Delta D050-10 "plakkende meters"

Anoniem

Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van een (bijna) goed werkende Delta D050-10 labvoeding. Hij heeft last van "plakkende meters" zoals ook gemeld in het grote Delta voeding revisie & reparatie tips topic. Wat is hier de oplossing voor? Met een kleine spanning de meters meerdere malen net in de hoek laten uitslaan? Een klein beetje wisselspanning op de meter?

Ik zie niet zo snel waar je dat gelezen hebt in dat topic, om nu 348 reply's door te gaan spitten gaat me wat te ver.

Plakkende meters ben ik wel soms tegen gekomen bij Philips meetinstrumenten.
Daar was het vaak een kwestie van statische elektriciteit.
Door "poetsen" van het plexiglas venster kan zich plaatselijk een elektrisch veld opbouwen vaar de wijzer dan naar toe getrokken wordt.
Schoonmaken van het venster met en antistatisch middel verhelpt het probleem in dat geval.

Arco

Special Member

Vochtig doekje is voldoende, nooit met een droge doek poetsen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Is het plakken er ook als de voeding uit staat? Of juist als het aanstaat. Bij een werkende voeding kunnen het ook potmeters of condensatoren zijn.

Maar om te beginnen alles eens schoonmaken is altijd goed.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 8 juni 2021 16:04:35 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Dank voor jullie reacties. Het wordt vermeld op pagina 13 van het topic door gebruiker Titatommeke, onderaan de laatste fotoserie, "De voltage meter plakte door het lange stil staan in het begin een beetje, die is nu weer goed gangbaar.". Het is geen statische lading, dit verschijnsel ken ik van diverse draaispoelmeters. Het is mechanisch. Bij langzaam opdraaien of verlagen van de spanning of stroom blijft de meter even stilstaan om even later naar de hogere of lagere waarde te springen.

benleentje

Golden Member

Kan iets met de lagertjes te maken hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Dat er wrijving is ontstaan ging ik al van uit. Maar de vraag is of er een oplossing is, liefst zonder de meters te demonteren. Omdat het meer voorkomt bij deze voedingen is daar mogelijk ervaring mee.

als je bij de voorste of achterste lagerschroefje kan , een ietsje losser zetten helpt. Om het echt goed te doen moet het zaakje waarschijnlijk uit elkaar om de lagers en lagerpunten schoon te maken van oude olie of oxides.
sommigen doen op de punten wat WD40 (zonder demontage) en dan "turnoefingen". schijnt ook te helpen, maar heeft niet mijn voorkeur.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 11 juni 2021 15:26:05 (23%)