Schuifschakelaar afzuigkap

Beste mensen,
ik ben op zoek naar een schuifschakelaar voor mijn afzuigkap. Het merk van de afzuigkap is onbekend. Het is onderdeel van een Italiaanse keuken (Effeti). Ik heb wat foto's van de schakelaar bijgevoegd.
Wie kan me helpen.
Jan de Caluwe
Leeuwarden

In whirlpool en beko zit gelijkaardigs. Wat is er aan? Ziet er niet stuk uit.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 29 augustus 2021 17:54:45 (33%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er moet ergens een typeplaatje zitten, handleiding OID. Is op zich niet een speciaaltje..

Hier iets gevonden op internet: https://www.molvenoservice.com/slide-and-rotary-switches/lf-slide-and-…

Is het trouwens wel echt de schakelaar?? Werkt op alle standen niet meer?? Meestal aanloop condensator die defect is...

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 29 augustus 2021 18:43:31 (23%)

481927618411 zoek even op dit bestel nummer

Ik denk dat de schakelaar defect is. Hij zuigt nog af in één stand. De lichtschakelaar is ook defect op de printplaat. Zie foto.
Ik wil een nieuwe kopen, of deze laten repareren. Dat kan ik niet zelf.
Hoor het wel.
Dank voor de hulp.
Jan

Zoek ergens naar een type nummer, gebruiksaanwijzing OID (toto van sticker). dan kunnen we verder want dat word gehele printje gewoon vervangen, dat is beter..

@SMD
Dat typenummer is het probleem. Staat niet in de afzuigkap. Heb alles bekeken. Kap is van 2000!
Ik heb intussen twee printen gevonden op de website van Onderdelenwebshop.be.
De eerste is "Print bedieningsprint afzuigkap Atag Pelgrim 6995".
De tweede is "Print met 3-standen schakelaar afzuigkap Atag Pelgrim 6999". Ik heb hen een foto gestuurd en ze zeggen dat de 6999 print niet overeenkomt. Vraag is of de 6995 wel klopt. Dat geven ze nog niet aan.
De zoektocht gaat door.
Ik hoop dat iemand van het forum (tegen betaling) de reparatie zou kunnen uitvoeren.
We zien wel.
Dank voor de hulp tot nu toe!
Jan

de schakelaars zelf zijn standaard, het printje compleet is type afhankelijk. heb ze iig al zat gezien in uitgefikte toestand. deze dingen lijden veel van kookvet in de open contacten en inductief schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

2000. Dat is 21j. Dan is het ook belangrijk dat je kijkt dat vet de oorzaak niet is en dat de vetdruppels uit de motor niet gelopen komen. Mss je brandpolis nog eens overlezen? Dit soort ultra goedkoop spul is daar bekend voor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dit draadje is een goede aanleiding om eens naar mijn eigen Bauknecht DKE1460 afzuigkap te kijken, stamt uit 1991 dus ja, het kan nog ouder ;-)

Het schakelen tussen de verschillende standen gaat steeds moeizamer.
Hij heeft de standen 0-1-2-3-4, is dat nu een 4 of een 5 standenschakelaar?!

Het lijkt me dat de schuifschakelaar precies overeen komt met de "481927618411", ook al wordt die een 4 standenschakelaar genoemd ;-)
De lengte is bij mij 4,3 cm.
De achterkant van de print (waar de solderingen zitten) ziet er nog als nieuw uit.

@ad12345: bedankt voor het nummer, ik ga hem bestellen!

De nieuwe "481927618411" schakelaar net gemonteerd, maar het was geen sine cure...
Want de pinnen van de nieuwe schakelaar waren flink veel dikker dan die van de oude! (en langer, maar dat deert niet)

Dus ik heb de gaten in de print maar uitgeboord, vervolgens waren de soldeerpads verdwenen etc. Het zit nu allemaal weer goed vast en werkt weer naar behoren, maar het was weer een gedoe ;-)

Op 29 augustus 2021 20:24:53 schreef Jan de Caluwe:
Ik denk dat de schakelaar defect is. Hij zuigt nog af in één stand. De lichtschakelaar is ook defect op de printplaat. Zie foto.
Ik wil een nieuwe kopen, of deze laten repareren. Dat kan ik niet zelf.
Hoor het wel.
Dank voor de hulp.
Jan

Ik had vorig jaar ook zo'n "defecte" schakelaar.
Het koste een hoop moeite om er bij te komen, omdat hij nogal ingewikkeld in het armatuur zat.
Toen ik bij de print kon bleek dat de soldering los zat. Opnieuw solderen en klaar was Kees.

Misschien is jouw schakelaar echt zelf stuk, maar het loont de moeite om naar losse solderingen te kijken. Zo'n schakelaar krijgt mechanisch best veel 'op zijn kop' met al dat geduw er aan.

Je foto's zijn niet superduidelijk maar ik meen wat bruinigheid op de middelste te zien tussen witte en zwarte draad. Alsof die soldering rot is.

de schakelaar bij ts is in sluiting gevallen, mist een printspoor en je ziet dat er sluiting is ontstaan. ofwel door rotte schakelaar ofwel door kruipweg van oud vet met 230V erover.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 augustus 2021 19:17:28 schreef ad12345:
481927618411 zoek even op dit bestel nummer

Dit is wel het goede bestelnummer voor mijn versie (uit-stand + 4 standen afzuigen), maar de TS moet er eentje hebben die 1 pin korter is: uit-stand + 3 standen afzuigen. Die zal dan wel een ander artikelnummer nodig hebben.

Op 2 september 2021 21:07:19 schreef Roland11:
Die zal dan wel een ander artikelnummer nodig hebben.

Lijkt erop dat dit het nummer is voor de versie met 1 stand minder: 481927618053 (dus 2 x 4 pootjes i.p.v. 2 x 5 pootjes). Of in de webshop die de TS al eerder noemde: "Schakelaar 3-snelheden afzuigkap Atag Pelgrim Etna 7000".
Maar gezien de prijs van de losse schakelaar kan de TS misschien beter een compleet nieuw printje kopen inderdaad.