Elektronica tijdschriften

marcob

Golden Member

Helaas, ook geen wachtwoord reset mail. ook niet in de spam folder.

Wanneer ik probeer in te loggen krijg ik deze melding:

Maar als ik terug ga naar de pagina ben ik wel ingelogd.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
bprosman

Golden Member

Op 17 juli 2021 11:58:43 schreef marcob:
Helaas, ook geen wachtwoord reset mail. ook niet in de spam folder.

Wanneer ik probeer in te loggen krijg ik deze melding:
[bijlage]

Maar als ik terug ga naar de pagina ben ik wel ingelogd. [bijlage]

Ik heb je account op "Verified" gezet. Mocht ik je password moeten aanpassen stuur me aub even een mailtje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
marcob

Golden Member

Top, dank je wel, inloggen lukt!

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
bprosman

Golden Member

Er lijkt toch iets niet lekker te gaan bij Gmail :

Gisteren 17/07 een email naar mezelf gestuurd op mijn gmail account en die kwam pas deze ochtend aan.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 18 juli 2021 10:43:35 (43%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 juli 2021 12:43:07 schreef marcob:
[...]
Een vraag aan ieder. ik ben al jaren opzoek naar de uitgave van maanblad KIJK waarin de bouw van een robotarm staat beschreven. Deze is gekoppeld aan de Betacomputer, deze stond ook beschreven in KIJK. Denk ik jaren 83/84. Wilde hem toen graag bouwen, maar als 14 jarige geen geld voor.

Ach veel te nieuw nog ;) , ik heb hier de uitgaven van KIJK 1975 t/m 1979 liggen (1975 was jaargang 8).

En net zag ik ook nog een zwik radio bulletins liggen, wist niet eens meer dat ik die ook nog had.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

En net zag ik ook nog een zwik radio bulletins liggen, wist niet eens meer dat ik die ook nog had.

RB's staan ook nog op mijn lijstje om te doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Net de stapel gepakt, er zit nog iets bij wat niet in de lijst van Jeever staat:

Hobby bulletin: sep 83, nov 75 (Maar dat is dus veel minder electronica gerelateerd)

Radio Electronica: De gehele jaargang van 1976 behalve nr 15,16 en 21.
Blijkbaar kwam die 2 weekelijks uit.

Effe zoeken of van de RB's in de stapel er nog wat onbrekends tussen zit.
-edit- Die ik heb staan er al op: 79-7, 80-7/8/11, 82-4/5, 83-10

Op 18 juli 2021 16:41:08 schreef bprosman:
[...]
RB's staan ook nog op mijn lijstje om te doen.

Die zijn al gescanned, alhoewel er van sommige eerdere jaren de scans wel beter hadden gekund, de voorpagina's staan behoorlijk scheef op.
Maar petje af: Het is en blijft een klere werk om het (goed) te doen.

-edit-
Hier een foto van de eerste Radio electronica die ik heb:

Of iemand die ook nog herkend?

@bprosman: DIN41612 connectors, of de duivel het weet. ;) Als je die ophaalt kun je meteen de databus bladen meenemen om te scannen. En misschien ook die REs?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Deze herken ik niet maar herinner wel de artikelen van Drost in de RE's over trafoberekeningen en Viddeleer met zijn pre-amp met buizen en de bekende ontwerpen met Unitran trafo's. Maar dat was wat eerder de '50ties. Pa had stapels jaargangen liggen en als er iets te lezen was zei ik geen nee.

Ik zie dat de RE's op blz 3 ergens beschreven zijn dat ze op nvhr staan.

Misschien handiger om het totaal overzicht wat hier nu een aantal posts geleden staat op de openingspost te zetten?

En dan daar ook een lijstje met bladen die elders al gescanned zijn?
(Zoals Maarten dat in zijn 12nc topic gedaan heeft)

Dan hoef je geen 150 posts door te lezen of er al iets gevonden is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Jeever

Golden Member

Op 18 juli 2021 18:45:12 schreef henri62:
Misschien handiger om het totaal overzicht wat hier nu een aantal posts geleden staat op de openingspost te zetten?

Goed idee! Heb ik nu gedaan.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Jeever

Golden Member

ELEKTUUR NUMMER 25 (NOVEMBER 1964) TOT EN MET NUMMER 194 (DECEMBER 1979) IN ÉÉN DIRECTORY
Ik heb alle Elektuurs van het allereerste nummer in november 1964 tot en met het december nummer van 1979 in één directory op mijn eigen 'wolk' in Google Drive verzameld, met dank aan alle mensen die deze nummers ooit hebben gescand.

Elektuur (Uitgeversmaatschappij Elektuur BV)

OM VRAGEN TE VOORKOMEN:
Waarom slechts tot december 1979? Omdat de uitgever van Elektuur/Elektor de nummers vanaf jaargang 1980 nog commercieel aanbiedt op één USB-stick tegen een spotprijsje en het dus auteursrechtelijk verboden is deze nummers gratis openbaar aan te bieden.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Jeever

Golden Member

GEZOCHT: 'COMPU-TECHNIEK' EN 'DE MICROCOMPUTER'
Bij het scannen van de nummers van 'electronica top internationaal' kom ik advertenties tegen van Uitgeverij Nanton Press BV waaruit zou blijken dat deze uitgeverij, behalve de Nederlandse editie van 'ETI' ook nog twee andere tijdschriften heeft uitgegeven: 'Compu-techniek' en 'De Microcomputer'. Dat moet in de jaren 1979/1980 zijn gebeurd.
Ik heb gezocht via Google, maar kan geen referenties vinden naar deze tijdschriften. Ook Herm Willems heeft in zijn 'Geschiedenis van de radio-, televisie- en elektronica-tijdschriften in Nederland' geen referenties naar deze tijdschriften.
Is er iemand op dit forum die daar iets meer over weet?

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
bprosman

Golden Member

Inmiddels de Radio Elektronica's en Databus'en opgehaald bij Henri62. Maar scannen hiervan word na mijn vakantie (na Augustus).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

GEZOCHT: 'COMPU-TECHNIEK' EN 'DE MICROCOMPUTER'

Dat klopt Jos. In de oerversie van dit manuscript (uit 2007, dit bestond slechts uit 2 bladzijden) kwamen alleen tijdschriften op het gebied van radio voor. In verband met mijn interesse in de vroege radiotechniek had ik alleen belangstelling voor bladen tot 1950.

Gaandeweg schoof deze datum op tot 1960, omdat er tot die tijd op dit gebied ook leuke ontwikkelingen waren. Een aantal bladen bleek echter na 1960 ook nog te bestaan, soms onder een andere naam, of opgegaan in een nieuw tijdschrift. Dan ontstaat er toch een neiging om het verhaal compleet te maken. Vervolgens kom je er dan niet onderuit om ook aandacht aan televisie- en elektronicabladen te besteden.

Maar toen besloot ik er toch een punt achter te zetten. Ik heb dus geen computertijdschriften opgenomen, maar ik juich het zeker toe als die draad ook opgepakt wordt. Ach, opeens zie ik mijn Acorn Atom weer voor me :)

Op 23 juli 2021 19:45:41 schreef bprosman:
Inmiddels de Radio Elektronica's en Databus'en opgehaald bij Henri62. Maar scannen hiervan word na mijn vakantie (na Augustus).

@bprosman en @henri62

Om jullie moeite te besparen; alle Radio Elektronica's van 1953 tot en met 1986 (vanaf 1981 met de naam "Elektronica") zijn ingescand en staan openbaar op de site https://www.nvhr.nl/ -> bibliotheek.

Als je dan in het zoekvenster bij "Schrijver' invult "radio" en bij "Jaar" b.v. invult "1979" en "Zoeken" klikt krijg je de aanklikbare lijst pdf's Radio Elektronica's (en nog meer) uit dat jaar.

Ze (nvhr) hebben de site recentelijk aangepast om te voorkomen dat men honderden tijdschriften tegelijk er af slurpt (net als archive.org overigens), maar verder staat het open voor iedereen.

Zelf heb ik een tiental jaargangen RE ingescand en aan de nvhr "gedoneerd". Dit omdat ze daar al heel veel tijdschriften hebben staan en het verder mooi open staat voor iedereen.

Beetje zonde om weer al dat werk te doen. Overigens miste ik zelf een aantal exemplaren: mocht je de exemplaren vinden:
Elektronica 1983 - 10
Elektronica 1984 - 20
Elektronica 1985 - 04
Elektronica 1985 - 08
... en jaargangen na 1986 dan zijn die natuurlijk erg welkom.

Overigens heb ik bovenstaande ook allemaal op m'n Google drive staan, mocht je het willen downloaden. Ik geef toegang aan een ieder die me even een mailtje stuurt.

Een centrale repository met alle elektronica- en computertijdschriften die in Nederland uitgekomen zijn, zou natuurlijk mooi zijn maar het is m.i. gewoonweg teveel om dat allemaal in een particulier initiatief beschikbaar te stellen. Daarnaast verstoren copyright en andere eigendomsrechten de beschikbaarstelling.

Voor het nageslacht (ik kijk maar even vooruit ;-)) zou het m.i. beter zijn wanneer alles wordt ondergebracht bij zoiets als het nationaal archief de KB (Koninklijke Bibliotheek). Die pretenderen alle publicaties in het Nederlandse taalgebied te archiveren, alleen hebben ze nog een inhaalslag te maken t.a.v. technische tijdschriften. Maar ze zijn daar wel in geïnteresseerd (er loopt een discussie met hun over vele jaargangen van een tijdschrift van een computer vereniging).

Op 11 maart 2021 08:48:55 schreef Jeever:
OUDE ELEKTRONICA TIJDSCHRIFTEN DIGITAAL EN GEÏNDEXEERD, UPDATE 20-07-2021

Overigens hulde voor Jos z'n openingspost met alle uitgaven op een Gdrive. Deze had ik nog niet gezien. Wil je de Re's erbij?

Op 27 juli 2021 12:29:59 schreef djf:
[...]

@bprosman en @henri62

Om jullie moeite te besparen; alle Radio Elektronica's van 1953 tot en met 1986 (vanaf 1981 met de naam "Elektronica") zijn ingescand en staan openbaar op de site https://www.nvhr.nl/ -> bibliotheek.

Weten we allebei. Het gaat vooral om de "databus" en hier en daar een paar RE of RB bladen waarvan de voorpagina slechter ingescanned is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
joopv

Golden Member

Jos,
Valt het Philips Technisch Tijdschrift binnen de scope van deze archivering?
Het was een vakblad van erg hoog nivo, geen hobbyblad.

Ik zie dat wijlen Ed vd Weelen druk met scannen geweest is, maar de vraag is of dat gedeeld is met iemand.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1644317#1644317

Jeever

Golden Member

Op 29 juli 2021 23:51:59 schreef joopv:
Jos,
Valt het Philips Technisch Tijdschrift binnen de scope van deze archivering?
Het was een vakblad van erg hoog nivo, geen hobbyblad.

De naam van mijn blog is 'Elektronica-hobby blog van Jos Verstraten', met de nadruk op HOBBY.
Dus nee, het 'Philips Technisch Tijdschrift' (mij bekend, want ik ben er in mijn studententijd op geabonneerd geweest) valt buiten de scope van MIJN archivering. Maar misschien heeft mijn concurrent bprosman er wel interesse in.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Jeever

Golden Member

elektuur jaargangen 1964 - 1967 geïndexeerd
De vier eerste jaargangen van 'elektuur' zijn nu volledig geïndexeerd, met dank aan Marianne Packbiers, die alle inhouden heeft ingetikt:
elektuur jaargangen 1964 - 1967

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
bprosman

Golden Member

Mooi werk weer, voor de jaren '70 kun je misschien gebruik maken van de oude "Elektuur Item Tracer" (onder DOS).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Ben G.

Golden Member

Dank je, Jeever
Ik lees de bladen met veel plezier (en nostalgische gevoelens) :)
Ben.