Dac uit Usa

Beste forumleden,

Ik wil een Dac kopen van iemand in Amerika.
Het gaat om een wat ouder Dac van Denon DAS1. Het duurste model wat ze ooit gemaakt hebben.
Nu is het zo dat achterop de Dac 110v 60hz staat.
Echter in de servicemanual lijkt het zo te zijn dat deze aangepast kan worden voor Europa middels een voltage selector en wat zekeringen aanpassen.

Heb ik dat goed gezien?

Ik heb hier ook nog een Denon Pma S1, daar staat achterop 100V 50hz/60hz op, maar draait gewoon op 230V. Denk al door iemand aangepast in het verleden.

Arco

Special Member

Als het in de servicemanual staat zal het inderdaad wel kunnen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja inderdaad. Maar 60hz kan toch eigenlijk niet op 50hz?

Of is het zo dat ze er 60hz op hebben gezet omdat het officieel een Amerikaans model is, maar kan gewoon op 50hz.

Sine

Moderator

Als de trafo er op bemeten is kan die prima op 50Hz.

maartenbakker

Golden Member

Als de USA-uitvoering inderdaad een trafo met aftakkingen gebruikt, dezelfde als de andere landuitvoeringen, dan kan het.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Voor zover ik weet is een 60Hz trafo voor gelijk vermogen iets kleiner in grote. Dus als de grote van de trafo is gebaseerd op het vermogen op 50Hz dan is er geen probleem.

Maar ik denk dat veelal de trafo al redelijk bemeten is en dat zelfs als de trafo echt voor het vermogen op 60Hz is berekend dat het op 50Hz ook wel goed gaat, enkel hij word wat warmer. Dit omdat er ook wel 120V apparaten uit de VS hier ook gebruikt worden via een 230 - 115V trafo en er dan 115V 50Hz word aangeboden en dat schijnt ook goed te gaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Om ongezien zo'n ding te importeren uit de USA kan een probleem zijn, er zijn vele merken die voor die markt een goedkopere 110V only trafo erin stoppen. Ondanks een verwijzing op een schema, van schema's kunnen ook meerdere versies zijn.
Het beste is om de seller te vragen om een foto te nemen van het inwendige, en dan de primaire kant van de trafo. Dan kan je zien of het een 110V only trafo is of een die is om te schakelen op meerdere netspanningen.

fred101

Golden Member

Op 19 februari 2022 20:00:06 schreef RAAF12:
Om ongezien zo'n ding te importeren uit de USA kan een probleem zijn, er zijn vele merken die voor die markt een goedkopere 110V only trafo erin stoppen. Ondanks een verwijzing op een schema, van schema's kunnen ook meerder versies zijn.

'
Klopt, en niet alleen bij goedkoop spul. Ik heb het bij een USA kalbratie bad besturing gezien. Er was een omschakelbare maar ze hadden voor de binnenlandse markt ook een vaste 110V versie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs