Bosch haakse slijper.

ik heb al jaren een haakse slijper Bosch professional gws13-125CI.

Heel veel gebruikt,sterk en doet het bijna altijd.

Dat laatste daar gaat het me om: ik heb hem een keer in de regen buiten laten liggen. Deed ie niks meer. Paar dagen later was hij weer probleemloos.
Blijkbaar vocht.

Nu had ik hem afgelopen week buiten van de steiger laten vallen, 2meter hoog. Ik heb hem daar weer twee dagen buiten laten liggen en er zijn wat buitjes overheen gegaan. Weer dood.

Opengehaald en schakelaar bekeken. Niks was nat of zo. Koolborstels niet heel veel meer maar zou moeten werken. Schoongemaakt en weer in elkaar gezet: dood.

Volgende ochtend probeer ik nog 1 keer hem te activeren voor ie de prullenbak in gaat: en ja hoor, hij doet het weer!

Wat kan dit wezen? Er zit wel een blok elektronica in voor soft start. Maar helemaal gesealt. Kan geen vocht bij.

Als tijdens slijpen de schijf vast slaat valt machine keurig uit. Schakelaar uitzetten en dan weer aan zetten geeft leer een draaiende machine.

pamwikkeling

Special Member

Kabel over (gevallen) ?

Meestal gaat die over waar hij het machine binnen gaat of waar de stekker zit.
Machine aanzetten en eens wringen en zachtjes trekken / plooien aan de kabel.

leime

Golden Member

Ik had een tijdje terug een soortgelijk probleem met een bosch bedrade boormachine. Bleek na een tijdje foutzoeken met onvoorspelbaar gedrag inderdaad het netsnoer te zijn.

koolborstels klem in houders door vuil komt vaker voor. netsnoer net achter machine gebroken is ook een bekende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bijna honderd procent zeker slechte netkabel! Op ons werk hetzelfde met verschillende machines.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb de kabel al doorgemeten. Beide Polen lijken goed te zijn. Ik ga er toch ff een ander snoertje aan knopen.

Deze machine is er tegen beveiligd dat ie direct gaat draaien als schakelaar aan staat en je de stekker in stopcontact doet. Snap niet hoe dat kan werken overigens maar deze beveiliging maakt het wat lastiger een kapot snoer te detecteren.

Op 14 augustus 2021 09:22:19 schreef Mrah:
Deze machine is er tegen beveiligd dat ie direct gaat draaien als schakelaar aan staat en je de stekker in stopcontact doet. Snap niet hoe dat kan werken overigens maar deze beveiliging maakt het wat lastiger een kapot snoer te detecteren.

juist niet, met een rot snoer en knop in de aan stand start het ding sowiso niet op. snoer vervangen hoeft meestal niet, 15cm inkorten is genoeg. collega's zat die daar maanden mee werken, ik heb daar een schij*hekel aan, 5min werk om dat te herstellen. ik trek een keer aan de draden, komt er 1 zo los dan was het zeker de snoer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het klopt wel hoor van deze toestellen, dat als je ermee werkt en iemand trekt de stekker eruit, het niet opstart. Je moet de knop naar de off positie brengen en dan weer op on, dan start ie weer op.

Ook als je de stekker terug in het stopcontact steekt en de machine staat nog aan, dan start ie niet op. Ook hier moet je eerst even terug schakelen naar de off positie.

Doen ze allemaal zo in het atelier. Dat is zeker een extra veiligheid ingebouwd. Het maakt het fout zoeken inderdaad niet makkelijker op.

Maar bij bijna alle was het snoer slecht, gebroken aders net aan de machine achteraan. Daar heeft de netkabel het zwaar te verduren tijdens werken ermee. In het atelier doen we meestal een nieuw snoer omdat ze op andere plaatsen soms ook al schade vertonen. Het gebeurt regelmatig dat er op het snoer een palet staat van een enkele honderden kilo... Of ze rijden erover met heftruck en BT lader.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

tijd terug nog gehad dat men een 800kilo stalen bak op een kracht verlengkabel had gezet, leuke zoektocht naar waarom een 500mA aardlek eruit flapt. zeker met een aarde nul sluiting. geen verklaring en halve pand achter die aardlek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier ook met verlengsnoeren, praktisch compleet platgedrukt en dan steen en been klagen dat de kabel kapot is.

Of even verder staat er een stapel platen van honderden kilo op de verlengkabel, en dan maar trekken omdat ze juist tekort komen... Trekken dan ook nog de kabel aan gort.

Maar dat is in iedere fabriek zo, als het niet hun eigen materiaal is wordt er gewoon geen zorg voor gedragen. Alleen klagen dat het stuk is, maar als je soms ziet wat er daar allemaal mee gebeurt. 8)7

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Het was dus niet het snoer deze keer, nog steeds was ie onbetrouwbaar na vervangen snoer.

De laatste keer dat ie wel wilde draaien klonk ie nogal vonkend met wat rook: toch maar weer de koolborstels bekeken want vonkende koolborstels bij draaiende machine betekend ruimte tussen anker en koolborstels.

ff paar "tikken" gegeven tegen de erg korte koolborstels en hij werkt nu weer probleemloos.

Zal ff nieuwe koolborstels bestellen.

en bedankt maar weer!