Wel, voor je het weet zijn er bijna 5 jaren verstreken, en ligt je versterker nog steeds te verstoffen in een verhuisdoos. Gelukkig diende zich een gezonde dosis noodzaak aan, want mijn broers versterker raakte plots defect, en hij zat verlegen om een nieuwe. Ikzelf zat intussen eerder verlegen om het volume van mijn ongebruikte spullen terug te brengen naar een acceptabel niveau, en we konden elkaar heel goed helpen in dit opzicht. Ik ben afgelopen periode weer aan de slag gegaan met onze Denon.
Even ter verfrissing, ik wil het volgende gat opvullen met een geschikte transformator:
De oplettende kijker ziet dat ik ten tijde van het nemen van de foto er al een gat geboord was en de zekeringhouder reeds gemonteerd was aan de achterzijde van het apparaat. Ik had daar de zekering gepland omdat ik de originele schakelaar wilde vervangen met een dubbelpolige, en daarmee het printje met de originele zekering dat op die schakelaar zat zou komen te vervallen. Best mooi gemonteerd, al zeg ik het zelf:
Mijn originele plan was de 250VA transformator die ik ook bij testen gebruikt had te monteren, maar daarvoor ontbrak de ruimte op bodemhoogte. Indertijd had ik gedacht nog wel eens een verhoging te bouwen zodat de trafo over de print zou hangen, waar de benodigde ruimte wel aanwezig was, maar doordat er nu daadwerkelijk een nood was aan de versterker leek tijd verspillen aan complexe mechanische constructies onlogisch. Metaal bewerken was nooit mijn sterkste punt, en mijn herinnering aan een praktisch koude transformator bij testen hebben het pleit beslecht: ik zou het kleinere broertje van de testtrafo gaan plaatsen. De kern van deze transformator was reeds ingegoten, en ik heb ervoor gekozen het montage-materiaal van een andere ringkern op te offeren als steunvlak:
Dit werkte wonderwel goed, en leverde het volgende resultaat op:
Na het monteren van de benodigde draden, en een fractie van een seconde voor ik arrogant neigde te worden drukte ik met goed gemoed op de knop die het apparaat tot leven zou moeten wekken. Alle bovenstaande tests ten spijt deed het apparaat na het indrukken van zijn mooie verse nieuwe schakelaar bijzonder weinig. Geen klik of zelfs een zwak lichtje op het gezicht van de Denon verried enige blijdschap over het verbinden van de transformator met een sappige 230V wisselspanning.
Een gezonde ronde foutzoeken gingen voor aan de conclusie dat de dubbelpolige schakelaar, die ik nieuw had gekocht speciaal voor dit doel, blijkbaar defect was geraakt. Ik had al een beetje moeite om op de zwart gecorrodeerde terminals te solderen, maar blijkbaar was één contact in de schakelaar ook beïnvloed door stilstand (ik ben er van overtuigd dat mijn meerdere soldeerpogingen geen enkele rol hebben gespeeld). Geen van mijn mechanische overtuigingspogingen heeft de schakelaar ertoe doen beslissen contact te maken, er er restte me niets anders dan het wederom demonteren ervan. Deze schakelaar is nu vakkundig gewidlariseerd... Dit proces maakte de schakelaar voor zijn bedoelde doel echter ongeschikt, en mijn geluk lag in het feit dat ik niet alleen de versterker had bewaard, maar dat ik ook de onderdelen die ik hem in de loop van de tijd had ontnomen, waaronder het netsnoer en de trekontlasting, in de buurt had gearchiveerd.
Mijn excuses dat ik de emotie de overhand heb laten spelen, en ik de vernietiging van de recalcitrante schakelaar gekoppeld heb met het stoppen met fotograferen. De originele schakelaar en nieuwe transformator hebben echter goed met elkaar kunnen vinden, en de resulterende versterker is weer een lust voor het oor.
Vermoedelijk is dit mijn laatste post in dit topic, het apparaat is op het moment van schrijven al niet meer in mijn beheer en ik verwacht hem niet snel terug. Mocht hij echter weer defect raken is het zeker een reparatiewaardig en fotogeniek apparaat en zal hij zeker weer in zijn eigen kleine show hier op circuitsonline terugkeren.
hello, I have the same amplifier from my dad, who baught per accident an us version, which we can not use in germany. my idea is to build in another power supply so that i can use it here and in europe with 220v.
attached u find a pic of the original 120v transformer. I didn't find the 220v version to buy. can u send me which parts which I would need to convert it properly? thanks a lot!
I don't know where to get the exact transformer that should be in the amplifier, but I used a Belpa NRK-230-30-4A as shown here:
I guess any transformer of a suitable power rating and with roughly 30V windings will do. I have never been able to test the original transformer on its voltage, but 30V seemed fine for the part ratings I found in the unit. You could consider 22 or 25V transformers too, I don't think it is that critical. Initially I tested with a 240VA transformer, but that remained completely cool during stress testing, so in the end I fitted a 120VA one and it got only slightly warm under heavy use. It is clear to me the transistors will be the limiting factor here. (Note I did test with 5,2Ω, so at the 8Ω the amplifier is rated for the transistors will likely dissipate less).
I drilled a mounting plate for toroidal transformers to hold it in place. This transformer happened to have a filled in center, but I guess it would be even simpler if you used one without. You will need to buy two mounting kits and sandwich the transformer in between. Do keep in mind that you will need to countersink suitable screws if you do, because the step in the mounting plate will not clear the windings when using an unfilled transformer. You will likely receive rubber washers with the kit, so a bit of unevenness is no big deal, an entire nut is too much though.
I got my mounting kit at a German store called Musikding.de: Toroidal transformers, they also sell transformers that may be suitable. The limiting factor will probably be the diameter of the unit: I found the 240VA one to foul the PCB, but height was no issue. It could probably have been done if I would have used spacers to lift the transformer above the edge of the PCB, but this seemed like a hassle for an amplifier that wouldn't be able to use this much power. Please note you will not get the screw, so you will have to get a long screw and nuts yourself.
I built a small fuse board to protect the amplifier, because protection seems to be lacking. The loudspeaker outputs are fused, but the secundary of the power supply isn't, which I think is a bit of a shame. It will work just fine without the added though, I just felt I'd sleep better this way. Do replace the mains fuse with a lower rated one, the US version will probably have a higher current rating.
120 mm dia en 50 mm hoog: https://elektronica-online.nl/trafos-2x30-volt
Of https://elektronica-online.nl/trafos-2x28-volt
[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (27%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.