Philips PM3055 verwijderen front paneel

Hallo allemaal,
ik ben in het bezit van een PM3055 waarvan de BNC van kanaal A los zit (waarschijnlijk een moertje aandraaien).
Om dit te doen moet de gehele front panel losgehaald worden. Het verwijderen van het knoppenpaneel met het LCD is geen probleem.
Maar vervolgens moet de rest van het paneel verwijderd worden (bestaat voornamelijk uit de buitenste rand). Dit blijkt echter vast te blijven zitten bij de drie draaiknoppen aan de linkerkant van de scoop naast de crt.
Wie weet hoe dit paneel verwijderd moet worden? In de service manual is hier ook niks over te vinden.

mel

Golden Member

is dat niet gewoon knoppen eraf trekken en dan de moeren van de pometers losdraaien?
Ik heb ook al zitten kijken, bij mij is de as van de potmeter van de helderheid afgebroken.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

en voorzichtig, weet niet of deze scope ook in de reeks met brakke plastic fronts zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 19 december 2021 11:10:51 schreef testman:
en voorzichtig, weet niet of deze scope ook in de reeks met brakke plastic fronts zit.

Zal best wel, na zoveel jaar...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja, dit is zeker een kanshebber om meerdere delen te breken. Alle bruine PM scopes breken snel. Bij de fluke service moesten we die bruine vervangen door een nieuwe witte/beige front.

de pm2519 dmm was er ook zoeen uit die reeks, plastic leek wel van een koekfabriek te komen. de latere pm2534 dmm hadden een wit front wat wel stevig bleef.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen bedankt voor de antwoorden, zitten helaas geen moeren achter de knoppen. De exploded view uit service manual heb ik ook gezien, helaas is het mij daardoor niet duidelijk hoe het frame losgehaald kan worden.
Ik denk dat ik het er maar bij laat en de scoop weer opnieuw in elkaar ga zetten. Heb al eerder te maken gehad met een andere PM3055 die aan stukken lag (zie foto, was niet mijn schuld :P ). Ik weet dus hoe broos het plastic kan zijn.

volgens mij zit het erop geklikt net zoals het raampje voor het beeldscherm.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Als je de rand met de fohn verwarmd en dan voorzichtig eraan trekken .

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Meten=Weten. Weet wat je meet.
maartenbakker

Golden Member

Ik zie in je verkoopadvertentie dat je alle elco's in de voeding vervangen hebt, maar niet de RIFA-rookbommen waar op de foto al scheurtjes in zitten.

Voor jou en elke PM3055 eigenaar de tip dat deze véél belangrijker zijn dan de elco's om te vervangen. Elco's vervang je als ze sleets zijn, RIFA-rookbommen vervang je als je ze ziet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat Maarten schrijft heb ik ook ondervonden.
De hele voeding van mijn PM3262 was zwart geblakert.
Nadat de RIFA het begaf. ;(

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Anoniem

Op 19 december 2021 18:40:02 schreef testman:
de pm2519 dmm was er ook zoeen uit die reeks, plastic leek wel van een koekfabriek te komen. de latere pm2534 dmm hadden een wit front wat wel stevig bleef.

En dan braken de aansluitingen voor de meetsnoeren alsnog af.

Ik heb ook wel eens met een PM3055 gewerkt.
Scoop zelf is best goed, maar die gebruikersinterface is een regelrechte ramp. 6x op hetzelfde knopje drukken om een funktie te selecteren, dan per ongeluk 1x te veel, en je mag weer rond gaan drukken.

Als je dat 2x gedaan hebt ga je er meer aandacht aan besteden, dan gaat het eindelijk goed, maar dan ben je vergeten wat je precies wou meten.

Ik zou zo'n ding niet eens gratis meer aanpakken.
Ook een regelrechte ramp met meet apparatuur van Hameg wat we toen op school hadden. Zo'n egaal vlak met drukknopjes en priegeltexten...

Maar het is iets persoonlijks. Andere mensen kunnen er blijkbaar wel mee overweg.

Maar voordat de nachtmerries terug komen:
Ik wens je veel plezier met je scoop :)

Een tijdje terug een PM3350 opgehaald van Marktplaats. Bij de 2de keer aanzetten ook een flinke knal.