nw's grote scheepshoorn topic.

Goedemorgen.
Kan iemand mij vertellen hoe de versterker is ?
Hij moet een signaal versterken maar??
Ik verwacht geen 40w maar ik zoek ongeveer 18W op 13.8v.
Gaarne hoor ik van U . jip en janneke svp. dank U

NW

Op 13,8v is je vermogen sterk begrensd door je speakerimpedantie en je voedingsspanning.

De 40w versterker gaat op 13,8v niet meer vermogen leveren dan de 10w versterker, vanwege het probleem dat je gewoon te weinig voedingsspanning hebt. 18w haal je sowieso niet in de meeste gevallen.

TDA2003's mogen 2 ohm speakers aansturen en leveren dan bij 13,8v grofweg 10w, mits goed gekoeld. Uiteraard halveert het beschikbare vermogen, als de impedantie verdubbelt. Bij 4 ohm heb je nog 5w over, bij 8 ohm nog ongeveer 3w.
Heb je dus 2 ohm speakers, dan is een tda2003 versterkertje waarschijnlijk het eenvoudigst en best haalbaar.

Heb je speakers met hogere impedantie, dan zul je echt met hogere voedingsspanningen moeten werken, of speciale klasse H autoversterker-IC's moeten zoeken (elektuur had eens een ontwerp daarvoor), of een omvoermer van 12v naar 24v (of hoger) moeten zoeken.

De 18w versterker schijnt een 'proof of concept' te zijn geweest, en schijnt niet goed te werken, maar ik weet er de details niet van.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Golden Member

Hi NW,

In Jip en Janneke...

De meeste hier op het forum hebben geen glazen bol...
Dus er is meer informatie nodig over de toepassing.

Ledlover geeft al de belangrijke zaken aan betreffende het vermogen,
dat dit afhankelijk is van de voedingspanning bij jou 13,8V en de luidspreker impedantie.

Nog een aanvulling, de 10-Watt die Ledlover aangeeft is wat onder normale omstandigheden echt gelevert kan worden rond de 2 Ohm belasting,
dat is b.v. 2x een 4 Ohm luidspreker parallel.

Hoe luid het gaat, dit niet alleen van het versterker vermogen afhanklijk maar ook van het rendament van de luidsprekers.
Als een versterker b.v. 10 Watt aan een aangesloten luidspreker vervormings arm kan leveren en je zou daarna een 15 Watt versterker aansluiten, dan hoor je na zeg een paar minuten het volume verschil al niet meer.

Het echt kunnen onthouden dat iets luider gaat zonder noemenswaardige vervorming, dan moet je denken aan 4x het vermogen, dus b.v. van 10 naar 40 Watt, dat valt wel duidelijk op.

Nog een opmerking over de luidheid, dat heeft maar een klein beetje te maken met de stand van de volume knop.
Veel versterkers gaan al aardig vervormen als het streepje van de volume knop op 12V staat, dan staat de versterker al dik te vervormen.
Veel mensen denken dan dat de versterker nog veel harder kan, dat is niet zo, je gaat alleen steeds meer vervorming horen waarvan men dan denkt dat het harder is.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een schakeling met twee eindtrapjes in brug, levert de dubbele uitgangsspanning en daardoor verviervoudigt het vermogen. Haal je bij 12 volt op een eindtrap de theroretische top top waarde van 12 Volt dan is de rms waarde ca 4 volt. In brug 8 volt. Bij een 2 Ohm belasting kun je dan 64/2=32 Watt halen. Evenwel kunnen de kale ic's de bijhorende stroom niet leveren dus komen er extra transistors bij.
Bij 4 Ohm haal je max 16 Watt.
Let wel allemaal theoretische waardes!
De versterkers van groot vermogen die aangeboden worden hebben allemaal een omvormer aan boord, die de 12 Volt spanning opkrikken tot een veel hogere waarde, soms wel een paar honderd volt. Een digitale eindtrap, ook nog eens in brug kan zo wel 1000 Watt leveren.Probleem is dan wel weer dat een 12 volt accu het dan niet meer trekt.

Beste Mensen ik wil U allen bedanken voor de gegevens.
Groeten NW

Wat was de vraag nou eigenlijk? En over welke versterker gaat het?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterke…

Ik denk dat hij deze bedoeld. En de vorige 3 topics zijn waarschijnlijk gerelateerd. Hij wil iets met een toeter voor een boot ofzo.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 24 september 2021 18:12:12 (32%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb er efkes op moeten zoeken/denken/staren, maar was tot dezelfde conclusie gekomen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 september 2021 18:04:58 schreef fred101:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterke…

Ik denk dat hij deze bedoeld. En de vorige 3 topics zijn waarschijnlijk gerelateerd. Hij wil iets met een toeter voor een boot ofzo.

Die kun je met een blokgolf aansturen. De schakeling wordt dan uitertst simpel en klinkt hard.
555+2 powertorren en gaan.

Sine

Moderator

Van vier topics eentje gemaakt.

@nw,
1 topic per onderwerp is meer dan genoeg.

Een beetje duidelijke vragen kan ook geen kwaad, wat wil je precies bereiken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Prima werk, @Sine, welbedankt! Daarmee wordt het al een beetje minder onduidelijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Is een ordinaire hoorn op 12 of 24V of voor mijn part zo eentje op een gasbus niet veel makkelijker?

Waarom zo omslachtig?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor speelgoed, of een extraatje voor de lol af en toe, mag je natuurlijk maken wat je wilt.
Maar een echte toeter, voor een echte boot, is voor je veiligheid.

Iets héél doms wat mensen weleens doen, is dat ze elektronisch proberen hun bootje te laten klinken alsof het een heel groot schip is: met een toeter met een heel lage toon, normaal voor grote schepen, maar niet voor hun bootje.
En omdat ze wél de lage toon, maar niét de bijbehorende geluidsterkte hebben nagemaakt, zal iedereen hun toeter negeren: 'Hé, een groot schip. Maar nog heel ver weg, aan de zwakke toon te horen. Onbelangrijk dus.'

Als je dan dié toeter gebruikt omdat iemand je in de mist over het hoofd ziet en dreigt te pletten tegen de ducdalf, dan zal hij je niet helpen. Je zou dan meer gehad hebben aan de luide pèèèp van een bij je boot passende toeter. Minder stoer, maar effectiever.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org