KT-88 Balans : aangebrand

HI,

Gisteren begaf het Linker kanaal van mijn KT-88 balansversterker het opeens.
Plots schel geluid (geen bassen) in het linker kanaal en een buis KT88 met een felblauwe gloed.
Bovendien een heftige brandlucht. Versterker meteen uitgezet.
Ander kanaal speelde nog OK.

Vanmorgen opengeschroefd en geconstateerd dat de schermrooster weerstand (1K Ohm, 2W, Metal film) aangebrand was en los van de buisvoet.

Weerstand weeer vastgesoldeerd (was een beetje verlopen van 1,01 K -> 0.90 K).
Uitgangstrafo meet OK, net zoals die van het Rechterkanaal; geen sluiting naar massa.
Buizen van linker kanaal weer teruggeplaatst en versterker speelt weer goed, als vanouds..
(geen blauwe gloed in de betreffende buis meer).

Moet ik me zorgen maken (intermitterende kortsluiting in die KT-88)??

Kan de trafo doorbranden (NB. Er is een zekering in het anode circuit (in de + leiding naar de primaire middenaftakking van de uitgangstrafo)??

Dank voor advies.

Sine

Moderator

Ja, de trafo kun je uitroken, een zekering is daar soms (maar zelden) een goede beveiliging tegen.

Is het een UL versterker?
Of beter ... komt die schermrooster weerstand van de voeding of van de UGT?

Hallo Sine,

Ja het is een UL schakeling;

De 1K Ohm schermrooster weerstand hangt aan een aftakking (andere helft natuurlij hetzelfde).

Ik dacht al dat de Trafo doorgebrand was (gelukkig niet).
Maar nu werkt het geheel alweer 3 uur prima.

RAAF12

Golden Member

Of zet er een wat groter formaat schermroosterweerstanden in. Het soldeer mag niet smelten of maak een oogje aan de draad van de weerstand dan kan die niet loskomen. Hmm, de potmeter is overbrugd met twee weerstanden. Waar komt dat schema vandaan?

Waarschijnlijk is er sluiting tussen schermr. en remrooster
geweest in de buis. als de weerst. zichzelf los heeft gesoldeerd is deze best heet geweest.Zou om de trafo te sparen voor de zekerheid een
zekering van 50 mA snel in de schermr.aansluiting opnemen.
De sluiting zou zomaar weer kunnen toeslaan.
An3s

Op 23 december 2021 17:46:05 schreef RAAF12:
Of zet er een wat groter formaat schermroosterweerstanden in. Het soldeer mag niet smelten of maak een oogje aan de draad van de weerstand dan kan die niet loskomen.

Het kan ook omgekeerd zijn. stel dat de buis intern een boog trok, door vrijkomend gas, is het smeltend soldeer net de redding geweest. systeem "springweerstand".

Aangezien de orignele reden van het euvel niet duidelijk is, toch goed monitoren, voor een tijdje

RAAF12

Golden Member

Dat vind ik een een flutoplossing, een schermroosterweerstand moet vastzitten. Geen spijkers op laag water zoeken a.u.b.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 23 december 2021 18:13:44 (21%)

Batavia,

Ik zat aan hetzelfde te denken. De weerstand is niet voor niets zo heet geworden.

Gelukkig had hij zichzelf losgesoldeerd voordat de uitgangstrafo het slachtoffer werd.

NB

Het is een Chinese versterker met Hollands design.
Ik heb hem destijds voor een redelijke prijs op MP gekocht, maar nu wordt hij in de USA voor fantasie prijzen verkocht.
Hij heeft een fijn geluid IMO.

Ik heb er nu Russische Enkhuizen, maar ja, de kwaliteitscontrole is natuurlijk niet van een Philips of General Electric.

Ik ga de zekeringen er tussen zetten, voor het geval dat.

Hartelijk dank allen voor de adviezen!

Sine

Moderator

Op 23 december 2021 17:46:05 schreef RAAF12:Hmm, de potmeter is overbrugd met twee weerstanden.

Dat is om hem een andere curve te geven.

RAAF12

Golden Member

Ja dat begreep ik, maar ik vind het hoogst ongewoon om het op die manier te doen. Een log pot zonder parallel weerstanden voldoet ook. Kan helaas niet met de ontwerper in conclaaf. Het zij zo :-)

Op 23 december 2021 18:12:18 schreef RAAF12:
Dat vind ik een een flutoplossing, een schermroosterweerstand moet vastzitten.

Dat spreek ik niet tegen, maar hier is het loskomen ervan blijkbaar de redding geweest voor de UGT en de rest van de versterker. de originele oorzaak is blijkbaar nog aanwezig, dus het is opletten geblazen. Nu als je springweerstanden een flutoplossing vind, geef dan een beter alternatief ipv spijkers op laag water aan te dragen, wat ik -volgens de beschrijving van het spreekwoord hieronder- in dit topic niet kan ontwaren, noch van mezelf noch van anderen.

Op 23 december 2021 18:12:18 schreef RAAF12:
Geen spijkers op laag water zoeken a.u.b.

‘vitten’, ‘zoeken naar kleinigheden die niet kloppen en daarover zeuren’

Hi,

Heren,

U heeft beiden gelijk.

De losgekomen schermroosterweerstand was puur geluk.
Het was nooit de bedoeling van de ontwerper, maar toeval dat een Chinees meisje deze zo slordig had gemonteerd.
Die tikkende tijdboom (Russische KT-88) is dus nog steeds aanwezig.
Dat was mijn vraag.

De beste oplossing is blijkbaar een zekering F 50 mA in serie met elk van de de schermrooster weerstanden te monteren.

Overigens werd zo'n thermische veerbeveiliging in de 1950's ook voor de beveiliging van PHILIPS voedingstrafo's in Radio's e.d toegepast.
Een bladveer werd vastgehouden met een U beugeltje, dat werd vastgehouden met lage temperatuur soldeer, zie foto.
Is dus waarschijnlijk in duizenden PHILIPS Radio's toegepast.

Blijkbaar maakten die AZ-1's ook wel eens kortsluiting en namen dan de trafo mee.

Die Philips zekeringen zijn érg traag. Ze zijn meer bedoeld als brandbeveiliging dan als bescherming van de radio zelf.

Houd bij het afzekeren rekening met het verschil tussen AC en afgevlakte DC.
Een standaard glaszekeringetje kan best moeite hebben met het onderbreken van 300vdc of iets in die richting. Misschien gaat het goed omdat de stroom vrij beperkt is door de interne weerstand van de trafo, misschien niet...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ledlover,

Ik wilde (op advies van "Batavia") 4 radio zekeringen (SNEL) F 50mA opnemen in elk van de schermrooster ( G2) aansluitingen van de
4 KT 88 's., zie Fig.1

Is dit ook jouw advies?

NB
DE voedingstrafo is al goed gezekerd met glaszekeringen:

op de primaire kant: T 1.6 A "Slo Blo"
en
op de secundaire kant: T 315 mA "Slo Blo" : Anode circuit van Linker PLUS Rechter kanaal.

Bedankt voor jullie advies!!

Op 24 december 2021 10:17:45 schreef redguuz:

Overigens werd zo'n thermische veerbeveiliging in de 1950's ook voor de beveiliging van PHILIPS voedingstrafo's in Radio's e.d toegepast.
Een bladveer werd vastgehouden met een U beugeltje, dat werd vastgehouden met lage temperatuur soldeer, zie foto.
Is dus waarschijnlijk in duizenden PHILIPS Radio's toegepast.

Philips heeft later ook echte "springweerstanden" toegepast (K7, KM1 zit er een bordje vol van..). bij overstroom soldeert die weerstand zich aan een zijde los en springt de weerstand omhoog en zo wordt de kring onderbroken.

Op 24 december 2021 12:47:02 schreef redguuz:
Ledlover,

Ik wilde (op advies van "Batavia") 4 radio zekeringen (SNEL) F 50mA opnemen in elk van de schermrooster ( G2) aansluitingen van de
4 KT 88 's., zie Fig.1

als je er nog hebt kan je ook 50 of 100mA gloeilampjes in serie schakelen. die werken zéér snel als zekering, en extra voordeel je ziet aan de sterkte van het gloeien (in normaal gebruik) hoeveel stroom er genomen wordt, en dus of alles al dan niet stabiel loopt. en Ja, ze gaan ook een beetje mee op en neer gaan met de muziek..

Er is geen betere beveiliging te bedenken dan een snelle zekering.
Een beveiligingsweerstand heeft tijd nodig om op "temperatuur"te komen.
Je kunt het beste dit type zekering voor een hogere spanning gebruiken.
Er zijn dit type voor 400 Volt leverbaar.
En die vervullen hun taak sneller dan je met je ogen kunt knipperen. :)
An3s

RAAF12

Golden Member

Op 24 december 2021 10:25:20 schreef Ledlover:
Die Philips zekeringen zijn érg traag. Ze zijn meer bedoeld als brandbeveiliging dan als bescherming van de radio zelf.

Er zit zo'n stukje soldeerachtig tin in wat eruit smelt, geen idee wat voor legering het precies is. Je kan ze ook weer vastsolderen als die eruit floept. Philips was goed in beveiliging. Ook waren de huiskamer toestellen zoals ZW TV's en radio's goed beschermd tegen zompige huiskamers met veel vocht. Trafo in de pek dopen ect. en dan was er nog een zgn. tropische serie voor oa. het wingewest Indonesia en omstreken. Maar goed dat weet jij ook wel. Dat is het grappige van een forum de een denkt dat ie mij moet uitleggen hoe een MF spoel werkt en de ander denkt dat ie Westinghouse zelf is, om maar een naampje uit het verleden te noemen :-)
Groet ^^^Batavia

Op 24 december 2021 14:46:41 schreef RAAF12:
[...]
Dat is het grappige van een forum de een denkt dat ie mij moet uitleggen hoe een MF spoel werkt

dat mag je me ook eens uitleggen... want dat ken het niet. ken wel MF kring, bvb enkelvoudige trillingskring of uitgevoerd als gekoppeld MF bandfilter.. :-)