Gezocht bepaald type niveau sensor brandstof

Dag mensen,

Momenteel zijn we bezig met 2 brommers op te knappen en uit te rusten met enkele gemakken. 1 daarvan is een melding laag niveau brandstof.
Beide brommers zijn nagenoeg gelijk een hebben een kunststof tank, ik zoek hiervoor een vloeistof sensor die ik op gewenste hoogte aan de zijkant kan schroeven welke via een maak/breek contact een ledje op het dashboard laat branden. Het aansluiten is niet het probleem, de juiste sensor vinden daarentegen blijkt vrij lastig....

Ik mis waarschijnlijk de juiste benaming om een goed zoekresultaat te krijgen.
Iemand een idee?

GJ_

Moderator

Wat jij zoekt is een capacitieve sensor. Met benzine kan dit een uitdaging zijn.
Ik zelf zou dit eerst testen met een sensor met IOlink zodat je ook de interne analoge waardes kunt bekijken, en dus het verschil tussen aan en uit kunt instellen.
Als dit verschil te klein is word het lastig om bijvoorbeeld een natte tankwand te onderscheiden.
Als je in de buurt van Eindhoven zit wil ik wel eens testen, het is interessant genoeg. Sensoren met IOlink heb ik wel liggen.

De jacht is mooier dan de vangst....

Ik zie het maar daar wil de topicstarter geen gat in de tank en zoekt een druksensor, ik wil gewoon een soort inductiesensor aan de zijkant monteren.

Op 15 juni 2021 08:50:33 schreef GJ_:
Wat jij zoekt is een capacitieve sensor.

Niet perse, en benzine is niet heel goed te detecteren met een capacitieve sensor.

Er zijn nog veel meer meetprincipes mogelijk. Je kunt natuurlijk een vlotter met een magneetje in de tank zetten, en de positie van die magneet detecteren aan de buitenkant. Dit kan zo eenvoudig zijn als een stukje kunststof buis met een drijvende "pil" erin.

Je zou kunnen proberen of je het niveau met een ultrasone sensor kunt detecteren, door de wand van de tank (dus zonder een gat te boren).

Als een gat boren acceptabel is, kun je ook een optische sensor voor vloeistoffen gebruiken. Deze gebruiken en heel slim principe; er zit een soort lens op die sensor, en als er lucht aan de buitenkant van de lens zit, reflecteert het licht terug naar binnen, wat de sensor detecteert. Als er een vloeistof tegen de lens zit, is de brekingsindex heel anders, waardoor een groot deel van het licht kan ontsnappen, en de sensor die veel minder reflectie ziet.

Wat mij persoonlijk een mooie oplossing lijkt, is de olie niveau indicator zoals o.a. op de RSV 1000 (dry sump motor) wordt gebruikt; dit is zo simpel als een transparante stukje slang dat met 2 koppelingen vertikaal tegen de tank zit. Het niveau is die slang is hetzelfde als het niveau in de tank, dus dat kun je gewoon zien. Afhankelijk van de plaats kun je dit wellicht niet goed aflezen terwijl je rijdt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Met dat principe kan ik ook gewoon een benzinekraan met reserve gebruiken.
En wil juist iets op het dashboard.

Ik weet dat mijn oude quad een soort van bi-metaal sensor had welke boven de brandstofpomp gemonteerd zat.
Dit werkte ook heel goed.

fripster

Golden Member

Een buisje langs de tank omhoog laten lopen tot bovenaan en die aansluiten bij de benzinekraan? (communicerende vaten). Wel een heel klein gaatje bovenin zodat de lucht er uit en in kan, maar verder dicht bovenaan.

Hierin een drijvertje wat je kunt detecteren....

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Persoonlijk denk ik dat we te moeilijk denken.
Er zijn zoveel brommers en scooters met een laag niveau melding.
Ik zal de plaatselijke brommersloop eens bezoeken en een aantal sensoren demonteren.

Hoe zo'n bimetaal zou moeten werken weet ik niet, maar wat je vrij eenvoudig zou kunnen doen is een NTC gebruiken, waar je een kleine stroom door laat lopen. Als deze NTC in de benzine zit, zal deze veel minder opwarmen dan wanneer deze droog wordt.

Uiteraard zou je wel goed moeten kijken naar de maximale temperatuur van de NTC, de maximale stroom en spanning als het mis gaat, aangezien het wel in een explosie gevaarlijke omgeving zit.

Een tweede NTC die helemaal onderin zit, en dus nooit boven het niveau van de benzine komt kan dienen als referentie, op die manier is het ongevoelig voor variaties in omgevingstemperatuur, en kun je de opwarming klein houden, terwijl het alsnog gevoelig genoeg is.

Het voordeel hiervan is dat je geen gaten hoeft te boren, die tot lekkages kunnen leiden. Zo'n constructie kun je waarschijnlijk wel aan de binnenkant van de vuldop maken, dan moet je alleen nog de draden netjes wegwerken. Een alternatief zou kunnen zijn om de draden door de ontluchtingsslang te laten lopen, als je die hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Op 15 juni 2021 10:56:07 schreef SparkyGSX:
[...]Niet perse, en benzine is niet heel goed te detecteren met een capacitieve sensor. .

Daarom was al wat voorzichtig, ik heb daar eigenlijk geen ervaring mee. Wel met chemicaliën die ook uit olie gehaald zijn en die zijn ook wat lastiger dan water.
Met een IOlink sensor kun je gelijk zien waar je aan toe bent en of het haalbaar is.

Op 15 juni 2021 13:43:43 schreef SparkyGSX:...aangezien het wel in een explosie gevaarlijke omgeving zit.

Dat valt nogal mee. Bij oude auto's zat er in de tank gewoon een vonkende reostaat voor de meter. In de tank is normaal geen explosieve atmosfeer.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 15 juni 2021 18:44:07 (42%)

Op 15 juni 2021 08:26:33 schreef klabam:
Dag mensen,

Momenteel zijn we bezig met 2 brommers op te knappen en uit te rusten met enkele gemakken. 1 daarvan is een melding laag niveau brandstof.
Beide brommers zijn nagenoeg gelijk een hebben een kunststof tank, ik zoek hiervoor een vloeistof sensor die ik op gewenste hoogte aan de zijkant kan schroeven welke via een maak/breek contact een ledje op het dashboard laat branden. Het aansluiten is niet het probleem, de juiste sensor vinden daarentegen blijkt vrij lastig....

Ik mis waarschijnlijk de juiste benaming om een goed zoekresultaat te krijgen.
Iemand een idee?

Misschien een domme vraag maar heeft je benzinekraan geen reserve stand ?

Fuel Flow sensor gebruiken, naast hoeveel er nog in je tank zit kun je dan ook berekenen hoe ver je nog gaat komen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De optische sensoren die ik bedoelde staan nog heel goedkoop op Aliexpress ook: https://nl.aliexpress.com/item/32748475170.html

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
KGE

Golden Member

Op 15 juni 2021 19:53:29 schreef Roland van Leusden:
Fuel Flow sensor gebruiken, naast hoeveel er nog in je tank zit kun je dan ook berekenen hoe ver je nog gaat komen.

Hoe weet die flowsensor hoeveel brandstof je hebt getankt ?

High met Henk

Special Member

Een geleider met vlotter en magneet in de tank monteren (bij de zijkant) met lijm of kit of bij voorkeur klemmend ergens tegen.

En dan aan de buitenkant een reed contact.

Explosie veilig en relatief eenvoudig en goedkoop.
Alleen vastzetten is ff lastig in kunstig tank.

Let wel werkt net met metalen tanks.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 16 juni 2021 07:24:22 schreef High met Henk:
Let wel werkt net met metalen tanks.

Waarom niet? Bij luchtcilinders werkt het ook.

In een aluminium tank zou het wel werken, in een stalen tank niet, daarbij komt het magnetische veld veel komt sterk naar buiten, en als je pech hebt blijft de vlotter gewoon tegen de tank plakken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
harry64

Golden Member

Op 16 juni 2021 05:46:31 schreef KGE:
[...]

Hoe weet die flowsensor hoeveel brandstof je hebt getankt ?

Niet. De microcontroller weet dat door een vlotter in de tank waar een regelbare weerstand aanhangt. Die meet bij stilstand, dus b.v. starten de inhoud.

Tijdens het rijden verrekent de micro dan met de data van de flowsensor(en) het verbruik en stelt daar de tankmeter mee bij.

Een kantelvlotter misschien, zoals aan een dompelpomp.