Op 12 mei 2021 10:30:04 schreef bprosman:
Naar aanleiding van de opmerking "Gas is ook niet gratis".
Mijn (gas)boiler is 110 Liter, ik douche 1 keer per dag , verder staat nu met dit weer alleen de waakvlam van de kachel aan , wat warm water om eens een pan uit te spoelen etc. Dan verbruik ik 1,3...1,5 Kuub gas per dag.
Wat bijna puur de boiler is.Met verwarming er bij zit ik jaarlijks op 1100 Kuub.
Als ik grofweg reken, alle belastingen, opslagkosten, netbeheerskosten etc zit ik op afgerond (als ik t even snel goed zie) op 1 Euro/kuub gas.Iets zegt me dat verwarmen met gas nog steeds een stuk goedkoper is dan stroom.
Het grote probleem met boilers is het feit dat er 24/7 warmteverlies is, dit kan meerdere kwh per dag zijn.
Een elektrische boiler heeft minder verliezen als een gas gestookte boiler (door de waakvlam en thermische trek door de rookgas afvoer).
Toch is een gas gestookte boiler goedkoper als een elektrische boiler vanwege het prijsverschil tussen gas en elektriciteit
Ga je nu een elektrische doorstroom boiler van bv 13kw (past prima op 3x25A aansluiting) vergelijken met een normale elektrische boiler dan is deze goedkoper in gebruik.
Bij kleinere huishoudens van 1 a 2 personen is een elektrische doorstroom boiler goedkoper/ even duur als een normale elektrische of gas gestookte boiler.
De bestaande gas gestookte boiler vervangen door een HR geiser of warmtepomp boiler is op de lange duur goedkoper maar is wel een investering van minimaal €1500.
Met de huidige energie prijzen is een warmtepomp boiler nauwelijks goedkoper als een HR geiser.
Sterker nog, het kost mij gemiddeld 1,5kwh per dag om de warmtepomp boiler op temperatuur te houden.
Dit terwijl ik alleen woon en lang niet altijd thuis doe douchen, in mijn geval was de warmtepomp boiler een fout en had ik de elektrische doorstroom boiler moeten houden.
Als ik uitgebreid doe douchen dan is het 3-4kwh met de doorstroom boiler tegenover 2-3 kwh met de warmtepomp boiler.
22-44cent per douche beurt verschil dus, terwijl de warmtepomp boiler 33cent per dag aan eigen verliezen heeft (+ onderhoud, afschrijving etc).
Gaat de warmtepomp boiler kapot = groot en duur probleem.
Gaat de doorstroom boiler kapot = probleem maar binnen 1 dag zelf op te lossen met een nieuwe van €300. (Idem aan elektrische boiler).