Mijn bassen zijn beter bij warm weer

Is dat nu omdat warme lucht dunner Is?
Die bassen zijn korter maar gaan bb iets dieper.
Ik heb hier een JBL 10 staan en dat bast goed.
Er moet toch een verband met dikke en dunne lucht?

dat is er , maar elco's zijn er nog meer gevoelig aan dan de luchteigenschappen op zich. Zoek het dus eerst in die richting.

Rubber (en vrijwel alle kunststoffen) zijn soepeler bij warm weer, dus wellicht werkt je sub gewoon beter als ie warm is.

En is die JBL10 niet batterij-gevoed? Want vrijwel alle batterijen en accus hebben een lagere interne weerstand, dus stabielere spanning bij hogere temperatuur.

En tot slot zet je bij warm weer je muts en oorwarmers af. Dan hoor je de bas ook beter ;-)

Hubie

Special Member

Het lijkt me sterk dat je dat hoort.Het is wel te meten natuurlijk als je een geluid opvangt en opslaat op,pak em beet,340 meter afstand bij 20 graden en op een andere dag bij 30 graden en de relative vochtigheid ook in de som meeneemt. ;-)

Hier een tooltje daarvoor:https://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_…

Ik krijg ineens een 'deja vu' was deze vraag/opmerking al niet eerder voorbij gekomen?

Hoe heb je dat verschil vastgesteld?

btw, we zitten in een hogedrukgebied. De lucht is dus niet dunner maar juist dikker.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op donderdag 10 juni 2021 16:35:41 (55%)

benleentje

Golden Member

Op 10 juni 2021 16:34:47 schreef KlaasZ:
btw, we zitten in een hogedrukgebied. De lucht is dus niet dunner maar juist dikker.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/luchtdruk

De luchtdruk varieert van plaats tot plaats en ligt aan het aardoppervlak meestal tussen 940 tot 1060 hPa. In de kern van tropische stormen, zoals orkanen kan de luchtdruk dalen tot onder 900 hPa. Verschil in luchtdruk ontstaat door verschil in verwarming. Hoe warmer de lucht, hoe kleiner het gewicht, dus hoe lager de druk.

Het is allebei waar. Echter is hoge druk- en lage drukgebied erg relatief. Als het ergens anders nog warmer is dan bij jouw is daar de lucht nog dunner en is het daar een lage druk gebied en bij jouw een hoge druk gebied. Je moet dus eigenlijk kijken naar de absolute luchtdruk en niet de relatieve.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 10 juni 2021 17:02:40 schreef benleentje:
[...]

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/luchtdruk
[...]

Het is allebei waar. Echter is hoge druk- en lage drukgebied erg relatief. Als het ergens anders nog warmer is dan bij jouw is daar de lucht nog dunner en is het daar een lage druk gebied en bij jouw een hoge druk gebied. Je moet dus eigenlijk kijken naar de absolute luchtdruk en niet de relatieve.

Ik heb wel eens gehoord, dat een geluidstech in een evenemententent, de klankleur aanpast naarmate het evenement voortgang vindt. Het kan natuurlijk gewoon zo zijn dat in de loop van het evenement gewenning optreedt en dat dat de reden is alsof het anders klinkt.

Misschien werken je oren wel anders bij warm weer. Of je hersenen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 10 juni 2021 19:27:15 schreef flipflop:
Misschien werken je oren wel anders bij warm weer. Of je hersenen.

Het zit dus echt "tussen de oren". Dan kan je meten en rekenen wat er buiten je lichaam gebeurt en je vindt geen verschillen. Dat klopt dan ook wel, want daar zit de fout ook niet. Je zenuwen en hersenen werken anders bij hogere temperaturen. Om dat vast te stellen moet je metingen verrichten in je bovenkamer. Dat wordt dan gaatjes boren in je hersenpan en meetelectrodes in je hersenen prikken.

benleentje

Golden Member

Om dat vast te stellen moet je metingen verrichten in je bovenkamer. Dat wordt dan gaatjes boren in je hersenpan en meetelectrodes in je hersenen prikken.

Ik ben je eerste vrijwilliger, en niet stiekem met een sate prikker wat hersentjes op de bbq doen :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dit is nog maar mp3 https://www.youtube.com/watch?v=LOXvPXztdBw als je de CD hebt kan je nog meer bassen horen.
Ooit eens iets gelezen van opstelling van microphones, ben ik te dom voor maar iemand zal daar wel mee bezig zijn en exists.

@benleentje,
Je hebt wel moed, maar ik durf niet. Het boren loopt bij mij vast fout af en ik heb geen zin om de rest van mijn leven in hotel 'De Houten Lepel' door te brengen. Pijnstillers heb ik ook niet, dus voor je verdoving zou ik je een klap met de hamer moeten geven, maar ik weet niet hoe hard ik moet slaan.

Ge zult nu wel vershil kennen tussen .mp3 (lage bitrate) kennen en .Flac (8).
Youtube verlaagt het meestal naar .flv en daar zit mp3 dan op.
Seffens ga je zeggen dat hoor je niet.

Heb je al gedacht aan temperatuur verschillen in je versterker?
Ruststromen & werkpunten in de versterker verschuiven met temperatuurverschillen en dit kan zich uiten in een hoorbare verandering in het geluid.

Je kan dit testen door alleen de versterker te verwarmen. Zet hem b.v. op een kacheltje met een handdoek er overheen, maar laat hem natuurlijk niet te warm worden.

Op 10 juni 2021 23:31:44 schreef fantomas:
Seffens ga je zeggen dat hoor je niet.

Ik ga er maar mee kappen want je geeft geen zinvol antwoord op mijn vragen.

Shiptronic

Overleden

Op 10 juni 2021 21:57:32 schreef Hubie:
Of zelf even een gaatje boren. ;-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bart_Huges

Die had al een gaatje in zijn hoofd voordat hij begon te boren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

OT\Tja,toch is die leipo nog 70 jaar geworden. ;-)