Ganzz
-
Ik heb 2 defecte versterkers uit EV ZXA1-90 actieve speakers.
De klacht is dat hoog of laag na een poosje uit valt. Als ik online kijk zie ik al veel klachten met deze speakers en buitengebruik.
De voeding lijkt prima te werken. Verder zitten er 2 irs2092s gebaseerde eindtrappen in, een voor de tweeter en een voor de woofer.
Als ik een fohn op de IRS2092S zet valt hij vrij snel uit. Al bij een graad of 60-70C.
Heeft iemand hier al eerder naar gekeken? Het lijkt mij meer een designfout dan een defect.
Plan B is dat ik ga meten rond de IRS2092S tov de application note. Ik heb namelijk ook nog geen schema kunnen vinden van precies dit model. Ik kan ook gewoon de IRS2092S vervangen, maar lijkt mij eerder optie C.
Deze meneer van Tweakers eens contacteren, schijnt de schema's te hebben. Wel bijzonder aangezien EV niet zo scheutig schema's weggeeft.
https://tweakers.net/gallery/1580454/
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1936492
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (27%)]
Ik zou eerst eens alle solderingen langslopen. Ook die onder die lijmplas. Ziet er heel erg bagger uit die print.
Die 4R7 smd's bij Q2 en Q3 zitten sowieso al niet goed gesoldeerd.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (24%)]
beste Ganzz , ik heb hier een 4 tal ev-zxa1 in reparatie gehad , met voedings problemen , slechte elco's in de voeding , stuur mij een mailtje , dan stuur ik jou het gene wat ik hier heb aan info. mail adres pe1rfe@outlook.com
groeten , J Hoeve.
Ganzz
-
Kleine kick,
Het lijkt niet uit de voeding te komen, gevoed extern met Delta's lost het probleem niet (direct) op.
Het gaat mis op temperatuur. Als je de IRS2092S warm maakt valt het kanaal uit. Ik heb het kunnen traceren tot de CSD pin. Bij een werkend kanaal blijft deze onveranderd bij temperatuurverandering. Bij een defect kanaal zakt deze in tot onder de threshold als de chip warm wordt.
Temperatuurbewaking is losgehaald, maar niet de bron van het probleem.
Wisselen van de IRS2092S met een werkend kanaal lost het probleem niet op. Het lijkt dus niet in de chip te zitten.
De error lijkt wel intern vandaan te komen.
UVLO(VCC) blijft strak 12.5V, ook extra ontkoppelt, geeft geen verandering
UVLO(VB) blijft ook strak, condensator preventief vervangen, geeft geen verandering
Ik vermoed dus dat de OC DET (H) of OC DET (L) roet in het eten gooit.
De versterker werkt wel gewoon, in circuit zie ik geen afwijkingen. Alleen na 20min valt een kanaal van de module uit. Het andere kanaal kan ik heet stoken wat ik wil, die doorgaan, geeft geen krimp op de CSD.
Iemand een goede suggestie?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
steek eens een stel meetpennen in die lijm en meet die ohms, als die lijm geleid kan dat rare storingen geven.
De lijm ziet eruit als hotglue. Weet niet of dat een probleem geeft.
Bij mijn Audac SMQ750 was het van die licht bruine zooi die donkerbruin is geworden en wel geleidend werd. Kon je er zo af krabben in stukken.
Alle elkotjes aan de output waren bijna leeg en heb ik vervangen, maar bij jou is het een elko en een ceramische C. Maar ook die kunnen slecht worden helaas en gaan piepen.
VCC zou ongeveer -48VDC moeten meten tov GND.
DC op de uitgang moet enkele mV bedragen bij een goed werkende versterker.
Koelblok zou ook niet echt warm moeten worden in rust.
Hola de igual manera yo tengo 2 amplificadores zxa1 tengo problemas en el sistema de protección del irs2092s si alguien tuviera los esquemas completos estoy dispuesto a dar una compensación por ellos
Gracias