Marantz SR7002 zit vast in standby modus

Ik heb een Marantz SR7002 overgenomen die in fout modus stond.
Het probleem was dat de versterker in standby modus blijft en dan het ledje snel blijft knipperen.
Een rondje op het internet kwam snel op een missende +15V. Dit was te danken aan een 0.33R 1W weerstand in het voedingsgedeelte die stuk was.
Dit was een veel voorkomend probleem bij de SR7002 en SR8002.
Echter na een meting bij mijn exemplaar kwam ik er achter dat zowel de +15V als de -15V beide aanwezig zijn op de voedingsprint.
Dus hier lijkt in eerste instantie het probleem niet te zitten.
Zijn er medeforum leden die bekend zijn mee deze versterker, of hebben jullie enig idee waar ik moet gaan zoeken?
Hieronder iemand die dezelfde issue heeft verholpen bij een SR8002. Qua opbouw dezelfde versterker. Echter was bij bij hem een missende +15V het probleem.
https://www.youtube.com/watch?v=QRlAhG0HYfg

Ook via deze link, hetzelfde probleem: https://www.tsb.space/bl0g/marantz-sr7002-blinking-standby-led/

De versterker gedraagt zich overigens exact hetzelfde als in bovengenoemde links. Ook heb ik de reset uitgevoerd met door de "PURE DIRECT", "7.1CH INPUT" & "CLEAR" knoppen tegelijk in te drukken. De versterker start dan even op. En na enkele seconde springt deze weer in fout modus.

En hieronder links waarbij de service manual de downloaden is:
https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/sr7002.shtml (mijn persoonlijke favoriet, maar je moet hierbij een account hebben om documenten te kunnen downloaden)
https://www.manualslib.com/manual/99050/Marantz-Sr7002.html

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op dinsdag 13 juli 2021 00:11:41 (10%)

KGE

Golden Member

Volg de stappen in die link van tsb.space maar eens goed dan lukt het vast.

Dus weerstand, slechte solderingen of een defecte 7815..

Ja ik heb die doorgenomen.
Ik heb op connector CN95 gemeten. Op pin 1 meet ik dus -15V en op pin 3 meet ik +15V.
Hieruit kan ik toch concluderen dat zowel de spanningsregelaar als de weerstand in orde zijn?!

heb deze fout ook gehad bij eenzelfde versterker, echter die kon uren goed werken en ineens in protect vallen. soms een dag werken en soms 10min. dat bleek toch de voeding te zijn, een gare fusible weerstand had spanningsval waardoor 1 lijn te ver inzakte en de versterker in protect ging. dat kun je niet meten in protect mode, de stroom van de speaker relais over die weerstand is er een belangrijk deel van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt in protect mode meet ik ook niets. Door "PURE DIRECT", "7.1CH INPUT" & "CLEAR" knoppen tegelijk in te drukken krijg ik heel even leven in de versterker. Die tijd is genoeg om aan de voeding te meten. Ik zie dan geen gekke dingen gebeuren (op mijn DMM) totdat de versterker in protect gaat. Dan zakken de spanningen in.

Op 13 juli 2021 09:51:02 schreef testman:
.. dat bleek toch de voeding te zijn, een gare fusible weerstand had spanningsval waardoor 1 lijn te ver inzakte en de versterker in protect ging.

Doel je dan ook op de voedingsprint die ik eerder benoemd heb? Of een andere voedingsprint?

was een los printje wat rechtop stond, de 2 weerstanden bovenaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hier het schema met de spanningsregelaars die verantwoordelijk zijn voor de +15V en -15V.
Daarnaast heb ik ook het schema toegevoegd waarop de speakerrelais zitten waar je naar verwijst.
Deze worden gevoegd met +/-21V wat ook weer afkomstig is van de Regulator PWB.
Deze 21V komt van de fusibel weerstanden. Overigens zover de enige fusibel weerstanden die ik terug kon vinden in het schema.
Weet jij zo of je deze bedoeld?
Is de kans groot dat het dan toch in deze weerstanden zit? Ook al meet ik direct geen extreme verschillen in weerstandswaardes?

even de foto's opgezocht, was toen R903 en R904. 1 spanning zakte in waardoor de protect werd getriggerd. de piekstroom van de relais die inkwamen deed dat vaak

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Kan het niet zijn dat er wat anders aan de hand is ?
Bijvoorbeeld een defecte eindtrap o.i.d. ?

kan net zo goed ja, maar ts heeft de meter ter hand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 juli 2021 18:08:04 schreef testman:
even de foto's opgezocht, was toen R903 en R904. 1 spanning zakte in waardoor de protect werd getriggerd. de piekstroom van de relais die inkwamen deed dat vaak

Ja dat zijn inderdaad de weerstanden waar ik op doel. Zal eens kijken of ik daar een nauwkeurige meting kan doen. Ipv de 15V te meten, zal ik eens kijken wat de 21V doet.

Eindtrap kan ik uiteraard ook een meting aan wagen, al wordt dat in eerste instantie lastiger meten aan de torren, gezien dit een heel bouwpakket is en het überhaupt lastig is fatsoenlijk aan te meten.
Eerst even de voeding proberen uit te sluiten..

vergeten

Golden Member

Die bewuste + en - 15 volt wordt op meer plaatsen gebruikt hij moet dus overal waar die hoort te zijn, aanwezig zijn. Ook op andere printen via de bekabeling en connectoren die slechte solderingen kunnen hebben.
Verder zijn fusible weerstanden in orde (juiste waarde) of stuk, ze zijn gemaakt om risicoloos op te roken bij ernstige fouten, dan zijn ze onderbroken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

je kunt bovenop de staande pint veel van de errors meten meen ik, als er een lijn hoog is dan zit daar je probleem. er is de stroom door emitter weerstanden, voedingspanning en nog een stel meer. die komen bijelkaar op 1 lijn naar het ic wat de protect regelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke, zojuist nog eens gaan meten. De +15V schommelde toch te veel naar mijn zin. Zeker bij het inschakelen van de relais.
Toch nog maar eens R903 en R904 eens goed gemeten. Hier bleek dus wel degelijk een fout in te zitten.
R903 had nu een weerstandswaarde van 2K1 ipv 0.33R. R904 was 0.5R
Veel kans is dit dus wel de boosdoener.
@testman, weet jij nog hoe je dit board gedemonteerd hebt? Zodat ik zo min mogelijk uit elkaar hoef te halen?

weet ik niet meer, kon je er niet bij vanuit de voorzijde? oude weerstand afknippen en nieuwe erop solderen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat gaat lastig worden. Vanuit de voorkant gaat het sowieso niet. Daar zit het koelblok. En de spanningsregelaars zitten daarop geschroefd. Vanuit de binnenkant wordt ook lastig. Aangezien de weerstanden op het midden van de print zitten. En daar zit de trafo ook weer dicht bij die het lastig maakt daar goed bij te kunnen met een soldeerbout.
En ik lees dat sommige de complete trafo eruit geschroefd hebben. De andere het complete koelblok. Dus was benieuwd hoe jij het toentertijd gedaan had.

volgens mn foto's heb ik toen dat printje met de brugcellen en weerstanden erop losgemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar als ik het goed bekijk, zie ik op de achtergrond de versterker print die op het koelblok zit gemonteerd. Deze is ook in zijn volledigheid gedemonteerd. En dan is het inderdaad mogelijk om deze print los te schroeven. Maar de spanningsregelaars zitten helemaal onderin. En daar kun je normaal gesproken niet bij met een schroevendraaier.
Dus het lijkt erop dat je het gehele koelblok hebt los geschroefd..

bjokal

Golden Member

Dat koelblok heb je er zo uit. aan iedere zijkant 2 schroeven er uit, en aan de onderkant van de versterker een paar schroeven. Verder moet je een paar connectors los trekken.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Oke, so far so good. Ik heb het voedingsprintje eruit. De weerstanden zijn eruit gesoldeerd. Deze ga ik nieuwe bestellen en vervangen.
Dan een item waar de meningen nogal uiteenlopen... vervangen van condensatoren.
Op deze print zitten Koshin elco's (nog nooit van gehoord).
Ze zien er verder nog goed uit. Zie geen bolle elco's of prutresten. Maar aangezien ik dit nu zo open heb liggen en mij het merk volledig onbekend is, is het dan verstandig om de elco's op de print ook te vervangen of schiet ik daar nu niets mee op en is het pure geldverspilling? En mochten ze vervangen worden, is het dan aan te raden om voor 105graden Celsius variant te gaan?

En dan betreft die 0.33R 1W fusible weerstanden. Kunnen dit "gewone" 1W weerstanden zijn, of moet ik op zoek naar iets speciaal?

Nee de naam fusible zegt het al dus niet klakkeloos vervangen voor gewone weerstanden.

[Bericht gewijzigd door daandc op zaterdag 17 juli 2021 22:37:01 (46%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2021 21:48:21 schreef Ricotjuh:
En dan betreft die 0.33R 1W fusible weerstanden. Kunnen dit "gewone" 1W weerstanden zijn, of moet ik op zoek naar iets speciaal?

Voor de werking maakt het niet uit als de waarde maar hetzelfde is. Dus tijdens een reparatie en voor de test kan het een gewone (niet fusible) weerstand zijn.
Als de reparatie-fase voorbij is dan zeker wel een fusible plaatsen, of een "vuurvast" glaskousje eromheen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik kom bijvoorbeeld onderstaande tegen via eBay. Echter ziet er deze heel anders uit, dan degene die er origineel in zitten. De originele lijken meer op "gewone" weerstanden met de kleurcodering erop. Kan dit zonder problemen uitgewisseld worden, of wat is het verschil tussen de twee types