chinese kwh meter meet fout

omdat je in belgie ook al voor 10-15€ een verbruiksmeter ga kopen, was ik eigenlijk naar een DIN versie aan het zoeken online. en kwam er dus tegen op aliexpress.
de verkoper Y-solar verkoop vooral inverters daar en heeft aardig goeie feedback. (behalve wat geklaag van slecht verpakt, foutieve handleiding (is van verkeerd toestel) of helderheid te hoog, was er eigenlijk weinig fout met dit ding. ik heb er daarom eentje zonder backlight gekocht
https://www.aliexpress.com/item/1005002033930378.htm

het handige eraan is vooral de 2000pulser per kWh, zo kan ik dus per 0,5Wh loggen met mijn rpi.

https://ae01.alicdn.com/kf/H419ce097dd3a483da1962d66a291b3e9A/80A-Din-rail-Single-Phase-Two-Wire-LCD-Digital-Display-Power-Consumption-Energy-Electric-Meter-kWh.jpg_Q90.jpg_.webp

en was ook tamelijk vlot geleverd. daar zit volgens mij niet veel meer in dat deze verbruiksmetertjes
https://media.s-bol.com/3wzvELyERpGM/791x1200.jpg

echter... dat loopt aardig fout.

de 230V wordt gemeten als 348V

mijn 20W soldeerbout eraan geeft 67W

en een 650W grill oventje haalt 1276W.

ik heb natuurlijk al klacht ingediend bij de verkoper, maar zit toch na te denken WAAR de meetfout kan zitten en of ik het zelf kan rechttrekken. vermoedelijk krijg ik geld terug of een nieuwe opgestuurd.
ik kan het nu nog niet open prutsen.

de stroom zou ik met een meetspoel meten, de spanning gewoon met spanningsdeler. maar dat verklaard niet waarom die er 50% naast zit.

nuja, bruikbaar is het ook al, als ik de meetfout weet, kan ik bij het pulsen tellen in mijn Rpi gewoon een herrekening doen naar het correcte

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

gewoon een herrekening doen

Dat wordt een flinke lookup-table.

Je geeft drie voorbeelden. In het eerste is de factor voor de spanning 1,51; voor het vermogen zou dat 2,28 worden.

In je tweede voorbeeld is de vermogensfactor 3,35. In het derde voorbeeld dan weer 1,96. Toch zijn beide belastingen zuiver ohms.

Een eenvoudige berekening zie ik tot nu toe niet! ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb goede ervaringen met S0 tellers van : https://xn--stromzhler-v5a.eu/stromzaehler/wechselstromzaehler/
Ik heb 3 stuks die toch al 5 jaar netjes hun werk doen in de meterkast. Pulsen worden gelogd met een Raspberry.

de vraag is hoe precies die weerstanden zijn en of er PTC/NTC effecten aanwezig zijn

ik kan helaas niet verifieren of die 20W van de soldeerbout effectief 20W is en of die 650W van dat vuurtje ook klopt.
de soldeerbout spreek al van 220-240V.

bv, stel dat het vuurtje 650W is op 220V. dat zou 2.95A zijn (74.4ohm).
op 230 krijg je dan 711watt

het was nu ook al iets te donker om nog veel te gaan meten, en al helemaal aan 230V.
ik ben nog aan het bedenken hoe ik enkele exacte belastingen kan aanhangen om dan te verifieren welke stroom er loopt met de DMM en te vergelijken wat het ding doet

Op 8 december 2021 20:25:12 schreef RP6conrad:
Ik heb goede ervaringen met S0 tellers van : https://xn--stromzhler-v5a.eu/stromzaehler/wechselstromzaehler/
Ik heb 3 stuks die toch al 5 jaar netjes hun werk doen in de meterkast. Pulsen worden gelogd met een Raspberry.

ik wil eigenlijk grafisch weergeven, zoals dit ding.
https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-kwh-meter
Maar ik vertrouw die online dingen voor geen haar. zomaar mijn wifi open en bloot zetten.
mijn collega heeft ook zo een systeem en die moet inloggen op die website om zijn gegevens te zien. dat wil zeggen dat het toestel alle data upload naar dat bedrijf en zij maken er gegevens van. dat wil ik niet.
ik wil LOKAAL die gegevens raadplegen en niet ergens online. dus een IP adres en html pagina opvragen.
nuja, ik heb een eigen camera systeem op rpi draaien, en kan die rpi met interrupts ook wel wat pulsen laten tellen.
ik laat die in een TXT file de pulsen wegschrijven (met datum/uur erbij of gewoon de tijd tussen de 2 pulsen) en zal het zelf via HTML wel uitlezen om grafieken van te maken

heb nu deze al gekocht. dit is diegene waar de handleiding van mijn huidige van is, met zo een knop op door de menu's te gaan en waar je met de knop ook kan resetten.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Ik zou zo'n goedkoop lor met z'n fake CE markering niet dag en nacht in m'n huis willen hebben. Ik slaap twee verdiepingen boven m'n meterkast.

Op 9 december 2021 08:06:45 schreef GJ_:
Ik zou zo'n goedkoop lor met z'n fake CE markering niet dag en nacht in m'n huis willen hebben. Ik slaap twee verdiepingen boven m'n meterkast.

idem hier, de bouwconstructie is al slecht van die china meuk, vlugvlug gesoldeerde meetshunt waar dan t halve huis over gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bij mij is het voor de opwekking te meten van de zonnepanelen.
die hangen achter een 4A zekering

zekering hier links van die teller op plaats 1
https://www.circuitsonline.net/forum/file/77582/forum-post

kan ook weinig kapot. zekeringkast zit in mijn metalen loods, met 10meter afstand van de loods naar het huis

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Op 9 december 2021 08:06:45 schreef GJ_:
Ik zou zo'n goedkoop lor met z'n fake CE markering niet dag en nacht in m'n huis willen hebben. Ik slaap twee verdiepingen boven m'n meterkast.

Het vliegt vast minder snel in de fik als je datzelfde goedkope lor voor 5x de prijs in een NL webshop koopt :+ Dan is het opeens geen 'goedkoop lor' meer :+
CE is hoe dan ook een wassen (papieren?) neus. Voorbeelden genoeg voorbij gekomen hier. En die discussie is vaak genoeg gevoerd.

Ik denk dat de referentiespanning in het ding een factor 1.5 te laag is. Hij meet 1.5x hogere waarde voor spanning EN stroom.

Je 20W bout gebruikt kennelijk iets meer dan 20W, de oven geloof ik beter. Maar iets meer referentiemetingen zou handig zijn. Dus bijvoorbeeld nog eens met een multimeter van een ohmse belasting de stroom meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

t ligt al open, heb 2 schroefjes gevonden en voor de rest niks van anti-open beveiliging of clips erin

de 2 gele draden lijk dus het spanningsdeel te zijn waar ze een laagspanningsvoeding mee maken.de GND van die voeding is echter wel de N aansluiting van de wisselspanning.

de groene en witte draad zijn blijkbaar de stroom meting. ze hadden eigenlijk hier ook kunnen 1 draad weghalen aangezien de gele al op de print komt en ze nog eens de witte en groene ook naar die print brengen.
van besparen is hier al geen sprake

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat de voeding 5V moet zijn en dat het 3.3 is, dat is consistent met de waarneming van een 1.5x hogere meting. Dus waar heb je "VDD5" vandaan ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat staat op de print gedrukt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pamwikkeling

Special Member

Als je een energie meter koopt, erop letten dat deze voldoet aan de Measurement Instrument Directive (MID).

Arco

Special Member

Op 9 december 2021 12:38:54 schreef fcapri:
dat staat op de print gedrukt

Wat er op de print staat zegt niet zoveel. Chinezen schenken weinig aandacht aan wat erop staat...
(die kleine Oled displays bijvoorbeeld staat altijd SDA en SCL op: ongeacht of het een i2c of spi versie is...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zo te zien is de stroomshunt aangesloten met wit/groen; de gele draad ervan hoort bij de spanningsmeting.
Ze hebben toch niet per ongeluk die gele draad op de print met de witte of groene verwisseld? Voor de spanning maakt dat niets uit, maar de stroommeting zou dan mooi een factor te groot uitvallen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

nee, groen en wit lopen direct naar de meetprint op de contact I+ en I-.

de spanningsmeting gebeurt tussen de GND aansluiting van de voeding voor het meet gedeelte, en die UP pin. die UP pin zit op dezelfde connector als de 2 stroommeetdraden.

ik heb die gevolgd en op het meetcircuit zitten die ook op het meetIC via een paar weerstanden/condensatoren.

wat ik dan vermoed is dat die 5 serieweerstanden fout zijn (5x300K in serie) want die draad komt op het IC, en daarrond zit nog een weerstandje (dacht 100ohm maar moet het nameten)

als ik zo vlot rekening heb je dus een spanningsdeler 1500k/100ohm en dan zou er 15mV op het IC komen. ze gebruiken basic weerstanden, dan verwacht ik toch nog ergens een calibratie te zien

de vraagtekens zijn nu
1) klopt de voedingsspanning wel, zoals rew aanhaalt zit die misschien op 3,3V. misschien zit het foute voedingsprintje erin, want de spanning van die serie condensator is afhankelijk van de frequentie
2) het onderste printje kan eventueel ook een 130V variant zijn op 50hz waarbij die 5x300K en de 100ohm in het meetcircuit de spanningsdeler vormen. stel dat die 5x300k een andere waarde moet hebben om aan 230V te komen?
3) die 2 printjes zijn los uitwisselbaar. op dat ene printje zitten nog veel aansluitingen waaronder eentje ook 'CLR' aanduid. dat lijkt wel voor de versie met resetknop?
ook zit die optocoupler direct op de led aangesloten maar hangt er fysisch niks meer aan die optocoupler (dus ik kan waarschijnlijk die puls als open collector meten daar). misschien in fabriek een mixup gebeurt en 2 foute componenten samen gegooid.

de opbouw van de voeding vind ik al goed. overal waar de 230V bij andere draden komen zijn keuring gleuven in de print gefreest.
de chip is niet zomaar een arduino chip maar een echte energie monitor chip. printbanen en solderingen zijn keuring. spanning zit op de uiterste hoeken van de print. de silk print is keuring en correct, nummers volgen op, nergens verwarring mogelijk.

als ik backgroundverlichting wil, is het maar een ledje toevoegingen. de componenten (weerstand en transistor) zijn aanwezig op de print. ook daar dus niet bespaart

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de chinees heeft ook de fotos gezien en heeft beslist dat die defect is en stuurt mij een andere op.

UPDATE.

werkt idd zo 1500kohm in serie met 100ohm op het meetprintje. heb daar een 180ohm weerstand parallel gezet zodat de meetweerstand nu 64ohm is (348/100*64 = 222V).

dat klopt aardig nu.

de spanning VDD5 op het printje is 5.02V dus dat zit wel goed.

de stroommeting echter... heb nu een 450W rijstkoker genomen, met multimeter in serie trekt die 2A.
op de kWh meter toont die 3,5A, dus daar zit ook een meetfout in. en als ik 3.5 x 60% doe is dat 2.1A. lijkt mij dezelfde fout dus.
zou er ergens een referentiespanning te hoog zijn?

ik ga de gele en de witte draad eens wisselen zodat het stukje tussen witte en groene draad (stroommeting) een stuk minder is. nu meet die het rode deel, dan meet die het blauwe deel

update 2.
ik kan ermee leven.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

en update 3. vandaag een nieuwe verbruiksmeter uit china gekregen, helaas de versie met backgroundverlichting (ohja, is maar een ledje uit te schakelen). deze keer is het de versie met het knopje, waar de handleiding van de eerste meter over sprak.

230V wordt als 231 gemeten (geen multimeter bij de hand, maar ziet er goed uit)
even een rijstkoker van een 450W aangesloten en de meter meet 472W, ziet er ook redelijk goed uit (moet nog eens exact nameten).

en evene en update van de vorige meter, daar heb ik ook die opto coupler naar buiten gebracht zodat ik niet met een lichtsensor op die led moeten zitten kijken.
de rpi hangt dus rechtstreeks op de opto coupler en momenteel meet alles redelijk goed.
ik heb 2 raspberry's hangen (eigenlijk 3 maar de 3de heeft hier niks mee te maken).
één van mijn raspberrys van mijn camera systeem hangt in de garage en ik heb die ook de extra taak gegeven om de pulsen te loggen in een tekstbestand (samen met de datum en uur erbij)

mijn webserver zal dit tekstfile uitlezen en grafisch weergeven, en vandaag een zonnige dag waardoor ik (vanop het werk remote) een heleboel verwerking kon doen van de data

het scherm ziet er ongeveer zo uit nu

een huidige weergeven van het opgewekte vermogen, een alltime teller van alle opgewekte energie, en een tabel met de vermogens per dag/maand weergegeven (wil ik nog iets grafischer maken).

al bij al een 'goedkope' installatie waarbij ik alle data volledig zelf in de hand heb (niet een inverter die alle data upload naar de fabrikant en waar je daar met een account aan je gegevens kan)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Goed gedaan ! Maar opgelet, als je eenmaal de smaak te pakken hebt van loggen, is er geen houden meer aan.... Ik log nu hier de opbrengst van de zonnepanelen, het el.verbruik beneden en boven. Op mijn waterteller en gasmeter staat een halsensor, deze worden dus ook gelogd. En natuurlijk kunnen temp. en vochtigheid niet ontbreken ! Alles met de pi, de data wordt elk uur in een MySQL database weggeschreven. Voor de hogere (dagelijkse) resolutie gebruik ik MQTT en node-red. Hier nog wat info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi
http://wiki.robotmc.be/index.php/MQTT_op_de_Raspberry

Ik gebruik Influx samen met Grafana

bij mij valt het mee, dergelijke dingen boeien me weinig maar wil wel weten wat de zonnepanelen doen.

ik probeer zo min mogelijks afhankelijk te zijn van 3rd party software. dus schrijf ik alles zelf, zonder databases.
de pulsen in het log file, dat is tamelijk groot per dag (1kwh = 1600pulsen).

maar eens mijn software erop los gelaten is, blijft een dag over in 1 regeltje

code:

12/12/2021-0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;10;20;42;11;7;7;6;6;4;0;0;0;0;113
13/12/2021-0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;12;10;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;22
14/12/2021-0;0;0;0;0;1;0;0;0;0;6;28;21;3;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;59
15/12/2021-0;0;0;0;0;0;0;0;1;0;5;0;0;0;2;0;0;0;5;1;0;0;0;0;14
16/12/2021-0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;1;26;17;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;44
17/12/2021-1;1;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;2
18/12/2021-0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0
19/12/2021-0;0;0;0;0;0;0;0;6;8;11;9;11;32;8;1;0;0;0;0;0;0;0;0;86
20/12/2021-0;0;0;0;0;0;0;0;0;12;27;41;29;14;1;0;0;0;0;0;0;0;0;0;124
21/12/2021-0;0;0;0;0;0;0;0;0;14;155;591;609;544;401;118;3;0;0;0;0;0;0;0;2435

hier staat dan de dag van 00h tot 24h en op het einde een totaal stand (pulsen)
1jaar lang wordt dus 365 regeltjes in een tekst bestand.
de grafische interface zal van dit bestand dan al die grafiekjes maken (de totale kwh stand zal dus alle getallen op het einde gewoon op tellen), de totale maand stand zal alle getallen van 12/2021 dus optellen

dit geeft als voordeel dat ik de grafische kant in een paar klikken kan aanpassen naar gelijk welke view. zelf gewoon tekst view zoals hierboven is mogelijk.
de core berekeningen is basis spul die onafhankelijk van de GUI draait.

morgen wordt alles gemigreerd naar mijn andere website en zal het softwaredeel uitgedund worden tot het basis nodige. ook kleine aanpassingen in het 'CSV' zodat het nog makkelijker wordt om de totale eruit te halen

updates van deze versie komt dus op een einde
http://www.fordcapri.be/solar/

ik overweeg wel om alles op een rpi zero te plaatsen die in de zekeringkast naast de 'kwh' meter kan komen en waarbij de webserver dus compleet in de zero draait.
acces is dus via de wifi
beetje zoiets, maar dan opgesplits in 2 modules (kwh gedeelte met de pulsen en een rpi zero module)
https://www.homewizard.nl/media/catalog/product/cache/e5430b9fa526b8a06edfa3b86f08b1c3/i/m/image_13_.png
en niet zoals hier waarbij die alle gegevens via wifi naar de fabrikant upload en je alsnog met een account moet uitlezen.
100% standalone dus

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken