Ruitensproeimiddel, is dat stroom geleidend ?

Door een lek van een ruitensproeileidingkje heeft het naar alle kanten gesproeid. In de stekker zag het wit, denkelijk ook door kortsluiting die mijn 16 A zekering liet stukgaan bij sproeien. Die zekering dient ook nog eens voor de immobilser, staat niet in't boekje.
Maar een tijdje al was mijn ruitensproeierbakje vlugger leeg dan normaal. Of sinds kort bij deze koude is er al zout gestrooid op de baan. In de parafan komt nogal veel water bijeen. Is sproeimiddel geleidend?
Pompje zelf heb ik nog niet getest op kortsluiting, ook zo'n ding: als't droog staat geen kortsluiting/met spoeimiddel wel kortsluiting.

benleentje

Golden Member

IK denk zeker wel dat de vloeistof stroom geleid maar denk dan enkele milliampère maar zeker niet genoeg om 16A eruit te doen gaan. Want om een 16A zekering kapot te krijgen moet er toch minimaal zeg 20A voor lange tijd lopen of >50A voor direct kapot.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Je hebt toch wel een universeelmeter? zet dat ding op de stand Ohm en duw de meetpennen in de vloeistof....

Het lijkt me waarschijnlijker dat er iets verstopt heeft gezeten, waardoor de druk in de leiding te hoog werd, die ervoor zorgde dat deze ging sproeien, en de pomp te zwaar liep, doorbrandde, en daarbij kortsluiting veroorzaakte, zodat de zekering tenslotte stuk ging.

Eigenlijk verwacht ik geen significante geleiding van ruitensproeiervloeistof, en net als benleentje zou ik erg verbaast zijn als het genoeg zou zijn om die 16A zekering te laten klappen. Ik zou het pompje eens gaan testen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In de parafan komt nogal veel water bijeen.

Wat is een parafan?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 27 november 2021 08:52:26 schreef big_fat_mama:
[...]

Wat is een parafan?

De parafan is de bak onder de vooruit. Deze is afgedekt met een kunststof plaat waarop de ruitenwissers zichtbaar zijn. In deze parafan bevinden zich afvoerkanalen zodat het regenwater weg kan stromen. Zo komt het bijvoorbeeld ook voor dat deze afvoerkanalen door vuil en bladeren verstopt raken. Door dergelijke verstopping zal het water in de bak stijgen waardoor de kans op lekkage naar de binnenkant van de auto toe zal nemen. Door de stijging van het water in de parafan kunnen er ook problemen met de aanwezige elektronica zoals relais en ECU ontstaan.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
flash2b

Special Member

De parafan is de bak onder de vooruit. Deze is afgedekt met een kunststof plaat waarop de ruitenwissers zichtbaar zijn. In deze parafan bevinden zich afvoerkanalen zodat het regenwater weg kan stromen.

https://www.autoweetjes.com/Waterlekkage-binnenkant-auto-opel-corsa.ht…

Eerste hit google

als die bak verstopt zit, is de kans dat de ruitenwissermotor opgestookt wordt het grootste, dat heb ik al meermaals gehoord iig. motor draait dan onder water..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ruitensproeiervloeistof bestaat voor het grootste deel uit water. Nu is zuiver water van zichzelf niet geleidend, maar zodra er andere stoffen in zijn opgelost wordt het wel geleidend. Maar lang niet genoeg om een zekering te laten springen.

De vloeistof, gecombineerd wat stof en vuil dat het oppikt op weg naar je connectortje, zal zeker wel goed gaan geleiden. Niet zoveel dat het een harde kortsluiting zal maken, maar genoeg om op de lange termijn problemen te veroorzaken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Er druipt 's-winters natuurlijk heel wat pekel van de voorruit de parafan in....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Dat een doorgebrand pompje sluiting maakt heb ik nog nooit meegemaakt, gaat meestal op oneindig.
De zekering kan wel doorgebrand zijn door de te hoge stroom die er liep bij eventuele verstopping.

(zo'n plungerpompje is een van de pomptypes die meer stroom gaan gebruiken, meeste andere vinden verstopping juist fijn en gaan minder stroom gebruiken... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ruitensproeierpompje is toch een tandradpompje? Di zijn ook gevoelig voor blokkering.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 27 november 2021 10:48:23 schreef Arco:
(zo'n plungerpompje is een van de pomptypes die meer stroom gaan gebruiken, meeste andere vinden verstopping juist fijn en gaan minder stroom gebruiken... ;) )

Ruitensproeierpompjes zijn meestal gewoon centrifugaalpompjes. Kan ook bijna niet anders anders zouden er nogal wat doorbranden bij dichtgevroren sproeiers. Bij al mijn auto's die ik me kan herinneren gaat de pomp dan harder draaien. En alle pompjes die ik voor andere doeleinden gesloopt heb waren centrifugaal. Sommige zelfs dubbel.

EDIT:
of met een rubber impellor.

Op 27 november 2021 11:03:17 schreef GJ_:
Bij al mijn auto's die ik me kan herinneren gaat de pomp dan harder draaien.

En dan gaat de stroom omlaag. Zelfde effect als bij een stofzuiger waarvan je de zuigmond afsluit.

GJ_

Moderator

Exact.
En dus geen plunjers en tandwielpomp.

De pomp is dus niet doorgebrand door een verstopping, dat kunnen we wel uitsluiten.

Tenzij er troep in de pomp zelf is gekomen, waardoor deze niet meer rond kon, maar dat zou het onbedoeld sproeien door een lekkage niet verklaren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 november 2021 09:17:18 schreef flash2b:
De parafan is de bak onder de vooruit. Deze is afgedekt met een kunststof plaat waarop de ruitenwissers zichtbaar zijn. In deze parafan bevinden zich afvoerkanalen zodat het regenwater weg kan stromen.

https://www.autoweetjes.com/Waterlekkage-binnenkant-auto-opel-corsa.ht…

Eerste hit google

Sommige merken zoals de oudere volkswagens hebben hier ook hun motorsturing zitten en bij een verstopping dan raad je het al dan beginnen de problemen.

Pinnen van de stekker groen etc de rest laat zich raden.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Die ecu’s zitten daar nog steeds. Zelfs doorgeroeste remboosters gezien in een bmw.
Maar bleef die zekering door gaan of was het eenmalig. Misschien loopt er al veel stroom door die groep.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

'k Was mijn vraag hier al vergeten. Toen ik wou sproeien ging enkel de wisser, het lampje van de immobilizer ging dan pinken maar bleef in gangen(starten en aanslaan motor gaat dan niet meer). En zekering 16A stuk.
Nu moet ge weten dat ik de ring(spoel:zenden ontvanger immobilizer)) af 't contact heb gedaan en met de sleutelbehuizing erin geplakt op een andere plaats heb gemonteerd. Ik rijd dus enkel met ijzeren sleutels rond.
Voorts kan ik maar meedelen enkel met ondergedompeld sproeipompje geven die kortsluiting, eenmaal droog zijn die normaal. Denkelijk is de dichting tussen pomp en motortje lek dan.