Sony TC-V7 Fast Forward probleem

Na het vervangen van alle snaren speelt dit deck weer perfect behalve het snel vooruit spoelen. De tape start/stopt continue (zie video).
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Afspelen in beide richtingen en reverse spoelen gaan probleemloos.
Heb alle microswitches in het deck gecheckt nadat ik de snaren heb vervangen. Deze lijken goed te zitten. Maar misschien toch een vergeten?

https://www.dropbox.com/s/3kk58z2cn5k0671/Sony%20TC-V7%20issue.mp4?dl=…

zonder prutsen kom je nergens!
WillemV2

Special Member

Zat er in dit deck niet ergens een optische sensor die roet in het eten kon gooien? Quick&dirty is even met een felle lamp op het loopwerk schijnen (wellicht even verschillende hoeken proberen) en kijken of het spoelen dan wel goed gaat.

Bedankt voor je reactie Willem. Test met een felle lamp geeft geen verschil. Las elders dat het lampje wat tussen de reels inzit een probleem kan zijn als dit defect is. Echter werkt het lampje in dit deck nog.

Zodra ik het mechanische gedeelte, wat je onderin het filmpje ziet bewegen, het de hand vasthoudt blijft het deck wel netjes spoelen. Toch toch een sensor die stuk is?

Andere suggesties zijn zeker welkom.

zonder prutsen kom je nergens!

Toevoeging:
Net even gemeten en de fotodiodes Q901 en Q902 lijken beide te werken.
De 5V voeding is 4,75V en op de rode en gele draden meet ik met de scope een puls als ik de tape laat draaien.
Lampje PL901 is ook in orde.

Zou het toch een mechanisch issue kunnen zijn?

zonder prutsen kom je nergens!

andere tape geprobeerd? deck slaat doorgaans af omdat de bandloop zegt dat beide reels niet draaien. probeer eens of de reel wel kracht heeft, dat is vaak het punt, de reel voor de tape op te wikkelen is dan niet sterk zat en zorgt dat de mechaniek afslaat. soms komt dat pas als die reel volzit, met een lege reel aan die zijde werkt het dan wel. probeer dus eens te spoelen met een tape die bijna leeg is aan die zijde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Testman, ik heb diverse tapes geprobeerd en ook met verschil in afspeelduur (45, 60, 90 min). Heb na jouw tip ook even gekeken om de tape om te draaien. Maakt helaas geen verschil. Zelfs zonder tape (met de tape schakelaar ingedrukt) blijft het probleem.

Als ik in onderstaande foto het rechter palletje naar boven ingedrukt houdt tijdens FF blijft het deck wel netjes spoelen (met en zonder tape). Deze zit mechanisch aan één v/d solenoids vast. Wil even meten of deze bekrachtigd blijft bij FF.

Ik zou overigens verwachten dat wanneer één van de optische sensoren defect zou zijn het probleem ook optreedt bij normaal afspelen.

Nog even verder zoeken wat dit kan zijn!

zonder prutsen kom je nergens!

bij normaal afspelen gaat er doorgaans een stel extra rollen/tandwielen meedraaien om het langzamere draaien van de rechter reel te verkrijgen. het klinkt of die solenoid niet aangestuurd wordt.. gaat het niet te stroef? dat de solenoid de kracht niet heeft, door taai vet oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit deck heeft twee solenoids welke beide netjes 330 Ohm meten. De spanning is volgens schema 5V en 4,8V aan de kant van de driver.

Solenoid PM1 is degene welke wordt getriggerd bij fast forward.
Zodra ik FF indruk zie ik de uitgang v/d driver netjes naar 0V gaan.
De blusdiode meet ook goed.

Zou het kunnen zijn dat deze solenoid zijn magnetische trekkracht is verloren?

EDIT: Zie net de post van je Testman, zal de boel even goed schoonmaken rondom deze solenoid en opnieuw insmeren. Kijken of dat werkt!

zonder prutsen kom je nergens!

je hebt met de snaren vervangen niet metalen delen losgehad waar mechanica in geleid? kan zijn dat daar iets klem is komen zitten of delen die gekoppeld waren los zijn gekomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Probleem gevonden!
Het bleek dat het metalen deel wat naar de solenoid toetrekt was verschoven en dus niet meer voldoende trekkracht had. Deze goed gezet en fast forward werkt weer!

Bedankt voor het meedenken!

zonder prutsen kom je nergens!
WillemV2

Special Member

Goed om te horen! Leuk deck trouwens als hij het doet met die horizontale lade!