Klein probleempje.......
Achter mijn motor het ik een aanhanger
In de aanhanger staan 2 kleine 9Ah accu's (parallel geschakeld), deze worden tijdens het rijden opgeladen.
Dit bedoelt als extra stroombron als we op een camping komen waar geen stroompunt in de buurt is en we via de 12v plug toch onze luchtbedden op kunnen pompen.
Om terugloop te voorkomen zit er een 4-polig scheidingsrelais tussen.
30 - constante plus (direct van plus start accu)
85 - massa
86 - geschakelde plus (contact aan/uit)
87 - naar plus huishoud accu's in de aanhanger.
Als ik het contact van de motor aanzet gaat keurig alle verlichting branden, zowel motor als aanhanger. Alles werkt ook normaal, gewone verlichting, rem verlichting en de richtingaanwijzers.
En nu de grote MAAR..... als ik het contact van de motor uit zet blijft alle verlichting van de motor en van de aanhanger branden.
Even test gedaan.....
Alles bedrading van zowel motor als aanhanger gecontroleerd en alles is juist aangesloten, constante plus van de motor klopt en de geschakelde plus van de motor klopt ook, contact uit is geen 12v en contact aan is wel 12v. dus dat klopt allemaal.
Terug naar het relais.....
Massa op 85
Geschakelde plus van de motor op 86
Contact van de motor aan en het relais schakelt keurig in, contact weer uit en relais schakelt keurig uit.
Daarna de constante plus van de motor op 30 en de plus van de accu's in de aanhanger op 87
Contact van de motor aan...verlichting gaat gewoon aan en het relais schakelt keurig in. Contact van de motor uit en alle verlichting blijft branden ook van de aanhanger.
Het relais schakelt niet uit. Ik had het "huisje" van het relais gehaald dus keek direct op de spoel/magneet contact en de contactjes, vreemd genoeg bleven de contactjes "kleven", ik kreeg ze ook met geen mogelijkheid van elkaar. Pas toen ik 1 van de 4 stekkertjes los haalde verbrak ik natuurlijk de stroomlus en werd het contact verbroken en ging alle verlichting uit.
Op mijn andere motor heeft hetzelfde relais (30/40A) altijd keurig gewerkt met exact dezelfde opstelling dus ook de 2 9Ah accu's en alle bedrading van motor en aanhanger hetzelfde !! ... MAAR.... in die motor zat een 18Ah accu en in deze een 30Ah accu.
Zou de huidige accu niet te zwaar zijn voor het relais?
Na het weghalen van 1 van de 4 stekkertjes viel ook het relais weer af en kwamen de contacten van het relais er ongeschonden vanaf?
Zo ja ... dan is de accu niet te zwaar en de evt. hogere laadstromen ook niet fataal voor het relais - dan moet er toch iets met je schakeling zijn
Ik heb het onderstaande schema aangehouden, alleen accessoire is in dit geval de accu's in de aanhanger.
Op mijn vorige motor en aanhanger had ik exact hetzelfde systeem gemaakt, dus bedrading, relais en de 2 9Ah accu's. MAAR... in mijn vorige motor zat een 18Ah accu en in deze motor zit een 30AH accu.
En bij mijn vorige motor werkte alles perfect en bij deze niet ondanks dat alles op exact dezelfde manier is aangesloten
Anoniem
Als het relais aangetrokken blijft is de enige verklaring dat je een sluiting hebt tussen 86 en 87
Blijft het relais ook in met 87 afgekoppeld dan zit de sluiting in het relais
Anders is er wat fout in de stekker/kabelbundel tussen motor en aanhanger
Een schema van die bedrading is gewenst
jerome
Golden Member
Kan bijna niet anders of er is iets met die massa. Als het euvel zich voordoet kan je eens meten of er niet wat spanning staat op de 85, en dat ten opzichte van de min born van de motor accu. Eens een 12V relais aangetrokken moet de spanning minder dan 4V worden wil deze afvallen.
Op 20 september 2021 22:08:02 schreef elektrofix:
Als het relais aangetrokken blijft is de enige verklaring dat je een sluiting hebt tussen 86 en 87
Blijft het relais ook in met 87 afgekoppeld dan zit de sluiting in het relais
Anders is er wat fout in de stekker/kabelbundel tussen motor en aanhanger
Een schema van die bedrading is gewenst
Aansluitschema, dit was eerste opzet met nog 1 accu in de aanhanger, 2e accu is parallel geschakeld. De "12v geschakeld dashboard" is nooit toegepast.
Op 20 september 2021 22:16:01 schreef jerome:
Kan bijna niet anders of er is iets met die massa. Als het euvel zich voordoet kan je eens meten of er niet wat spanning staat op de 85, en dat ten opzichte van de min born van de motor accu. Eens een 12V relais aangetrokken moet de spanning minder dan 4V worden wil deze afvallen.
Even in Jip en Janneke taal.... De multi meter op gelijkstroom, en meten op punt 85 en de massa van de motoraccu? Als hij op 0 blijft is het goed en als hij een voltage aangeeft is t foute boel?
Sorry, ik heb meer verstand van boutjes en moertjes dan stroompjes.
Op 20 september 2021 23:00:27 schreef r-p:
Gelijk SPANNING.
Bedoel ik, zie je, daar heb je het al 
Hoe zit dit precies geschakeld? Dubbele achterlichten zie je zelden op een motor tenzij je een Pan hebt zoals ik 
Klopt dit?
Geschakelde spanning zit op pin 2 (zit die op relais pootje 30? Dat klopt toch niet? Moeten 86 en 30 omgedraaid worden? Of zit ik nu te goochelen met de aansluitingen?)
Pin 5 en Pin 7 zijn parallel geschakeld en worden gebruikt voor de laadspanning van de accu's en ook voor het achterlicht VIA het relais. Maar op pin 5 en 7 staat altijd 12V (rechtstreeks aangesloten op de accu).
Pin 3 is de massa. Wellicht zou je die juist dubbel uit moeten voeren (6x plus van 1,5mm^3 voor alle lampen e.d. en één keer 1,5mm^2 voor de massa), maar dan verlies je compatibiliteit met andere aanhangers (maar ans die aan het chassis van de aanhanger zit, werkt de koppeling wellicht ook als geleider en dan hoeft het niet). Als de massa 2,5mm^2 is zou je redelijk veilig 20A kunnen verbruiken voor laden en lampjes als het contact goed is. Daar is de meting van Jerome voor.
1 en 4 zijn de richtingaanwijzers en 6 is remlicht.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
is het een Relais met diode ?
vermoedt van niet
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (37%)]
+ van je laadstroom lampje is net voldoende om het relais "op" te houden?
Schakelen met de oliedruk schakelaar, laad dan alleen als de motor loopt.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (35%)]
Even voor mijn beeldvorming:
Je schakelt het relais met pin 7 van je stekker (achterlicht links)
Je voedt terug via pin 2 van je stekker (continu of geschakelde plus, hier geschakeld)
De massa's zijn gekoppeld.
Indien dit klopt kom ik uit op volgende redenering:
Je krijgt vanuit je accu's tijdens rijden dus een + van beide accu's. Mits het licht aanstaat.
Echter bij de sommige motoren gaat het licht aan als op contact (wel zo veilig, beter zichtbaar)
Maar als jij je contact af zet, blijft je accu in je aanhanger voeden. Dus het licht blijft aan en spulletjes blijft aan staan.
Tot het licht uit gaat (wat dus pas gebeurt als contact af zou gaan, maar dan ga jij vanaf je accu's voeden)
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Met een 7-polige stekker is dit moeilijk te realiseren. Je huidige aansluiting is alleszins al niet volgens ISO 1724. Zet een 13-polige en gebruik het schakelschema dat in elke recente caravan met succes wordt toegepast.
- Richtingaanwijzer links
- Mistachterlicht
- Massa verlichting (1-8)
- Richtingaanwijzer rechts
- Achterlicht en omlooplichten rechts
- Remlichten links en rechts
- Achterlicht en omlooplichten links
- Achteruitrijlamp
- Constante stroomdraad
- Via contactslot geschakelde stroomdraad
- Massa voor nr 10
- niet belegd of in gebruik als terugmelding
- Massa voor nr 9
3, 11 en 13 mogen aan aanhanger zijde niet aan elkaar hangen.
Anoniem
Probeem zal zijn oorsprong wel vinden in het feit dat bij zijn vorige motor de fabrikant de verbinding A-C maakt en de huidige de verbinding B-C.
Op te lossen met enkel een dikke Schottky in serie met de extra batterij.
Maakt dan niet of fabrikant verbinding AC of BC maakt
jerome
Golden Member
Moet idd een diode met zo laag mogelijke doorlaatspanning. Oude pc voeding slopen en de dubbeldiode van de 5V lijn gebruiken. Die kan wat stroom hebben als ze op een kleine vin staan.
Om zeker te zijn moet je de aanhanger accu eens loskoppelen op het moment dat de lichten blijven branden met contact AF. Moeten dan doven, zo weet je zeker dat die accu terugvloeit en je met een diode bent geholpen.
[Bericht gewijzigd door jerome op (37%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Voorstel: Alles terug naar af. Relais aan de kant, huishoudaccu afgeschakeld. Werkt het nu?
Dan relais aansluiten: Spoel op geschakelde 12V en massa. Verder niets aansluiten. Nu moet je het relais horen clicken als je de motor aan- en uitzet.
Dan alleen vaste plus aan "30" van je relais. Weer testen. Dan de huishoud accu d'r aan.
Wanneer 87 en 30 eenmaal verbonden zijn blijft het relais aangetrokken door de hulpaccuspanning.
Zo werkt een thyristor ook; nu met een relais gemaakt.
Daar moet ergens een diode in.
Anoniem
niet mijn oplossing.
Wat stel je voor als oplossing?
Om het allemaal te doorgronden ga je het elek schema van de motor nodig hebben.
Als je daarin de oorzaak/oplossing van dit euvel vind zul je dit moeten aanpassen.
Vraag is of je daarin met aanpassingen wil gaan klooien.
Met een Schottky verlies je 0,3V wat waarschijnlijk minder is dan over je hele motor bedrading.
Als laden tot 13,5V ipv 13,8V niet stoort...
Je dissipeert in worst case een paar watt maar een Schottky in plastic behuizing op het chassis gemonteerd.
Zonder het na te kijken zou je misschien geholpen kunnen zijn met een Cyrinx relais van Victron die ze in campers toepassen voor de scheiding van start- en huishoudbatterij
die volts is nog niet zo'n direct probleem, maar de warmte dissipatie in de diode veel meer: er kunnen vele 10 tallen ampères gaan lopen als de accu's achterin leeg zijn. Twijfel er sterk aan of een diode 30W op kan stoken (Bij 10A) of 90 W bij 30 A...
Ga je niet leuk vinden als je niet voldoende koeling hebt.
maar aanpassena an motorfiets is niet nodig:
1 verbreekschakelaartje (pushbutton) lost het probleem ook (niet fraai) op.
stroom richting relais is ook goed.
https://tinyurl.com/yfomr2ss
Anoniem
Twijfel er sterk aan of een diode 30W op kan stoken (Bij 10A) of 90 W bij 30 A...
0,3V x 10A = 3W en 0,3V x 30A = 9W
Vraag is ook of het uberhaupt wel gezond is om laadstromen te gaan trekken over de priegeldraadjes die tegenwoordig in een kabelboom zitten.
Ik stel me altijd vragen bij de zekeringwaarden waarmee ze die afzekeren.
De oplossingen voor TS zijn beperkt en zullen altijd een contra hebben.
OEPS foutje in de tientallen, maar je hebt gelijk!
Werk tegenwoordig met KVA en dan schrik je niet zo snel meer van die grote getallen.
Echter nogmaals: zie mijn oplossing en je hebt nul spanningsval: gewoon een reset knopje bij het relais bij bouwen.