Afkortingen

Dit topic is gesloten

pa3gws

Golden Member

Is het een optie om op de site een verklarende woordenlijst te zetten betreffende afkortingen?
Er worden hier veel afkortingen gebruikt sommige zijn min of meer voor iemand die in de elektronica zit direct duidelijk maar het komt regelmatig voor dat ik denk wat is dit nu weer.
En is het voor leken volledige abacadabra en kan het handig zijn dat men even kan kijken wat er wordt bedoeld.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Kleine moeite om een sticky topic te maken met de meest gebruikte afkortingen. Maar ik vrees een beetje dat er weinig nieuwe leden de moeite gaan nemen om zo'n lijst door te lezen.

In ieder geval hier een paar afkortingen die ik wel eens gebruik:
UGT - uitgangstransformator
wdg - windingen (aantal windingen voor een spoel. Niet te verwarren met wikkelingen, waarmee ik refereer naar bijvoorbeeld een trafo met 1 primaire en 2 secundaire wikkelingen/spoelen)
Varco - variabele condensator
PA - public address, audiosystemen voor professioneel gebruik, met name voor festivals, bars, discotheken etc.
ELA - elektro-akoestiek. Omroep- en achtergrondmuzieksystemen met tientallen tot honderden speakers, voor in scholen, winkelcentra etc.

Soms refereer ik naar onderdelen met de letter die er in schema's vaak voor wordt gebruikt:
R - weerstand
C - condensator
L - spoel
Uitzondering:
Tor - transistor

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Dat zijn de gangbare afkortingen maar in een ander topic komt de afkorting ltv voorbij en dan denk ik what the f... is dit dan. ;)
Maar geen sticky topic maar bijvoorbeeld in de lijst onder navigatie een kopje afkortingen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 8 oktober 2021 19:07:04 schreef pa3gws:
Is het een optie om op de site een verklarende woordenlijst te zetten betreffende afkortingen?
Er worden hier veel afkortingen gebruikt sommige zijn min of meer voor iemand die in de elektronica zit direct duidelijk maar het komt regelmatig voor dat ik denk wat is dit nu weer.
En is het voor leken volledige abacadabra en kan het handig zijn dat men even kan kijken wat er wordt bedoeld.

Was het er maar, want nu zit ik soms onderwerpen te lezen en moet alles erbij zoeken wat men bedoelt. Voordeel is wel dat je door eindeloos zoeken ook onbewust wel dingen leert.... Zelf gebruik ik nu heel veel One-Note om zoveel mogelijk informatie in te droppen en kopieer ook veel uit de artikelen die zijn geschreven op het forum zoals ik nu met het onderdeel Mosfet bezig ben.

Ik denk dat de vraag is of men het ook daadwerkelijk leert i.p.v. domweg voor waar aannemen of "even" snel te lezen. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich en ik neem de moeilijke weg door veel te lezen en dieper op de onderdelen zelf in te gaan om te begrijpen wat er gebeurt. Zo ben ik nu ook al aan het merken dat ik veel data nodig ben die je ook telkens moet opzoeken en niet 1 2 3 ergens klakkeloos in een lijstje gedumpt kan worden.

Dus ja, het is erg handig en makkelijk. Anderzijds niet leerzaam denk ik....

Nil volentibus arduum
pa3gws

Golden Member

Op 8 oktober 2021 19:28:55 schreef Geen-Geld:
[...]
Anderzijds niet leerzaam denk ik....

Moet het leerzaam zijn?
Grote kans dat men afhaakt omdat ze er geen bal meer van snappen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja zo heb ik het niet gezien..... ik kijk vanuit mijn positie als nieuwkomer op elektra en dit forum, ik merk dan dat ik het leuk vind om heel veel te moeten zoeken en veel te lezen. Maar ik kan mij ook voorstellen dat dit niet altijd de gewenste bedoeling is van iemand die een antwoord zoekt op een vraag.

Nil volentibus arduum

wat gaat het snelste? die afkorting even in google tikken, of hier naar zo een afkortingenpagina gaan zoeken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pa3gws

Golden Member

Het snelste is in de linker bovenhoek even op afkortingen te klikken.
En even in goochel tikken gaat ook niet altijd goed tik ltv maar eens in. ;)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Afkortingen zijn snel genoeg gevonden, alweer een extra lijst lijkt me onnodig (en zoals gezegd zullen weinigen die lezen)
Bij een post is het natuurlijk ook wel even nodig om na te denken: gebruik alleen gangbare afkortingen en geen die maar een sporadische enkeling begrijpt...
(er worden soms obscure afkortingen gebruikt die bijna niemand begrijpt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, dit is MIJN favoriete zeur-mopperpunt, niet mee gaan lopen he!

Wat écht mooi is: dat de webstek een lijst heeft met bekende codes en afkortingen, en hun verklaring; dat in de normale weergave de gekende codes en afkortingen herkenbaar zijn, bv. door onderstreping, of een aparte achergrondkleur, en dat, als men ze aanklikt of zelfs maar de muiscursor eroverheen plaatst, de verklaring komt "bovendrijven". Zo werken enkele websites die ik wel eens raadpleeg, maar ik veronderstel dat het niet zo eenvoudig is, of mischien zelfs helemaal niet mogelijk, om zo'n faciliteit toe te voegen aan de bestaande forumsoftware.

Bij gebrek daaraan vind ik het beleefd ("politiek correct", zeg maar) om acroniemen, codes en afkortingen te verklaren*, desgewenst buiten de lopende tekst. Behalve de absolute basis, bv. kWh** mag voor mijn part worden aangenomen als algemeen bekend.

Enne, als ik dan toch aan het mopperen/zeuren ben: houd nu aub allemaal eens op met als zoekmachine enkel maar die ene ouwe viespeuk van een geldwolf te noemen? Er zijn er best andere, en die hoeven niet slechter te zijn - deftiger zijn ze allemaal!

* hier dus, bijvoorbeeld
** kilowattuur

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 8 oktober 2021 20:18:18 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

@bfm +1 :-)
Er is niets vervelender dat wanneer je een vraag of antwoord zit te lezen je eerst naar een zoekmachine moet gaan om te begrijpen waar men het over heeft.
Zet het eronder zoals bfm het aangeeft of type het even helemaal uit dat is tocht niet zo moeilijk.
En een lijst links boven in het scherm die regelmatig wordt aangepast is nog mooier.
En dat aanpassen kan zelfs op een manier zoals de wiki wordt uitgebreid gedaan worden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

dat in de normale weergave de gekende codes en afkortingen herkenbaar zijn, bv. door onderstreping, of een aparte achergrondkleur

Alsjeblieft niet, dat is afgrijselijk!
Dan ziet 't eruit als een soort spellingchecker. (die ik altijd uitzet, want daar gruw ik van...)

't Is zoals gezegd alleen een kwestie van gezond verstand: gebruik geen afkortingen die de meeste niet begrijpen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, daar kan ik wel met u meevoelen, beste @Arco, maarre, hoe definieert u "de meesten" (sic)? En hoe weet u wat ze begrijpen en wat niet? Vergeet niet de basisbekommernis om de instapdrempel laag te houden!

Overigens: ook ik zet spellingcheckers stelselmatig af, ik wil van geen machine afhankelijk zijn voor mijn taalgebruik. Maar wat ik aandraag is een "verklaarder", geen "terechtwijzer".

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 8 oktober 2021 20:37:58 (31%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Op 8 oktober 2021 20:33:27 schreef Arco:
[...]
't Is zoals gezegd alleen een kwestie van gezond verstand: gebruik geen afkortingen die de meeste niet begrijpen.

Helemaal eens maar daar mankeert het nogal eens aan (zie mijn voorbeeld ltv) :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Een voorbeeld:
Als je een topic opent over een autokwestie, gebruik dan geen afkortingen die alleen een doorgewinterde automonteur begrijpt.
(de meesten hier zijn dat niet...)

Die tekst met overal onderstrepingen en blokjes is afgrijselijk om te lezen. Mocht 't zover komen, dan haak ik af... ;)

ltv is inderdaad een goed voorbeeld: bijna niemand weet wat dat is...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 8 oktober 2021 20:40:38 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Tekst met onderstreping en blokjes of wat dan ook is niet leesbaar dus dat zeker niet.
Een aanduiding zoals bfm aangeeft een sterretje bij de afkorting en onder de tekst even een verklaring mag toch geen probleem zijn?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Als je een krant leest staat er toch ook niet bij elk woord een verklaring?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 oktober 2021 19:49:12 schreef pa3gws:
Het snelste is in de linker bovenhoek even op afkortingen te klikken.
En even in goochel tikken gaat ook niet altijd goed tik ltv maar eens in. ;)

5sec lage temperature verwarming

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 8 oktober 2021 21:00:08 schreef Arco:
Als je een krant leest staat er toch ook niet bij elk woord een verklaring?... ;)

Toe, begin nu niet vals te spelen, alsjeblieft.
In de krant is niet zo vaak sprake van "ltv" of zelfs maar van "dvm".
Tot nader order zijn "stoel" en "tafel" en "venster" wel basiskennis, jawel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 8 oktober 2021 20:44:29 schreef pa3gws:
Tekst met onderstreping en blokjes of wat dan ook is niet leesbaar dus dat zeker niet.
Een aanduiding zoals bfm aangeeft een sterretje bij de afkorting en onder de tekst even een verklaring mag toch geen probleem zijn?

Zeer interessant, maar voor moderatie een oneindige taak; En als leden reageren met dit 'verzoek' krijg je een wrange smaak naar nieuwkomers of onderling - waar bemoei ik mij ook mee - .

Nil volentibus arduum
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 8 oktober 2021 20:33:27 schreef Arco:
[...]
Alsjeblieft niet, dat is afgrijselijk!
Dan ziet 't eruit als een soort spellingchecker. (die ik altijd uitzet, want daar gruw ik van...)
(knip)

Kom kom, dat hoeft niet "afgrijselijk" te zijn, tenzij men echt een afkeer heeft van duidelijkheid. Surf eens naar https://ops.skeyes.be/html/belgocontrol_static/eaip/eAIP_Main/html/ind… en klik door naar de eerste pagina "GEN 0 Introduction", dat is toch een goed leesbare webpagina, niet? Ga dan met de muiscursor over "SARPS", bijvoorbeeld, en de verklaring "Standards and Recommended Practices (ICAO)" komt in beeld. En verdwijnt als je elders gaat snuffelen. Fraaier kan het niet, voor mij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Is het een optie om op de site een verklarende woordenlijst te zetten betreffende afkortingen?

Dit is een leuke vraag. Ik denk dat dat je op een electronica forum wel mag verwachten dat een zekere basiskennis van electronica bij de deelnemer aanwezig is. En indien die kennis niet aanwezig is omdat iemand als absoluut beginner een vraag stelt men zich die kennis eigen kan maken door het gewoon te vragen. Als je een vraag wilt stellen omdat je zelf iets wilt repareren bijvoorbeeld zul hoe dan ook toch eerst wat dingen moeten gaan leren voor je daadwerkelijk aan iets begint. Al is het maar voor je eigen veiligheid. En het juiste jargon is dan een van de dingen die geleerd moet worden.

Ik weet ook niet wat een ltv is. Ik heb ook niet gereageert omdat ik geen idee heb waarover het gaat. Ik lees de topic wel omdat er misschien iemand is die op een bepaald moment verteld wat het voor ding is. Op dat moment heb ik weer wat geleerd.

Een woordenlijst met popups lijkt mij een bijzonder lastig iets om te implementeren. Gewoon omdat er iemand moet zijn dat dat maakt en alle posting gaat lopen editen. En wie wil dat doen? Of zou een AI of in het Nederlands een KI dat kunnen doen. Wiki komt er best ver mee maar krijgt het ook allemaal niet helemaal goed.

PE9SMS

Special Member

LTV = Lage Temperatuur Verwarming (vziw ;))

This signature is intentionally left blank.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Kom kom, dat hoeft niet "afgrijselijk" te zijn, tenzij men echt een afkeer heeft van duidelijkheid.

De pagina waar je naar verwijst is beter, maar 't blijft erg storend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten