Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
maar ik kan dus gewoon de meegeleverde hex code in de pic zetten voor die rgbled? wat is die vb interface? heb m gedownload maar wat moet ik ermee?
en kan ik m gewoon programmeren met de schakeling van de site van dat project? of kan het ook met die van hier? die lijkt me makkelijker, omdat ie los is.
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
je moet voor het programmeren wel de fuses instellen. Dit is een configuratie-word (2 bytes) waarmee je belangrijke dingen insteld. Bv of hij de inwendige klok gebruikt, of bv een extern kristal. Je moet ook opletten dat je de code protection niet aanzet. Staat allemaal in de datasheet, ergens achterin, H14 ofzo
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
t word toch moeilijker dan ik dacht.
jongensen dan bedoel ik iedereen dus ook de vrouwelijke wezens hier ik ga die datasheet lezen en een probeer asm-etje hier posten om te laten conteroleren, ik leer het wel hoop ik ooit.
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
@ Lucky luke
artikel goed LEZEN.
Die vb interface is om een geprogrammeerde uC van een ander lichtprogramma te voorzien. Zodat je niet elke keer de uC hoeft te wissen en proggen. Het is eigenlijk een bootloader voor het lichtschema in de PIC.
is allemaal niet zo moelijk. Je hebt enkel geduld nodig en veel vrije tijd 
Lucky Luke
Op 8 april 2005 17:42:41 schreef Berry:
je moet voor het programmeren wel de fuses instellen. Dit is een configuratie-word (2 bytes) waarmee je belangrijke dingen insteld. Bv of hij de inwendige klok gebruikt, of bv een extern kristal. Je moet ook opletten dat je de code protection niet aanzet. Staat allemaal in de datasheet, ergens achterin, H14 ofzo
Vaak is het ook mogelijk om dit achteraf bij de programmer in te stellen, dit scheelt een hoop pic'jes (je zal dan minder snel "perongeluk" de code protectie aanzetten)
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
klopt! Alleen jammer dat ik deze functie niet kan vinden bij de Wisp628, als je dan hex files van anderen gaat gebruiken heb je wel eens het probleem dat dit niet geprogrammeerd is, dan kan ik weer lekker zitten kladden met een hex editer...
Lucky Luke
maar ik zou dus die standaart hex-code van de site erin kunnen zetten met die programmer van hier, en dan staat daar alles in? dus ook welke poort in of uitgang is enzo?
dus als ik me aan het schema van die site (die geloof ik van willie worteltje is (?) ) houd, kan ik die standaard hex code gewoon laden en me daarna verder gaan verdiepen?
want het is zo vet als iets werkt, dan kun je daarna gaan snappen hoe, en verbeteren.
en met die vb interface kan ik dan nog knoeien aan wat ie doet?
lijk me gaaf! 
Berry
als je de programmer hebt gebouwd, en je hebt de hex code gedownload, kan je het met het programmatje van je programmer erin laden. Daarbij dus even opletten welke fuses aangezet moeten worden. Maar succes 
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
Op 11 april 2005 15:48:59 schreef Lucky luke:
maar ik zou dus die standaart hex-code van de site erin kunnen zetten met die programmer van hier, en dan staat daar alles in? dus ook welke poort in of uitgang is enzo?
Kijk in het commentaar dat in de asm file staat. Daar staat ook wat ingang en uitgang is.
dus als ik me aan het schema van die site (die geloof ik van willie worteltje is (?) ) houd, kan ik die standaard hex code gewoon laden en me daarna verder gaan verdiepen?
Ja want alle fuses (configuratie-word (2 bytes)) staan er ook in. Dus alleen hex laden en proggen
want het is zo vet als iets werkt, dan kun je daarna gaan snappen hoe, en verbeteren.
Misschien eerst met iets simpelers beginnen,. Maar had ik al gezegd 
en met die vb interface kan ik dan nog knoeien aan wat ie doet?
lijk me gaaf!
Het lichtpatroon is naderhand te wijzigen ZONDER dat de uC uit de schakeling moet worden gehaald en opnieuw geprogd. Het is een soort bootloader. En je hoeft er dus geen programmer of programmer software voor te hebben. Enkel het vb progje en een com poort.
Echter de eerste keer moet de code wel met een programmer in de pic worden geprogd.
Er zijn 3 lichtpatronen:
kleur aan
kleur faden
kleur knipperen
Lucky Luke
Op 12 april 2005 06:35:25 schreef Willie Worteltje:
[...]
Kijk in het commentaar dat in de asm file staat. Daar staat ook wat ingang en uitgang is.
ok. dan ga ik dat s bekijken.
[...]
Ja want alle fuses (configuratie-word (2 bytes)) staan er ook in. Dus alleen hex laden en proggen
kan ik dat nog verprutsen met t een of ander? (ben af en toe n klungel!)
[...]
Misschien eerst met iets simpelers beginnen,. Maar had ik al gezegd
dit is tenminste leuk, lekker lastig af en toe, maar als ik met die standaard hex code en die vb alles heb om m ook zelf andere lichteffecten te laten doen (of op zn minst het faden langer te laten duren ofzo) is t best simpel.
[...]
Het lichtpatroon is naderhand te wijzigen ZONDER dat de uC uit de schakeling moet worden gehaald en opnieuw geprogd. Het is een soort bootloader. En je hoeft er dus geen programmer of programmer software voor te hebben. Enkel het vb progje en een com poort.
en ook weer naar orgineel terug te zetten?
Echter de eerste keer moet de code wel met een programmer in de pic worden geprogd.
Er zijn 3 lichtpatronen:
kleur aan
kleur faden
kleur knipperen
zo moeilijk is de simpele pic programmer van hier niet lijk me, is ie geschikt?
(kan ik gaan knoeien in de vakantie)
Lucky Luke
eindelijk gelukt me te registereren bij microchip, accepteerd ie mn e-mailaderes niet (zonnet aderes, zie profiel)
accepteerd ie wel hotmail?
(alleen kan ik die niet lezen...)
kijk ff op die site waar je samples kunt aanvragen:
The Microchip Samples site will no longer allow sample orders from generic ISP accounts .
geen hotmail alleen werk, school of universiteit
Willie Worteltje
Op 12 april 2005 14:55:28 schreef Lucky luke:
kan ik dat nog verprutsen met t een of ander? (ben af en toe n klungel!)
Kan wel, maar als je de fuses niet veranderd komt het goed.
en ook weer naar orgineel terug te zetten?
Ja
zo moeilijk is de simpele pic programmer van hier niet lijk me, is ie geschikt?
Ja
Lucky Luke
Op 12 april 2005 19:03:13 schreef Willie Worteltje:
[...]
Kan wel, maar als je de fuses niet veranderd komt het goed.
fuses? zekeringen? ?!? (snap t niet geloof ik)
[...]
Ja
ook als ik die zekeringen heb laten doorbranden ? (??)
[...]
Ja
dan ga ik die bouwen.
Lucky Luke
Op 12 april 2005 18:03:54 schreef surge_me:
kijk ff op die site waar je samples kunt aanvragen:[...]
geen hotmail alleen werk, school of universiteit
hoe "ziet" dat ding wat school is dan??
na, dat gaat school niet leukvinden (hebben zeer strikt anti-spam beleid...)
Willie Worteltje
; je kan hiermee de juiste instellingen meegeven aan de programmer
__CONFIG _CP_OFF & _WDT_OFF & _PWRTE_ON & _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _LVP_OFF & _BODEN_OFF
dit noemen ze ook wel CONFIG-fuses. Dit zijn uC specifieke instellingen.
Als je dit meeneemt in het programma dan zal IC prog dit herkennen en deze overnemen.
Deze moet je dus niet aanpassen in IC prog want ze staan al goed.
Hoihoi
Michel
als niemand het niet even erg vind heb ik even een klein vraagje over de fuses.
INTRC_OSC_NOCLKOUT betekent dat nou interne osc gebruiken of interne osc niet gebruiken? ben even in de war omdat icprog deze regel overneemt als intrn OSC i/o en niet als NOCKLOUT. snap et nie. ik zie in die regel "OUT" (dus ik denk niet) staan....snap et nie meer....hoe kan het dat icprog die regel niet goed overneemt?
Lucky Luke
als ik die fuses ook zelf moet maken word t nog moeilijker.
of doet dat programma van microchip dat tijdens het assembleren? of doet ic prog dat, en wat gebeurt er met die fuses?
Op 13 april 2005 11:56:47 schreef Lucky luke:
[...]
hoe "ziet" dat ding wat school is dan??na, dat gaat school niet leukvinden (hebben zeer strikt anti-spam beleid...)
Spam, dat stelt me teleur ik dacht dat je het leuk vond om meer te leren of microcontrolers, maar jah als je het als spam beschouwd kunje er net zo goed gelijk mee ophouden.
enniewee die fuses zitten in je processor en die worden ingesteld op adres 2007h dat adres bevindt zich niet in je geheugen maar is er alleen maar om de watchdogtimer, ext_osc, etc, etc in te stellen. Je hoeft ze dus niet zelf te maken. Alleen moet je wél in je programma wat Willie al geschreven heeft 2 posts hierboven.
Willie Worteltje
@hoihoi
INTRC_OSC_NOCLKOUT betekent
Interne rc oscilator op 4Mhz en geen clock uit. Dit houdt in dat de 2 pinnen dus nu te gebruiken zijn als i/o.
@Lucky luke
als ik die fuses ook zelf moet maken word t nog moeilijker.
Nee die staan in de asm en worden door Microlab omgezet in de juiste config code. De eerder genoemde fuses
_CP_OFF & _WDT_OFF & _PWRTE_ON & _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _LVP_OFF & _BODEN_OFFbetekenen :
_CP_OFF : codeprotectie uit
_WDT_OFF : watchdogtimer uit
PWRTE_ON : power up timer aan
_INTRC_OSC_NOCLKOUT : zie hierboven
_LVP_OFF : low voltage programming uit
_BODEN_OFF : reset bij spanningsdip uit
Lucky Luke
Op 13 april 2005 15:17:26 schreef surge_me:
[...]Spam, dat stelt me teleur ik dacht dat je het leuk vond om meer te leren of microcontrolers, maar jah als je het als spam beschouwd kunje er net zo goed gelijk mee ophouden.
IK beschouw het niet als spam, maar als die lui van school dat wel doen...
ik mag daar me niet abboneren op dingen of e-mailaderes op sites opgeven.
dus word ofwel het samplen lastig, ofwel iemand van school mogelijk woedend.
(sturen ze eigenlijk wel wat naar dat e-mailaderes)
bovendien, hoe zien ze of iets school/werk/andere e-mailaderessen zijn?
Lucky Luke
Op 13 april 2005 16:14:18 schreef Willie Worteltje:
@hoihoi
INTRC_OSC_NOCLKOUT betekent
Interne rc oscilator op 4Mhz en geen clock uit. Dit houdt in dat de 2 pinnen dus nu te gebruiken zijn als i/o.@Lucky luke [...]Nee die staan in de asm en worden door Microlab omgezet in de juiste config code. De eerder genoemde fuses
_CP_OFF & _WDT_OFF & _PWRTE_ON & _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _LVP_OFF & _BODEN_OFFbetekenen :
_CP_OFF : codeprotectie uit
_WDT_OFF : watchdogtimer uit
PWRTE_ON : power up timer aan
_INTRC_OSC_NOCLKOUT : zie hierboven
_LVP_OFF : low voltage programming uit
_BODEN_OFF : reset bij spanningsdip uit
snap t niet geheel, maar het maakt wel wat duidelijk.
wat doet ic-prog eigenlijk? kan die die fuses aanmaken? doet t dat ook? hoe voorkom ik dat indien het antwoord op de vorige vraag ja is? wat is standaard als fuse? zijn er eigenlijk wel standaard fuses? als ik zelf een programma zou gaan schrijven is asm wat moet ik dan met fuses doen? als ik zelf iets schrijf kan ik dat dan hier ter conterole posten? (niet dat ik voor die led zelf ga schrijven als ik het met dat vb programma kan aanpassen)als ik dat met dat vb programma aanpas (hoe eigenlijk?) hoe zet ik t dan weer terug als het resultaat niet mooi is?
kan ik gewoon in die asm code gaan prutsen om dat faden langer te laten duren? dan moet ik even opzoeken waar, maar kan ik dan mijn idee hier posten ter conterole? of (voor dat faden langer laten duren) kan ik dat faden-langer-laten duren ook met dat vb programma? wat doet dat vb programma eigenlijk precies? en wat kan ik ermee?
(1 antwoord roept 10.000 vragen op)
Lucky Luke
dus... dan kan een kluns ook niets fout doen? (ik ben zo iemand die alles wat nieuw voor m is eerst fout doet. (altans, meestal)
ik wil liever geen 5 pic'jes erdoor jagen voor ik wat kan, samplen lukt niet
. (ga nog wel proberen)
* Lucky Luke denkt hardop:
wie maakt ze nog meer behalve microchip? atmel ofzo toch? ns kijken of die ook een site hebben (tuurlijk wel:)) en dan of daar miss wel lukt, of toch ff mn schooladeres bij microchip...
edit: nu ik zelf wil beginnen duikt er erg veel op hier in het forum. iedereen lijkt nu wat met pic's te willen. komt natuurlijk doordat ik begonnen ben 
maar het is voor mij wel een reden om daar te gaan.
vergeet die fuses
graag! maar gaat dat dan echt wel goed?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]