Pre-OUT zelf maken voor actieve sub aan te sluiten op YAMAHA A-S700

Beste mensen,

Zoals de titel reeds verklapt zou ik graag een pre-OUT maken om een actieve sub op aan te sluiten ( L en R kanaal).
Kan iemand me hiermee verder helpen aub?
Alsook eventueel een schema. Ik kan geen schema terug vinden van deze versterker.
Ik weet dat je moet aftakken tussen de volumeregeling en voor de eindtrap.

Dank u.

Aftakken van de loper van de volumeregelaars, signalen samenvoegen met een op-ampje,versterking instellen. Achter de optelschakeling moet je feitelijk nog een low-pass filter zetten. Een sub wordt doorgaans aangestuurd met een mono signaal (L+R)
De servicemanual staat hier
https://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/a-s700.shtml
Er zit een REC-out uitgang op, daar staat het stereosignaal ook , maar dat is meestal onafhankelijk van de volumeregelaar etc.
Een pre-out, main in heb ik op de verterker niet gevonden.
Helaas hebben veel verkopers de ballen verstand van hetgeen dat ze aan de man brengen.
Ik heb hier een stukje van het blokschema. Het beste punt is wellicht het punt waar de signalen naar de eindtrap gaan.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 18 augustus 2021 12:13:03 (10%)

Op 18 augustus 2021 11:42:08 schreef buzzy:
Aftakken van de loper van de volumeregelaars, signalen samenvoegen met een op-ampje,versterking instellen. Achter de optelschakeling moet je feitelijk nog een low-pass filter zetten.

Oeps... Dit is een heel ander verhaal dan wat de verkoper van de sub me gisteren schreef.
Hieronder wat hij me schreef.

Dag Rudy,

aangezien in jouw versterker dat low-level signaal reeds aanwezig is kan je ook die daar gewoon aftakken, en dus eigenlijk een Lijn-uitgang maken.
Dat is niet zo moeilijk, kwestie van op de verbinding tussen volumeregeling en de eindtrappen een coaxkabeltje te solderen.
Die twee kabeltjes moeten naar buiten komen en daarvoor kan je een gaatje boren in de achterkant, met dan een rubber doorgangetje om die kabeltjes te beschermen.
Ofwel gebruik je twee niet-gebruikte RCA-pluggen (bv de phono-ingang als je geen platendraaier gebruikt, ofwel de REC van Line3).
Binnenin koppel je de draadjes er van af en verbindt er de nieuwe coaxdraadjes aan vast en aan de buitenkant kleef je een labeltje er naast waarbij je aangeeft dat dat nu de line-out-uitgangen van je versterker zijn.

Heeft de sub geen high-level ingangen dan?

Op 18 augustus 2021 11:45:41 schreef v4lover1:
[...]

Oeps... Dit is een heel ander verhaal dan wat de verkoper van de sub me gisteren schreef.
Hieronder wat hij me schreef.

Dag Rudy,

aangezien in jouw versterker dat low-level signaal reeds aanwezig is kan je ook die daar gewoon aftakken, en dus eigenlijk een Lijn-uitgang maken.
Dat is niet zo moeilijk, kwestie van op de verbinding tussen volumeregeling en de eindtrappen een coaxkabeltje te solderen.
Die twee kabeltjes moeten naar buiten komen en daarvoor kan je een gaatje boren in de achterkant, met dan een rubber doorgangetje om die kabeltjes te beschermen.
Ofwel gebruik je twee niet-gebruikte RCA-pluggen (bv de phono-ingang als je geen platendraaier gebruikt, ofwel de REC van Line3).
Binnenin koppel je de draadjes er van af en verbindt er de nieuwe coaxdraadjes aan vast en aan de buitenkant kleef je een labeltje er naast waarbij je aangeeft dat dat nu de line-out-uitgangen van je versterker zijn.

Helaas hebben de meeste verkopers de ballen verstand van wat ze verkopen.

Op 18 augustus 2021 11:56:58 schreef nijhuisr:
Heeft de sub geen high-level ingangen dan?

Dan is het vermoedelijk de bedoeling dat je de luidsprekeruitgangen van de versterker daarvoor gebruikt. Dan moet er in de sub wel het een en ander gedaan zijn, want twee LS uitgangen mag je niet zomaar aan elkaar knopen.
Ts zou het modelnummer van de sub kunnen geven, dan is het wel uit te zoeken of er iets dergelijks op zit.

WillemV2

Special Member

SUB heeft L+R en een LFE ingang; combineren van de signalen middels een opampje is dan niet noodzakelijk, want je kunt de L+R gebruiken.
Low pass filter is dan waarschijnlijk ook niet nodig, want dat regelt de sub dan zelf (wellicht te lezen in de gebruiksaanwijzing).

Frederick E. Terman

Honourable Member

De verkoper heeft hier gewoon gelijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Is de REC aansluiting geen uitgang?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De versterker heeft twee recorder in/uitgangen die het uitgaande signaal rechtstreeks doorgeeft dus zonder invloed van het volume of anderszins. De subwoofer heeft een ingang voor links en rechts en maakt er zelf een bruikbaar subwoofer signaal van dus als er een recorder uitgang vrij is kunt u die gebruiken om de subwoofer van signaal te voorzien. Mocht het zo zijn dat er twee recorders zijn aangesloten dan kunt u zelf een kabel maken om de subwoofer mede aan te sluiten. M.i. hoeft de versterker niet aangepast te worden dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Omdat de recorder uitgangen gewoonlijk voor de volumeregelaar zitten.

Rommelen in de versterker zou ik liever niet doen, er zijn ook losse oplossingen te koop:
https://www.onlinekabelshop.nl/hoog-naar-laag-vermogen-converter

Dan zitten er gelijk transformatoren tussen. Prettig mocht het een brug zijn of er toch een kleine lus ontstaan. Het gaat hier toch niet over Hifi.

Op 18 augustus 2021 16:49:27 schreef Frederick E. Terman:
De verkoper heeft hier gewoon gelijk.

Tussen de volumeregeling en de eindtrappen zit nog een heel regelcircuit, zie het blokschema wat ik gaf. Gezien de vraag van TS schat ik in dat die met het antwoord van de verkoper niet veel opschiet. Ook het voorstel om eventueel gebruik te maken van de PHONO plugjes, is zelden meer mogelijk. Je moet dan in printen sporen door gaan frezen etc. Dat is voor een eenvoudige hobbyist al geen sinecure meer. De verkoper stelt het veel te simpel voor, omdat die er de ballen verstand van heeft.
Als eenvoudigste methode noemde ik de REC-out aansluiting, alwaar het stereo signaal met wat beperkingen (het gaat bijv. niet mee met de volumeregeling) aanwezig is. Van de sub was toen ik antwoord gaf nog niets bekend en wist ik dus nog niet welke ingangen aanwezig waren.
De sub is ook voorzien van bluetooth. Als dat een ontvanger is, zou je hem met een bluetooth zendertje vanaf de REC-out van signaal kunnen voorzien. Wellicht is dat ook een optie/

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 18 augustus 2021 22:03:36 (10%)

Op 18 augustus 2021 18:28:25 schreef Aart:
Dan zitten er gelijk transformatoren tussen. Prettig mocht het een brug zijn of er toch een kleine lus ontstaan. Het gaat hier toch niet over Hifi.

Bedenking hierbij is dat ik twijfels heb over de overdrachtskarakteristiek van de trafo's (als die er al inzitten). Juist onderin (15-50Hz) ben ik bang dat ze het wat af laten weten. Maar da's meer een gevoel dan dat ik hier bewijs voor heb.

En wat bedoel je met geen HiFi? Omdat er een sub gebruikt wordt?

@r-p;

Ik heb eerder aan deze kastjes onder de "US Blaster" merknaam gemeten omdat een werkgever ze verkocht voor precies deze functie.
De metingen zou ik op moeten zoeken, maar het valt mee. Er is wel veel capaciteit tussen de wikkelingen. Zoeken hier op Co liet tot mijn vermaak overigens zien dat ik ze al sinds 2007 aanraad als probleemoplosser.

Mijn wat gechargeerde opmerking over hifi was in de eerste plaats een reactie op de eerste alinea op de website van de sub:

De ELAC SUB3030 actieve subwoofer maakt gebruik van BASH® versterkertechnologie. Er staat een enorme 1000W ter beschikking; een basweergave die de fundamenten van uw huis laat trillen.

Deze bewoording ligt wat ver van werkelijkheidsweergave :+
Mijn excuses, bij iets verder lezen moet ik dat beeld bijstellen.

Andersom zit er echter ook achter dat ik er soms wat kriebelig wordt dat alles maar Hifi moet zijn. Dat is wat mij betreft helemaal niet zo. Dat een systeem goed vrij is van interferentie, een voldoende SPL voor de toepassing haalt, betrouwbaar of verstaanbaar is of zelfs subsoon effectbejag kunnen allemaal belangrijker zijn dan "geneuzel" over psychoakoestiek en laatste paar ppm vervorming, hoe leuk en zinnig dat ook kan zijn.
Dan denk ik aan "Car Audio", PA, broadcast, film, liefhebbers van harde elektronische muziek thuis, 100V omroepsystemen etc. etc.

Bluetooth audio is bij mijn weten niet synchroon te krijgen met bedrade kanalen.

REC uitgang? nee, geen lekker werkbare situatie.

HiGh-LOW converter haalt al het sub laag eruit, dat wat
je nou precies wilt weergeven met een subwoofer.

Gewoon met een spanning deler het line signaal nivo maken.
Kan zoals MJN zegt met 10 en 1K. Maar misschien is een 1K
potmetertje nog net ff iets mooier, kun je een betere
aanpassing maken.

Kan gewoon met 10K 1/4 watt en 1K Piher instel potjes.

De subwoofer heeft twee line ingangen de versterker heeft weliswaar twee record uitgangen maar zijn ook line uitgangen want het signaal dat bijvoorbeeld van een aangesloten cd speler komt wordt rechtstreeks zonder tussenkomst van de regelversterker naar de record uitgang gevoerd. De subwoofer kan twee soorten signaal verwerken, een stereo signaal middels een line in en een LFE signaal op de rode ingang. Als de line ingang wordt gebruikt filtert de subwoofer het signaal zelf en als het LFE signaal wordt gebruikt dan wordt de subwoofer aansluiting van de versterker gebruikt. Dat maakt dat de subwoofer voor zowel versterkers die geen subwoofer uitgang hebben geschikt is maar ook geschikt is voor 5.1 of 7.1 versterkers.
@ nijhuisr, heeft u ooit wel eens een cassette recorder op een versterker aangesloten en was toen de opname die u maakte afhankelijk van het volume van de versterker.

Mooi verhaal maar wat is je oplossing voor deze situatie?

Allen bedankt al voor de antwoorden al.

Kan er iemand even verduidelijken over het gebruik van de versterker uitgang en de spanningsdeler aub.
Ik begrijp dat je in de zwart - rode LS klem op de versterker uitgang een weerstand plaatst en deze aan elkaar verbind en je dan een aftakpunt hebt maar je hebt toch 2 aansluitingen aan bvb de linkse ingang van de sub.

Heb al wat gegoogeld hierop maar het is toch niet helemaal duidelijk.

https://imagizer.imageshack.com/img923/9662/apwUxU.gif

Van de 1K kun je dus ook potmetertjes gebruiken.

Oink ik heb wel een fout gebakken want op de line uitgang kan het volume niet mee geregeld worden terwijl dat wel de bedoeling is. Ik werd door de specs van de subwoofer op het verkeerde been gebracht omdat daar in stond dat de subwoofer ook voor oudere versterkers die geen subwoofer uitgang hadden geschikt was. Ik heb na zoeken de handleiding gevonden en dan blijkt de subwoofer enkel geschikt te zijn voor een separate regelversterker die een eindversterker aanstuurt.
De schakeling van nijhuisr komt dan goed in de richting of het signaal in de versterker zelf na de volumeregeling aftappen wat mijn voorkeur zou wezen.

Op 19 augustus 2021 09:56:07 schreef Aart:
@r-p;

Ik heb eerder aan deze kastjes onder de "US Blaster" merknaam gemeten omdat een werkgever ze verkocht voor precies deze functie.
De metingen zou ik op moeten zoeken, maar het valt mee. Er is wel veel capaciteit tussen de wikkelingen. Zoeken hier op Co liet tot mijn vermaak overigens zien dat ik ze al sinds 2007 aanraad als probleemoplosser.

Beste Aart,

Weet u toevallig ook of deze sub de moeite is?
Beter zullen er zoiezo zijn maar is deze zijn geld waard aub?

Mvg

Aan iedereen nogmaals dank voor de info.