maar dan elektrisch, een doorstromer. maar die trekken nogal wat stroom, een kw of 12-17 is afdoende doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor een optimaal rendement heb je deze nodig. Het water wordt in de douchekop electrisch verwarmd en alleen als je het nodig hebt. Er treedt bijna geen warmteverlies meer op omdat het warme water minder dan een seconde nodig heeft om op je lichaam te komen.
Als je hem koopt, doe dan eerst iets aan je levensverzekering. Dat is handig voor de nabestaanden.

Op 11 mei 2021 23:54:06 schreef ohm pi:
Voor een optimaal rendement heb je deze nodig. Het water wordt in de douchekop electrisch verwarmd en alleen als je het nodig hebt. Er treedt bijna geen warmteverlies meer op omdat het warme water minder dan een seconde nodig heeft om op je lichaam te komen.
Als je hem koopt, doe dan eerst iets aan je levensverzekering. Dat is handig voor de nabestaanden.

220 volt, 25 ampère, USD 5,50. Geen dure manier om dood te gaan.

Op 11 mei 2021 23:54:06 schreef ohm pi:
Voor een optimaal rendement heb je deze nodig. Het water wordt in de douchekop electrisch verwarmd en alleen als je het nodig hebt.

Jammer dat die in NL / BE enkel kunnen gebruikt worden om je verliesstroomschakelaar te testen :-).

maar op zich werken die dingen wel goed. Als je ze correct aansluit, met de aarde dus,staat er op het uitstromende water bijna geen spanning meer.
heel Zuid Amerika douched zich daaronder en daar vallen vooral doden door de "revoluties" en drugoorlogen etc,niet onder de douche.

Nu gaat dat ginder prima om een andere reden: het water is daar al veel warmer dan hier als het de kop binnenkomt.

Op 11 mei 2021 16:02:06 schreef Yoda93:
[...]
Wat vind je lang? Rond de 10 minuten per douche, wel dagelijks of 2x per dag (sporten elke dag). Is een kleinere boiler dan niet beter voor ons gebruik?

Dat ga je dus altijd betalen. 40 minuten of ongeveer 200 liter warm stromend water is eigenlijk een onzichtbare extreme luxe in Nederland gasland. Ook met gas is het niet gratis overigens, ik schat een vijfde. Wij douchen zo 30 minuten met z'n vieren voor minder dan een kuub per dag. 20 kuub per maand maal 70 cent.

1 keer per dag na het sporten 5 minuten douchen lijkt me zeer slim. 20 minuten douchen per dag is ook zeer slecht voor je huid.

Twee keer per dag douchen is inderdaad iets 'speciaals'. Ik doe het ook af en toe hoor, als het echt zo'n vieze kleverige zomerdag is.

Maar in principe probeer ik te douchen als het nodig is, en niet uit gewoonte. Op een milde lentedag als ik helemaal niets fysieks heb gedaan, wil ik ook wel eens een dag overslaan.

Kort douchen is niet voor iedereen een oplossing - lang haar vraagt aardig wat onderhoud. Maar die 10 minuten extra onder de douche, verdien je weer terug door niet naar de kapper te gaan :+

Ter zijde: als je echt vanwege lichaamsgeur 1 of 2x per dag moet douchen, kijk dan eens naar het soort deodorant dat je gebruikt. Ik heb jarenlang dezelfde gebruikt uit gewoonte, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat die me juist veel harder liet zweten waardoor ik dus ook heel veel moest douchen.
Toen ik een tijdje niets gebruikte om mijn huid te laten herstellen, merkte ik daarna direct welke types wel 'compatible' zijn met mijn huid, en welke niet. Veel soorten werken voor mij helemaal niet beter dan niets gebruiken.

Verder is Neutral harde zeep/shampoo/conditioner het beste dat mijn huid ooit is overkomen. Geen zeep laat mijn huid zo soepel en zacht achter, terwijl veel andere soorten mijn huid erg rubberachtig aan laten voelen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 12 mei 2021 08:33:29 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 mei 2021 20:59:06 schreef testman:
heb dit pas ook al gehad bij een recent verbouwd pand, huurders klagen dat het verbruik hoog is, 350kWh per maand voor een ruimte van 4x5 meter met keuken en douche daar in. verwarming met een airco en koeling dus ook. een boiler voor tapwater, en die verbruikt dan ook een groot deel van de elektra. boiler is niet groot echter, maar staat wel 24/7 aan en dat kan beter met een klok. temperatuur lager instellen helpt ook, maar 65 graden is toch wel minimaal om legionella tegen te gaan.

Pas hiermee op in verband met legionella!! 65 graden

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
fatbeard

Honourable Member

Op 11 mei 2021 23:00:46 schreef ohm pi:
[...]Een grotere boiler is bij gelijkblijvende isolatiewaarde altijd in het nadeel want de grote boiler heeft meer oppervlakteverliezen.

... en dan gaan we gemakshalve maar even voorbij aan het feit dat de inhoud met een derde macht stijgt en de oppervlakte maar met een tweede macht...

Per liter water heeft een grote boiler minder oppervlak dan een kleine, en is daarmee in het voordeel.

Een kubus van 10x10x10cm heeft 0.06m² oppervlak en 1 liter inhoud (0,06m²/l), een kubus van 1x1x1m heeft 6m² oppervlak en 1000 liter inhoud (0.006m²/l).

[Bericht gewijzigd door fatbeard op 12 mei 2021 09:13:15 (14%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Die vergelijking gaat mank. Oppervlakte per volumeeenheid is niet interessant. Het verlies aan energie door afkoeling is gewoon lineair met het oppervlak. Daarmee zou een kleine boiler in het voordeel zijn. Nadeel is dat je warm watervoorraad te klein kan worden.

Daarnaast: als je gewoon een knap geïsoleerde boiler hebt, dat koelt dat nauwelijks af. Ook daar is gewoon aan te rekenen.
En uiteraard: hoe meer isolatie, hoe beter uiteraard...

bprosman

Golden Member

Naar aanleiding van de opmerking "Gas is ook niet gratis".
Mijn (gas)boiler is 110 Liter, ik douche 1 keer per dag , verder staat nu met dit weer alleen de waakvlam van de kachel aan , wat warm water om eens een pan uit te spoelen etc. Dan verbruik ik 1,3...1,5 Kuub gas per dag.
Wat bijna puur de boiler is.

Met verwarming er bij zit ik jaarlijks op 1100 Kuub.
Als ik grofweg reken, alle belastingen, opslagkosten, netbeheerskosten etc zit ik op afgerond (als ik t even snel goed zie) op 1 Euro/kuub gas.

Iets zegt me dat verwarmen met gas nog steeds een stuk goedkoper is dan stroom.

P.s. Omdat mijn ex vrouw panisch was voor Legionella staat mijn boiler op 70 Graden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EL83

Special Member

Op 12 mei 2021 10:30:04 schreef bprosman:
Naar aanleiding van de opmerking "Gas is ook niet gratis".
Mijn (gas)boiler is 110 Liter, ik douche 1 keer per dag , verder staat nu met dit weer alleen de waakvlam van de kachel aan , wat warm water om eens een pan uit te spoelen etc. Dan verbruik ik 1,3...1,5 Kuub gas per dag.
Wat bijna puur de boiler is.

Met verwarming er bij zit ik jaarlijks op 1100 Kuub.
Als ik grofweg reken, alle belastingen, opslagkosten, netbeheerskosten etc zit ik op afgerond (als ik t even snel goed zie) op 1 Euro/kuub gas.

Iets zegt me dat verwarmen met gas nog steeds een stuk goedkoper is dan stroom.

Het grote probleem met boilers is het feit dat er 24/7 warmteverlies is, dit kan meerdere kwh per dag zijn.

Een elektrische boiler heeft minder verliezen als een gas gestookte boiler (door de waakvlam en thermische trek door de rookgas afvoer).
Toch is een gas gestookte boiler goedkoper als een elektrische boiler vanwege het prijsverschil tussen gas en elektriciteit

Ga je nu een elektrische doorstroom boiler van bv 13kw (past prima op 3x25A aansluiting) vergelijken met een normale elektrische boiler dan is deze goedkoper in gebruik.

Bij kleinere huishoudens van 1 a 2 personen is een elektrische doorstroom boiler goedkoper/ even duur als een normale elektrische of gas gestookte boiler.

De bestaande gas gestookte boiler vervangen door een HR geiser of warmtepomp boiler is op de lange duur goedkoper maar is wel een investering van minimaal €1500.

Met de huidige energie prijzen is een warmtepomp boiler nauwelijks goedkoper als een HR geiser.
Sterker nog, het kost mij gemiddeld 1,5kwh per dag om de warmtepomp boiler op temperatuur te houden.

Dit terwijl ik alleen woon en lang niet altijd thuis doe douchen, in mijn geval was de warmtepomp boiler een fout en had ik de elektrische doorstroom boiler moeten houden.
Als ik uitgebreid doe douchen dan is het 3-4kwh met de doorstroom boiler tegenover 2-3 kwh met de warmtepomp boiler.
22-44cent per douche beurt verschil dus, terwijl de warmtepomp boiler 33cent per dag aan eigen verliezen heeft (+ onderhoud, afschrijving etc).

Gaat de warmtepomp boiler kapot = groot en duur probleem.

Gaat de doorstroom boiler kapot = probleem maar binnen 1 dag zelf op te lossen met een nieuwe van €300. (Idem aan elektrische boiler).

Ik heb een doorstromer voor in de keuken, de 80 liter boiler gaat uurtje eerder aan voor ik wil gaan douchen en daarna weer uit. Daarmee elimineer je de verliezen van continue een boiler op 70°C houden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.