Citroen xsara blower

Hallo, ik ben sedert kort in bezit van deze wagen, de blower van de verwarming werkte alleen maar volle bak, anders deed die het niet, heb al 2 maal nieuwe transistors in geplaatst, eerste maal kwam 1 van de transistors heel erg warm, het koelelement kon je onmogelijk vast houden, zo warm werd die, 2de maal werkt de blower wel maar op hoogste stand werkt die niet, blijft draaien op stand 3, bij stand 4 valt die uit. Verder is er daar nergens iets dat aan te passen valt.

Arco

Special Member

Ik heb zoiets lang geleden gehad met een Xantia (zelfde systeem)
Op de foto ligt onder de print een schijf varistor die vroeger of later slecht contact gaan maken met alle gevolgen van dien.

Als je de fan vaak gebruikt is het aan te raden om de koolborstels van de motor ook gelijk te vervangen, die slijten behoorlijk.
(je moet dan wel iets als een stofzuiger/boormachineborstel op maat vijlen, want losse borstels worden niet verkocht. (Citroen verkoopt alleen complete units... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Ik ken het verschijnsel van blowers met een voorschakelweerstand. Lagers zijn moe. Ze gaan zwaar draaien. Opgenomen vermogen neemt toe. Spanningsval over de weerstand neemt toe. Het gedissipeerde vermogen in de weerstand neemt kwadratisch toe... Weerstand rookt op.
Op 'vol vermogen' is er nog voldoende koppel om de boel wel rond te krijgen. Nog...

Inderdaad een bekent verschijnsel, na montage van de nieuwe transistors kan je hem niet zo los gebruiken de koelplaat moet in de luchtstroom hangen.
In het geval dat stand 4 het niet doet moet er iets met het relais zijn misschien met de en monteren een soldering slecht?
En inderdaad de contacten schoonmaken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 28 november 2021 12:22:10 schreef Arco:
Ik heb zoiets lang geleden gehad met een Xantia (zelfde systeem)
Op de foto ligt onder de print een schijf varistor die vroeger of later slecht contact gaan maken met alle gevolgen van dien.

[bijlage]

Als je de fan vaak gebruikt is het aan te raden om de koolborstels van de motor ook gelijk te vervangen, die slijten behoorlijk.
(je moet dan wel iets als een stofzuiger/boormachineborstel op maat vijlen, want losse borstels worden niet verkocht. (Citroen verkoopt alleen complete units... ;) )

Hoi, het is een veel voorkomend probleem, ik heb alles uiteen gehaald en gereinigd en op alles gelet dat alles zou werken dus meer kan ik ook niet doen. Ik denk dat de motor zelf ook aan het overlijden is want die draait nogal zwaar vind ik. ik ga er een nieuwe bestellen en zien of het opgelost zal zijn.

Aja, nog iets, waar zitten die relais eigenlijk van de wagen, had er geen boekje bij, vermoed rechts van het stuur maar dan zouden ze moeten achter de zekeringen zitten

Arco

Special Member

Drupje WD40 zal wel helpen om de lagerbusjes weer vlot te trekken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fripster

Golden Member

@arco: WD40 smeert niet. WD staat voor Water Displacement... Een beetje naaimachineolie lijkt me beter

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Arco

Special Member

WD40 smeert wel, en heeft een veel beter doordringende werking als gewone olie. (het lost ook vuil op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Op 28 november 2021 13:27:36 schreef LOSSE:
[...]
ik ga er een nieuwe bestellen en zien of het opgelost zal zijn.

Dat zal de beste oplossing zijn. Heb die krengen ook eerder al uit elkaar gehaald. De bronzen lagerbollen komen vast op de as en gaan dan draaien in hun kamer. Het is ook zo dat het koper van de collector zodanig dun is dat wanneer borstels zijn versleten, ook de collector dermate diep is ingesleten dat er nog amper materiaal overblijft, of zelfs dat de collector eerder weg was dan de borstels. Bij recente voertuigen zal dat wel BLDC zijn.

Arco

Special Member

Bij navraag bij de Citroen dealer was toen het antwoord: "versleten koolborstels hebben wij nog nooit meegemaakt" (lijkt me sterk)
Hij vroeg "gebruikt U de fan veel?". Ik zei: ja, altijd. Toen zei hij "dat moet U ook niet doen, daar zijn ze niet op gemaakt..." :?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 november 2021 14:55:04 schreef Arco:
Bij navraag bij de Citroen dealer was toen het antwoord: "versleten koolborstels hebben wij nog nooit meegemaakt" (lijkt me sterk)
Hij vroeg "gebruikt U de fan veel?". Ik zei: ja, altijd. Toen zei hij "dat moet U ook niet doen, daar zijn ze niet op gemaakt..." :?

Omg, wat is dit voor een antwoord van de dealer, waarom zitten die er dan in.

Shiptronic

Overleden

Op 28 november 2021 14:55:04 schreef Arco:
Bij navraag bij de Citroen dealer was toen het antwoord: "versleten koolborstels hebben wij nog nooit meegemaakt" (lijkt me sterk)
Hij vroeg "gebruikt U de fan veel?". Ik zei: ja, altijd. Toen zei hij "dat moet U ook niet doen, daar zijn ze niet op gemaakt..." :?

Ja, ik ken die stink auto's waarvan de ventilatie altijd uit staat, en de ramen altijd beslagen zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 november 2021 15:06:13 schreef Shiptronic:
[...]

Ja, ik ken die stink auto's waarvan de ventilatie altijd uit staat, en de ramen altijd beslagen zijn.

Motorisch is die wel in orde maar er is veel die niet werkt of versleten is, heb ik pas nadien ondervonden toen ik die al gekocht had, komt nochtans van een garage, nu heeft die belooft om in de kosten te komen maar natuurlijk blijven er altijd verborgen gebreken, heb er 1950€ (16/16v 110pk van 2002)voor betaald wat nu blijkt dat het 1000 te veel aangezien zijn toestand. Maar bon, ik kan werken aan wagens en doe dat graag, komt dus zeker in orde.

Op 28 november 2021 14:55:04 schreef Arco:
Bij navraag bij de Citroen dealer was toen het antwoord: "versleten koolborstels hebben wij nog nooit meegemaakt" (lijkt me sterk)
Hij vroeg "gebruikt U de fan veel?". Ik zei: ja, altijd. Toen zei hij "dat moet U ook niet doen, daar zijn ze niet op gemaakt..." :?

Ik heb de voorloper van de Xara, de ZX. In 1995 nieuw gekocht en 27 jaar komende januari. Er zit zo'n zelfde blower in, met nog steeds de originele koolborstels. Om de paar jaar de lagers smeren, want die gaan piepen, maar verder niks. En ja, staat altijd minimaal op stand 1 en de auto wordt vrijwel dagelijks gebruikt. Loopt nu tegen de 300k kilometers met een 1.4i benzinemotor.

Arco

Special Member

Volgens dealer was veel gebruik op stand 3 of 4 niet de bedoeling: dan slijt de boel veel te hard... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

fan heeft glijlagers die door koude en vocht vast gaan zitten, fanmotor trekt teveel stroom en stookt de dim regeling gewoon op. lagers losmaken en reinigen helpt, maar een andere fan nog beter. een sloopfan heeft wrs in no time hetzelfde probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 november 2021 16:31:50 schreef testman:
fan heeft glijlagers die door koude en vocht vast gaan zitten, fanmotor trekt teveel stroom en stookt de dim regeling gewoon op. lagers losmaken en reinigen helpt, maar een andere fan nog beter. een sloopfan heeft wrs in no time hetzelfde probleem..

Ja, ik weet zo een sloopwagen staan maar daar zit er waarschijnlijk ook wel een kapotte in, daarom word het allemaal nieuw hoor, anders blijf je maar sukkelen en die blower is niet bepaald eenvoudig er uit te krijgen.

Arco

Special Member

Bij een Xantia zat 'ie maar met 3 schroeven vast (bovenkant voetruimte passagier) en was juist heel simpel eruit te halen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Dat kartonnetje weg halen en heel terug plaatsen is het meeste werk. :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Als je even zoekt op Xantia blower, dan kom je op mijn topic uit waar ik een schema getekend heb. Werkt net ff wat prettiger.

Ik heb de transistoren destijds verhangen, misschien heb je nog wat aan dat topic.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 november 2021 22:54:22 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 november 2021 22:53:48 schreef maartenbakker:
Als je even zoekt op Xantia blower, dan kom je op mijn topic uit waar ik een schema getekend heb. Werkt net ff wat prettiger.

Ik heb de transistoren destijds verhangen, misschien heb je nog wat aan dat topic.

Mijn dank maartenbakker. Heb hier ook nog het probleem dat ik soms de lichten niet uit krijg, moeten dan eens knipperen met grootlicht en dan gaan ze uit, ook ergens iets dat versleten of kapot is aan het stuur, heb al iets opgevangen van een ring of zo iets.

Arco

Special Member

Bij de Xantia (Xsara ook neem ik aan) lopen geschakelde grootverbruikers direct over het contactslot.
Dat wil nog wel eens verbranden (wordt ook loeiheet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is te verhelpen door de stroom van het contactslot te schakelen met relai's.
Contactslot zorgt dan alleen voor de stuurstroom.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Henk H.

Golden Member

Sowieso is het aan te bevelen om niet met de sleutelbos van een gevangenenbewaarder rond te rijden, het gewicht daarvan maakt ook dat het slot sneller (uit)slijt en onbetrouwbaar wordt. Nog afgezien van de krassen op het interieur in de omgeving van het contactslot.