Barst in Fluke 83

Hallo forumleden, tot mijn grote schrik zag ik dat er een barst in het plastic scherm van mijn mooie Fluke 83 III zat.
Ik ben al naar vervanging aan het zoeken geweest bij google en heb een tijdje geleden aan Fluke een mail gestuurd, maar 1. Ik kon niets vinden en 2. Van Fluke geen reactie
Ik zou hem toch wel weer graag (laten) repareren, waarschijnlijk best zelf te doen.
Heeft iemand een suggestie voor een leverancier van spare parts?
Mvg Ron

een fluke 83III of een 83IV ? ouder is niks meer van, de 83III is uit een reeks van 20 jaar geleden intussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij een autoruitenschadeherstelbedrijf onder vacuüm laten herstellen is misschien een optie?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

dat venster is van plastic en een enkele laag, niet als bij autoruiten van 2 laags glas..

een donor meter zoeken die overleden is en voor onderdelen gebruiken lijkt me het simpelste.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Van alles geprobeerd, ook een firma in kunststof maar die rekent 105 euro. Gekkenwerk dus.
Ook ebay niet, dus ik zal ermee moeten leven.
Allemaal bedankt voor het meedenken, gr Ron

sommige plasticsoorten kan je oplossen en weer aan elkaar smelten met chemische producten (aceton, chloroform, mek, ...)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Niet doen, je maakt het waarschijnlijk enkel (veel) erger..
Alles waar oplosmiddel inzit zal je scherm ruineren. Daarom zal ook het product dat Carglass gebruikt bij jouw niet werken.

Tenzij het voor een 'show'lab is doet zo'n barst op zich niks af aan de functionaliteit en de leesbaarheid. Een gebarsten aansluitbus zou me meer zorgen baren.
Als je het venstertje niet op zn geheel kunt vervangen door een zelf op maat gesneden plakje acrylaat of zo, zal er weinig aan te doen zijn.

Ik heb ooit eens gelezen dat je barsten in plastic en glas voorzichtig kunt opvullen met waterglas (natriumsilicaat.) en een dun penseeltje . Dat maakt ze minder zichtbaar. Ik weet niet hoe verkrijgbaar dat tegenwoordig nog is. Maar het kostte vroeger niet veel. Je hebt maar een paar druppeltjes nodig. Het overschot kun je gebruiken om je kelder waterdicht te maken.

RAAF12

Golden Member

Of voor een paar euro een sample kopen van helder plexiglas 2mm. Moet je het wel zelf op maat maken.

https://kunststofplatenshop.nl/product/plexiglas-helder-2-mm/

Anoniem

Ik vermoed dat er aan de rand van het venstertje een verdiept richeltje zit om het venster gelijk met het frontpaneel te laten komen. Dat zal dus zelf moeilijk passend te maken zijn.

RAAF12

Golden Member

Het venster zit vastgelijmd maar is er makkelijk uit te halen. Het nieuwe venster hoeft geeneens nauwkeurig te worden uitgesneden/gezaagd want dat valt buiten het masker.
Die samples zijn ook heel handig om zelfbouw LCD/LED (gekleurde) display vensters te maken.

Anoniem

Al is vonkentrekker niet geheel duidelijk (foto) , het gaat hier toch vermoedelijk om het beschermvenstertje en niet om het display zelf dat overigens zo duur is dat dit niet in proportie is met de momentele waarde van een bejaarde universele meter. Het is ook geen waardevolle antiek, maar een gebruiksvoorwerp dat al jaren dienst gedaan heeft en nog wat jaren mee kan, desnoods met een barstje wat niks afdoet aan de functionaliteit..

RAAF12

Golden Member

Een lek display venster is minder veilig en niet fraai, de oplossing is simpel, een nieuw stukje plexiglas erin lijmen! In mijn 87 uit dezelfde 80 range zit het venster met wat lijm rondom vastgeplakt.

Anoniem

Minder veilig is wat overroepen, maar als het zo makkelijk in te passen is, is dat de beste oplossing.
Maar wat BRNRDS voorstelt is een display, wat even nuttig is als een fietsketting vervangen bij een lekke band.

Beste forumleden,
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb zelf het oude scherm vervangen door een plaatje van 1mm polycarbonaat
Hoe? Kijk hier het filmpje:

https://youtu.be/L9_QtLmMImM

Allen bedankt voor de hulp en suggesties,
Mvg Ron Elias

Sine

Moderator

Ron, waarom twee accounts?

Je mag zelf kiezen welke er op slot gaat, Ron01 lijkt me het meest logisch want die heeft de minste posts.

Je hebt gelijk, waarschijnlijk ooit dubbel aangemaakt.
Verwijder degene met de minste posts maar.
Dit had ook via een pm gemogen hoor ?
Mvg Ron