kan 9v midi keyboard ook werken op 19,6 volt?

Hallo Allen,

Misschien een beetje rare vraag, maar kan een 9v midi keyboard praktisch gezien werken op 19,6 volt?

Ik vraag dit omdat ik recent in een kringloopwinkel een leuk keyboard zag en deze na een korte test heb gekocht (61 toetsen, 95 cm lang, kan ook op 6 D batterijen werken).

Toen ik thuis de meegeleverde adapter bekeek zag ik nergens een voltage staan; en neuroot als ik ben heb ik 'm toen nagemeten, en daar kwam tot mijn schrik 19,6 volt uit (multimeter op gelijkspanning). Terwijl op het keyboard zelf duidelijk 9V staat bij de voedings-ingang.

Ergens had ik verwacht dat het ding minimaal schade zou hebben en deels defect zou zijn (nadat er tijdens mijn test en misschien zelfs lange tijd daarvoor een verkeerde spanning is gebruikt). Maar niets is minder waar. Toen ik mijn eigen 9V universeel adapter aansloot bleek alles nog perfect te werken.

Daarom mijn vraag. Komt het er op neer dat het voltage bij dit soort grote apparaten niet zo nauw luistert (en kan ik die 19,6V adapter gewoon gebruiken), of heb ik gewoon geluk gehad en moet ik er echt nooit meer 19,6 op aansluiten?

Met vriendelijke groet,
Rick

Shiptronic

Overleden

Meet die spanning nog eens belast.

Wat is het merk en type nr. van het keyboard?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 9 november 2021 22:06:53 (42%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Daarom mijn vraag. Komt het er op neer dat het voltage bij dit soort grote apparaten niet zo nauw luistert (en kan ik die 19,6V adapter gewoon gebruiken), of heb ik gewoon geluk gehad en moet ik er echt nooit meer 19,6 op aansluiten?

Batterij gevoed apparaten kunnen vaak wel iets groter spanning bereik hebben, maar meestal is dat juist aan beneden als de batterijen leeg raken.

Het is voor een 9V adapter normaal (anno 1980) dat als je die onbelast meet dat de spanning een stuk hoger is ik zou dan zelf ca 15V verwachten, maar onbelast kan bijna 20V ook nog wel. Maar zoals Shiptronic al zegt moet je die spanning ook meten bij de belasting.

JE hebt grofweg 2 type adapters, die met een transformator en met een omvormer zoals je voor je telefoon hebt, je merkt dat snel aan het gewicht, die met transformator is een stuk zwaarder. Nu is het nadeel van die transformator dat als je ze niet belast ze teveel spanning geven en bij belasting precies goed. Voordeel is dat ze vrij schoon zijn qua stoor signalen en dat is weer goed voor je keyboard. Want die stoorsignalen zijn meestal hoorbaar en erg irritant.

Nadeel van een omvormer in combinatie met een keyboard kan dan weer zijn stoorsignalen uit uit de omvormer.

Maar echt 19,6V erop aansluiten dus de gemeten spanning tijdens belasting moet je inderdaad niet doen want dat gaat het wel kapot. Want over het algemeen luister de spanning toch wel nauw en voor een 9v keyboard zal dat ergens tussen ca minimaal 6 en max 11V zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 november 2021 23:11:37 schreef benleentje:

Het is voor een 9V adapter normaal dat als je die onbelast meet dat de spanning een stuk hoger is ik zou dan zelf ca 15V verwachten,

Het is voor een ouderwetse 9V adapter normaal dat als je...

Dan hebben we het over adapters met een ouderwetse 50Hz trafo er in. Die zijn relatief zwaar ten opzichte van de modernere adapters die veel lichter zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Voor een oude trafo adapter van 9 volt is een onbelaste spanning van rond de 14 volt niet bijzonder...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor alle antwoorden.

Ik heb tot nu toe blijkbaar alleen omvormer voedingen gebruikt, en dit verschijnsel kende ik nog niet. Weer wat geleerd dus .. :) Het gaat idd om een zware oudere adapter zonder enige informatie er op (Q-EX slovakia, Tatarex(oid), staat er alleen op). En als ik even uitga van die +/- 15 (onbelast) uit reacties hier, op 9 (belast) verhouding zou ik verwachten dat die 19,6 op ongeveer 12 belast gaat uitkomen (nog wel iets te hoog maar minder extreem).

Het gaat om het volgende casio keyboard (service manual): https://manualsbrain.com/en/manuals/1162427/

Het echte (functionele) handboek kan ik helaas nergens online vinden, dus mocht iemand een idee hebben waar ik dat nog kan achterhalen hoor ik het graag!

En de service specs zeggen 9v, max 900mA, 7,7 Watt, minimum voltage 5,8 ( geen max voltage .. :) )

Op zich ga ik nu voorlopig voor een andere veilige 9V voeding, en ga deze niet meer aansluiten tenzij ik 100% zeker weet dat er 9V dc uit komt. Maar puur uit interesse wil ik 'm nu eigenlijk wel eens nameten om precies te weten wat het nou is. Ik neem aan dat je dat kan doen met een multimeter, wat krokodillenklemmen en een test belasting. Al vraag ik me nu ineens af of het voltage verschilt per belasting, en meten dus op zich vrij zinloos is.

Kan iemand me op weg helpen met hoe ik dit goed zou kunnen meten, en met wat ik als belasting kan gebruiken (iets wat ik thuis heb en niet snel stuk gaat; zo uit m'n hoofd kom ik op een weerstand van ongeveer 10 ohm bij 9V als ik die 7,7 Watt wil nabootsen)?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gewoon 'voor de wetenschap' is opmeten leuk om te doen. Je meet onbelast, en belast met liefst verschillende weerstanden. (Met lampjes kan ook, maar dan moet je ook de stroom meten, omdat lampjes nogal losjes met de wet van Ohm omspringen: de weerstand van de gloeidraad is sterk afhankelijk van de spanning.)
Je krijgt dan dus een tabel/grafiek met de spanning als functie van de stroom. Daaruit kun je dan weer een inwendige weerstand afleiden.

Soms, als je een adapter vindt met een wel erg hoge inwendige weerstand, blijkt weleens dat die eigenlijk als acculader is bedoeld. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

En de service specs zeggen 9v, max 900mA, 7,7 Watt, minimum voltage 5,8 ( geen max voltage .. :) )

Omdat het ook op batterij voeding kan werken geven ze het minimum ook op. Dit omdat je dan ook oplaadbare batterijen kan gebruiken die hebben dan 6 x 1.2V = 7.2V.

(iets wat ik thuis heb en niet snel stuk gaat; zo uit m'n hoofd kom ik op een weerstand van ongeveer 10 ohm bij 9V als ik die 7,7 Watt wil nabootsen)?

Een hamer, ik heb het in huis en gaat nooit stuk :).

Maar wij weten toch niet wat jij hebt maar je van alles gebruiken maar meestal is meest praktische toch wat lampjes of weerstanden. Alleen dus wel opletten dat de weerstanden het vermogen aankunnen.

Nu kan je best goed een 3W weerstand een korte tijd met 7,7W belasten.

Ik heb wel eens van de keramische cement weerstanden van 9W met ca 50W belast. Dan is het cement ook rood aan het gloeien ;). Vooral draad gewonden kan veel meer hebben dan wat erop staat, het is dan wel zo dat de weerstand zichzelf los kan solderen en dat de waarde van de weerstand van die overbelasting verandert dus in een normaal ontwerp nooit doen.
Die kleintjes van 2W of minder houden niet zo van overbelasten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.