Op 15 juni 2021 08:50:33 schreef GJ_:
Wat jij zoekt is een capacitieve sensor.
Niet perse, en benzine is niet heel goed te detecteren met een capacitieve sensor.
Er zijn nog veel meer meetprincipes mogelijk. Je kunt natuurlijk een vlotter met een magneetje in de tank zetten, en de positie van die magneet detecteren aan de buitenkant. Dit kan zo eenvoudig zijn als een stukje kunststof buis met een drijvende "pil" erin.
Je zou kunnen proberen of je het niveau met een ultrasone sensor kunt detecteren, door de wand van de tank (dus zonder een gat te boren).
Als een gat boren acceptabel is, kun je ook een optische sensor voor vloeistoffen gebruiken. Deze gebruiken en heel slim principe; er zit een soort lens op die sensor, en als er lucht aan de buitenkant van de lens zit, reflecteert het licht terug naar binnen, wat de sensor detecteert. Als er een vloeistof tegen de lens zit, is de brekingsindex heel anders, waardoor een groot deel van het licht kan ontsnappen, en de sensor die veel minder reflectie ziet.
Wat mij persoonlijk een mooie oplossing lijkt, is de olie niveau indicator zoals o.a. op de RSV 1000 (dry sump motor) wordt gebruikt; dit is zo simpel als een transparante stukje slang dat met 2 koppelingen vertikaal tegen de tank zit. Het niveau is die slang is hetzelfde als het niveau in de tank, dus dat kun je gewoon zien. Afhankelijk van de plaats kun je dit wellicht niet goed aflezen terwijl je rijdt.