KRK VXT6 kraakt, ruist en bromt soms

maartenbakker

Golden Member

Wat oudere types van KRK zijn berucht om de geleidende lijm. Die is er allemaal al af, en hij lijkt nu wel minder vaak raar te doen...

Als je deze box aanzet begint hij te ruisen en te spetteren met zo nu en dan een stevige brom erdoorheen. Binnen een paar minuten is hij keurig stil, maar als je hem dan aan laat staan zonder signaal kan hij zo nu en dan opeens uit het niets toch gaan brommen.

Eerst bromde hij ook elke keer als je er een sterk signaal instuurde en ging hij knetteren en ruisen als je de aangesloten losse DAC (Focusrite 2i2) hard zette zonder signaal. Dat lijkt nu verholpen na verwijderen van alle, meest niet uitgedroogde of verharde, lijm. Kan ook nog komen door het loshalen van de printplaten natuurlijk...

Ik zie het niet zitten om een schema uit te tekenen om met een signaalvolger aan de gang te gaan.

Heeft iemand een schema, of misschien toevallig ervaring met de KRK VXT serie?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op een of andere manier gedraagt de box zich nu vorospelbaar en reproduceerbaar.

Hij ruist en bromt op een stevig achtergrondniveau als je hem aanzet en lijkt ook rotzooi op het net te versterken (gisteren deed hij dat alleen als ik een laptopvoeding op dezelfde stekerdoos aansloot, nu altijd). Als je met de multimeter of de vinger een kleine negatieve bias geeft op R518 (56k7 naar massa) dan is hij opeens muisstil en is de weergave (indien voorzien van signaal) juist veel zuiverder en harder.

Er zitten nergens meer lijmresten in de buurt die dat zouden verklaren.

Heeft er niemand een schema?

Ik teken het met alle plezier uit, maar de eigenaar wil graag snel uitsluitsel vanwege zijn eigen continuiteit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zitten daar niet van die Chengx elko's in, misschien daar een probleem?
Of toch ergens een slechte massa verbinding?

Ik weet niet wat R518 doet, schema is niet te vinden.

maartenbakker

Golden Member

R518 hangt aan een schakeling rond U501, een TL082, waar ook een rare schakeling met een 2SC1815GR en een 2SA1015GR aanhangt die ergens vandaan feedback geven. BG502 2SC1815GR had kortsluiting tussen basis en collector, en R509 220 ohm 1 procent zag er aangebrand uit en meette 228 ohm.

Naast een paar Kreng-X elco's die nog goed doormeetten (onder eentje zat wel geoxideerde lijm) heb ik die transistor en weerstand vervangen en het lijkt nu goed te blijven...

Nu luchtdicht maken en testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Voor de volledigheid nog het "schema" dat ik getekend heb (meteen gestopt toen ik de fout te pakken had).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."