Sharp R-898 of R-899 combi, magnetron diodes gezocht.

Dit is een combimagnetron, welke ik ingebouwd heb.
Heb servicemanual gevonden: https://servicemanuals.us/sharp/home-appliance/r-899sl-sm12.html?start…

Het magnetrondeel viel 2 weken geleden uit. Uitval van de magnetron is niet helemaal uniek, gebeurt me 'eens per jaar'. In de meterkast schakel ik de zekering (16A) weer in en ik kan verder.
Er bleek voor het eerst ook een zekering 22x5 8A F 250V stuk. Omdat ik een reserveapparaat had kon ik die makkelijk vervangen. Hij heeft sindsdien minstens 100x een kopje water opgewarmd.

Echter nu is hij weer stuk. Heb nieuwe zekeringen binnen.
Heb tegelijk gezocht naar een oorzaak, want die zekering gaat toch niet zomaar stuk? Gemeten aan de condensator, welke OK lijkt.
Bij de diodes heb ik gemeten met een 9V batterij, echter zonder voorschakelweerstand... Die diodes leken wel/niet in orde, heb vaker gemeten, en ik denk dat ik uiteindelijk de TS01 74 (welke over de condensator staat) heb opgeblazen. Ook die uit mijn reserveapparaat.
De andere diode (die met een schroefoogje) uit de set is een T3509 74, die is heel gebleven.

Ik zoek dus zo'n setje.
https://tectronelectronics.eu/images/thumbnails/772/772/detailed/11/1450875558426.png

Misschien bestaat er een alternatief voor de diode TS01?
Verder heb ik nog steeds niet een duidelijke oorzaak voor de magnetronuitval gevonden. Zoals gezegd: het is in het verleden een paar keer gebeurd. Wat kan het zijn?

Ik heb nog een leuke uitleg van werking Sharp magnetron gevonden
http://diagramas.diagramasde.com/otros/Microwave%28Sharp%29%20Training…
(Firefox zegt dat het 'niet veilig' is, maar het is een officieel Sharp document; mij is niets gevaarlijks overkomen)

EDIT: (reactie op Arco hieronder): Ik heb deze methode gebruikt https://www.youtube.com/watch?v=PdwbjNCK-xw

Die TS01 is zo te zien een bidirectionele diode, die kun je niet testen met een 9v batterij... (en waarschijnlijk ook niet mee kapot krijgen)

Volgens http://diagramas.diagramasde.com/otros/Microwave%28Sharp%29%20Training… is de TS01 een Asymmetric Rectifier

Betekent dit dat ik er minstens 1,5kV (of 6kV in de andere richting) op moet zetten om hem in geleiding te krijgen?
Met de 9V batterij+220ohm meet ik in beide richtingen 0,00 uA.
Hij was in ieder geval in staat om de zekering op te blazen, wat zijn doel schijnt te zijn.
Ik zet het setje maar terug, omdat bij nader inzien die lijkt te werken zoals het hoort.
Met de nieuwe zekering er in werkt de magnetron weer. Voorlopig...

Rest de vraag: wat was de "fault condition" waardoor deze Asymmetric Rectifier in geleding kwam en de zekering deed doorbranden?

EDIT: De 8A zekering vloog er wéér uit toen ik wat aan de onderste draaiknop zat te draaien/wrikken. Er lijkt iets mis te zijn op die print. Alles werkt behalve de magnetron aan relais RY2, schema: https://servicemanuals.us/sharp/home-appliance/r-899sl-sm12.html?start…
Figure O-2 Oven Schematic-Microwave cooking Condition

Meestal vonkoverslag in de oven. Het bekende "alu in de magnetron" zul je wel vermoedelijk niet gedaan hebben maar het kan ook op andere manieren:
-metalen platen erin
-roosters
- vuilspatten
-vuilspatten op de mica
-doorgebrande vuilspatten op de mica
-te weinig vocht erin (papflessterilisatie, kersepitte...)
-lakproblemen
-magnetron mankerend
-condensator mankerend
-stekkertjes (diode, cond, magn) mankerend.
-kabelklemming in het stekkertje. Soms zitten er gelakte draden ingeknepen.

Wat het youtube filmpje betreft: 8)7

De groepzekering 16A én de 8A F zekering in het apparaat springen soms.
Als het gebeurt, dan direct bij het starten van de magnetron, vzv ik me herinner nooit in een eenmaal lopend programma.

Ik dacht aan een rot relais, maar kan dat wel kortsluiting geven?
Zo niet, dan zou de magnetron of trafo zelf een hoge startstroom vragen. @EricN: ik heb (nog) geen idee hoe je die controleert.

onmiddelijk bij het indrukken vd start gebeurt ook. In de meeste toestellen zit een soft start. Mss heeft de jouwe dit niet.
Ook op letten of het niet gebeurt bij openen of sluiten vd deur.

Edit: op de schema die je gepost hebt zie ik in elk geval geen softstart. Dat geeft idd piekstromen.

Als de diode met oogje stuk is gaat hij ofwel niet warmen,(oneindig, geen diode meer, gebeurt uiterst zelde) ofwel niet warmen en hard brommen (gebeurt heel vaak). Beide niet wat je omschrijft.
Als de diode met 2 stekkers stuk is. De overspanningsbeveiligingdiode. Dan zit die meestal in kortsluiting. Gezien die na een zekering plaatsen nog werkt zijn beide diodes niet stuk of verdachten qua oorzaak.

De magnetronstraling komt pas na 1 tot 2 seconden na de start (filament moet opwarmen) dus stalings of vlammen/overslag problemen duren even (na 2 sec) voor ze kunnen optreden.

Een relais zie ik niet direct kortsluiting geven gezien die enkelfasig onderbreekt.

[Bericht gewijzigd door EricN op (67%)]

Firefox zegt dat het 'niet veilig' is

Dat komt doordat het een http link is, en dus niet geëncrypteerd tijdens transport. In theorie kan het document ergens onderweg zijn gewijzigd. Tegenwoordig gaat vrijwel alles via https.

Bovendien komt het bestand nu binnen vanaf "diagramas.diagramasde.com".
Dus misschien is het wel een officieel sharp document, maar misschien ook niet. Je weet het nooit zeker.

Ik doe een gooi op Internet en bingo! eerste hit: https://www.bol.com/nl/nl/p/universeel-diode-v-magnetron-9kv-hvr1x3-zx…

Ow ja, komt door metaal in oven en/ of overslag in buis. je kan voor de test de diode over de condensator weglaten...

[Bericht gewijzigd door smd op (18%)]

Nadat ik de trafo, de magnetronbuis en diodes had gecontroleerd bleek er niets afwijkends.

Wel heb ik eens kritisch naar de microswitches gekeken welke de deur bedient.

Als de deur gesloten wordt is er een kort moment dat de draaitafel draait. Dat is als de Monitor Switch (de middelste) ingedrukt is, terwijl de andere 2 switches iets later in komen.
Ik heb gezien dat die Monitor Switch erg 'op het randje' zit met zijn schakelmoment: dan blijft hij in NC stand en maakt kortsluiting via de 8A zekering als de Monitored Latch Switch sluit van NC naar OVEN, zie schema:

Momenteel functioneert de magnetron weer...
Maar als die 8A zekering er opnieuw uit knalt ga ik proberen die Monitor Switch iets eerder laten schakelen. De montage ziet er een beetje gammel uit, maar het lijkt alsof het zo hoort. Ik zou achter de switch iets kunnen plakken van 0,5 of 1 mm dikte.

Maar dan is je vaststelling zeer verschillend met je eerste stelling
1. De zekering springt bij het indrukken vd startknop
2. De zekering springt bij openen of sluiten vd deur.

Op 12 december 2021 12:08:20 schreef deKees:
[...]

Bovendien komt het bestand nu binnen vanaf "diagramas.diagramasde.com".
Dus misschien is het wel een officieel sharp document, maar misschien ook niet. Je weet het nooit zeker.

Een vervalst servicemanual? Lijkt me volstrekt onzinnig. Trap niet in die praatjes.

Vervang dan alle microswitches, die ene is verbrand doordat andere niet goed schakelt of te laat

Op 12 december 2021 22:57:23 schreef Spog2:
Nadat ik de trafo, de magnetronbuis en diodes had gecontroleerd bleek er niets afwijkends.

Wel heb ik eens kritisch naar de microswitches gekeken welke de deur bedient.
[bijlage]
Als de deur gesloten wordt is er een kort moment dat de draaitafel draait. Dat is als de Monitor Switch (de middelste) ingedrukt is, terwijl de andere 2 switches iets later in komen.
Ik heb gezien dat die Monitor Switch erg 'op het randje' zit met zijn schakelmoment: dan blijft hij in NC stand en maakt kortsluiting via de 8A zekering als de Monitored Latch Switch sluit van NC naar OVEN, zie schema:[bijlage]

Momenteel functioneert de magnetron weer...
Maar als die 8A zekering er opnieuw uit knalt ga ik proberen die Monitor Switch iets eerder laten schakelen. De montage ziet er een beetje gammel uit, maar het lijkt alsof het zo hoort. Ik zou achter de switch iets kunnen plakken van 0,5 of 1 mm dikte.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/77752
Onlangs vloog wéér de 8A zekering voor de magnetron er uit.
Ik heb nu achter de Monitor Switch (=middelste) een strookje (geknipt uit een telefoonkaart) van ca 1mm dikte gelijmd, zodat hij iets eerder in komt.
Die telefoonkaart heb ik genomen omdat hij een ietwat geruwd oppervlak heeft, waarvan ik verwacht dat secondelijm goed hecht.

Het beste is om complete framepje te vervangen. Controleer ook de deurhaken op verbuiging breuk of scheuren..

er zit vaker op magnetrons met trafo, een inschakelvertraging op de trafo. dit is vaak een relais wat een weerstand overbrugt. als dat relais plakt af en toe kan de piekstroom van de trafo ook de zekering en automaat laten trippen.

Heb ik al geopperd in het begin maar bij nader inzien zag ik op schema geen staan. Dus blijft over de piekstroom van inschakelen of de monitor switch (of deursysteem).
Domo heeft een printje dat je gewoon tss de trafodraad kan zetten ter piekstroomopvang maar het zal dan maar de deur eens zijn die het veroorzaakt.
Als je weet hoe de sluiting te laten gebeuren zou je tijdelijk de monitor switch kortsluitdraad kunnen deactiveren ter test maar ik weet niet of dat hier wel mag voorgesteld worden?

@smd, @testman, @EricN

Dank voor jullie reacties.
Ik weet voor 99% zeker dat het te laat inkomen van die microswitch de oorzaak is.
De microswitch moet verder naar voren komen, of de Latch Head zou verder naar achteren moeten komen.
Ik verwacht dat het probleem opgelost is door 1mm telefoonkaart tussen die microswitch en het montageframpje te lijmen. Dit leek me de eenvoudigste oplossing.

Als dat opgelijmde strookje niet op zijn plek blijft moet ik uitzien naar een ander montageframpje (of Latch Head). Die kan ik uit ander apparaat slopen, maar dat is wel veel sleutelwerk wat ik liever vermijd en er is geen garantie dat de vervanger wel OK is.
Overigens: nu ik dat blauwe montageframepje op de tekening goed bekijk lijkt hij met 3 schroeven vast te zitten: misschien zit daar wat speelruimte op zodat je het framepje iets kan verplaatsen.
Ik zal me me opnieuw melden als de huidige oplossing met de gelijmde telefoonkaart niet voldoet.

Het vervangen van de Latch Head is een 10 min klusje, dat valt best mee.Ik vervang het meestal wel, daar je ook met magnetron stralen werkt en als het mechanisch niet goed schakelt bestaat er een kans dat oven blijft functioneren bij openen deur, dat wil je absoluut niet.. word je niet echt happy van..