Beste mensen,
In oude schema's van VHF zenders kom ik vaak zgn. "6-gats varkensneusjes" tegen die soms worden gebruikt om storende RF signalen buiten de oscillator te houden. Ik wil een tweetal van die varkensneusjes toepassen in een schakeling (aangeduid als RF choke), maar heb alleen de ferrietkraaltjes met 6 gaatjes. Ik moet er dus nog zelf een koperdraadje
doorheen wurmen. De ferrietkraaltjes heten 'VK200' en in een data sheet van Ferroxcube staan voorbeelden hoe het koperdraadje er doorheen moet, afhankelijk van het aantal windingen. Echter, kan iemand de werking van de varkensneusjes uitleggen? Uit een schema maak ik op dat er 2,5 lus door het kraaltje moet, maar heb geen idee wat het effect daarvan is, vergeleken met bijv. 1,5 of 2 of zelfs 3 lusjes. Ik maak op dat een dergelijke smoorspoel een bepaalde weerstand biedt tegen RF, maar hoe kan ik die kraaltjes bij een oscillator (plm. 100 MHz) breedbandig het beste inzetten?
Met vriendelijke groet,
Richard
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoe vaker er doorheen hoe meer demping. (2.5 of 3x hangt hoofdzakelijk af van of je een radiale of axiale versie wilt...)
Beste zo kort mogelijk monteren. (geen onnodig lange aansluitdraden)
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Inplaats van het zesgats varkensneusje kun je ook ferrietkralen gebruiken.
Dat zijn buisjes van ferriet, van 5mm lengte, van meestal ferrietsoort #43, waardoorheen je één winding of bij dunner draad 0,2mm je een aantal malen de draad doorheen kan halen.
Ook kun je twee van deze ferrietkralen naast elkaar leggen en daar de draad een aantal malen doorheen kan halen.
Op die manier heb ik zelf ook wel transformatortjes gemaakt uit 0,1mm draad.
In sommige schema's wordt geen onderscheid gemaakt tussen een ferrietkraal of een varkensneusje.
Beste mensen, dit plaatje lijkt inderdaad op de data sheet van Ferroxcube. Echter er zijn bij hetzelfde aantal lussen
blijkbaar meerdere soorten ferriet of 'grades' zoals de sheet vermeld - met verschillende impedanties bij een frequentie
in MHz. Ik weet niet van welk type ferriet mijn kraaltjes of 'varkensneusjes' zijn gemaakt (op het zakje staat alleen
'VK200-F'). Als ik het goed begrijp 'smoort' of dempt een kraaltje HF: een inductor die zich gedraagt als een
weerstand voor HF toenemend bij hogere frequenties. Afhankelijk van het type ferriet en het aantal lusjes door het
kraaltje, en misschien ook wel de geleider zelf, kan de bandbreedte worden gekozen voor demping - vanaf 5 MHz bijv. een kraaltje
met 3 lusjes? vanaf 15 MHz 1,5 lusje? Zie ik dit goed of mis ik iets? Het is bescherming voor de invoer van de oscillator.
Heb er zojuist 2,5 lus gestript solid koperdraadje doorgelust (weet even niet de diameter, maar het past exact door de gaatjes)
en meet ruim 43 uH. Is dit relevant? Er staat bij die old-school ferrietkralen nooit een inductie vermeld? Is dat omdat ze
voor 'storende' signalen van een heel groot bereik van frequenties weerstand opwerpen? Ik vind die ferrietkraaltjes of
varkensneusjes trouwens wel geinige relieken. De bedoeling is trouwens een oscillator van vorig jaar te verbeteren,
in een beter kistje te zetten etc.
P.S. ben vreselijk amateur, maar heb veel plezier door te proberen beter te begrijpen wat ik aan het doen ben.
De beste groeten van Richard.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De zelfinductie van een rf bead is meestal heel laag ( <=1uH ) en niet zo interessant.
Interessanter is de demping voor hoge frequenties en de DC weerstand.
Voor through-hole gebruikte ik vaak de Murata BL01 en BL02 (die helaas niet meer gemaakt worden...
)
Ik vind het altijd komisch dat die 6 gats ook varkensneus worden genoemd; een varken met 6 gaten in zijn neus is toch wel wat mis mee...
Martin V
Hou er rekening dat een ferriet-bead toch wel andere eigenschappen heeft als een smoorspoel.
Een ferriet bead heeft een zekere weerstand, een smoorspoel heeft dat eigenlijk weer niet, altands een hoge weerstand heeft.
Daarvoor kun je een ferriet bead niet altijd vervangen door een smoorspoel.
Bapaktus
Special Member
Dít zijn de echte "varkens neusjes? Vandaar de naam. 
Deze heb ik/werden veel gebruikt om 75/300 Ohm antenne aanpassingen te maken.
ruud
Op 14 maart 2022 00:51:56 schreef rodion:
Er staat bij die old-school ferrietkralen nooit een inductie vermeld? Is dat omdat ze voor 'storende' signalen van een heel groot bereik van frequenties weerstand opwerpen?
De permeabiliteit (µ) van het in de VK200 gebruikte 3S4-materiaal varieert heel sterk met frequentie, zodat je, als je daar een spoel mee maakt, voor elke frequentie een andere zelfinductie zou moeten opgeven.
En inderdaad is de bedoeling 'broadband choke'.
Interessant is dat de µ sterk complex is. Een ideale spoel zou een zuiver reële µ hebben, die dus een zuiver imaginaire impedantie zou opleveren (alleen jXL) en dus geen vermogen dissipeert.
De µ van het VK200-ferroxcube 3S4 heeft een in verhouding sterk oplopende imaginaire component, die dus behalve een XL ook een RL oplevert, die wél dissipeert.
Kijk maar, boven de 3 MHz is µ" zelfs veel groter dan µ'. De VK200 wordt dus veel meer een smoorweerstand dan een smoorspoel.
(Zie grafiek onderaan)
Waar zo'n VK200, of (op hogere frequenties) een 'bead' van hetzelfde materiaal, echt tot zijn recht komt, is tussen twee doorvoercondensatoren, of om twee doorvoercondensatoren mee parallel te schakelen.
Er worden weleens expres verschillende waarden voor die doorvoeren gebruikt, omdat ook die een resonantiefrequentie hebben. De hoop is dan, op die manier ook te 'breedbanden'. Het nadeel is echter dat die twee verschillende doorvoercondensatoren sámen een prachtige parallelresonantie hebben, waar ze dus.. niets meer doen.
Door er nu een VK of bead tussen te zetten demp je die parallelresonantie, en het gecombineerde effect van de drie onderdelen is een zeer goede HF-onderdrukking over een breed frequentiegebied.
---+---L---+---
| | L (VK of bead) voorkomt parallelresonantie van C1 met C2.
C1 C2
---+-------+---
--
Er werd mij vroeger ook wel wijs gemaakt je kunt ook een ( 100K / 1M ) KOOL weerstand 1/4W –
met 8 tot 10 Windingen 0,2 tot 0,3MM geëmailleerd koperdraad gebruiken.
.
Ik sloopte vroeger trouwens van die dunne smoorspoeltjes uit Radio's en tv's
Gloof ze waren 1,5...2MM dik met ook iets van 0,2...3MM draad.
( Ze leken wel van die houten potlood vullingen )
.
VrGr Rob
Waarde forumleden,
Hartelijke dank voor jullie uitleg. Heb wat tijd nodig gehad om erover te denken maar kom de laatste tijd slecht tot 'doen'. Ik ben daarom tevreden met een oude vco - aanvankelijk bedoeld om opnieuw te bouwen - maar moet de buffer vervangen (BFR91 + BFR96) die door eigen stommiteit defect is geraakt. De BFR91 is aangesloten zoals bijgesloten.
Hier worden de ferriet-inductoren met 1.1 uH aangeduid. Wat kan ik in dit geval het beste gebruiken? Mogelijk inderdaad de tip van Rob - een koolweerstandje met spoeltje van dun koperdraad? secondenlijm? Waarom geen metaalweerstandje (lijkt me meer ferrietachtig). Ben iets dergelijks
trouwens eerder tegengekomen. Heb misschien ook een aantal 1.1 uH smoorspoeltjes liggen die eruit zien als een weerstanden. Dit zijn ook ferrietspoeltjes. Wat zouden jullie aanbevelen? De BFR96 moet een 2N3866 aansturen (1 Watt). Het vermogen gaat in een dummyload.
Mijn dank is weer groot.
Groet Rodion
Arco
Special Member
20 windingen 0.25mm wikkeldraad op een 1/4w koolweerstand van 1M geeft iets van 1uH. (steekt niet zo nauw)
Waarom geen metaalweerstandje?
Een metaalfimweerstandje is niet van kool/ferriet, maar ...uhm... metaal... 
Martin V
@Rodion ik snap je vraag wel, maar nergens in het schema van jou zie ik dat die VK200 of "zesgats varkensneus" wordt gebruikt.
Ik zie alleen smooorspoelen van 1 en 10µH.
Een smoorspoel is wanneer deze wordt gebruikt in de collectorleiding niet zomaar uitwisselbaar door een VK200.
Een smoorspoel heeft een zekere reactantie en een VK200 heeft een verliesweerstand.
En daarom zie je vaak dat een ferriet bead veel wordt gebruikt om de voedingslijn van HF rimpelspanning te ontkoppelen.
Dat is het geval bij L10 en L12 die zou je daarvoor kunnen vervangen.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rodion,
Voor de 1 en 10 µH kan je standaard smoorspoelen gebruiken mits van een beetje kwaliteit,
een S.R.F. boven je gewenste frequentie !
Net wat @Martin V schrijft je bereikt met een VK200 niet de zelfinductie voor jou werk frequentie,
dan zit je al ver in het gebied waar het een weerstand vertegenwoordigt....
Zelf wikkelen zou kunnen maar om handzaam te blijven heb je wel een kern nodig 10 µH is een redelijk waarden 1 µH trouwens ook 
Een koolweerstand zoals @rob007 bedoeld gebruik je eigenlijk niet meer, een metaalfilm is prima en bespaar je de moeite om,
de draad over de weerstand te wikkelen er naast is prima !
De weerstand heeft als doel om het RF pad te ontkoppelen het draadje ( spoeltje ) om het DC pad te herstellen en de,
combinatie om de Q van je spoel naar gort te helpen meer niet !
Door de Q te dempen is de combinatie breedbandig en worden ongewenste trillingen ( ringen, oscilleren ) onderdrukt.......
Let bij de keuze van de smoorspoel wel op de stroom een 2N3866 is al snel goed voor 400 mA denk ik ?
Groet,
Henk.
Hallo allemaal,
Het zal wel door mijn onkunde zijn maar begrijp ik het nu verkeerd Henk?
Dat wat ik schreef is ouderwets ja, maar voldoet dat niet genoeg?
Ik dacht beter dan een koop smoorspoeltje omdat waar je ook over schrijft 400mA
En je schrijft hier onder:
Een koolweerstand zoals @rob007 bedoeld gebruik je eigenlijk niet meer, een metaalfilm is prima en bespaar je de moeite om,
de draad over de weerstand te wikkelen er naast is prima !
Ik gebruikte trouwens vroeger een iets wat grotere weerstand, ik dacht 1/4W
en dan vol gewikkeld met 0,2...0,3MM draad.
Tot zo ver eventjes!
VrGr Rob
Daarbij TOCH ook nog een vraagje?
Een 6-gats varkensneusjes is toch ook een smoorspoel? Alleen dan een lage waarde, toch?
( wat is trouwens die waarde? )
En misschien straalt deze wat minder HF af, net zoals een ringkern?
[Bericht gewijzigd door rob007 op (15%)]
Best forum,
Beste Martin V, de 'varkensneusjes' werden bij de oscillator gebruikt die ik voornemens was te herbouwen. De vco is een BF961 naar doet het zo zuiver dat ik het eigenlijk zonde vind om die voorlopig opnieuw te bouwen. Ik was benieuwd naar wat zo'n smoorspoel of ferrietkraal doet en of ik die ook zelf kon maken. Ik richt me nu op een BFR91 (en BFR96 in combinatie) om daarna eventueel meer te versterken. Een tijd terug heb je me enorm daarmee geholpen, maar ik heb over de BFR96 te veel en te lang spanning gezet (15 V), waardoor er een vonk over de trimmer sprong. Welnu dit wil ik herstellen. Die 1,1 uH inductor tussen de collector en de BFR96S in dit schema zit achter 2 paralelle weerstanden 150 ohm. De spanning is 13,8 volt. Ik post trouwens wel weer op "buffertrap praat" omdat dit onderwerp dadelijk meer toepasselijk is. Trouwens wat zou jij voor die 1,1 uH inductor aanbevelen, mogelijk een plaatje? Kan ik zelf op die inductie een koperdraadje om een ferrietringetje wikkelen? Klopt het ook dat de BFR91 in het schema een gain heeft van 40 nl. van plm. 1 mA naar 40 mA?
Allemaal weer bedankt .
Groet Richard