Airco split unit vreemde storing

Beste forumleden,

Ik heb een paar maanden nu een split unit airco van LG.
Het apparaat deed het goed, maar er is nu een vreemde storing.

Bij het kiezen van de modus druk ik op de afstandsbediening op MODE. Dan Kan ik hiermee switchen van koelen, naar automatisch, naar ontvochtigen, verwarmen en ventileren. Normaal gesproken hoor ik een PIEP bij elke keer wisselen van de modus. Nu hoor ik dat alleen bij de laatste 2, verwarmen en ventileren.
Deze 2 functies werken nu alleen maar op het apparaat.

Dit heb ik geprobeerd:
- voeding van het apparaat eraf (paar minuten)
- batterij AB vernieuwd
- condensafvoer gechcked.
- aansluit kabels gecontroleerd
- zekeringen zijn heel

Hij kan wel koelen, want bij indrukken van MODE op de binnenunit, gaat het apparaat op testmode. Er komt dan ca 15 minuten koude lucht uit de airco. Condens wordt juist afgevoerd.

Ik weet niet meer hoe ik dit kan oplossen.
Iemand een idee?

Heb je ook de buitenunit een tijdje spanningsloos gehad?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dank voor je reactie,

Dat heb ik inderdaad al een paar x geprobeerd.

Handleiding gelezen?
;-)

Mss staat er een optie op je afstandsbediening aangevinkt. Iets wat je niet direct door hebt.

Als ik het goed begrijp:
Je gaat met de afstandsbediening voor het ontvangeroog staan.
Je verzet de mode om de 10 seconden en hoort enkel na de 2 genoemde modus een biep.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Handleiding gelezen inderdaad.

De AB geeft geen icoontje ofzo waarbij iets ingesteld staat.
Het had gekund, bijvoorbeeld timer ofzo.

Ik blijf toch denken richting wat EricN probeert te suggereren:

Misschien is er een "hotel mode" waarbij je de gasten de AB kan geven, maar dat ze via de AB dus niet "koelen" kunnen selecteren. Dat zal niet te makkelijk te activeren zijn, maar tevens niet uit te schakelen via de AB...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is deze afstandsbediening uni- of bidirectioneel? In het eerste geval is het eenvoudiger. Zal van het model afhangen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Welke LG is het precies? Toevallig spreek ik maandag een LG-figuur. Ik verwacht niet dat deze het antwoord meteen weet... maar het is een poging waard.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nou, top dat er al veel reacties komen, bedankt allen.

De AB kan ik op beide binnenunits gebruiken (ik heb er 2).
Het omwisselen van AB geeft geen ander resultaat.

Het gaat om een PC12SQ van LG.

Geeft afstandbediening 1 op binnenunit 2 geen resultaat of astandsbediening 2 op binnenunit 1 geen resultaat? Of werkt niets? Kun je verduidelijken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oftewel hebben beide binnenunits zelfde issue??

Het reset knopje bedienen terwijl je in optisch verbinding bent met de ontvanger?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Resetten met verbinding van ontvanger heb ik zojuist geprobeerd, geen resultaat.

De andere unit heeft het probleem niet.
Ik verwacht dat het niet in de AB zit, maar in de binnenunit.

Hoe lang heb je die binnenunit zonder stroom gezet? Seconden? Minuten?

Het lijkt of zijn programmering mis zit. Een "back to factory settings" mss?

Hebben de 2 binnenunits dezelfde buitenunit?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wel een paar minuten, tot een kwartier denk ik.
Back to factory heb ik ook geprobeerd, na de test modus zou het apparaat vanzelf in factory modus moeten gaan.

Het zijn aparte buitenunits, dus volledig gescheiden van elkaar.

Gezien de garantie die er nog op is kan je natuurlijk ook niet te ver gaan.
Als de bevrijdende tip hier niet valt (kan alsnog...) zou ik overgaan tot het consulteren van de leverancier. Dat zou gratis moeten gebeuren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Frederick E. Terman

Honourable Member

De handleiding zegt (vrij vertaald): 'als de A/B op een functie niet piept, dan is dat omdat de installatie die functie niet heeft'.

De A/B lijkt dus wel in orde, maar het apparaat zelf verkeert in een kleine identiteitscrisis. :)

Ik denk nu ook richting @rew's suggestie, dat er per ongeluk functies uitgeprogrammeerd zijn. Maar het gebruikersboekje heeft het daar niet over, dan zouden we het installatiehandboek moeten inzien. We googelen door!

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 5 juni 2021 19:56:01 (32%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

middels de communicatiedraad van de binnenunit naar de buitenunit weten de units wat ze van elkaar kunnen vragen. lg heeft best vaak problemen met sensoren, miss dat een afwijkende sensor zorgt dat de unit denkt dat het te koud is en niet op koelen gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad, garantie is er wel.
Vervelende is wel dat als je LG hulp wilt, kan dat alleen via een installateur of je moet je vraag per email stellen.

ik lees dat je de unit zelf hebt gehangen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt helemaal, zelf gedaan, goed aandacht aan besteed.

Het valt me trouwens wel op dat de functies die condens moeten afvoeren niet werken, de andere wel..

de condensor en verdamper draaien met een klep in de buitenunit. verwarmen schakelt die klep om, koelen en ontvochtigen is de normale stand. ventileren is alleen de binnenfan.

loopt de buitenfan wel?

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 5 juni 2021 20:55:14 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik neem aan dat dit 2 standalone systemen zijn? dus geen duo buitenunit met 2 binnenunits?

waar rook was, werkt nu iets niet meer