Autoradio regelmatig geen signaal

In Opel Mokka zit radio waarvan regelmatig geen signaal binnenkrijg.
Bij AM en FM hoor je niks, ook geen ruis en kan geen zenders vinden. Tot kort kreeg ik signaal op DAB. Op DAB krijg ik af en toe signaal maar valt regelmatig weg. Hoor niks en kan opnieuw zoeken doen. Krijg dan vaak de melding geen zenders beschikbaar. Garage kan niks vinden.

vergeten

Golden Member

Welk bouwjaar is de auto?
Zit er een compleet entertainment systeem in met navigatie,
en zo ja werkt die wel goed?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bouwjaar = 2017. Zit een compleet entertainment systeem in met navigatie.
Navigatie en koppeling mobiele telefoon met bluetooth/kabel werken goed.

High met Henk

Special Member

hmm mooi genaaid met 2 jaar opel garantie.

MAar dit is een bekend probleem met radio's en heeft vaak te maken met een slecht massavlak bij de AM/FM

Bij DAB weet ik dat zo net nog niet. Die antenne vindt ik vaag, maar mijn advies is om eens te kijken of je aarding bij radio en bij antenne wel goed zit.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Op 9 augustus 2021 10:31:47 schreef estukie:
Bouwjaar = 2017. Zit een compleet entertainment systeem in met navigatie.
Navigatie en koppeling mobiele telefoon met bluetooth/kabel werken goed.

Ik heb een corsa 2018 en en daar was de navigatie soms de weg kwijt, vooral als het warm was, de radio werkte al die tijd wel goed.

Uiteindelijk is de antenne vervangen, is een actieve, daarna was het OK.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 9 augustus 2021 10:52:35 schreef High met Henk:
hmm mooi genaaid met 2 jaar opel garantie.

MAar dit is een bekend probleem met radio's en heeft vaak te maken met een slecht massavlak bij de AM/FM

Bij DAB weet ik dat zo net nog niet. Die antenne vindt ik vaag, maar mijn advies is om eens te kijken of je aarding bij radio en bij antenne wel goed zit.[/quote

Kun je een slecht massavlak meten? En wat bedoel je met "die antenne vind ik vaag".

Op 9 augustus 2021 11:24:46 schreef vergeten:
[...]
Ik heb een corsa 2018 en en daar was de navigatie soms de weg kwijt, vooral als het warm was, de radio werkte al die tijd wel goed.

Uiteindelijk is de antenne vervangen, is een actieve, daarna was het OK.

Kan ik meten of de actieve antenne defect is?

vergeten

Golden Member

Je kan alleen meten of hij spanning krijgt, dat is een eerste vereiste.
Verder kan alleen door uitwisselen worden vastgesteld of de andere het beter doet.
Dat kan het beste een garage/dealer doen, omdat zowel de antenne als het entertainment systeem wel lastig is uit te bouwen.
Misschien is er nog wat coulance te regelen want na 4 jaar is wel erg snel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

ik was even vergeten dat het een actieve antenne is: ik ga alleen uit van passieve systemen: DAB heb ik gewoon weinig ervaring mee en is bij mij dus vaak een plak antenne. Bedenk me nu net wel dat er ook daar een massa / afstraal vlak in zit.

doormeten van massavlak kan prima: kabel loskoppelen en doorpiepen naar een stuk waar je zeker blank metaal hebt op de auto... (schroefje ofzo?)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Waarschijnlijk (weet ik niet zeker) krijgt hij netjes een plus en min 12v aangeboden via de bedrading.

Dus als je dat meet bij de antenne, zal je geen ±"nul" Ω meten van de antenne min naar de massa.
Maar de bedradings-weerstand via het entertainmentcenter/radio, naar de accu min, die daar aan massa ligt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zoals gezegd eerst zien te meten of er 12v bij de antenne aankomt. Maar als het een origineel systeem is kan het ook nog via de coax antenne kabel meegevoerd worden. Dan wordt het lastiger om te meten.
Tijd terug met de fiat van zoon lief was de middenader afgebroken vlak voor de stekker van de radio. Gaf het zelfde effect wat jij hebt soms wel/geen ontvangst ook via DAB.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Heb gemeten en er komt 12V aan bij de antenne.
AM en FM geven nu ruis maar vinden geen radiostation.

Shiptronic

Overleden

Op 9 augustus 2021 09:10:41 schreef estukie:
In Opel Mokka zit radio waarvan regelmatig geen signaal binnenkrijg.
Bij AM en FM hoor je niks, ook geen ruis en kan geen zenders vinden. Tot kort kreeg ik signaal op DAB. Op DAB krijg ik af en toe signaal maar valt regelmatig weg. Hoor niks en kan opnieuw zoeken doen. Krijg dan vaak de melding geen zenders beschikbaar. Garage kan niks vinden.

Welk modeljaar?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb wel eens gehad dat de binnengeleider "een heel raar vreselijk dun draadje" gebroken was. De radio ontving nog amper wat.

Oplossing was toen een nieuwe antenne. Dat vreselijke dunne draadjes was niet meer te solderen of repararen.

De klacht van de TS lijkt veel op deze klacht. Het is alsof er geen antenne is aangesloten.

Dat kan de midden geleider zijn die ergens gebrokenis of misschien in de antenne of de aansluitsteker loshangt. Maar intern in de radio kan ook ook een soldering loszitten of een printspoorbreukje aanwezig zijn.

Shiptronic

Overleden

In mijn Jaguar moet ik ook om de 1,5 half jaar de antenne solderen, die bestaat uit 2 driehoekige printplaaten (actieve antenne met de voeding via de coax) die in de punt met een moer met elkaar verbonden zijn door die op de print te solderen, van buiten af draai je daar de rubber-duck in.

In de wasstraat moet hij er steeds af (van mij mag hij blijven zitten :) ) , en het gewapper in de wind zal er ook geen goed aan doen, maar is geen doordachte constructie voor langer termijn, de moeren breken van de print :( de laatste keer verstevigt en hij doet het nog steeds:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bouwjaar is 2017. Met andere antenne hetzelfde euvel. AM en FM ruis. DAB regelmatig geen zenders beschikbaar. DAB kan natuurlijk met de dekking te maken hebben.

Shiptronic

Overleden

Kabel niet onderbroken? als je hem aan beide kanten los kan halen: dan aan 1 kant mantel en aarde met elkaar verbinden, aan de ande kant moet je dan sluiting meten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Loshalen bij het dashboard is een punt. Is niet 1-2-3 uit te bouwen.

Het even geduurd, de antennevoet van de Mokka was defect. In de garage moeten laten maken.

High met Henk

Special Member

Volgens mij ga ik voor de volle punten ;)
antennevoet is massavlak.

of bedoel je dat de interne geleider ergens onderbroken was naar het sprietje?

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 24 maart 2022 11:16:30 (57%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik schat dat in de voet ook de versterker zit, die zal wel stuk zijn geweest of een los contact.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 24 maart 2022 08:47:52 schreef estukie:
Het even geduurd, de antennevoet van de Mokka was defect. In de garage moeten laten maken.

Tegenwoordig gaat niets meer jaren mee aan een auto en altijd buiten de garantie, of de schuld van de eigenaar. De garages hebben van al die elektronica in de auto ook de ballen verstand, dus komt het neer op uitwisselen tot iets weer werkt. Daarbij worden dingen die niet stuk waren meestal ook niet teruggezet, maar gewoon berekend.
Mijn dochter rijdt Peugeot, nog geen drie jaar oud model . Nu is de hele videokermis zoals navigatie etc uitgevallen, een heleboel werkt dan ook niet meer, zoals navigatie, achteruitrijcamera, airco etc.
"U zult wel een update gedraaid hebben" was het verwijt. Mijn dochter heeft eerst opgezocht wat dat was.......
Enfin, geen coulance , wel een schadepost van bijna 1000 euro.

vergeten

Golden Member

Op 24 maart 2022 12:44:34 schreef buzzy:
[...]Tegenwoordig gaat niets meer jaren mee aan een auto en altijd buiten de garantie, of de schuld van de eigenaar.

Kan ik beamen.
Ik heb een barst in mijn 3e-remlicht die zit boven de achterruit ingebouwd. Is aan de buitenkant zichtbaar maar niet voelbaar, er lekt geen water naar binnen.
Garantie op construktiefout/danwel te strak aandraaien van de 2 bevestigingsschroeven..... vergeet het maar :(

Kostprijs ±70 euro exclusief montage, het zijn boeven.
Het valt mee dat er nog niet gezegd wordt "steenslag" :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.