Mijn eerst bericht hier!
Ik ben bezig met het ombouwen van een mini quad met benzinemotor naar elektromotor. Het geheel zit al op zijn plek, en ik ben bezig met de aansturing. Mijn achtergrond is embedded elektrotechniek, maar dat is alweer even geleden en ik ben mijn kennis weer wat aan het opfrissen.
Welnu is de elektromotor een 24VDC (10A op snelheid) motor. Ik gebruik momenteel 2 12V lood accu's om de 24V te maken.
Nu wil ik de aansturing van de motor PWM'en om de snelheid regelbaar te maken. PWM is afkomstig uit een microcontroller (ik gebruik een uC omdat er nog wat andere dingen geregeld worden, zoals aansturing voor een display)
Dan nu mijn vraag: Ik wil graag een galvanische scheiding aanbrengen tussen de uC en de 24VDC waar grote stroom loopt. Kan dit door middel van een (snelle) opto-coupler? Of kan het eventueel ook directt? Dus zonder opto-coupler?
Ik hoop dat mijn vraag volledig genoeg is, anders hoor ik het graag!
Ben
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Wat brengt de optocoupler bij? Uiteindelijk hangt alles aan 1 voeding. Goede TVS diode naar + en GND en een flinke diode over je mosfet is al behoorlijk. Met 1 MOSFET kan je ook maar 1 richting uit. Is een echte bridge niet handiger?
Een lood accu is niet de beste keuze tenzij het een tractie batterij is. Een doordeweekse batterij mag je maar voor ±50% ontladen. Des te dieper, des te korter de levensduur.
Excuus. De microcontroller wordt gevoed door een externe batterij en dus niet dezelfde voeding.. Lang verhaal 
Een H-brug is inderdaad wat ik gebruik. Zowel voor als achteruit kan de quad.
Je haalt de woorden uit mn mond. Lood is inderdaad niet ideaal, maar daar heb ik er een hoop van, vandaar. Ander type zou beter zijn. Maargoed.
Maargoed, ik zit te kijken naar een mosfet driver, maar zou niet weten aan de hand van welke gegevens ik deze moet selecteren.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Welke H-brug gebruik je? Aan de hand van de input specs kan je gaan bepalen wat tussen µC en brug moet.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Maargoed, ik zit te kijken naar een mosfet driver, maar zou niet weten aan de hand van welke gegevens ik deze moet selecteren.
TC4427 of zo iets er zijn zoveel soorten Mosfet driver ic's.
Het hangt ervan af hoe snel je schakelt en wat de gate/source capaciteit is o.a.
Zowel voor als achteruit kan de quad.
Dan hoef je ook de motor niet om te polen, zoals bij een H-brug het geval is.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zou een halve brug driver met dode tijd injectie nemen. 10A is aan de hoge kant voor een diode, het kan wel als je die goed koelt, maar ik zou dus 2 MOSFETs nemen, dan kun je ook regeneratief remmen.
De IR2184 is zo'n dergelijke driver, die ik al talloze keren heb gebruikt. Houd er wel rekening mee dat deze, zoals de meeste dergelijke drivers, de bovenste MOSFET niet 100% kunnen aanzetten.
Kijk hier ook eens naar, misschien kun je hier nog ideeën uithalen.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…