Afkortingen

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Op 10 oktober 2021 07:03:27 schreef mel:
vroeger schreven we onder een storingsmelding KMP.Mogen jullie uitvogelen wat dat betekent :P

Een iets gechargeerdere versie van NDK.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Op 9 oktober 2021 23:07:52 schreef Tidak Ada:
Dr zijn nu eenmaal standaard afkortingen, zoals enz., iig (of liever i.i.g.), o.a. en in het Engelse taalgebied het al eerder genoemde 'afaik'. Dat die tussenliggende puntjes niet altijd worden getypt, komt doordat dat lastig typt en al helemaal op een telefoon of tablet, waar de punt niet direct voorhanden is.

Wel of geen puntjes was hier niet echt de discussie dat is mij om het even als het maar duidelijk is dat het een afkorting is. Afaik is voor mij gewoon een woord en ik wist niet eens dat het een afkorting was, tenminste tot nu toe.. Ik dacht zelf altijd dat het een Belgische variant was voor akelig.

Dus zo zie je maar weer dat afkortingen alles behalve vanzelf sprekend zijn.

Ik heb meer voorkeur voor een vertaallijst.
Voor het in het Engels toegepaste woorden waar hele goede Nederlandse worden voor zijn

Dat is niet zo zeer dat er geen goede Nederlandse woorden voor zijn maar eerder dat men ze gewoon niet gebruikt. Dus als jij graag wilt dat er meer Nederlandse varianten woorden gebruikt zal je daar zelf mee moeten beginnen. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan en de ne keer krijg je commentaar waarom je niet gewoon de Engelse termen gebruikt en de andere keer dat je juist teveel Engelse termen gebruikt. Het zijn net mensen hier op dit forum ;).

Misschien gelijk wat CO namen op het lijste zetten? FET, bfm, Ωπ, GD, HmH... Of gaat het hier om technische termen en zijn namen OT?

Ik acht de kans 99,99% dat er helemaal geen lijts komt maar als die er komt mogen die er ook op. Maar eigenlijk zijn dit de vaste kern aan bezoekers op dit moment en over 6 maanden zal dat al iets anders zijn. En over 2 jaar is de een groot deel al verandert en is HmH alweer hallo met hans

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Engelse termen na Brexit zijn not done.....

Spciaal voor mel: HMH is Hijgen met Hettie :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kersttijd komt in zicht, dus kerstliedjes arrangeren. Bij het invoeren van het Italiaans taalpakket blijkt dat ze daar min of meer hetzelfde doen als wij, qua leenwoorden: :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Afkortingen zijn gewoon niet handig. Wel kort intikken maar vervolgens erg onduidelijk. Een gemiddelde afkorting kan van alles betekenen.

Bijv ons welbekende wcd: https://www.abbreviationfinder.org/nl/acronyms/wcd.html

De goede vertaling staat er niet bij. :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dát soort afkortingen (wcd, ivm, mmv, hgtm) zul je me ook zelden of nooit zien gebruiken. Ik vind dat ook luiheid op kosten van alle anderen.
Zeker, je bespaart een seconde, als leesbaarheid je niets interesseert, en je er niet om geeft dat je lezers bij elkaar minutenlang aan het zoeken zijn.

Anders ligt het bij bepaalde jargonwoorden, die - zo nodig dus met een eenmalige verklaring bij het eerste gebruik - natuurlijk gewoon gebruikt kunnen worden.
Een van mijn artikelen ging over het 'Very high frequency omnidirectional range beacon'. Dat is de standaardnaam, maar die ga je natuurlijk niet alle een-en-zestig keer dat de term voorkomt, helemaal uitschrijven; na de eerste keer gebruik je dan steeds 'VOR'.

(Of je een term als 'FET' ook de eerste keer moet verklaren is een open vraag. Meestal niet, denk ik.
Maar ik heb gemerkt dat júist degenen die zich zogezegd schamen voor het Nederlands, er lacherig over doen en altijd maar willen dat je 'gewoon de Engelse termen gebruikt', zelf vaak niet eens weten dat je het dan over een veldeffecttransistor hebt.
Hun probleem is juist een tekort aan kennis van het Engels: ze weten vaak gewoon niet wat er eigenlijk staat.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Dát soort afkortingen (wcd, ivm, mmv, hgtm) zul je me ook zelden of nooit zien gebruiken. Ik vind dat ook luiheid op kosten van alle anderen.

Aan de ene kant heb je gewoon voor 50% gelijk ;).

Maar als iemand een topic opent "Help ik heb geen stroom op mijn stopcontact" dan is het verderop in het topic ook wel gewoon zo handig op ipv stopcontact gewoon WCD te schrijven, immers de topictitel dekt al de lading.

Maar als iemand een topic opent met "Help mijn WWCV werkt niet meer", dan haak ik al gelijk af zonder verder ooit dat topic te openen, omdat iemand al te beroerd is om een topictitel goed te kiezen.

IK ga voortaan na het lezen van dit topic nog wat zorgvuldiger om met afkortingen.

In plaats van dat er een lijst komt stel ik juist het tegenover gesteld voor. Plaats in de FAQ (frequently asked questions) van dit forum juist een disclaimer voor het afraden van afkortingen en vooral in topictitels.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 oktober 2021 14:38:29 schreef Frederick E. Terman:
(Of je een term als 'FET' ook de eerste keer moet verklaren is een open vraag.

FET is toch een naam? :o

'Very high frequency omnidirectional range beacon'. Dat is de standaardnaam, maar die ga je natuurlijk niet alle een-en-zestig keer dat de term voorkomt, helemaal uitschrijven..

Eenenzestig is zonder streepjes hoor, maar nóg handiger is 61 :+

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, handig en gemakkelijk zijn alle afkortingen, toch zeker voor wie ze schrijft - al ooit bij stilgestaan dat cijfers eigenlijk ook maar afkortingen zijn?

(ik hoop maar dat we nu niet te ver off-topic gaan)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Op 13 oktober 2021 14:38:29 schreef Frederick E. Terman:
Dát soort afkortingen (wcd) zul je me ook zelden of nooit zien gebruiken.

Anders ligt het bij bepaalde jargonwoorden, na de eerste keer gebruik je dan steeds 'VOR'.

WCD als in Wand Contact Doos is iets wat elke vonkentrekker meteen begrijpt, dat is niet anders dan VOR als toegepast in de goede context.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, zeker. Maar is de "goede context" alhier niet "electronica"? Voor vonkentrekkers zijn er toch andere fora?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Foei BFM! Het is elektronica; electronica is uit de buizentijd ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ho ho, óók pas sinds 1946/1947. Laat hem even wennen, alsjeblieft. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Er worden hier toch ook wel vonken getrokken, een van de forumdeelnemers heeft zelfs Vonkentrekker als achternaam, meen ik.

P.S. Om nog eens een knuppel in het hhh te gooien, moeten we nog onderscheid maken tussen verkortingen en afkortingen? Ik weet eigenlijk niet of er nog meer soorten bestaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Neehoor maarten .. er IS geen hh :o

Zonder flauwekul, zoals al eens probeerde af te korten:
Als een topicstarter zijn vraag op zondanig vernaggelt met afkortingen dat het een onbegrijpbare brij is geworden dan heeft hij/zij zich daar enkel zelf mee.
De zelfde truc als bij het stellen van een incomplete/onduidelijke vraag.

Ofwel, dit "probleem" is redelijk zelfregulerend en vraagt niet voor een oplossing imho ;)

Net als bij de rest van de topics, bevalt het je niet? Ga dan na een ander topic ..... en ga niet eerst zeuren dat je de vraag of vraagstelling niet bevalt, dat soort topics zakken vanzelf af als je dat laat.

Maar sommige mensen (waarvan een paar erg actieve posters in dit topic) kunnen het niet laten in zo'n topic gal te spuwen.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 14 oktober 2021 08:27:22 (36%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 oktober 2021 00:20:11 schreef Frederick E. Terman:
Ho ho, óók pas sinds 1946/1947. Laat hem even wennen, alsjeblieft. ;)

Dat was nog voor de tijd dat wij met radiootjes begonnen te prutsen ;) Daarvoor heette het 'radiotechniek', althans in ons landje....Zo oud is BFM toch niet?

Ik denk dat het in de tijd van Elektuur pas is veranderd. Maar dat was dan ook in de roerige jaren 60 met provo en de 'kabouters'....
Radio electronica heeft de oude spelling tot in de jaren 80 volgehouden in hun naam. Of ze dat ooit hebben veranderd kan ik niet nagaan (ik ga tot 1985).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zo oud is BFM toch niet?

Bouwjaar 1954. FET z'n opmerking was netjes genuanceerd met een emoticon - en werd best gewaardeerd. Zoals vrijwel steeds. Ik denk overigens dat ik in 1960-1970 zou gespeld hebben "elektronika".

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 14 oktober 2021 11:12:59 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Klopt, maar ik verzette me daar tegen en bleef vrij lang die twee c's gebruiken. Nu ben ik echter gewend ;) Ik ben dan ook weer een decennium eerder op de wereld gekomen.
Eigenlijk verbaasde het mij dat jij als Belg het zo schreef, van daar mijn opmerking, die ik overigens ook netjes met een ;) beëindigde ;)
Naar mijn weten zijn Belgen zorgvuldiger met hun taal dan wij Nederlanders. Margreet Thange*) heeft niet voor niets ooit daar een prijs voor gekregen.

*)Ik weet niet of ik die naam correct schrijf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De spelling electronica is ontleend aan het Engels.
Volgens de Nederlandse uitspraakregels is dat altijd fout geweest.
Even onderverdelen in lettergrepen: e-lec-tro-ni-ca.
De eerste c staat in de lettergreep tegen een e aan, en moet volgens de Nederlandse regels als een s worden uitgesproken. Er staat dus eigenlijk elestronica.
De tweede c staat tegen een a aan en wordt daarom wel als een k uitgesproken.
De correcte spelling, volgens de huidige regels, is elektronica. Maar zelf geef ik de voorkeur aan elektronika, dat neemt alle twijfels over de uitspraak weg.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kijk kijk, @KlaasZ, daar heb ik nu iets bijgeleerd, dankjewel!

@Tidak: wil aub NIET over Belgen spreken als het over taal gaat? Dat zou enkel zin hebben als er een Belgische taal bestond, quad non. En ik verzeker je dat het taallandschap er héél anders uitziet in Franstalig België, met zelfs nog een duidelijke breuklijn tussen Brussel en Wallonië.

PS de legendarische TV-omroepster heet Martine Tanghe, ze is nu een klein jaartje weg bij onze overheidsomroep.

[e] @hieronder: GEEN Belgen aub - de taalbreuklijn binnen België is minstens even scherp. Het mentaliteitsverschil tussen Vlaanderen en Nederland moet nmbm veel te maken met het onderscheid Rooms<=>Protestants, dat was tenslotte een van de grondredenen van de afscheiding in 1830. Maar daarmee gaan we wel héél ver weg van de elektronica (sic!).

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 14 oktober 2021 12:15:45 (27%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het blijft een hekel thema. Belgen en Nederlanders, twee volken gescheiden door een gemeenschappelijke taal. ;)

@BFM, niet kwalijk bedoeld hoor, ik ben me maar al te goed bewust van de taalkwesties in ons landje.

[Bericht gewijzigd door 60204 op donderdag 14 oktober 2021 12:20:35 (32%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
fred101

Golden Member

Wat heeft BFM met deze discussie te maken ? (Broadband Frequency Modulation)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten