Dag Forumleden,
Sinds afgelopen vrijdag kan mijn heftruck niet meer voluit rijden. Hij heeft een hele dag goed gewerkt. Het is een STILL EFG1,2.
Heb er al een aantal uur op gezocht maar geraak er niet aan uit. Daarom heb ik jullie goede raad nodig.
Wanneer ik op het gaspedaal duw schiet de rijmoter 1sec aan. Als ik opnieuw los en terug in duw terug 1 sec. Dit zowel bij voor- als achteruit. De beide contactoren vooruit en achteruit maken even contact en gaan direct weer open.
-De mast gaat vlot omhoog
-batterij is volledig opgeladen en cellen meten allemaal goed uit.
-Contactpunten contactoren proper gemaakt.
-Contact handrem uitgemeten en is goed (stoelcontact is er niet)
IK ben op volgend onderdeel(zie foto) uitgekomen maar weet niet wat dit is. Wanneer ik de 3e draad rechts loskoppel sluiten de contactoren perfect maar stroomt er geen stroom door waardoor de motor niet draait.
Iemand enig idee wat dit onderdeel is en/of een extra tip kan geven?
Alvast bedankt
Lauren
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat onderdeel zal een Hall-sensor zijn, gemonteerd in een shunt-weerstand.
Ik moet bekennen dat ik weinig weet of Hall-sensoren vaak stuk gaan of niet, maar dat de problemen wel wijzen op een probleem met de sensor óf de uitlezing/verwerking daarvan.
Een Hall-sensor werkt op een magnetisch veld, dat in dit geval rond de geleider opgewekt wordt.
Loopt er teveel stroom, zal de Hall-sensor dit ook merken en een bepaalde waarde uitsturen. Verwerkende electronica neemt daarop een beslissing, in dit geval dus blijkbaar de stuurstroom/motorstroom afschakelen.
Of dat correct is, is de vraag. Zowel sensor als achterliggende electronica kan het probleem zijn.
Ik ben niet goed genoeg op de hoogte om te zeggen 'doe dit of dat'.
mogelijk zit er op de motor een tacho , die kijkt of de motor draaid en hoe snel , dit ter bescherming van de motor en elektronica .
die tacho kan een simpele sensor zijn op de as van de motor of verderop in de aandrijflijn .of de bovengenoemde hall sensor
stel , je laat de heftruck tegen een onverplaatsbare object duwen , dan zou na verloop van tijd de motor verbranden en mogelijk de elektronica kapot ( als extreem voorbeeld )
bedankt voor het snelle antwoord. terug iets bijgeleerd. Ik ga morgen de hall sensor eens bekijken. Het probleem is gekomen nadat ik een pallet tot tegen de muur wou plaatsen. Toen ik terug uit de pallet wou rijden was het probleem er. Ik denk dus dat de kans groot zal zijn dat de hall sensor defect zal zijn en deze zal moeten vervangen.
ontzettend bedankt voor jullie reactie, ik hou jullie op de hoogte
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Nou ja, ik denk dus dat het niet de sensor is: hall-sensoren registreren slechts een magnetisch veld en gaan niet snel stuk van een te groot magnetisch veld (als ze daar überhaupt ooit stuk van gaan).
De Hall-sensor zal in dit geval beveiligen zoals klaasy zegt en dat betekent dat de sensor meer stroom te verwerken krijgt dan in normale toestand. Maar daar is 'ie juist voor, dus daardoor defect raken lijkt me heel raar.
Wat natuurlijk kan is dat er iets gedetecteerd heeft dat er teveel stroom is gaan lopen, maar dat dat helaas te laat is geweest om schade te voorkomen én dat de motor, of verwerkende elektronica daar nu schade van heeft opgelopen en terecht uitschakelt (sensor ziet te hoge stroom > uitschakelen!)
Bedenk dat beveiligingen niet altijd zo zijn ontworpen om alles heel te houden, maar vaak (en zeker in dit soort gevallen) bedoeld zijn om 'veel erger' (kortsluiting/brand) te voorkomen.
Liever een doorgebrande heftruckmotor dan een bedrijfsbrand.