Beveiliging van een zonnepark

URGENT

Ik ben momenteel bezig met een opdracht voor mijn school. In deze opdracht houdt ik mij bezig met het aansluiten van een zonnepark. De situatie ziet er als volgt uit: Er komt een zonnepark (2MWp) welke aangesloten wordt in een 10-kV station. Nu moet ik onderzoeken welke beveiligingen er allemaal aanwezig zijn vanaf het zonnepark tot aan in het 10-kV station. Ik weet dat bij binnenkomst (in 10kV-station) de kabel wordt beveiligd wordt met een lastschelder en een vermogensschakelaar.

Maar nu de vraag welke beveiligingsconcepten zijn nog meer aanwezig? Dus alles vanaf uitgaande kabel tot aan het zonnepark? Wie kan mij hierbij helpen?

ps. Morgen is de deadline van het project.... dus actie!!!

GJ_

Moderator

Op 13 januari 2022 11:51:51 schreef samson_hbo_elektra:
ps. Morgen is de deadline van het project.... dus actie!!!

Wat raar dat je pas zo laat een opdracht krijgt.

Wat heb je allemaal al op papier staan?

RAAF12

Golden Member

Als de zonnestroom niet kan worden afgenomen omdat dan overbelasting dreigt, zullen de panelen uitgeschakeld moeten worden.

GJ_

Moderator

Waar las jij "panelen"?
Het enige zonnepark waar ik ooit zeer zijdelings mee te maken heb gehad was zonder panelen.

Er klinkt een wat dwingende toon en geen enkele 'wil of blieft', daar ga ik dit weekend nog even over nadenken.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als je echt moet onderzoeken wat er allemaal is, dan is er maar een mogelijkheid, ga ter plekke kijken.
En rap natuurlijk.

Dat is de enige oplossing.
Vele van ons weten wat en zou moeten zijn, maar dat is geen enkele garantie dat het er allemaal is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Hoe de rest van de spulleboel eruit ziet weet ik niet, maar een 2MVA aansluiting op 10kV niveau in Stedin gebied word met een maximaalrelais beveiligd op 140A 0,4sec. Wat ik krap vind.
Hoop dat andere netbeheerders een iets andere beveiligingsfilosofie hebben.

EricP

mét CE

URGENT

ps. Morgen is de deadline van het project.... dus actie!!!

Spoed is doorgaans het gevolg van voorafgaande traagheid. Daarmee om leren gaan is deel van je schoolopleiding. En sommige mensen hebben het nodig om eerst op hun m**l te gaan voor het muntje valt (en bij sommige managers valt het nooit).

Desalniettemin:

  • Waar tegen wil (of moet) je beveiligen?
  • Hoe ga je dat in de praktijk uitvoeren?
  • Welke middelen heb je daar dan bij nodig?

Je hebt 'op school' hier vast wel enig onderwijs in gehad. Dus hark eens wat bij elkaar.

Denk eens aan: stromen, spanningen, evt. 'veilig werken', ook voor de brandweer enzo.

Met dat lijstje, krijg je hier vast nog wel wat hints. Of je dat allemaal de komende week nog bij elkaar geharkt krijgt... Ik zou dat denk ik niet redden. Maar goed, wie niet waagt...

Op 13 januari 2022 11:51:51 schreef samson_hbo_elektra:
URGENT

ps. Morgen is de deadline van het project.... dus actie!!!

jij wordt vast een goede manager :D :+

Ik denk dat je net te laat bent begonnen met je project.

mel

Golden Member

Op 13 januari 2022 13:15:21 schreef Red_Arrow:
[...]

jij wordt vast een goede manager :D :+

Ik denk dat je net te laat bent begonnen met je project.

Managers hoeven deze stof niet te weten.. die gaan om met centjes...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Beveiligingsconcepten moet je altijd bekijken vanuit de kant met de laagste impedantie. Dat is het stroomnet. Je moet opvragen wat de netbeheerder voor instelling(en) heeft. De beveiligingen verderop kies je zó dat de schakelaar van de netbeheerder er niet uitploept. Zoek grafieken en tabellen van automaten en smeltpatronen. Je zult al gauw zien dat je voorzichtig moet zijn.
Vanaf de panelen zitten de beveiligingen al in de omvormers, te grote stroom, spanning te hoog/laag.

Zal een tip geven: geen groter dan 200A patronen.

Edit: En er staat veels te weinig info in de startpost. Hoe groot zijn de omvormers, bijvoorbeeld?

Kijk eens op het YT kanaal van Der Elektrotechniker

Die heeft veel filmpjes, oa ook over grote solar installaties en laat ook zien hoe het opgebouwd is.

https://www.youtube.com/watch?v=rlAxyOPyj3s

https://www.youtube.com/watch?v=YdbwSZ889zk

Het gaat over Duitse zonneparken, dus mogelijk niet helemaal 1:1 op Nederland toe te passen, maar functioneel zal daar niet heel veel verschillen denk ik

Maar ik ben het wel eens met anderen. Of de deadline is onrealistisch (1 dag) of je bent zelf nalatig geweest en denkt dit nu in een paar uurtjes even te kunnen regelen.
Dat *kan* werken, maar geeft in de meeste gevallen wel een behoorlijk gebrek aan planningskills aan.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 13 januari 2022 14:01:45 (26%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 13 januari 2022 13:13:50 schreef EricP:
[...][...]Spoed is doorgaans het gevolg van voorafgaande traagheid. Daarmee om leren gaan is deel van je schoolopleiding. En sommige mensen hebben het nodig om eerst op hun m**l te gaan voor het muntje valt (en bij sommige managers valt het nooit).

Desalniettemin:

  • Waar tegen wil (of moet) je beveiligen?
  • Hoe ga je dat in de praktijk uitvoeren?
  • Welke middelen heb je daar dan bij nodig?

Je hebt 'op school' hier vast wel enig onderwijs in gehad. Dus hark eens wat bij elkaar.

Denk eens aan: stromen, spanningen, evt. 'veilig werken', ook voor de brandweer enzo.

Met dat lijstje, krijg je hier vast nog wel wat hints. Of je dat allemaal de komende week nog bij elkaar geharkt krijgt... Ik zou dat denk ik niet redden. Maar goed, wie niet waagt...

Bedankt voor je reactie! en uiteraard alle reacties.
We zijn inderdaad wat laat maar alle info is welkom. Het verslag hoeft niet al te groot te zijn. Nog twee dagen om info te verwerken :).
- We willen beveiligen tegen piekspanningen die ergens anders in het net op kunnen treden (overspanningsbeveiliging), tegen blikseminslag, tegen kortsluitingen.

- We zullen niks in de praktijk uitvoeren.

EricP

mét CE

Piekspanningsn op het net:
Daar beveilig je niet tegen. Dat lost die omvormer maar op. De fabrikant daarvan weet wat z'n electronica kan hebben. Dus ook hoe dat beveiligd moet worden. Jij (doorgaans) niet.

Bliksem? Daar beveilig je niet tegen. Zinloos. Je kunt proberen te voorkomen dat de bliksem inslaat. Je kunt proberen te voorkomen dat als dat toch gebeurt de boel het net in gaat. Maar meer dan dat? Een directe inslag betekent gewoon veel stuk. Punt. Wellicht een paar stevige (hele stevige) arrestors. Met een beetje mazzel, roept er hier nog wel iemand wat over - een paar mensen die komen uit (oa.) 'de 10kV wereld'.

Beveiligen tegen kortsluitingen doe je met goede isolatie en de boel mechanische beschermen. Als je niet bij de geleiders kunt komen, dan kun je tenslotte geen sluiting maken.

Op 13 januari 2022 11:51:51 schreef samson_hbo_elektra:
ps. Morgen is de deadline van het project.... dus actie!!!

Nou, die actie is nog niet echt nodig. Maakt niet uit wanneer wij eraan beginnen. We zijn altijd op tijd, want morgen is pas de deadline.

@TS,
Je moet maar zo denken: "De mensheid heeft miljoenen jaren zonder zonneparken geleefd, dus die ene dag extra maakt ook niet uit"

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 13 januari 2022 18:29:10 (18%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Tegen bliksem valt inderdaad nauwelijks te beveiligen. Hier in de buurt is een zonnepark dat enkele kilometers lang is. Op elk toegangshek hangt een bord met veiligheidsmaatregelen. Eén van die maatregelen is: bij onweer moet iedereen onmiddellijk het terrein verlaten.

High met Henk

Special Member

Ben ik nu de enige die denkt 2MWp....
Moet dat wel op een 10 kV??? Zoveel is dat nu ook weer niet. Een beetje knappe WKK doet dat ook wel denk ik...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

Moet dat wel op een 10 kV

Kijk de netcode. Daar staat t in. Of op de naasthogere of de naastlagere.
Als je in een gemeente zit met een 3kV net, word je daar op aangesloten.

5500 panelen van 390Wp zijn al ruim 2MWp. zo'n installatie ken ik 1 bij een klant, zit op de eigen 400V trafo daar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 13 januari 2022 22:37:03 schreef mvdk:
[...]
Kijk de netcode. Daar staat t in. Of op de naasthogere of de naastlagere.
Als je in een gemeente zit met een 3kV net, word je daar op aangesloten.

die kon ik dus niet vinden ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 13 januari 2022 11:51:51 schreef samson_hbo_elektra:

houdt ik

een zonnepark welke

HBO en niet eens normaal kunnen schrijven.
Hier je info voorgekauwd hopen te krijgen en dan copy/paste zeker?
Dat belooft niet veel goeds voor de toekomst met deze gemakzuchtige instelling.

mel

Golden Member

Op 15 januari 2022 12:38:50 schreef stortbak:
[...]

HBO en niet eens normaal kunnen schrijven.
Hier je info voorgekauwd hopen te krijgen en dan copy/paste zeker?
Dat belooft niet veel goeds voor de toekomst met deze gemakzuchtige instelling.

Zal wel manager worden..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 januari 2022 12:38:50 schreef stortbak:
[...]

HBO en niet eens normaal kunnen schrijven. ..

Er zitten op dit forum meer HTS'ers en TH'ers die beroerder Nederlands schrijven dan TS.

Op 15 januari 2022 12:38:50 schreef stortbak:
Dat belooft niet veel goeds voor de toekomst met deze gemakzuchtige instelling.

Wie zijn gemak niet zoekt is lui!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 15 januari 2022 18:31:49 (30%)